Gå til innhold

Roser og holdbarhet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lenge holder deres roser? Jeg beskjærer mine, tilsetter næring i vannet. Rosene holder knapt nok en uke 😟 Er fet noen triks jeg kan gjøre, tro? Kan dessverre ikke sette de kaldt om natta da vi har samme temp i alle rom... ca 22 grader... Beskjærer de en til to ganger.... 

Anonymkode: b2339...f3b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan være ganske stor forskjell i variasjon på kvaliteten på rosene. Jeg mistenker også at de noen ganger har stått lenge før jeg har kjøpt eller fått dem.

Jeg tror nok mye av årsaken hos deg er akkurat det at du ikke får satt dem kaldt på natten. Om du ikke har varmekabler overalt så kanskje det f.eks. er kaldere hvis du setter dem på gulvet i gangen.

Hvor lenge mine varer kommer an på kvaliteten og hvis jeg glemmer å sette dem kaldt merker jeg helt klart kortere holdbarhetstid.

Anonymkode: b64d1...359

Skrevet

Bør jeg skifte vann tro? Og har det noe å si på temperaturen på vannet? Pleier å gi lunket vann, ganske langt opp på stilken. 

Hi

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bør jeg skifte vann tro? Og har det noe å si på temperaturen på vannet? Pleier å gi lunket vann, ganske langt opp på stilken. 

Hi

Før ble det sagt at man skulle ha roser i varmt vann, men det har de gått bort fra igjen, så bruk kaldt vann.

Snitt dem og fjern både blad som kan komme ned i vannet og også tornene. Hvis blad eller torner er i vannet kan det visstnok gjøre vannet fortere dårlig.

Jeg gir dem "passe" med vann, et stykke opp på stilken, og så fyller jeg heller oftere på. Jeg spør gjerne om en ekstra pose med sånn vanngjødning på butikken som jeg bruker å ha i det vannet jeg fyller på med.

Sjekk denne: https://www.nrk.no/livsstil/slik-far-du-buketten-til-a-vare-1.7995658

Anonymkode: b64d1...359

Skrevet

Kjøp roser med tykk stilk, de holder mye lenger enn de med tynn stilk.

Du kan ikke ha noen blader eller torner i vannet.

Anonymkode: 0d357...162

Skrevet

Her jeg bor har jeg funnet ut jeg må ha roser litt unna vinduer, de kan godt få lys men de holder kort om de får diekte lys fra vinduet når det er sol ute. Merkelig nok holder de seg en uke til to uker på spisebordet som står 1,5 meter unna peisen og ovnen som henger på veggen. Jeg og ungene liker å fyre, så vi fyrer nok merr enn folk flest. Sist vi hadde roser i hus sto de i 3 uker før de begynt å blitt slitne, men da sto de på soverommet til ungene som er kjøligere på natta siden de lufter lenge før de skal legge seg. 

Har ca 5cm vann over stilken, bytter ikke vann men fyller på litt innimellom om det trengs. Skulle vannet bli ekkelt bytter jeg, men somoftes er det helt greit. Beskjærer de kun når jeg setter de i vann. 1uke like ved ovn tenker jeg er greit, når det ikke fyres er det rundt to uker. Jeg er veldig fornøyd med blomster fra Mester Grønn, de klarer jeg å holde lengst i live av beskjærte blomster.

Anonymkode: 1ef78...bae

Skrevet

Tusen takk for svar 🌸👍

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...