Anonym bruker Skrevet 19. februar 2019 #1 Skrevet 19. februar 2019 Jeg har vært yrkesaktiv siden jeg var ung, ble etterhvert sykepleier og jobber som det. Jeg har hanglet meg gjennom jobb og livet de siste årene, men det har blitt mer og mer vanskelig. Jeg har adhd og kompleks ptsd, og det er dette som nå har slått meg helt ut. Jeg fungerer ikke i verken jobb eller familielivet, det er snakk om angst, utmattelse, og den slags. Jeg har vært sykemeldt over et år og gått over på aap, og jeg prøver meg i yrkesrettede rehabilitering med bla mindfullness og yoga, jeg var også innom sirkeltrening og stressmestringskurs som jeg måtte gi meg med etter første forsøk. Jeg endte opp resten av dagen apatisk på sofaen. Jeg går selvsagt også til behandling, og blir fulgt opp av både fastlege, psykolog og psykiater. Foreløpig har jeg ikke kommet noen vei, og dette gjør meg enda mer nedtrykt og lei, jeg er lei av å ikke fungere, lei av å ikke være med i samfunnet på noen som helst måte, jeg er lei av å måtte ha hjelp av mannen til alt hjemme og jeg er generelt bare drittlei av å fokusere på hvor vanskelig livet er blitt og hvor mye jeg strever og jobber med å bli bare litt bedre, jeg ønsker å bare ha en dag der ting føles bra og ikke er et ork. Veileder der jeg er på tiltak ser hvor mye jeg sliter, vi har gode samtaler. Saksbehandleren på nav er også støttende og forståelsesfull, hun prøver å gjøre det lettest mulig for meg, ingen press eller store forventninger. Alt jeg ønsker er å komme tilbake på jobb, å være som før og klare livet, men jeg innser at jeg muligens ikke kommer til å klare det 100%, og har derfor også lest litt om ufør. Jeg vil ikke ha det i det hele tatt, men ser at jeg kanskje vil havne på delvis ufør etterhvert. Men så til poenget mitt, når jeg leser rundt om dette, så føler jeg at gjengangeren er at det er en kamp som varer i noen tilfeller i mange, mange år. Folk må prøve seg i alt mulig av tiltak osv, dette skremmer meg stort, for jeg har ikke den minste sjans til å klare det, jeg føler jeg allerede er ødelagt og bruker mye energi på dette, og jeg vil bruke den lille energien og det lille livet jeg har til å være der for barnet mitt og mannen min. Det kan vel ikke være sånn at alt jeg har (som er svært lite) skal brukes på diverse tiltak? Er det alltid en kamp om å bli trodd, å få ufør(delvis helst)? Anonymkode: 8c373...62a
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2019 #2 Skrevet 19. februar 2019 Nei, det er ikke alltid en kamp, men det er ofte de tilfellene man hører mest om. For meg tok det bare 3 år på AAP. Mesteparten av den tiden ble jeg vurdert som for syk til tiltak, men gikk til behandling. Var i arbeidsutprøving to dager i uka i 6 måneder. Hadde en forståelsesfull saksbehandler som lot meg styre tempoet hele veien og lyttet til meg da jeg sa jeg ikke klarte mer. Du må selvsagt være ærlig om hvor mye du sliter og hvor lite du klarer, og hvordan et evt tiltak påvirker livet hjemme. Jeg var også redd for å ikke bli trodd på dette, men var nok veldig heldig med saksbehandleren. Så man kan ha flaks. Anonymkode: 8d1b5...a5b
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2019 #3 Skrevet 19. februar 2019 Jeg var aldri på aap. Ble ufør noen måneder før maxdato for sykemelding, men i brevet stod det at man har krav på å være sykemeldt 1 årig så startet uføren min etter det. Anonymkode: 9ea23...570
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2019 #4 Skrevet 19. februar 2019 Ja, det er ikke lett. Hvis folk bare kunne meldt seg ufør sånn uten videre hadde det ikke gått. Anonymkode: 576ab...761
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2019 #5 Skrevet 19. februar 2019 Jeg har mottatt AAP i 7 år snart, og er enda ikke ufør. Så det er en lang vei å gå. I mitt tilfelle har jeg ikke noe ønske om å bli ufør heller, da... Anonymkode: b7688...ef9
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2019 #6 Skrevet 19. februar 2019 Jeg vil ikke beskrive det som en kamp, for det innebærer jo at man sloss mot noen eller noe, men det var en tøff jobb og perioden med arbeidsutprøving krevde mye av meg. Jeg måtte være villig til å presse meg, gjøre ting jeg ikke var vant til, ting jeg ikke trodde jeg ville klare, gå langt utenfor komfortsonen og være villig til å gå på en smell. For meg var det verd det, og gleden over å innse at jeg, med litt tilrettelegging, kan fungere 50% i jobb var premie nok. Nav var min beste samarbeidspartner og heiagjeng underveis. For meg var det vesentlig at det var jeg som drev prosessen framover. Det var jeg som ba om arbeidutprøving, jeg som fant en videreutdanning som ville gi meg mer kompetanse, jeg som bestemte opptrapping og jeg var dønn åpen i kommunikasjonen med Nav. Det oppleves antagelig mye tyngre om man bestemmer seg for å sette på bremsen og at det er Nav som må drive prosessen framover mens du henger motvillig med. Gå på med friskt mot. Du vil møte mennesker underveis som har kompetanse og erfaringer som du ikke har, men som du kan få nytte av, og det kan ende med et utfall du ikke hadde sett for deg. Det er en tøff jobb, men det er det som skal til. Anonymkode: e0f76...e55
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2019 #7 Skrevet 19. februar 2019 Jeg har søkt om uføretrygd nå, har gått på AAP i snart 3 år. Har bare så vidt vært ute i arbeidsutprøving Anonymkode: 0d0f0...1ce
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2019 #8 Skrevet 19. februar 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg har søkt om uføretrygd nå, har gått på AAP i snart 3 år. Har bare så vidt vært ute i arbeidsutprøving Anonymkode: 0d0f0...1ce Min veileder sa at om jeg gjør det så får jeg nok avslag. Anonymkode: b7688...ef9
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2019 #9 Skrevet 19. februar 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Min veileder sa at om jeg gjør det så får jeg nok avslag. Anonymkode: b7688...ef9 Veileder hos Nav? Man kan jo ikke søke før saksbehandler har godkjent det uansett, det er jo og blitt godkjent hos fylket eller noe sånt (husker ikke helt hva det hette) Anonymkode: 0d0f0...1ce
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2019 #10 Skrevet 19. februar 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Veileder hos Nav? Man kan jo ikke søke før saksbehandler har godkjent det uansett, det er jo og blitt godkjent hos fylket eller noe sånt (husker ikke helt hva det hette) Anonymkode: 0d0f0...1ce Ja, veileder hos NAV. Hmm.. skjønner ikke helt hva du mener nå Anonymkode: b7688...ef9
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2019 #11 Skrevet 19. februar 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Ja, veileder hos NAV. Hmm.. skjønner ikke helt hva du mener nå Anonymkode: b7688...ef9 Hva tenker du på? Anonymkode: 0d0f0...1ce
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2019 #12 Skrevet 19. februar 2019 Nei, det er ikke alltid en kamp. Men mye avhenger av diagnose, og ikke minst hva slags folk du kommer borti hos nav. Det er nok lettere med en fysisk diagnose enn en psykisk en, det psykiske er det vanskeligere å si at man ikke blir bedre av om du skjønner. De fleste som er psykisk syke har jo et håp om å bli betydelig bedre med riktig behandling og terapi, da er det vanskeligere å bli ufør. Selv har jeg en fysisk diagnose og synes veien var veldig "lett". Jeg ønsket jo ikke å bli ufør, så jeg jobbet hele veien, helt til det ikke gikk lenger. Så jeg var gradert sykemeldt, og fikk etterhvert aap. Første tiden jobbet jeg 50%, også ble det mindre og mindre jobbing. Hadde aap i 4 år og gikk fra å jobbe 50% og gradvis nedover, 40%, 30%, 10% og til slutt ingenting. Siste året på aap jobbet jeg ikke og måtte bare innse at jeg ikke klarte komme meg tilbake. Nye legeattester måtte skrives så det siste året på aap var jeg hele runden med fastlege, nevrolog og indremedisiner, og når alle attestene var skrevet fikk jeg beskjed fra nav om å søke ufør, og det ble innvilget på under en uke. Dette var i fjor. Anonymkode: 7e5b0...c28
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2019 #13 Skrevet 19. februar 2019 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva tenker du på? Anonymkode: 0d0f0...1ce du skrev: " Man kan jo ikke søke før saksbehandler har godkjent det uansett, det er jo og blitt godkjent hos fylket eller noe sånt (husker ikke helt hva det hette)" Jeg skjønner ikke hva det betyr. Er ikke veilederen saksbehandleren? Anonymkode: b7688...ef9
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2019 #14 Skrevet 19. februar 2019 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: du skrev: " Man kan jo ikke søke før saksbehandler har godkjent det uansett, det er jo og blitt godkjent hos fylket eller noe sånt (husker ikke helt hva det hette)" Jeg skjønner ikke hva det betyr. Er ikke veilederen saksbehandleren? Anonymkode: b7688...ef9 Vil tro at det er det samme ja Anonymkode: 0d0f0...1ce
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2019 #15 Skrevet 19. februar 2019 43 minutter siden, Anonym bruker skrev: Min veileder sa at om jeg gjør det så får jeg nok avslag. Anonymkode: b7688...ef9 Men da er det vel fordi hun mener at du ikke er ferdig avklart Anonymkode: 0d0f0...1ce
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2019 #16 Skrevet 19. februar 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Men da er det vel fordi hun mener at du ikke er ferdig avklart Anonymkode: 0d0f0...1ce Delvis, men fordi hun mener at det må veldig mye til og man må prøve veldig mye. Holder ikke med en legeerklæring. Anonymkode: b7688...ef9
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2019 #17 Skrevet 19. februar 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Delvis, men fordi hun mener at det må veldig mye til og man må prøve veldig mye. Holder ikke med en legeerklæring. Anonymkode: b7688...ef9 De har bare bedt fastlege om legeerklæring i mitt tilfelle. Anonymkode: 0d0f0...1ce
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2019 #18 Skrevet 19. februar 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: De har bare bedt fastlege om legeerklæring i mitt tilfelle. Anonymkode: 0d0f0...1ce Og det synes jeg er rart. Fastlegen min anbefalte 100% ufør for lenge siden (6-12 mnd?), men veilederen omtrent bare lo av det. Anonymkode: b7688...ef9
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2019 #19 Skrevet 19. februar 2019 27 minutter siden, Anonym bruker skrev: Og det synes jeg er rart. Fastlegen min anbefalte 100% ufør for lenge siden (6-12 mnd?), men veilederen omtrent bare lo av det. Anonymkode: b7688...ef9 Men nå har jo reglene blitt mye strengere og de forlenger jo bare ved spesielle unntak. Og du har allerede vært på det i 7 år, vil du få det forlenget videre da? Anonymkode: 0d0f0...1ce
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2019 #20 Skrevet 19. februar 2019 59 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vil tro at det er det samme ja Anonymkode: 0d0f0...1ce Arbeidsevnevurderinger som veileder skriver skal godkjennes av en beslutter før saken sendes videre til NAV arbeid og ytelser. Kan være denne hun mener? I noen tilfeller drøfter også veileder saker med rådgivende overlege som kan gi anbefaling om videre saksgang. Anonymkode: a0616...666
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2019 #21 Skrevet 19. februar 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg var aldri på aap. Ble ufør noen måneder før maxdato for sykemelding, men i brevet stod det at man har krav på å være sykemeldt 1 årig så startet uføren min etter det. Anonymkode: 9ea23...570 Det er jo helt klart unntaket, hvor det foreligger en alvorlig sykdom eller lyte, f.eks uhelbredelig kreft eller ulykke/hjerneblødning som har ødelagt funksjonsevnen eller andre alvorlige diagnoser. Det HI beskriver, er oftest det som tar lengst tid å avklare. Mange med psykiske diagnoser og med diffuse plager blir gående i systemet. Hi For deg vil det være viktig å få gode legeerklæringer og epikriser. Dessuten er det viktig å delta på «alt» av behandling, rehabilitering og avklaring, slik at msn viser at alle veier er blitt forsøkt. Anonymkode: 932b0...4d3
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2019 #22 Skrevet 19. februar 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er jo helt klart unntaket, hvor det foreligger en alvorlig sykdom eller lyte, f.eks uhelbredelig kreft eller ulykke/hjerneblødning som har ødelagt funksjonsevnen eller andre alvorlige diagnoser. Det HI beskriver, er oftest det som tar lengst tid å avklare. Mange med psykiske diagnoser og med diffuse plager blir gående i systemet. Hi For deg vil det være viktig å få gode legeerklæringer og epikriser. Dessuten er det viktig å delta på «alt» av behandling, rehabilitering og avklaring, slik at msn viser at alle veier er blitt forsøkt. Anonymkode: 932b0...4d3 Jeg har alvorlig crohns. Anonymkode: 9ea23...570
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2019 #23 Skrevet 19. februar 2019 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Arbeidsevnevurderinger som veileder skriver skal godkjennes av en beslutter før saken sendes videre til NAV arbeid og ytelser. Kan være denne hun mener? I noen tilfeller drøfter også veileder saker med rådgivende overlege som kan gi anbefaling om videre saksgang. Anonymkode: a0616...666 Beslutter var det ja, kunne ikke komme på hva det hette. Anonymkode: 0d0f0...1ce
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2019 #24 Skrevet 19. februar 2019 58 minutter siden, Anonym bruker skrev: De har bare bedt fastlege om legeerklæring i mitt tilfelle. Anonymkode: 0d0f0...1ce Du blir ikke ufør på en legeerklæring fra fastlege. Nav krever minst to legeerklæringer og den ene skal være fra spesialist på din lidelse, så jeg måtte ha legeattest fra nevrolog og indremedisiner, regner med du må ha fra psykolog. Jeg kjenner ei som er ufør pga psykiske lidelser og hun var gjennom mye før hun ble det, hun var selvfølgelig til behandlig hos vanlig psykolog, var med på et opplegg på dps (eller hva det heter på sykehuset) med både gruppeterapi og div behandling med psykomotorisk fysioterapi og slike ting, alle skrev legeattester til nav. Så måtte hun gjennom opplegget nav har med samtaler, hva og hvordan du kan jobbe med tilrettelegging, hvilke yrker og alt det der. Hun ble til slutt 60% ufør og jobber 40%. Anonymkode: 7e5b0...c28
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2019 #25 Skrevet 19. februar 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Du blir ikke ufør på en legeerklæring fra fastlege. Nav krever minst to legeerklæringer og den ene skal være fra spesialist på din lidelse, så jeg måtte ha legeattest fra nevrolog og indremedisiner, regner med du må ha fra psykolog. Jeg kjenner ei som er ufør pga psykiske lidelser og hun var gjennom mye før hun ble det, hun var selvfølgelig til behandlig hos vanlig psykolog, var med på et opplegg på dps (eller hva det heter på sykehuset) med både gruppeterapi og div behandling med psykomotorisk fysioterapi og slike ting, alle skrev legeattester til nav. Så måtte hun gjennom opplegget nav har med samtaler, hva og hvordan du kan jobbe med tilrettelegging, hvilke yrker og alt det der. Hun ble til slutt 60% ufør og jobber 40%. Anonymkode: 7e5b0...c28 Vel, det er godkjent fra saksbehandler og besitter da. Anonymkode: 0d0f0...1ce
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå