Gå til innhold

Tips til ALT som kan lages i mikroovn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi pusser opp kjøkkenet, og må (over)leve en stund uten stekeovn, og med bare mikro og en kokeplate. 

Noen bruker mikro til det utroligste, og nå trenger jeg inspirasjon. Her i huset brukes den kun til å varme middagsrester og tine mat vi har glemt å ta opp fra fryseren. 

Hva kan jeg lage i mikro, og hvordan gjør jeg det?

På forhånd tusen takk for svar🙏☺️

Anonymkode: d1f10...24b

Fortsetter under...

Skrevet

Kanskje koppkake? Smaker herlig! 

Anonymkode: 71ac1...d24

Skrevet

Om du kjenner noen som driver med Tupperware, snakk med de. De vet om masse som kan lages i mikro, både med ting du har i huset og evt kjøpe. Vet naboen har stekt biff, koteletter, laget lapskaus, grøt, supper og igrunn det meste i micro. Hun selger tupperware, men lager ikke mat hjemme så hun tester kun ut ulike ting eller setter mannen i sving slik at hun vet hvordan det gjøres. 

Går du inn på nettsiden til tupperware så får du kanskje litt inspirasjon også. Selv er jeg ganske uinteressert i micro siden jeg har en unge som hater micro (hun som mente vi måttte kjøpe det, men nå er det vist så ille. Fjortiss! Og jeg orker ikke kranglingen i huset, så bare meg som varmer meg mat og tiner mat der når hun ikke ser) 

Anonymkode: 0c47f...bdb

Skrevet

Det kommer vel litt an på hvor avansert mikro dere har og, om det er stekemulighet. For koking og steking i panne har dere jo allederede mulighet til på platen. Tror jeg hadde lagd meg opp en del middager og fyst ned, så de bare kunne varmes opp i mikro eller på stekeplate.

- ostesmørbrød
- bakte poteter

Anonymkode: 68097...145

Skrevet

Omelett

Koke ris

Havregrøt

Risengrynsgrøt

Anonymkode: 5d84b...3a1

Skrevet

Siden dere har ei kokeplate, så er jo mye gjort, og det er lettere å lage mat på den enn i mikroen. Koke grønnsaker går fint i mikro. Litt vann, ev. litt salt, i bunnen av et egna kar, grønnsaker (ferske eller frosne) oppi, lokk på og kok til ferdig. Jeg tror jeg ville satsa på en del gryter der du kan hive oppi stort og smått og av både grønnsaker og kjøtt. Da kan mye lages på ei plate. 

Annonse

Skrevet
2 minutter siden, Himmel og hav skrev:

Siden dere har ei kokeplate, så er jo mye gjort, og det er lettere å lage mat på den enn i mikroen. Koke grønnsaker går fint i mikro. Litt vann, ev. litt salt, i bunnen av et egna kar, grønnsaker (ferske eller frosne) oppi, lokk på og kok til ferdig. Jeg tror jeg ville satsa på en del gryter der du kan hive oppi stort og smått og av både grønnsaker og kjøtt. Da kan mye lages på ei plate. 

Ja, plata er jeg heldigvis trygg på, og har kontroll over hva jeg kan lage. Men omtrent alle middager jeg lager krever mer enn ei kokeplate, eller kokeplate pluss stekeovn, så jeg føler meg plutselig ganske «ny» på kjøkkenet. Men nå ser jeg at jeg f.eks. kan koke ris i mikro. Da kan resten av middagen lages på kokeplata. Varme/koke grønnsaker  i mikro hjelper også! 

(Og mikrokake har jeg testet nå i kveld, det skal absolutt gjentas!)

Masse gode ideer her, det hjalp meg å senke skuldrene litt, og se at vi kommer oss gjennom oppussingen uten for store utfordringer. Tusen takk alle sammen!

Anonymkode: d1f10...24b

Skrevet

Jeg hadde satset på stekeplaten. Mye du kan lage der bare med en plate :)

Lag opp store porsjoner med lapskaus, suppe og gryteretter som kan fryses, da er det bare å varme opp når dere skal ha det.

Stek kjøttdeig eller annet kjøtt først i kasserollen. Skal du ha lapskaus og trenger jevning kan du bare ha i mel og litt ekstra smør når kjøttet er stekt, la det brune litt, ha i vann og rør godt før du har i resten av lapskausblandingen og tilpasser vannmengden.

Har du lapskaus, supper (kan jo varieres i det uendelige) og gryteretter i fryseren kan du varme disse i mikroen mens du koker litt ekstra grønnsaker til f.eks. gryterett. Ris kan du også varme i mikroen.

Lag store porsjoner med salat, da kan du ha i minst et par dager. Godt til gryterett og lapskaus, eller som en forrett til suppe.

Gryteretter og supper kan du jo endre i det uendelige. Du kan lage fiskevarianter med fisk i tomatsaus, tradisjonell "hvit" fiskesuppe, bacalao. Karrigryte, chili con carne, lammegryte, viltgryte. Ertesuppe. Bare fantasien som stopper.

Lag stort og frys ned i porsjoner.

Anonymkode: 57fe5...b77

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...