Gå til innhold

Barn, arbeidsoppgaver, uke/mnd lønn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor gammel er barnet ditt? Hvilke oppgaver har barnet hver uke/mnd? Hva betaler du for dette? (Pr oppgave)

Hva supplementer du med i uke/mndlønn? Kjøper barnet klær selv? Kino/kafe etc, hvem betaler det?

Jeg skal sette en plan for min sønn på 10 år. Visa kort er bestilt og vi skal ha familie møte om spareplan, arbeidsoppgaver o.l. Da vil jeg gjerne høre hva dere gjør hjemme!

På forhånd takk!

Anonymkode: 6e375...1f0

Skrevet

Mine har holdt rommet sitt i orden og ryddig. Skiftet på sengen sin og satt inn etter seg i oppvaskmaskinen. De har fra 12 års alder fått 3000,- pr mnd. Det skal da dekke hverdagsklær og kino, cafe, sminke etc. Sportsutstyr/-klær, yttertøy, pentøy, mobilutgifter, busskort, aktiviteter har vi dekket utenom.

Anonymkode: 48538...96d

Skrevet

Her i huset er ikke husarbeid knyttet til penger, ingen får lønn for å gjøre husarbeid, det er det forventet at alle i huset bidrar med etter alder og evne. Vær litt obs på at man fort kan få hva-får-jeg-for-det-unger om de skal ha lønn for alt de gjør... Man må kunne be en unge gå ut med søpla, rydde ut av oppvaskmaskinen eller støvsuge gangen uten at de skal ha betalt for det.

Alle må her i huset holde rommene sine i orden, ta tøyet sitt til vaskerommet når det skal vaskes, rydde på plass rent tøy, skifte på egen seng osv. Ellers gjør de det de blir bedt om. Jeg forventer ikke at de selv skal se hva som må gjøres før de er ganske langt opp i tenårene, men så lenge de gjør som de får beskjed om er jeg fornøyd. Eldste som nærmer seg 18 år har blitt ganske flink til å se når det må vaskes på badet (han har eget bad), støvsuges osv.

Månedslønn får de fra de begynner på ungdomsskolen. Begynner med 500 kr måneden, øker til 750 kr i 9.klasse og 1000 kr i 10.klasse. Det skal dekke all luksus, lunsjpenger, kino, bowling, pizza med kompiser, snop o.l.

Alt av nødvendigheter dekker jeg.

Eldste fikk jobb ved siden av skolen som 16-åring, de pengene styrer han selvfølgelig selv. Han er en fornuftig gutt, så det meste går til sparing selv om han selvfølgelig også har unnet seg litt luksus som en god høytaler, noen litt dyrere gensere o.l.

Anonymkode: 9806b...f6c

Skrevet

Min på 14 får 1000 kr pr mnd. Det dekker alt av klær og sko, gaver, kino, kantine og andre ting hun gjør med venner.

Hun har i tillegg mulighet til å jobbe litt. Da får hun 65 kr i timen.

Hun har som faste oppgaver å holde eget rom i orden, ta ut av oppvaskmaskinen, bære ved og ellers hjelpe til med det som er nødvendig. Disse oppgavene er ikke bundet opp til pengene.

Jeg har også en på 12. Hun får 250 per måned som skal dekke det samme utenom klær og sko. Hvis hun jobber får hun 55 kr per time.

Hennes faste oppgaver er å holde rommet i orden, bære ut søppel, ta inn post og vaske badet.

Anonymkode: c38e0...014

Skrevet

14 åringen får 1000 kr i mnd, 300 av de går til nedbetaling av mobil. Hun har en egen evne til å svi av alt hun eier og har så jeg supplerer endel. Vurderer å øke og heller sette noe mer krav til hva det skal dekke 

Anonymkode: 44f9b...f2e

Skrevet
37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

14 åringen får 1000 kr i mnd, 300 av de går til nedbetaling av mobil. Hun har en egen evne til å svi av alt hun eier og har så jeg supplerer endel. Vurderer å øke og heller sette noe mer krav til hva det skal dekke 

Anonymkode: 44f9b...f2e

Hun bruker opp og svir av og du supplerer? Ja, det er sikkert lærerikt.

Anonymkode: 2ab55...632

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mine har holdt rommet sitt i orden og ryddig. Skiftet på sengen sin og satt inn etter seg i oppvaskmaskinen. De har fra 12 års alder fått 3000,- pr mnd. Det skal da dekke hverdagsklær og kino, cafe, sminke etc. Sportsutstyr/-klær, yttertøy, pentøy, mobilutgifter, busskort, aktiviteter har vi dekket utenom.

Anonymkode: 48538...96d

Det synes jeg var ekstremt mye penger. Sifo busjeterer men ca 750 kr til alt av klær og sko, også yttertøy, vanlig sportstøy og pentøy. Da har de 2250 igjen til "tull". Ønsker dere virkelig å oppdra dem til at et slikt forbruk er normalt?

Anonymkode: c38e0...014

Skrevet

Ja jeg får heller vurdere ukeslønn i stedet for or jobb da..

Hi

Anonymkode: 6e375...1f0

Skrevet

Mine får 400 i mnd uten spesifikke oppgaver. De kan likevel få mer penger ved å jobbe for dem, og om arbeidsmoralen er lav kommer mnd-pengene til å bli mindre. Det samme om de skulle vise tendenser til å skulle ha betalt for alt. Jeg dekker alt de må ha, men de må holde seg selv med kino, bowling, iTunes-kort osv.

Det er helt klart viktig å sette kriterier for pengene, man må yte for å nyte. At de mågjøre noe husarbeid betyr ikke automatisk at de skal ha betalt for alt de gjør.

Skrevet

Vi har ikke knyttet lommepenger opp mot husarbeid. For det første fordi jeg ikke vil ha "hva får jeg for det?" til svar hvis jeg spør om de kan stille opp litt ekstra. For det andre fordi vi da havner i et regime med kontroll og belønning og straff som jeg ikke orker å følge opp. Holde regnskap over hva de gjør og ikke gjør, regne ut lønn, trekke i lønna hvis de sluntrer unna... 

Her i huset står det på automatisk overføring i nettbank en gang i måneden. Pliktene varierer litt, for jeg ønsker at de skal lære alt som må til når de skal flytte for seg selv. Å holde eget rom i orden er en selvfølge. Tenåringen må i tillegg lage middag en gang i uka, vaske klær en gang i uka, støvsuge stua en gang i uka og ta inn ved etter behov. Så ber vi om ekstra innsats når vi trenger det, og får alltid ja til svar. 

Skrevet
7 minutter siden, Superdolly skrev:

Vi har ikke knyttet lommepenger opp mot husarbeid. For det første fordi jeg ikke vil ha "hva får jeg for det?" til svar hvis jeg spør om de kan stille opp litt ekstra. For det andre fordi vi da havner i et regime med kontroll og belønning og straff som jeg ikke orker å følge opp. Holde regnskap over hva de gjør og ikke gjør, regne ut lønn, trekke i lønna hvis de sluntrer unna... 

Her i huset står det på automatisk overføring i nettbank en gang i måneden. Pliktene varierer litt, for jeg ønsker at de skal lære alt som må til når de skal flytte for seg selv. Å holde eget rom i orden er en selvfølge. Tenåringen må i tillegg lage middag en gang i uka, vaske klær en gang i uka, støvsuge stua en gang i uka og ta inn ved etter behov. Så ber vi om ekstra innsats når vi trenger det, og får alltid ja til svar.  

Er ikke dette å knytte lommepenger opp mot husarbeid da? Eller misforstår jeg hva du mener

Anonymkode: 53ae5...aef

Skrevet

Mine får penger etter hvor mye de bidrar i heimen. Gjør de mye blir det også mer penger på konto. 

Vi bruker appen Gimi. De lager feks middag en gang i uke hver, vasker badet annenhver uke, holder ordennpå eget rom samt støvsuger og skifter eget sengetøy, støvsuger gang og kjøkken ved behov, henger opp klesvask osv. 

Anonymkode: 47408...183

Skrevet

8-åringen har akkurat begynt å få ukepenger her. 30 kr. 

Gå ut med søppel, hente ved, dekke bordet, rydde bestikk ut av oppvaskmaskin, hente posten, henge opp klær, pante flasker.

Brukes til å kjøpe Donald-blad vanligvis.

Anonymkode: 02b0e...e80

Skrevet

Her må de jobbe uten å få noe for det. De får det de trenger ellers. Vil de ha noe ekstra kan de spørre besteforeldre eller naboer om de trenger hjelp med noe de kan få lønn for.

De er 19, 11 og 10

Anonymkode: 0a4fc...4fe

Skrevet

14 åringen får 350 kr i uka. Da har hun faste oppgaver som å holde rommet ryddig, ta oppvaskmaskinen hver dag, gå tur med hunden før og etter skolen, passe lillebror av og til når det er behov(alt fra 30 min-1 time om gangen) evt hente han i barnehagen om vi ikke rekker hjem i tide pga kø. Noen dager hentet hun han av eget initiativ fordi hun synes det er hyggelig. 

Pengene skal holde til kino, shopping av ting hun har lyst på men ikke må ha, lunsjpenger på skolen osv. Hender besteforeldre setter inn noen hundrelapper i ny og ne så da har hun litt ekstra som hun sparer hvis hun ønsker seg noe spesielt. 

Anonymkode: 9246b...417

Skrevet

Mine barn får alderen sin pr ukedag fra mandag til fredag. F.eks får 8-åringen 40 kr uka, 10-åringen får 50, mens 12-åringen får 60. Vi kjøper både klær, lørdagsgodt, kinobilletter og andre ting de trenger til dem. Ukelønnen bruker de på det de har lyst til. Enten det er å bruke dem på apper og spill, en tur på senteret med venner, eller å spare til TV på rommet, eller hva som helst annet. Jeg ser at det er god læring i å prioritere, spare, og ta egne økonomiske avgjørelser, både gode og dårlige  

De har oppgaver, men hver oppgave er ikke knyttet til en spesiell sum. Mer at ukelønn får man uansett, men det forventes at alle bidrar i familien. De holder rommet ryddig gjennom uka, og har en selvvalgt dag hvor de tørker støv, støvsuger og skifter på senga. De har også valgt hver sin daglige oppgave i huset, en tar ut søpla, en tar ut av oppvaskmaskinen og en sorterer rent tøy. Tøyet får alle, voksne og barn, inn på rommet sitt ubrettet, og så må hver enkelt brette og legge på plass i skapet. 

Ellers setter alle inn sitt eget i oppvaskmaskinen, og rydder opp sitt eget rot. Generelt bidrar de når vi voksne ber dem om det, innenfor rimelighetens grenser. Det er viktig for meg at de er vant til å bidra som del av fellesskapet, ikke for å tjene penger. 

De får likevel ekstra penger for større oppgaver, for eksempel plenklipping, snømåking, bilvask mm. Særlig hvis de jobber mot et sparingsmål og ønsker oppgaver for å nå målet raskere. Da avtaler vi oppgave og betaling på forhånd. Ofte ligger «timelønnen» for slike oppgaver på rundt 20 kr, så vi overøser ikke akkurat barna med penger. 

Anonymkode: aa470...399

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...