Gå til innhold

Vikar gjennom bemanningsbyrå og sykemelding. Noen her som har peiling på det?

Anbefalte innlegg

Etter nyttår ble det jo slik at vikarer måtte få en ansettelsesprosent. Jeg fikk 40% 

Har hørt om flere som har fått det samme. 

Jobber som vikar på sykehjem, ikke langvarig vikariat. Men har jobbet 100% det siste året forskjellige steder. 

Har slitt med smerter i armen og nå vil fastlegen at jeg skal operere. 

Men jeg tenker at det er umulig for når jeg da blir sykemeldt så blir vel det da fra de 40% jeg er ansatt. Og det kan jeg ikke leve av. Har ingen mann som kan forsørge meg. 

Har jeg rett her? 

Eller kan noen forklare meg hvordan det fungerer. 

Føler meg dum, men er helt blank når det gjelder dette. 

Anonymkode: 59803...129

Fortsetter under...

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du har rett på et gjennomsnitt av de siste tre månedene ved sykemelding. 

Anonymkode: 08578...f9e

Så når jeg har hatt  ca 21.000.- i mnd hva kommer jeg  til å få utbetalt da? 

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har rett på et gjennomsnitt av de siste tre månedene ved sykemelding. 

Men hvem betaler det da? For arbeidsgiver skal jo betale de første 14 dagene, og de betaler henne jo ikke mer enn hun tjener der

Anonymkode: 4d4ed...678

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvem betaler det da? For arbeidsgiver skal jo betale de første 14 dagene, og de betaler henne jo ikke mer enn hun tjener der

Nav 

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nav 

Så NAV betaler de mellomlegget i arbeidsgiverperioden? Nå lærte jeg noe nytt.

Annonse

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så NAV betaler de mellomlegget i arbeidsgiverperioden? Nå lærte jeg noe nytt.

Nei, beregningsreglene for sykepenger er like for arbeidsgiverperioden og senere når nav overtar. 

Anonymkode: 90010...36a

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ble ikke mye klokere av dette. 

Jeg har tenkt slik at jeg ikke kan bli sykemeldt siden jeg bare har en 40% fast stilling. 

HI

Man ser da på både stillingsprosenten din og lønnen din. 

Har du variabel lønn skal deg regnes et snitt på de siste 3 månedene. Samtidig ser man på ansettelsesforholdet ditt, hvordan det er planlagt at du skal jobbe fremover, om deg er planlagt at du skal avvikle ferie etc.

https://www.nav.no/no/Bedrift/Oppfolging/Sykmeldt+arbeidstaker/Sykepenger/beregningsregler-for-sykepenger-fra-2019

Om du blir sykemeldt i dag skal arbeidsgiver betale sykelønn de første to ukene, da må de betale ut det du er satt opp til å jobbe, ekstravakter og alt du har sagt ja til med andre ord.

Etter at arbeidsgiverperioden er over betaler nav ut sykepenger, de betaler da ut et gjennomsnitt av hva du har tjent. Om de tar utgangspunkt i de siste tre, seks eller tolv månedene kommer an på hvor mye lønnen din varierer fra måned til måned.

Man skal ikke tape penger på å bli sykemeldt i Norge, så du vil få sykepenger etter hva du har jobbet, ikke etter hva det står i kontrakten din.

Jeg er arbeidsgiver selv og har vært gjennom dette flere ganger. 

Anonymkode: afc3f...e82

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Om du blir sykemeldt i dag skal arbeidsgiver betale sykelønn de første to ukene, da må de betale ut det du er satt opp til å jobbe, ekstravakter og alt du har sagt ja til med andre ord.

Etter at arbeidsgiverperioden er over betaler nav ut sykepenger, de betaler da ut et gjennomsnitt av hva du har tjent. Om de tar utgangspunkt i de siste tre, seks eller tolv månedene kommer an på hvor mye lønnen din varierer fra måned til måned.

Man skal ikke tape penger på å bli sykemeldt i Norge, så du vil få sykepenger etter hva du har jobbet, ikke etter hva det står i kontrakten din.

Jeg er arbeidsgiver selv og har vært gjennom dette flere ganger. 

Anonymkode: afc3f...e82

Feil. Arbeidsgiver skal etter de nye reglene gjennomsnittsberegne også for arbeidsgiverperioden. Se linken over. 

• 5 måneder senere...

HI her.

Etter 9 dager sykemeldt fikk jeg utbetalt 5600.-

Var altså sykemeldt 67.5 time og fikk sykepenger for 32 timer. Blir det riktig?

Er sykemeldt i 3 uker til. Har forstått at jeg ikke skal sende inn søknad om sykepenger før perioden er ferdig.

Lønningsdag på jobben er den 29.8. Da får jeg vel ingenting, siden jeg ikke kan sende inn søknaden før perioden er

ferdig den 6.9.

Og hvis det samme gjelder for nav og de har utbetaling av sykepenger den 25 hver mnd så betyr det at jeg må

klare meg med 5600.- i nesten 6 uker?

Det går jo ikke.

Er det noen som vet litt mer enn meg her?

Annonse

På 27.2.2019 den 8.17, Anonym bruker skrev:

Ble ikke mye klokere av dette. 

Jeg har tenkt slik at jeg ikke kan bli sykemeldt siden jeg bare har en 40% fast stilling. 

HI

De skal basere seg på hva du faktisk har jobbet og fått utbetalt, ikke stillingsprosenten din.

Anonymkode: ffb26...a90

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

HI her.

Etter 9 dager sykemeldt fikk jeg utbetalt 5600.-

Var altså sykemeldt 67.5 time og fikk sykepenger for 32 timer. Blir det riktig?

Er sykemeldt i 3 uker til. Har forstått at jeg ikke skal sende inn søknad om sykepenger før perioden er ferdig.

Lønningsdag på jobben er den 29.8. Da får jeg vel ingenting, siden jeg ikke kan sende inn søknaden før perioden er

ferdig den 6.9.

Og hvis det samme gjelder for nav og de har utbetaling av sykepenger den 25 hver mnd så betyr det at jeg må

klare meg med 5600.- i nesten 6 uker?

Det går jo ikke.

Er det noen som vet litt mer enn meg her?

Be om å se hvilket grunnlag de har eregnrt sykepenger utfra. 

Anonymkode: ffb26...a90

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...