Didi-di Skrevet 17. februar 2019 #1 Skrevet 17. februar 2019 Er det noen her som har vært gift med utenlandsk mann og fått barn som kan svare: Vi har et fellesbarn på 7 mnd og far har midlertidig oppholdstillatelse gjennom familieinnvandring sammen med meg. Den går ut i april. Han er lite interessert i å ha samvær med barnet men ønsker å lage samværsavtale med kjempe mange timer i uka bare for å dokumentere UDi at han har masse samvær. Samværene som han utøver sammen med barnet er en gang i uka i max 30 min. Spørsmåle mitt er hvis jeg ikke skriver under på samværsavtalen som han ønsker med mange timer i uka vil han få oppholdstillatelse sammen med barnet med kun 30 min samvær i uka?
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2019 #2 Skrevet 17. februar 2019 Jeg vet ikke hva som skjer mtp. hans oppholdstillatelse, men du kan ikke skrive under på en avtale som bare er fiktiv, da kan du selv få problemer. Denne mannen vil jo ikke ha særlig samvær med barnet, så da er det nok oppholdstillatelsen som er hans drivkraft. Det synes jeg ikke du skal støtte. Loven sier jo at han må ha samværsrett "av et visst omfang" - og det vil jeg tro er langt mer enn en halv time pr. uke, selv om barnet er så lite. https://www.udiregelverk.no/no/rettskilder/sentrale/utlendingsloven/kap6/45/ Anonymkode: 718d0...7fc
Didi-di Skrevet 17. februar 2019 Forfatter #3 Skrevet 17. februar 2019 Nei, jeg vil ikke skrive under den avtalen. PR idag har vi avtale 1 gang i uka i 1,5 timer, men han har ikke barnet i mer enn 30 min. Den avtalen som han ønsker er gjennom advokat.
Didi-di Skrevet 17. februar 2019 Forfatter #4 Skrevet 17. februar 2019 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg vet ikke hva som skjer mtp. hans oppholdstillatelse, men du kan ikke skrive under på en avtale som bare er fiktiv, da kan du selv få problemer. Denne mannen vil jo ikke ha særlig samvær med barnet, så da er det nok oppholdstillatelsen som er hans drivkraft. Det synes jeg ikke du skal støtte. Loven sier jo at han må ha samværsrett "av et visst omfang" - og det vil jeg tro er langt mer enn en halv time pr. uke, selv om barnet er så lite. https://www.udiregelverk.no/no/rettskilder/sentrale/utlendingsloven/kap6/45/ Anonymkode: 718d0...7fc Nei, jeg vil ikke skrive under den avtalen. PR idag har vi avtale 1 gang i uka i 1,5 timer, men han har ikke barnet i mer enn 30 min. Den avtalen som han ønsker er gjennom advokat.
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2019 #5 Skrevet 17. februar 2019 8 minutter siden, Didi-di skrev: Er det noen her som har vært gift med utenlandsk mann og fått barn som kan svare: Vi har et fellesbarn på 7 mnd og far har midlertidig oppholdstillatelse gjennom familieinnvandring sammen med meg. Den går ut i april. Han er lite interessert i å ha samvær med barnet men ønsker å lage samværsavtale med kjempe mange timer i uka bare for å dokumentere UDi at han har masse samvær. Samværene som han utøver sammen med barnet er en gang i uka i max 30 min. Spørsmåle mitt er hvis jeg ikke skriver under på samværsavtalen som han ønsker med mange timer i uka vil han få oppholdstillatelse sammen med barnet med kun 30 min samvær i uka? Faren til sønnen min fikk oppholdstillatelse på bakgrunn av samvær. Det jeg fikk beskjed om da var at han minst måtte ha normalt samvær, som var annenhver helg og en dag i uka. Så vi lagde avtale på det, og han fulgte for det meste opp den avtalen. Jeg var ikke interessert i å dokumentere at han hadde samvær som han ikke hadde. Når han skulle fornye, måtte han legge ved bekreftelse fra meg på at han hadde så mye samvær som han sa. I utgangspunktet tenker jeg vel at man bør strekke seg litt for at ungene skal ha muligheten til å bli kjent med far. Men hvis han ikke er interessert i å ha noe samvær, så er det jo ikke så mye å strekke seg for. Farentil sønnen min har hatt annenhver helg til i fjor sommer (nå er sønnen 12 år), men da flyttet han til utlandet. Så det er ganske vanskelig for sønnen min, og jeg har litt blanda følelser angående hva som egentlig er best, om han ikke hadde kjent han i det hele tatt, eller at han har fått blitt kjent med og glad i pappaen sin, som han nå ikke har sett på snart ett år... Anonymkode: 6c3ad...2c1
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2019 #6 Skrevet 17. februar 2019 Du har spurt om dette før. Ikke gå med på noe som ikke er bra for barnet. Uavhengig av hans oppholdstillatelse. Det er ikke din jobb å sørge for den! Anonymkode: fdb45...233
Didi-di Skrevet 17. februar 2019 Forfatter #7 Skrevet 17. februar 2019 (endret) 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Faren til sønnen min fikk oppholdstillatelse på bakgrunn av samvær. Det jeg fikk beskjed om da var at han minst måtte ha normalt samvær, som var annenhver helg og en dag i uka. Så vi lagde avtale på det, og han fulgte for det meste opp den avtalen. Jeg var ikke interessert i å dokumentere at han hadde samvær som han ikke hadde. Når han skulle fornye, måtte han legge ved bekreftelse fra meg på at han hadde så mye samvær som han sa. I utgangspunktet tenker jeg vel at man bør strekke seg litt for at ungene skal ha muligheten til å bli kjent med far. Men hvis han ikke er interessert i å ha noe samvær, så er det jo ikke så mye å strekke seg for. Farentil sønnen min har hatt annenhver helg til i fjor sommer (nå er sønnen 12 år), men da flyttet han til utlandet. Så det er ganske vanskelig for sønnen min, og jeg har litt blanda følelser angående hva som egentlig er best, om han ikke hadde kjent han i det hele tatt, eller at han har fått blitt kjent med og glad i pappaen sin, som han nå ikke har sett på snart ett år... Anonymkode: 6c3ad...2c1 Vi snakker ikke med hverandre så alt går via advokat. Jeg har ikke utalt med for noe eller skrevet under på noe. Han viser veldig lite interesse for barnet. Ambisjonene hans er å ha barnet i 30 min. Barnet er som sagt 7 mnd nå og far har ikke kjøpt en eneste ting til han. Ikke en liten lek en gang. Jeg mistenker at han er bare ut etter å få oppholdstillatelse. Bruker rett og slett barnet til det. Jeg er redd det vil skje det samme som med din sønn. Jeg har prøve p sterke meg så langt som mulig men han har ikke vært interessert. Endret 17. februar 2019 av Didi-di
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2019 #8 Skrevet 17. februar 2019 17 minutter siden, Didi-di skrev: Nei, jeg vil ikke skrive under den avtalen. PR idag har vi avtale 1 gang i uka i 1,5 timer, men han har ikke barnet i mer enn 30 min. Den avtalen som han ønsker er gjennom advokat. Skriv en loggbok på hvor mye han faktisk har barnet. Skriv så langt tilbake som du husker, dato og klokkeslett. Ta vare på meldinger og mail. Ikke skriv under denne nye avtalen, for han viser jo at han ikke er interessert i barnet når han bare har det en halvtime i uken. Informer ham saklig at han må begynne å oppfylle den avtalen dere allerede har før han kan tenke på en ny avtale. Hvor mye samvær er det han nå liksom ønsker? Anonymkode: 718d0...7fc
Didi-di Skrevet 17. februar 2019 Forfatter #9 Skrevet 17. februar 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Skriv en loggbok på hvor mye han faktisk har barnet. Skriv så langt tilbake som du husker, dato og klokkeslett. Ta vare på meldinger og mail. Ikke skriv under denne nye avtalen, for han viser jo at han ikke er interessert i barnet når han bare har det en halvtime i uken. Informer ham saklig at han må begynne å oppfylle den avtalen dere allerede har før han kan tenke på en ny avtale. Hvor mye samvær er det han nå liksom ønsker? Anonymkode: 718d0...7fc Jeg har skrevet logg fra første samvær så jeg har alt. Han ønsker samver 4 ganger i uka i 3-4 timer.
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2019 #10 Skrevet 17. februar 2019 6 minutter siden, Didi-di skrev: Jeg har skrevet logg fra første samvær så jeg har alt. Han ønsker samver 4 ganger i uka i 3-4 timer. Det er jo helt urealistisk siden han ikke har hatt barnet noe som helst (en halvtime i uka er ikke nok til at barnet blir kjent med far). Hvis du har skrevet om dette før, er det slik at du føler du blir veldig presset av ham og ev. hans advokat til å skrive under på dette? Anonymkode: 718d0...7fc
Didi-di Skrevet 17. februar 2019 Forfatter #11 Skrevet 17. februar 2019 (endret) . Endret 17. februar 2019 av Didi-di
Didi-di Skrevet 17. februar 2019 Forfatter #12 Skrevet 17. februar 2019 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er jo helt urealistisk siden han ikke har hatt barnet noe som helst (en halvtime i uka er ikke nok til at barnet blir kjent med far). Hvis du har skrevet om dette før, er det slik at du føler du blir veldig presset av ham og ev. hans advokat til å skrive under på dette? Anonymkode: 718d0...7fc Ja, blir «truet» om å sende sak til retten. Avtalen PR idag er en gang i uka i 1,5 timer. Han har nok helt sikkert søkt oppholdstillatelse gjennom barnet met 1,5 timer i uka så jeg er spent om han vil få det innvilget.
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2019 #13 Skrevet 17. februar 2019 6 minutter siden, Didi-di skrev: Ja, blir «truet» om å sende sak til retten. Avtalen PR idag er en gang i uka i 1,5 timer. Han har nok helt sikkert søkt oppholdstillatelse gjennom barnet met 1,5 timer i uka så jeg er spent om han vil få det innvilget. La han og advokaten true det de vil. Sørg for at du har en kopi av dokumentasjonen på det faktiske samværet, slik at du har minst to sett som er trygt i tilfelle han skulle få tak i det ene. Hadde jeg vært deg ville jeg rett og slett tatt en telefon til udi/une og spurt hvordan de forholder seg til søknader der foreldre oppgir et annet samvær enn det de faktisk har. Eller få en venninne til å gjøre det for deg. Anonymkode: 718d0...7fc
Didi-di Skrevet 17. februar 2019 Forfatter #14 Skrevet 17. februar 2019 Det skal jeg gjør. Tusen takk for gode råd😊
Didi-di Skrevet 17. februar 2019 Forfatter #15 Skrevet 17. februar 2019 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: La han og advokaten true det de vil. Sørg for at du har en kopi av dokumentasjonen på det faktiske samværet, slik at du har minst to sett som er trygt i tilfelle han skulle få tak i det ene. Hadde jeg vært deg ville jeg rett og slett tatt en telefon til udi/une og spurt hvordan de forholder seg til søknader der foreldre oppgir et annet samvær enn det de faktisk har. Eller få en venninne til å gjøre det for deg. Anonymkode: 718d0...7fc Det skal jeg gjør. Tusen takk for gode råd😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå