Gå til innhold

Jeg får ikke lov å velge kjønn på behandler fordi de ikke kan diskriminere ved tildeling


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Du bør jo gå til psykolog. Jobbe med deg selv. Du har barn. Klarer du ikke den ventetiden på 6 mnd, kan du jo bare betale deg inn selv, i det private. 

 

Stakkar barn 

Anonymkode: 9e8b1...9d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og akkurat disse forklaringene gav min mor meg også, du er helt lik henne på dette området og både hun, du og andre foreldre med så store psykiske problemer er en byrde og skadelig for barn. Du må gjerne prøve å overbevise deg selv om at barna dine har det veldig bra, men det har de garantert ikke og med tiden vil de bli preget av en barndom med en psykisk syk mor. 

Anonymkode: 5b6f3...b47

Jeg synes faktisk du skal holde fingrene vekk fra tastaturet nå. Hi vet at det ikke er optimalt, men hva mener du hun skal gjøre? Prøve å gi barna til barnevernet? Hun prøver jo allerede å få hjelp. Jeg forstår ikke hva du prøver på, annet enn å knekke hi totalt. 

 

Anonymkode: 273dd...284

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du bør jo gå til psykolog. Jobbe med deg selv. Du har barn. Klarer du ikke den ventetiden på 6 mnd, kan du jo bare betale deg inn selv, i det private. 

 

Stakkar barn 

Anonymkode: 9e8b1...9d1

Det er ikke sånn at alle har mulighet til å gå til psykolog privat. Det er dyrt om de ikke har avtale med HELFO og det klarte ikke fastlegen å finne i nærheten. I tillegg skal jeg starte opp med fysioterapi og forhåpentligvis nevrolog. Det er ca 1300 i uken bare på behandling. 

Ventetiden på 6 mnd skal jeg egentlig ikke behøve å ha fordi jeg skal tas inn akutt.

det er ikke synd på barna mine

Anonymkode: 27fe1...9e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og akkurat disse forklaringene gav min mor meg også, du er helt lik henne på dette området og både hun, du og andre foreldre med så store psykiske problemer er en byrde og skadelig for barn. Du må gjerne prøve å overbevise deg selv om at barna dine har det veldig bra, men det har de garantert ikke og med tiden vil de bli preget av en barndom med en psykisk syk mor. 

Anonymkode: 5b6f3...b47

Herfra og ut bør du holde deg for god til å legge dine egne dårlige erfaringer til grunn for å legge ut om HI’s traumatiserte barn. Jeg regner på ingen måte med at du er et av HI’s barn, og du har derfor null - 0! grunnlag for å uttale deg. Selv om din mor brukte de samme argumentene har du ingen mulighet for å vite om HI behandler deg på samme måte som din mor behandlet deg. 

Snakk om å sparke noen som ligger nede. Skammelig! 

HI fremstår for øvrig som en særdeles oppegående og reflektert person. I motsetning til enkelte andre... 

Lykke, lykke til med alt som ligger foran deg, HI! Vi er mange her som heier på deg. Hev deg over lavmålskommentarene! 

Anonymkode: 1063d...e82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du får fortsette å leve på en løgn, og ødelegge dine barns barndom.

Anonymkode: 5b6f3...b47

Hva er det du mener hun skal gjøre da?

Anonymkode: a839b...f45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Herfra og ut bør du holde deg for god til å legge dine egne dårlige erfaringer til grunn for å legge ut om HI’s traumatiserte barn. Jeg regner på ingen måte med at du er et av HI’s barn, og du har derfor null - 0! grunnlag for å uttale deg. Selv om din mor brukte de samme argumentene har du ingen mulighet for å vite om HI behandler deg på samme måte som din mor behandlet deg. 

Snakk om å sparke noen som ligger nede. Skammelig! 

HI fremstår for øvrig som en særdeles oppegående og reflektert person. I motsetning til enkelte andre... 

Lykke, lykke til med alt som ligger foran deg, HI! Vi er mange her som heier på deg. Hev deg over lavmålskommentarene! 

Anonymkode: 1063d...e82

Tusen takk. Jeg har sendt melding til fastlegen nå og venter på svar

Anonymkode: 27fe1...9e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke sånn at alle har mulighet til å gå til psykolog privat. Det er dyrt om de ikke har avtale med HELFO og det klarte ikke fastlegen å finne i nærheten. I tillegg skal jeg starte opp med fysioterapi og forhåpentligvis nevrolog. Det er ca 1300 i uken bare på behandling. 

Ventetiden på 6 mnd skal jeg egentlig ikke behøve å ha fordi jeg skal tas inn akutt.

det er ikke synd på barna mine

Anonymkode: 27fe1...9e4

Det er nok sånn at DPS mener de har innfridd retten til akutt hjelp ved å tilby deg en behandler. Når du takker nei til tilbudet, har de innfridd det akutte og overfører deg til ordinær venteliste. Dessuten er vel det akutte behovet diskuterbart. Du har hatt det vanskelig lenge, vanskene har økt og økt, men det har ikke skjedd en akutt endring. Funksjonsnivået ditt er relativt godt, det er ikke fare for liv og helse, og du har hjelp i hverdagen som gjør at heller ikke barna dine er veldig skadelidende.

Anonymkode: d5135...885

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Akkurat disse tankene hadde også min mor under min oppveksten, men hun tok veldig feil. Ja hverdagen var tilnærmet normal, men jeg fanget opp mye ved min mor hun trodde hun skjulte og det påvirket meg veldig negativt. Å være så arrogant som du er i forhold til dine barn er ikke noe annet enn veldig feil og barna dine er garantert påvirket av din manglende evne til å fungere.

Anonymkode: 5b6f3...b47

Du har fått med deg at hun søker hjelp for å bli bedre? Det håper jeg at du også gjør, for du har tydligvis opplevd ting som gjør at du er fullstendig avstumpet og helt ute av stand til å føle empati. Det er også en diagnose og det finnes nok hjelp å få for deg også. 

Anonymkode: d761a...af5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og akkurat disse forklaringene gav min mor meg også, du er helt lik henne på dette området og både hun, du og andre foreldre med så store psykiske problemer er en byrde og skadelig for barn. Du må gjerne prøve å overbevise deg selv om at barna dine har det veldig bra, men det har de garantert ikke og med tiden vil de bli preget av en barndom med en psykisk syk mor. 

Anonymkode: 5b6f3...b47

Hva tenker du at hi skal gjøre da? Selge barna? Hun tar jo tak for å bli bedre. Hva gjør du for deg selv? Jeg tviler på at du er en særlig god mor med de traumene du sliter med hvis du ikke søker hjelp. 

Hi, ikke bruk tiden din på å svare henne. Hun har tydligvis egne problemer og et stort behov for å plassere skylden for sine problemer hos andre. Ignorer henne og ta til deg de gode rådene du før. Du er utrolig tøff som tar tak! Jeg heier på deg. 

Anonymkode: d761a...af5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne du hatt med moren eller venninnen din til den mannlige behandleren?

Du må ikke bli der hele timen, du må ikke se på han. Men kanskje du kan få sagt hei og blitt litt kjent? Dette er en som har valgt å jobbe med å hjelpe mennesker med vansker, han vil forstå angsten og frykten og selvsagt da også trå svært varsomt. Dette er en som vil deg vel. Er du med meg på den tanken?

Jeg er som deg, og klarte å ha mannlig lege en periode(helt til jeg måtte behandles for noe nedentil, da måtte jeg bytte til kvinne). Men første gangen hadde jeg med venninne og snakket veldig lavt, turte ikke se på han og ville ut hele tiden. Men jeg kom meg igjennom timen der. Neste gang var det litt bedre, og neste bedre enn forrige. Tilslutt glemte jeg litt at han var mann. Det var en som lyttet, ville hjelpe, ikke tråkket over mine grenser og hjalp med å redusere angsten. Han ga meg en opplevelse av at ikke alle menn er fryktelige og det er jeg glad for.

Å snakke med en kvinne hadde ikke lært min kropp at menn kan være greie. Jeg måtte kjenne den følelsen selv.

Ønsker deg uansett lykke til. :) 

 

Anonymkode: f404b...eab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble også akutthenvist til DPS med samme plager som deg. Det hadde gått bra med meg lenge før det plutselig krasjet helt. Eller, det var vel gradvis, men da jeg merket det ordentlig hadde det gått veldig langt. Jeg fikk raskt time på dps, og gikk til en behandler i ca tre- fire mnd. Vi visste hele tiden at det ikke var han jeg skulle ha i det lange løpet, men det var han som var ledig da jeg trengte hjelp. For min del var han ikke til hjelp, for uansett hva jeg tok opp eller sa, så sa han "det kan du ta opp når du blir plassert på traumeteamet. Det kan du spørre om når du begynner i gruppe" etc. Men jeg møtte opp for å "raskt" kunne bli plassert videre og fordi jeg tja, håpet at han skulle være til hjelp etterhvert. Som en sier her, så trenger du ikke bli hele timen. Kanskje bare ti min. Men da har du i alle fall møtt opp. 

Hvis du har konsentrasjon og mulighet til å lese nå, så kan jeg anbefale boken "Mindfulness og medfølelse. En vei til vekst etter traumer". Det er boka min behandler brukte og da jeg selv leste den var det som om den var skrevet direkte for meg. Det er også mange øvelser der for å lære seg å være her og nå. Mye av arbeidet vi må gjøre handler om det. Å vite og kjenne at du er her og nå. Være oppmerksom på omgivelsene dine og bruke sansene. Virkelig ta inn over seg lukten av kaffen din. Studere blomsten i vinduet. Bruke litt tid på å observere med sansene. Jeg har selv vært alt for dårlig på å bruke de verktøyene jeg har, men jeg blir likevel stadig bedre på det. 

Jeg må for øvrig gi deg støtte i at barna ikke nødvendigvis er skadelidende. Jeg er veldig sikker på at mine barn ikke stusser over noe med meg. Enda de har blitt tenåringer nå. De er hvertfall veldig åpne barn med god selvfølelse og vel utviklet empati. Så bruker jeg også all min energi og alle mine krefter på å være en god forelder. 

Anonymkode: 273dd...284

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke en gang sitte alene i samme rom som min far, stefar eller bror uten at angsten kommer smygende, så det er umulig å gå til mannlig behandler. Jeg fikk angstanfall bare de sa det var en mannlig behandler. 

Men legen har svart meg at hun skal ringe dps og snakke med de. Hun sa «dette går ikke an». Så da får jeg se.

Anonymkode: 27fe1...9e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er nok sånn at DPS mener de har innfridd retten til akutt hjelp ved å tilby deg en behandler. Når du takker nei til tilbudet, har de innfridd det akutte og overfører deg til ordinær venteliste. Dessuten er vel det akutte behovet diskuterbart. Du har hatt det vanskelig lenge, vanskene har økt og økt, men det har ikke skjedd en akutt endring. Funksjonsnivået ditt er relativt godt, det er ikke fare for liv og helse, og du har hjelp i hverdagen som gjør at heller ikke barna dine er veldig skadelidende.

Anonymkode: d5135...885

Jeg har et reelt akutt behov. Jeg har fungert normalt lenge, ikke hatt det vanskelig lenge. Plutselig en dag stod jeg der og trodde det hadde klikket for meg. Jeg var livredd for alt. Mange ting kunne jeg ta meg sammen på men noen ting, bla det å møte menn, er fortsatt vanskelig og jeg klarer det ikke selv. De siste 10 årene har jeg vært som alle andre. Det er 10 år siden sist jeg hadde disse vanskene. I mellomtiden har jeg både vært gift, fått barn og blitt alene. Så smalt det igjen. Og sånn er livet med ptsd kompleks. 

Det er altså et reelt behov for akutt hjelp. Og dps fulgte ikke henvisningen fra fastlegen og dermed ble jeg tildelt feil behandler.

Anonymkode: 27fe1...9e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ble også akutthenvist til DPS med samme plager som deg. Det hadde gått bra med meg lenge før det plutselig krasjet helt. Eller, det var vel gradvis, men da jeg merket det ordentlig hadde det gått veldig langt. Jeg fikk raskt time på dps, og gikk til en behandler i ca tre- fire mnd. Vi visste hele tiden at det ikke var han jeg skulle ha i det lange løpet, men det var han som var ledig da jeg trengte hjelp. For min del var han ikke til hjelp, for uansett hva jeg tok opp eller sa, så sa han "det kan du ta opp når du blir plassert på traumeteamet. Det kan du spørre om når du begynner i gruppe" etc. Men jeg møtte opp for å "raskt" kunne bli plassert videre og fordi jeg tja, håpet at han skulle være til hjelp etterhvert. Som en sier her, så trenger du ikke bli hele timen. Kanskje bare ti min. Men da har du i alle fall møtt opp. 

Hvis du har konsentrasjon og mulighet til å lese nå, så kan jeg anbefale boken "Mindfulness og medfølelse. En vei til vekst etter traumer". Det er boka min behandler brukte og da jeg selv leste den var det som om den var skrevet direkte for meg. Det er også mange øvelser der for å lære seg å være her og nå. Mye av arbeidet vi må gjøre handler om det. Å vite og kjenne at du er her og nå. Være oppmerksom på omgivelsene dine og bruke sansene. Virkelig ta inn over seg lukten av kaffen din. Studere blomsten i vinduet. Bruke litt tid på å observere med sansene. Jeg har selv vært alt for dårlig på å bruke de verktøyene jeg har, men jeg blir likevel stadig bedre på det. 

Jeg må for øvrig gi deg støtte i at barna ikke nødvendigvis er skadelidende. Jeg er veldig sikker på at mine barn ikke stusser over noe med meg. Enda de har blitt tenåringer nå. De er hvertfall veldig åpne barn med god selvfølelse og vel utviklet empati. Så bruker jeg også all min energi og alle mine krefter på å være en god forelder. 

Anonymkode: 273dd...284

Jeg leser «tilbake til nåtid» som er boken for kurset jeg skal på. 

Anonymkode: 27fe1...9e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo skrevet akkurat denne tråden før, HI, så fullstendig akutt kan det jo ikke være. Jeg minnes den fra flere måneder tilbake. Fordi du også da hardnakket hevdet at det ikke gikk utover barna dine.

Anonymkode: 48750...14e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er selvsagt helt uakseptabelt, og det som godt er, er at legen din tar tak i dette.

Råd her inne lønner det seg nok ikke å søke om denne typen problematikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

I utgangspunktet er det ikke lov å nekte pasienter nødvendig behandling på offentlige sykehus. En av nødvendighetene er at jeg blir behandlet av en kvinne.

Anonymkode: 27fe1...9e4

Ingen så nekter deg behandlig. Men du som er tverr. 

Under behandlig kan du ta med deg en kvinnelig person om det kan hjelpe. 

 

Anonymkode: 6526c...002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du har jo skrevet akkurat denne tråden før, HI, så fullstendig akutt kan det jo ikke være. Jeg minnes den fra flere måneder tilbake. Fordi du også da hardnakket hevdet at det ikke gikk utover barna dine.

Anonymkode: 48750...14e

Jeg har aldri skrevet om dette før. Sist jeg var i behandling er 10 år siden, neste henvisning ble sendt forrige uke. 

Anonymkode: 27fe1...9e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ingen så nekter deg behandlig. Men du som er tverr. 

Under behandlig kan du ta med deg en kvinnelig person om det kan hjelpe. 

 

Anonymkode: 6526c...002

Det handler ikke om å være tverr. 

Anonymkode: 27fe1...9e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og akkurat disse forklaringene gav min mor meg også, du er helt lik henne på dette området og både hun, du og andre foreldre med så store psykiske problemer er en byrde og skadelig for barn. Du må gjerne prøve å overbevise deg selv om at barna dine har det veldig bra, men det har de garantert ikke og med tiden vil de bli preget av en barndom med en psykisk syk mor. 

Anonymkode: 5b6f3...b47

Hvor vil du med dette? På hvilken måte tror du det er hjelpsomt i His situasjon? Og på hvilken måte hjelper det barna hennes? Ja, barn får med seg mer enn man tror. Men HI prøver å holde hodet over vannet her, snakke seg opp og gjøre så godt hun kan. Du virker mest opptatt av din egen mor, din historie og dine kjepphester. Dette er virkelig feil tråd å være kjip i, så hvis du ikke har noe konstruktivt å bidra med, foreslår jeg at du dropper det. 

Anonymkode: 625ba...542

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

At du tror barna ikke blir skadet av å leve med en mor med problemene du har er helt ufattelig. Selvfølgelig blir barna påvirket negativt av å ha ei mor som knapt tørr å gå ut av huset!

Anonymkode: 5b6f3...b47

Dette. 

Anonymkode: 1b2a5...2fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Årsaken er sendt til dps. De kan gi kvinnelig behandler, men det kan ta inntil et år før jeg får tildelt en fordi de som ikke har preferanser også må fordeles. De kunne bare fordelt meg til en kvinne ved neste fordeling, men det gjør de altså ikke fordi jeg har denne ene preferansen. På et eller annet vis havner jeg bakerst i køen hele tiden uten at jeg kan forstå hvorfor

Anonymkode: 27fe1...9e4

Du får ta det privat da? 

Anonymkode: 1b2a5...2fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikle bare å ta seg sammen skjønner du. Det har jeg forsøkt i flere år uten at det har fungert. Det har blitt verre og verre med årene å ta seg sammen og nå er det så ille som det aldri har vært.

Jeg fungerer helt fint som mamma. De er ikke skadet på noen måte og tror mammaen deres er som alle andre mammaer.

Anonymkode: 27fe1...9e4

Nei de tror ikke at du er som alle andre. Kanskje vis de er under 3 år. Min mor trudde også at vi barna ikke merket at noe var galt. Men det gjorde vi. Å vokse opp med en psykisk syk mor som ikke engang klarer å se at barna vokser opp annerledes er skummelt. Du tror at de ikke merker noe? Mye bedre om du innrømmer for deg selv at din psykiske helse påvirker barna. 

Du må uansett utsettes for menn om du skal bli frisk. Takk ja til tilbudet om å få hjelp. Det er det beste for barna dine. 

Anonymkode: 35011...594

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei de tror ikke at du er som alle andre. Kanskje vis de er under 3 år. Min mor trudde også at vi barna ikke merket at noe var galt. Men det gjorde vi. Å vokse opp med en psykisk syk mor som ikke engang klarer å se at barna vokser opp annerledes er skummelt. Du tror at de ikke merker noe? Mye bedre om du innrømmer for deg selv at din psykiske helse påvirker barna. 

Du må uansett utsettes for menn om du skal bli frisk. Takk ja til tilbudet om å få hjelp. Det er det beste for barna dine. 

Anonymkode: 35011...594

Det er synd du ikke selv forstår hvor kunnskapsløs du er på dette området, for hadde du det hadde du kanskje heller brukt litt mindre tid her og litt mer tid på å tilegne deg den kunnskapen du så tydelig mangler.

 

Anonymkode: acf51...62b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei de tror ikke at du er som alle andre. Kanskje vis de er under 3 år. Min mor trudde også at vi barna ikke merket at noe var galt. Men det gjorde vi. Å vokse opp med en psykisk syk mor som ikke engang klarer å se at barna vokser opp annerledes er skummelt. Du tror at de ikke merker noe? Mye bedre om du innrømmer for deg selv at din psykiske helse påvirker barna. 

Du må uansett utsettes for menn om du skal bli frisk. Takk ja til tilbudet om å få hjelp. Det er det beste for barna dine. 

Anonymkode: 35011...594

Jeg forstår at du er bitter på din mor og du tror alle med en oppvekst med en forelder som er psykisk syk en periode ender opp skadet slik som du er blitt. Men det er ikke alltid tilfelle. Det er veldig trist at du er blitt så påvirket av det din mor gjorde, men det blir litt rart å overføre hennes sykdom på meg og din personlige mottakelse av sykdommen på mine barn.

Anonymkode: 27fe1...9e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...