Gå til innhold

Når min (nesten) nye IPhone XS ikke kan oppdateres...


Anbefalte innlegg

...ei heller gjennopprettes, og butikken mener det ikke lar seg fikse, bør jeg ikke da få en ny? Kjøpt rett før jul i fjor. Ved en oppdatering gikk den helt i svart. Konklusjonen var produksjonsfeil som ikke lar seg fikse. Jeg vil nå få en erstatingsenhet. Det er ikke logisk for meg. En ny mob til 11500, og så får jeg ikke ny!? 

Anonymkode: 55ade...dc4

Fortsetter under...

De har rett til å prøve å reparere2 (?) ganger før du har rett på ny telefon. Mens telefonen er inne til reparasjon har du krav på lånetelefon av tilsvarende type.

 

Hva betyr erstatningsenhet? Kan det bety ny telefon?

Endret av den perfekte mor
Edit: DYAC

Sånt går vel uansett også på forsikringen din?

Som nevnt over må den inn til reparasjon for å sjekke at det ikke er fuktskader og liknende i den før de kan sjekke om du har krav på ny.

Anonymkode: 243ce...187

En erstatingsenhet er, slik jeg forstår det, en  brukt mob. Den ser helt ny ut, men er brukt. Jeg har kjøpt en mob til flere tusen som viste seg å være ødelagt. Og i stede for å få ny, får jeg en erstatningsenhet. 

Anonymkode: 55ade...dc4

De store kjedene forsøker seg ofte. Elkjøp har vært helt konsekvent i feilinformasjon i alle ledd, helt fra vanlige selgere, avd.ledere, butikksjefer og også Elkjøp sentralt. Selv når jeg henvendte meg til Elkjøps hovedkontor med lignende problemstilling løy de. Da jeg påpekte at kjøpsloven sier noe annet enn de hevdet og at jeg hadde fått dette bekreftet hos Forbrukerrådet var svaret: "Da tar Forbrukerrådet feil." Jeg ba da om å få navn på den hos Elkjøp sentralt som var ansvarlig for dette, og sa at jeg ville kontakte media med vinklingen "Elkjøp mener Kjøpsloven ikke gjelder for dem og at Forbrukerrådet tar feil." Da ble det plutselig fart på dem, da kunne jeg bare gå rett i butikken og velge om jeg ville ha igjen pengene eller ny telefon...

Du kjøpte en helt ny telefon, HI. Butikken har rett til å sende mobilen din til reparasjon to ganger. I reparasjonstiden skal de gi deg et noenlunde samme produkt som du kan bruke inntil din kommer tilbake fra reparasjon. (ofte er det dårlige mobiler man da får låne, men greit nok en kort tid). Hvis de fremdeles etter to reparasjoner ikke har fått fikset mobilen din, da har du rett til å heve kjøpet eller få en splitter ny. Du skal IKKE godta det de nå tilbyr deg, for en erstatningstelefon som er brukt, er et helt annet produkt enn det du kjøpte. Les kjøpsloven og kontakt Forbrukerrådet, de er alltid interessert i å få høre om butikker/kjeder som gir kundene denne feilinformasjonen.

Anonymkode: e24af...92a

Annonse

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

De store kjedene forsøker seg ofte. Elkjøp har vært helt konsekvent i feilinformasjon i alle ledd, helt fra vanlige selgere, avd.ledere, butikksjefer og også Elkjøp sentralt. Selv når jeg henvendte meg til Elkjøps hovedkontor med lignende problemstilling løy de. Da jeg påpekte at kjøpsloven sier noe annet enn de hevdet og at jeg hadde fått dette bekreftet hos Forbrukerrådet var svaret: "Da tar Forbrukerrådet feil." Jeg ba da om å få navn på den hos Elkjøp sentralt som var ansvarlig for dette, og sa at jeg ville kontakte media med vinklingen "Elkjøp mener Kjøpsloven ikke gjelder for dem og at Forbrukerrådet tar feil." Da ble det plutselig fart på dem, da kunne jeg bare gå rett i butikken og velge om jeg ville ha igjen pengene eller ny telefon...

Du kjøpte en helt ny telefon, HI. Butikken har rett til å sende mobilen din til reparasjon to ganger. I reparasjonstiden skal de gi deg et noenlunde samme produkt som du kan bruke inntil din kommer tilbake fra reparasjon. (ofte er det dårlige mobiler man da får låne, men greit nok en kort tid). Hvis de fremdeles etter to reparasjoner ikke har fått fikset mobilen din, da har du rett til å heve kjøpet eller få en splitter ny. Du skal IKKE godta det de nå tilbyr deg, for en erstatningstelefon som er brukt, er et helt annet produkt enn det du kjøpte. Les kjøpsloven og kontakt Forbrukerrådet, de er alltid interessert i å få høre om butikker/kjeder som gir kundene denne feilinformasjonen.

Anonymkode: e24af...92a

Tusen takk for godt og utfyllende svar! 

Jeg ser at jeg har forklart meg litt rotete. Travel dag i dag.

Altså: jeg kjøpte mob for rett under to mnd siden. Da tok jeg backup av den gamle, og tok i bruk den nye. For en uke siden kom et rødt 1 tall opp på «innstillinger». Jeg trykket oppdater, og mobilen ble helt svart. Det kom så opp en melding om at jeg måtte koble til iTunes og en link som inneholdt bla ordet «restore». Umulig å trykke på noe som helst, så jeg koblet til iTunes. 1000 forsøk senere, måtte jeg bare innse at det var umulig å oppdatere. Alle data fra før jul, var tapt. (Ikke lagret i sky, dessverre). Hverken jeg eller butikken klarer å gjennopprette fabrikkinnstillinger heller. Så to turer til butikken samme dag (2 timer i bil totalt) og en hel time i telefonen med Apple senere, kunne butikken i dag melde om at de ikke fikk fikset telefonen, og at en erstatningsenhet nå var klar. 

Jeg har altså kjøpt et produkt som ikke virker. Det er ikke noe jeg har gjort. Det bare skjedde. Jeg har i tillegg mistet alle filene mine fra to mnd tilbake. 

Anonymkode: 55ade...dc4

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for godt og utfyllende svar! 

Jeg ser at jeg har forklart meg litt rotete. Travel dag i dag.

Altså: jeg kjøpte mob for rett under to mnd siden. Da tok jeg backup av den gamle, og tok i bruk den nye. For en uke siden kom et rødt 1 tall opp på «innstillinger». Jeg trykket oppdater, og mobilen ble helt svart. Det kom så opp en melding om at jeg måtte koble til iTunes og en link som inneholdt bla ordet «restore». Umulig å trykke på noe som helst, så jeg koblet til iTunes. 1000 forsøk senere, måtte jeg bare innse at det var umulig å oppdatere. Alle data fra før jul, var tapt. (Ikke lagret i sky, dessverre). Hverken jeg eller butikken klarer å gjennopprette fabrikkinnstillinger heller. Så to turer til butikken samme dag (2 timer i bil totalt) og en hel time i telefonen med Apple senere, kunne butikken i dag melde om at de ikke fikk fikset telefonen, og at en erstatningsenhet nå var klar. 

Jeg har altså kjøpt et produkt som ikke virker. Det er ikke noe jeg har gjort. Det bare skjedde. Jeg har i tillegg mistet alle filene mine fra to mnd tilbake. 

Anonymkode: 55ade...dc4

Det jeg skrev gjelder uansett. Butikk og produsent har innrømmet at det er produksjonsfeil og at de ikke kan fikse telefonen. Da har du rett på pengene tilbake eller en helt ny telefon. En erstatningsenhet som er brukt av andre før er ikke noe du skal eller trenger å akseptere. Du har kjøpsloven på din side.

Anonymkode: e24af...92a

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

En erstatingsenhet er, slik jeg forstår det, en  brukt mob. Den ser helt ny ut, men er brukt. Jeg har kjøpt en mob til flere tusen som viste seg å være ødelagt. Og i stede for å få ny, får jeg en erstatningsenhet. 

Anonymkode: 55ade...dc4

Hvor har du det fra at erstatningsenheten er en brukt mobil??

Anonymkode: f4597...ed5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...