Gå til innhold

Hva har dere i hus i tilfelle brannskader?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min brant seg stygt i går og vi hadde kun vann til å lindre. Det fikk meg til å tenke at man virkelig bør ha noe som kan lindre bedre enn det. 

Så er det noen som har tips til gode produkter man bør ha i medisinskapet?

Anonymkode: cd08c...6df

Skrevet

Vann er jo det beste. Hvis han brant seg stygt, burde han vært på legevakta. Men selv små brannskader kan være veldig smertefulle. Jeg har bedøvende krem liggende for slike. 

Anonymkode: 6f71a...8ed

Skrevet

Jeg har branngele. Var noe jeg "ble lurt" til å kjøpe. Tror ikke det er så veldig god holdbarhet på den, men håper jo selvfølgelig at vi ikke får bruk for den.

Tidligere hadde jeg aloeveragele. Den har flere bruksområder, og kjøler og lindrer også ved brannskader.

Anonymkode: 970a3...9f4

Skrevet

Har noe sånn watergel-greier og flamazine. Men det vesentligste er å ha tenkt gjennom hvordan man håndterer brannskader, jeg har tenkt på hvilken beholder jeg skal bruke til å kjøle hvilken kroppsdel, undersøkt hvilken vanntemperatur (ca, selvfølgelig), hvor lenge vi skal kjøle hjemme før vi drar til legevakta osv.

Anonymkode: 81ff4...674

Skrevet

Xylocainsalve hjemme. I barnehagen har vi burn gel

Anonymkode: eda61...d75

Skrevet

Her har vi aloe vera-plante! 😊

Anonymkode: ad6d5...018

Skrevet

20 grader i 20 minutter.

Det er vel det som er huskeregelen ved brannskader.

Anonymkode: 41f8f...167

Skrevet

Vi har Burn gel som kjøpes på apoteket. Gikk til innkjøp av bla dette da min datter ble dyttet på ovnen når hun var liten. Lillesøster som akkurat hadde begynt å gå, falt mot storesøster som igjen mistet balansen og falt mot ovnen selv om hun egentlig var langt unna. Gikk på apoteket og ba de finne alt jeg bør ha i medisinskapet som jeg aldri viste jeg burde ha ellr kommer til å få bruk for. Fikk kull, kompress osv men også burn gel. Denne kjøpes ny i mengder innimellom, for den er genial. Myggstikk, brennmanet, solbrent osv. Har en på kjøkkenbenken faktisk nå, En liten sprayflaske som er genial å ha i tursekken, hanskerommet osv. 

Mamma klarte å ta ut rista i stekeovnen uten grytevott, vi regnet med det ble legevaktstur siden vi så rista med en gang i hånden hennes. Men hun kjølte ned hånden i vann mens jeg leita frem sprayen jeg hadde lagt hos henne, sprayet på og sprayet nytt hver gnag det begynte å tørke. Når jeg hadde samlet unger, kledd på unger og vi var klare for legevakten hadde smertene blitt minimale og det så ikke ut til at hun trengte legevakt. Dagen etter var det bare litt fargeforskjell i hånden hennes, ingen smerte eller noe. Tror ikke det hadde vært slik uten denne, for normalt så får en godt brannsår bare av å komme nær rista som har stått på 200grader i ovnen. 

Anonymkode: 17c88...b55

Skrevet

Da blir det tur til apoteket i morgen for burn gel. 

Mannen brant seg ikke så stygt, altså, var tommelen som fikk det og det er kun en stor blemme, men når vi såg hvor lenge det gjorde skikkelig vondt ble vi litt skremt. 

Takk for svar, alle fine 😘

hi

Skrevet

Dere bør ha branngele (burngel) samt kompresser/ gasbind. Ellers er vann bra, men aldri iskaldt vann!

Anonymkode: 0f162...77c

Skrevet

Husk at brannskader skal kjøles ned i minst 20 min.

Burn gel ol skal og kan ikke erstatte denne nedkjølingen men den kan lindre eventuell smerte i etterkant. 

Anonymkode: 5a072...406

Skrevet
52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mannen min brant seg stygt i går og vi hadde kun vann til å lindre. Det fikk meg til å tenke at man virkelig bør ha noe som kan lindre bedre enn det. 

Kroppstemperert vann i minimum 20min er førstehjelp som "redder" mange skader fra å bli dypere skade. 

Ellers har jeg selv burngel kompress er (som vi også bruker på jobb), paracet, sterile kompress og evt bandasje i mitt førsthjelpsskrin hjemme. 

(Hilsen ambulansearbeider/paramedic) 

Anonymkode: 093e8...23f

Skrevet

Har Burn gel, Jelonet, Melolin, Mefix og vanlig plastertape.

Et tips for å unngå store blemmer, ha den brente delen i salt noen timer etter nedkjøling.

Anonymkode: 7e482...267

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vi har aloe Vera gel i kjøleskapet. 

Anonymkode: 2b879...714

Skrevet

Vann er jo det beste som er. Ha gjerne det som ble brent i svalt vann til det ikke lenger gjør vondt. Det lengste jeg har sittet med hånda inn og ut av vann var i fem timer. Har ellers aloe vera for smågreier. 

Anonymkode: 0c62b...97f

Skrevet

Husk at det ALLTID skal kjøles ned med vann (ikke for kaldt vann)!! Det er det viktigste. 

Så smører vi på med burn gel etter hvert. 

En gang da eldste var ca 2 år fikk han en kopp kaffe over seg. Den var ikke kokende varm, men nok til at huden ble ildrød. Jeg røska ungen fra der han stod og heiv han i dusjen med klærne på. Kjølte han ned leeeeeeeeeeeenge. Jeg så underveis at det ikke var legevakt-alvorlig forbrenning. Da han var ferdig i dusjen etter lang tid så kunne man ikke se noe på huden i det hele tatt. 

Etter det lar jeg ungene omtrent bo under vann der de har brent seg til jeg er sikker på at huden er kjølt ned nok. 

Anonymkode: 42e99...564

Skrevet

Har egentlig ingenting. Bruker rå potet på mindre brannskader, og jeg hadde nok reist rett på legevakten med litt større skader, og selvfølgelig kjøre skikkelig ned med lunket vann. Men poteten altså, den funker ;) 

Anonymkode: 22908...dde

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har egentlig ingenting. Bruker rå potet på mindre brannskader, og jeg hadde nok reist rett på legevakten med litt større skader, og selvfølgelig kjøre skikkelig ned med lunket vann. Men poteten altså, den funker ;) 

Anonymkode: 22908...dde

Særlig ved større skader er den tidlige nedkjølingen viktig. Altså, ta deg tid til 20 minutter. Ring gjerne 116117 mens du kjøler. Er det en kjempeskade, ring 113.

Anonymkode: 81ff4...674

Skrevet

Vi har alltid aloe vera i hus,  utover det bruker vi vann.

Anonymkode: 86400...b88

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har Burn gel, Jelonet, Melolin, Mefix og vanlig plastertape.

Et tips for å unngå store blemmer, ha den brente delen i salt noen timer etter nedkjøling.

Anonymkode: 7e482...267

Huh? Ha den brente delen i salt? Hvordan fungerer det? Om det har blitt noen åpne sår, må jo dette svi skikkelig?

Anonymkode: 53b46...2b4

Skrevet

Jeg støtter dette med å skylle med vann helt til det ikke gjør vondt lengre. Vi har både fått kokende kaffe på oss og brent oss på ovnen uten å få mer enn rød hud, men vi skyller lenge.

Anonymkode: c5396...13a

Skrevet

Min lille jente brant fingrene på ovnen. For å få kjølt ned hånden lenge nok, la vi klinkekuler i bunnen av en bolle med vann.  Hun protesterte vilt på å bli tvangsholdt under rennende vann. Klinkekulene roet situasjonen, og hånden ble avkjølt lenge nok. Et lite tips, bare. Til de små. 

Anonymkode: cd91f...2a5

Skrevet

BurnGel den brukes også på insteksbitt og er fin på eldste som får allergisk reaksjon av noen typer mygg. 

I sommer var den også super da jeg ble brent av brennmanet. 

Anonymkode: a7771...b06

Skrevet
39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min lille jente brant fingrene på ovnen. For å få kjølt ned hånden lenge nok, la vi klinkekuler i bunnen av en bolle med vann.  Hun protesterte vilt på å bli tvangsholdt under rennende vann. Klinkekulene roet situasjonen, og hånden ble avkjølt lenge nok. Et lite tips, bare. Til de små. 

Anonymkode: cd91f...2a5

Det var smart 👍

Anonymkode: 2b879...714

Skrevet

Vi har branngele

Anonymkode: a126e...124

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...