Anonym bruker Skrevet 19. februar 2019 #26 Skrevet 19. februar 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du blir ikke ufør på en legeerklæring fra fastlege. Nav krever minst to legeerklæringer og den ene skal være fra spesialist på din lidelse, så jeg måtte ha legeattest fra nevrolog og indremedisiner, regner med du må ha fra psykolog. Jeg kjenner ei som er ufør pga psykiske lidelser og hun var gjennom mye før hun ble det, hun var selvfølgelig til behandlig hos vanlig psykolog, var med på et opplegg på dps (eller hva det heter på sykehuset) med både gruppeterapi og div behandling med psykomotorisk fysioterapi og slike ting, alle skrev legeattester til nav. Så måtte hun gjennom opplegget nav har med samtaler, hva og hvordan du kan jobbe med tilrettelegging, hvilke yrker og alt det der. Hun ble til slutt 60% ufør og jobber 40%. Anonymkode: 7e5b0...c28 Hvorfor regner du med at jeg skulle hatt fra psykolog? Anonymkode: 0d0f0...1ce
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2019 #27 Skrevet 19. februar 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor regner du med at jeg skulle hatt fra psykolog? Anonymkode: 0d0f0...1ce Var nok jeg som ikke leste kodene der, jeg mente at hi nok må ha fra psykolog fordi det var psykiske ting som var årsaken til hennes problemer. Anonymkode: 7e5b0...c28
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2019 #28 Skrevet 19. februar 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vel, det er godkjent fra saksbehandler og besitter da. Anonymkode: 0d0f0...1ce Da regner jeg med saken din er ganske opplagt, for regelverket til nav krever minst to legeattester hvor den ene er spesialist på din sykdom. Men ingen regel uten unntak, og det finnes saker som er helt opplagte..... Anonymkode: 7e5b0...c28
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2019 #29 Skrevet 19. februar 2019 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Da regner jeg med saken din er ganske opplagt, for regelverket til nav krever minst to legeattester hvor den ene er spesialist på din sykdom. Men ingen regel uten unntak, og det finnes saker som er helt opplagte..... Anonymkode: 7e5b0...c28 Står det i regelverket? Så rart at det er så forskjellig. For jeg har jo vært hos spesialist og, så det hadde ikke vært noe problem for de å få en legeerklæring derfra, men det var ikke nødvndig sa saksbehandler. Om min sak er mer opplagt enn andre sin vet jeg ikke. Anonymkode: 0d0f0...1ce
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2019 #30 Skrevet 19. februar 2019 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har vært yrkesaktiv siden jeg var ung, ble etterhvert sykepleier og jobber som det. Jeg har hanglet meg gjennom jobb og livet de siste årene, men det har blitt mer og mer vanskelig. Jeg har adhd og kompleks ptsd, og det er dette som nå har slått meg helt ut. Jeg fungerer ikke i verken jobb eller familielivet, det er snakk om angst, utmattelse, og den slags. Jeg har vært sykemeldt over et år og gått over på aap, og jeg prøver meg i yrkesrettede rehabilitering med bla mindfullness og yoga, jeg var også innom sirkeltrening og stressmestringskurs som jeg måtte gi meg med etter første forsøk. Jeg endte opp resten av dagen apatisk på sofaen. Jeg går selvsagt også til behandling, og blir fulgt opp av både fastlege, psykolog og psykiater. Foreløpig har jeg ikke kommet noen vei, og dette gjør meg enda mer nedtrykt og lei, jeg er lei av å ikke fungere, lei av å ikke være med i samfunnet på noen som helst måte, jeg er lei av å måtte ha hjelp av mannen til alt hjemme og jeg er generelt bare drittlei av å fokusere på hvor vanskelig livet er blitt og hvor mye jeg strever og jobber med å bli bare litt bedre, jeg ønsker å bare ha en dag der ting føles bra og ikke er et ork. Veileder der jeg er på tiltak ser hvor mye jeg sliter, vi har gode samtaler. Saksbehandleren på nav er også støttende og forståelsesfull, hun prøver å gjøre det lettest mulig for meg, ingen press eller store forventninger. Alt jeg ønsker er å komme tilbake på jobb, å være som før og klare livet, men jeg innser at jeg muligens ikke kommer til å klare det 100%, og har derfor også lest litt om ufør. Jeg vil ikke ha det i det hele tatt, men ser at jeg kanskje vil havne på delvis ufør etterhvert. Men så til poenget mitt, når jeg leser rundt om dette, så føler jeg at gjengangeren er at det er en kamp som varer i noen tilfeller i mange, mange år. Folk må prøve seg i alt mulig av tiltak osv, dette skremmer meg stort, for jeg har ikke den minste sjans til å klare det, jeg føler jeg allerede er ødelagt og bruker mye energi på dette, og jeg vil bruke den lille energien og det lille livet jeg har til å være der for barnet mitt og mannen min. Det kan vel ikke være sånn at alt jeg har (som er svært lite) skal brukes på diverse tiltak? Er det alltid en kamp om å bli trodd, å få ufør(delvis helst)? Anonymkode: 8c373...62a Mange år siden jeg var i den situasjonen (søke ufør) mulig regler og sånt har endret seg de siste 10 år. Men jeg gikk til jeg stupte , før jeg gikk med på å søke ufør. Jeg var gjennom rehabilitering og yrkesrettet attføring, totalt 5år. Tilslutt ville både lege og nav at jeg søkte ufør. Jeg fikk det innvilget ganske fort, mener det bare tok noen mndr fra jeg søkte til det var innvilget. En annen med samme sykdom som meg, var ikke gjennom noen tiltak i det hele tatt. Etter det andre infarktet , så ble hun ufør uten å gå på det som før het yrkesrettet attføring eller rehabilitering først. Anonymkode: e0eda...312
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2019 #31 Skrevet 19. februar 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Står det i regelverket? Så rart at det er så forskjellig. For jeg har jo vært hos spesialist og, så det hadde ikke vært noe problem for de å få en legeerklæring derfra, men det var ikke nødvndig sa saksbehandler. Om min sak er mer opplagt enn andre sin vet jeg ikke. Anonymkode: 0d0f0...1ce Det var det de sa til meg ihvertfall. Men det var fastlegen som skrev attesten da, han bare skrev i attesten at jeg hadde vært hos spesialist og vurderingen var slik og sånn derfra. Tror ikke spesialisten skrev en egen attest til nav, var fastlegen som brukte epikrisen fra spesialisten i sin attest. Anonymkode: 7e5b0...c28
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2019 #32 Skrevet 19. februar 2019 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg var aldri på aap. Ble ufør noen måneder før maxdato for sykemelding, men i brevet stod det at man har krav på å være sykemeldt 1 årig så startet uføren min etter det. Anonymkode: 9ea23...570 Hvordan er det mulig? Hvorfor ble du ufør? Anonymkode: b08ba...dd7
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2019 #33 Skrevet 19. februar 2019 Min historie er veldig lik din, hi, bare at jeg nærmer meg maksdato for aap. Det er satt i gang en prosess mot ufør. Dvs at jeg må innom arbeidsutprøving før søknad sendes. Jeg må innrømme at jeg nå begynner å bli veldig redd. Jeg er rett og slett livredd for avslag, og å måtte gå på sosialen. Jeg har en gang klart et liv der jeg forsørget meg selv og jeg håper selvsagt å komme dit igjen, men det går ikke innenfor disse årene med aap. Veien er mye lenger å gå. Anonymkode: f2b87...173
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2019 #34 Skrevet 20. februar 2019 Jeg gikk 13 år på midlertidige stønader før jeg fikk uføre. Men dette var før NAV ble så sinnsyk streng på AAP. Tok 8 måneder fra søknaden ble sendt inn. Anonymkode: 3d1a2...238
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2019 #35 Skrevet 20. februar 2019 Har man downs syndrom, kraftig autisme, uhelbredelig kreft etc. er det faktisk enkelt. Diffuse diagnoser med uklar fremtid er vanskelig. Anonymkode: 220ea...555
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2019 #36 Skrevet 20. februar 2019 Jeg har vel hatt maks uflaks, jeg har holdt på i 17 år. Og jeg har fysisk sykdom, man får tatt blodprøver og andre tester av. Gjennom blodprøver får man og sett, alvorlighetsgraden av sykdommen. Og jeg er en av de sykeste i landet. Spesialistene har hele veien sagt at jeg kan ikke jobbe, de synes nesten det er rart at jeg lever. Men Nav legen har ment dette bare er tull, og at jeg kan ta medisiner og jobbe. Jeg går allerede på 4 dobbel medisindose, bare for å kunne overleve. Men nå skal jeg få søke ufør, men veldig spent på om jeg får det eller ikke. Jeg er og alene med 2 barn, og vet ikke helt hvordan vi skal klare oss, hvis jeg får avslag. Anonymkode: 7d32f...9da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå