Gå til innhold

Anmelde leieboer som ombestemte seg?

Anbefalte innlegg

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Saksøke?? Det er mange ganger dyrere - ser heller ikke akkurat for meg at rettsvesenet skulle bruke tid og energi på dette. 

Du burde ha sørget for å få på plass et tidspunkt for kontraktssignering. Dette er like mye ditt ansvar. 

Anonymkode: 489fc...53a

Man starter disse sakene i laveste rettsinstans, noe som er forliksrådet eller husleietvistutvalget (i de kommunene som har dette). Det er da veldig begrenset hva dette vil koste i sakskostnader og disse instansene må behandle alle saker som kommer inn og som oppfyller prosessforutsetningene. Det avvises ikke sivile saker basert på hvor store beløp det er snakk om (heldigvis). Å betale gebyr for behandling av en sak på laveste nivå faktureres etterskuddsvis, så manglende betaling av dette fører ikke til at saken avvises.

Anonymkode: 62580...512

Fortsetter under...

Jeg synes det er merkelig at så mange her synes det er helt ok å bare bryte en avtale og ikke gi beskjed om det? 

Har man takket ja til en hybel og så ombestemmer seg, så bør man virkelig si fra med en gang slik at det ikke blir vanskeligheter for utleier. Jenta burde egentlig få seg en lærepenge på at slik gjør man ikke. 

Anonymkode: 41d34...1a4

Utrolig rart hvor mange som uttaler seg om ting de tydeligvis absolutt ikke har greie på!

Jo, avtalen er bindende. Til og med en muntlig avtale er bindende, og her har man inngått skriftlig avtale på sms.

Nei, det er ikke et vilkår for å være bindende at det er innbetalt depositum. Selv om dette brukes i enkelte standardavtaler (kontraktsrett!)

Nei, dette har ingenting med politiet å gjøre! Dette blir eventuelt en sivil sak mellom to privatpersoner.

Nei, saken avvises ikke pga beløpets størrelse.

Jo, man får vanligvis dekket sakskostnader dersom man vinner saken fullt ut i retten.

Anonymkode: 6ff37...a43

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Utrolig rart hvor mange som uttaler seg om ting de tydeligvis absolutt ikke har greie på!

Jo, avtalen er bindende. Til og med en muntlig avtale er bindende, og her har man inngått skriftlig avtale på sms.

Nei, det er ikke et vilkår for å være bindende at det er innbetalt depositum. Selv om dette brukes i enkelte standardavtaler (kontraktsrett!)

Nei, dette har ingenting med politiet å gjøre! Dette blir eventuelt en sivil sak mellom to privatpersoner.

Jo, man får vanligvis dekket sakskostnader dersom man vinner saken fullt ut i retten.

Nå har vi bare HI`s ord for hva som er avtalt her, og den som hevder å ha en avtale har bevisbyrden for dette, så hva som kan sannsynliggjøres når en avtale er muntlig er et bevisspørsmål. Er ikke alltid slik at man får rett selv om man har rett.

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nå har vi bare HI`s ord for hva som er avtalt her, og den som hevder å ha en avtale har bevisbyrden for dette, så hva som kan sannsynliggjøres når en avtale er muntlig er et bevisspørsmål. Er ikke alltid slik at man får rett selv om man har rett.

Når vi svarer på en post på et anonymforum må vi nesten bare legge til grunn HI sine premisser. Vi har ikke grunnlag for å spekulere i faktum om hva som egentlig har skjedd.

Jeg er enig i at man kan slite med bevisbyrden når man har å gjøre med muntlige avtaler, men i dette tilfellet er det snakk om en skriftlig avtale. 

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når vi svarer på en post på et anonymforum må vi nesten bare legge til grunn HI sine premisser. Vi har ikke grunnlag for å spekulere i faktum om hva som egentlig har skjedd.

Jeg er enig i at man kan slite med bevisbyrden når man har å gjøre med muntlige avtaler, men i dette tilfellet er det snakk om en skriftlig avtale. 

Det er greit, men kan være greit for HI å ha dette i bakhodet før hun evt. går til sak.

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Er jo utleier som har valgt henne som evt leietaker da. Du vet ikke hvordan Hi har vært mot henne, vet du vel? Jenta er et menneske henne også. Og ja, det er lov å ombestemme seg, men det er Hi sitt ansvar å gjennomføre dette fra a til å. Hvis ikke? Bør hun ikke drive med utleie.

Anonymkode: e8ba9...6bd

Du er jo virkelig helt på viddene. 

Anonymkode: 41d34...1a4

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det gjør jeg også, og kan love deg at praksis er at tapende part må betale med mindre det er tungtveiende grunner å frita for det.

Da får jeg vel si «hei kollega», for da er vel du også ansatt i domstolene og dømmer disse saksomkostningene?

Anonymkode: 1a197...dab

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du vil gå til sak mot henne... hva er egentlig ditt motiv for å gjøre det:

Er det fordi du KANSKJE taper en månedsleie?

Er det fordi du er sint på alle de menneskene som bryter avtaler, og ser ditt snitt til å hevne deg på akkurat henne?

Er det fordi du vil lære henne å ikke bryte avtaler?

Det hadde vært interessant å vite, både for oss og for det selv, HI. Hva vil du egentlig oppnå?

Anonymkode: 6abb2...284

Det er klart det er frustrerende, og det er vel like klart at du trenger pengene, HI. I dette tilfellet har jenta brutt en avtale, men du har også planlagt dårlig. Hvis det er sånn at du er avhengig av de tusenlappene, burde du satt en tidsfrist. Nå er det tre-fire dager igjen til leieforholdet skulle startet opp, dette burde vært avklart for lenge siden. Hvis poenget er at jenta skal få en lærepenge, har hun sikkert fått den. Så irritert som du er her, HI, har du sikkert fått frem budskapet ditt overfor henne også. La det være en lærepenge for dere begge - neste gang gir du leietaker er frist og forholder deg til den. 

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da får jeg vel si «hei kollega», for da er vel du også ansatt i domstolene og dømmer disse saksomkostningene?

Ja, det er jeg - og hvis det samme gjelde deg er det jo skremmende at du ikke vet hvordan dette praktiseres

34 minutes ago, Anonym bruker said:

Ja, det er jeg - og hvis det samme gjelde deg er det jo skremmende at du ikke vet hvordan dette praktiseres

Dere kolleger vet hvordan dra yrket deres ned i gjørma ;)

Anonymkode: 3cbec...4f3

59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dere kolleger vet hvordan dra yrket deres ned i gjørma ;)

Ok, så en hel yrkesgruppe dras ned i gjørma fordi en person tar feil? ;-)

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Eller kan det være at det praktiseres forskjellig? Hvis du er dommer i retten, så bør du jo vite dette. Det blir mer og mer vanlig å bære egne sakskostnader.

21 minutes ago, Anonym bruker said:

Ok, så en hel yrkesgruppe dras ned i gjørma fordi en person tar feil? 😉

Tenkte mer på at dere krangler like sofistikert som ungene i barnehagen.

På 26.2.2019 den 9.37, Anonym bruker skrev:

Det er du som ikke er oppdatert og tar feil. 

Anonymkode: 5a39a...199

Som jurist ansatt i domstolen jobber jeg med dette hver eneste dag. Hovedregelen står i tvisteloven 20-2 første ledd:

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-90/KAPITTEL_4-10#KAPITTEL_4-10

Anonymkode: 5ca4a...d4f

På 26.2.2019 den 11.19, Anonym bruker skrev:

Tja. Jeg jobber med disse sakene og uttaler meg fra praksis, ikke lovteksten.

Jaha. Vi andre forholder oss imidlertid til loven. 

På 26.2.2019 den 13.50, Anonym bruker skrev:

Endelig noen som oppsummerte alt helt korrekt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...