Anonym bruker Skrevet 13. februar 2019 #1 Skrevet 13. februar 2019 Mannen har foreslått for meg at jeg bare jobber 50% og jeg kjenner litt på "det høres deilig ut!", mens min indre stolte kvinne sliter litt. Økonomisk sett så er det ingen utfordring om så jeg slutter å jobbe, og går hjemme som husmor. Men jeg trives veldig ute i arbeidslivet og føler at jeg bidrar til samfunnet - den lille klisjeen der. Attpåtil så er jeg vel ganske så stolt over pengene jeg tjener selv, på tross av at det bare er en tredjedel av hva mannen har i inntekt. Det som jeg ser kan være positivt med å gå ned så mye i stillingsprosent er at jeg får mer energi til å ta vare på hus, barn og mann. Jeg er sykepleier og ofte veldig sliten etter en krevende dag, men samtidig er det jo så vanvittig gøy å være på jobb. Hva ville du gjort? Anonymkode: f5313...e13
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2019 #2 Skrevet 13. februar 2019 Hva er årsaken til at mannen din foreslår at du går ned i stillingsprosent da? Anonymkode: 64084...1da
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2019 #3 Skrevet 13. februar 2019 Hvis du skal gå ned til halv stilling for at familien skal få det bedre/roligere, da er det mange ting du og mannen må få på plass først. Og det viktigste da er at mannen kompenserer deg økonomisk for det du taper i inntekt, og ikke minst livsinntekt, ved at du begynner å "jobbe" hjemme. Dvs. dere må ha en klar og ufravikelig avtale om at han setter inn faste beløp som tilsvarer det du taper i lønn, og at det settes på pensjonssparing i ditt navn. Og mannen må gjøre dette og være fornøyd med det. Anonymkode: a23ed...a36
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2019 #4 Skrevet 13. februar 2019 Hvis han ønsker mer service får han i hvert fall kompensere deg for lønnstapet. Anonymkode: 6900e...d43
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2019 #5 Skrevet 13. februar 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Hva er årsaken til at mannen din foreslår at du går ned i stillingsprosent da? Anonymkode: 64084...1da Takk for svar Han synes at jeg er mye sliten og tenker at jeg vil få det "bedre med meg selv" hvis jeg ikke jobber så mye. Ikke noe tvang eller krav fra hans side, mer en vennlig gest. HI Anonymkode: f5313...e13
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2019 #6 Skrevet 13. februar 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvis du skal gå ned til halv stilling for at familien skal få det bedre/roligere, da er det mange ting du og mannen må få på plass først. Og det viktigste da er at mannen kompenserer deg økonomisk for det du taper i inntekt, og ikke minst livsinntekt, ved at du begynner å "jobbe" hjemme. Dvs. dere må ha en klar og ufravikelig avtale om at han setter inn faste beløp som tilsvarer det du taper i lønn, og at det settes på pensjonssparing i ditt navn. Og mannen må gjøre dette og være fornøyd med det. Anonymkode: a23ed...a36 Ja, dette har vi snakket allerede om. Så den biten er heldigvis grei Anonymkode: f5313...e13
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2019 #7 Skrevet 13. februar 2019 Jeg ville heller redusert til 80%. Anonymkode: 308a4...9f1
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2019 #8 Skrevet 13. februar 2019 Hvis du synes det er mye å gå ned til 50%, hva med 75% heller. Når dere har mulighet til det, så er jo det flott. Anonymkode: b3686...02b
soleia Skrevet 14. februar 2019 #9 Skrevet 14. februar 2019 Synes for eigen del at 50% er alt for lite for å få kontinuitet på arbeid, og eg trives heller ikkje med så mykje fri til å gjere husarbeid. ( har prøvd 60%) det kjem sjølvsagt an på kor mange barn du har, og andre oppgåver du fyller. Synes 80% er supert.
sug lut Skrevet 14. februar 2019 #10 Skrevet 14. februar 2019 Du har et liv og en identitet gjennom jobben og ønsker å jobbe - dersom mannen din ønsker at noen skal være mer hjemme og gjøre husarbeid (verdens mest meningsløse aktivitet) får han da virkelig gjøre det sjøl.
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2019 #11 Skrevet 14. februar 2019 12 minutter siden, sug lut skrev: Du har et liv og en identitet gjennom jobben og ønsker å jobbe - dersom mannen din ønsker at noen skal være mer hjemme og gjøre husarbeid (verdens mest meningsløse aktivitet) får han da virkelig gjøre det sjøl. Nå var det jo ikke det som var intensjonen til mannen, iflg hi. Han ser at hun er sliten og foreslo redusert stillingsprosent for å lette arbeidsbyrden hennes. Rett og slett en hyggelig mann, de finnes faktisk. Å jobbe 50 % er ganske lite, hi, hva med 75 eller 80 % til å begynne med? Anonymkode: a1ea4...35c
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2019 #12 Skrevet 14. februar 2019 Jeg ville jobba kanskje 70, og hatt vaskehjelp om økonomien tillot det. Jeg har vært mye sykemeldt det siste året og 50% er for lite for å få kontinuitet i jobben Anonymkode: 168eb...2ab
sug lut Skrevet 14. februar 2019 #13 Skrevet 14. februar 2019 58 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nå var det jo ikke det som var intensjonen til mannen, iflg hi. Han ser at hun er sliten og foreslo redusert stillingsprosent for å lette arbeidsbyrden hennes. Rett og slett en hyggelig mann, de finnes faktisk. Å jobbe 50 % er ganske lite, hi, hva med 75 eller 80 % til å begynne med? Anonymkode: a1ea4...35c Det er den dårligste begrunnelsen. Da får han avlaste med det som er slitsomt, ikke parkere henne i kvinnefella forkledt som omsorg.
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2019 #14 Skrevet 14. februar 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Nå var det jo ikke det som var intensjonen til mannen, iflg hi. Han ser at hun er sliten og foreslo redusert stillingsprosent for å lette arbeidsbyrden hennes. Rett og slett en hyggelig mann, de finnes faktisk. Anonymkode: a1ea4...35c Det ville jo være ekstra hyggelig om han sørget for at hun ble mindre sliten gjennom å avlaste henne hjemme, da. Anonymkode: 4a08c...340
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2019 #15 Skrevet 14. februar 2019 Da vi fikk barn nr fire gikk jeg ned til 70% stillig, også har vi vaskehjelp. 50% synes jeg er for lite, men det er deilig å en periode kunne jobbe litt redusert for å få litt bedre tid i hverdagen med ungene. Så om jeg var deg ville jeg gått ned til 70-80% og skaffet vaskehjelp. Anonymkode: 1a40d...d1e
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2019 #16 Skrevet 14. februar 2019 1 time siden, sug lut skrev: Det er den dårligste begrunnelsen. Da får han avlaste med det som er slitsomt, ikke parkere henne i kvinnefella forkledt som omsorg. At hun er sliten av jobb er en dårlig grunn til å trappe ned? Det skjønner jeg ikke. Det er jo heller ikke snakk om noen kvinnefelle om de setter av penger til pensjonssparing? Du ser helt bort fra at mannen faktisk mener det bra? Han er bare en mannssjåvinist som er ute etter å mele sin egen kake, uansett? For en trist holdning til menn generelt. Anonymkode: a1ea4...35c
Havhesten2017 Skrevet 14. februar 2019 #17 Skrevet 14. februar 2019 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Men jeg trives veldig ute i arbeidslivet og føler at jeg bidrar til samfunnet - den lille klisjeen der. Kjære HI. Dette er ikke en liten klisjé! Kvinner som går ned i prosent taper på mange områder, pensjon er det mest åpenbare, men her snakker vi om karrierestiger, posisjoner i samfunnet, likestilling hjemme osv osv. Jeg ville heller foreslått at dere finner ut hva som gjør deg sliten og gjøre noe med det. Kan mannen gjøre mer hjemme? Kan barna? Kan dere kjøpe tjenester som vask, matlevering osv? Å du står i jobb er viktig for samfunnet - for Norge! Og for barna dine. Skal de vokse opp med gammeldags kjønnsrollemønster der far tjener penger i sin viktige jobb mens mor steller hjemme? Lykke til med valget, men ikke glem hun du kaller "din indre stolte kvinne". Hun er viktig i livet ditt!
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2019 #18 Skrevet 14. februar 2019 59 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det ville jo være ekstra hyggelig om han sørget for at hun ble mindre sliten gjennom å avlaste henne hjemme, da. Anonymkode: 4a08c...340 Kanskje han også er sliten? Kanskje han avlaster mye (eller gjør sin del, som jeg heller vil kalle det), og hi fremdeles syns det er slitsomt med jobb og barn? Kanskje han rett og slett tenkte at hi fortjener roligere dager hvor hun kan gjøre ting hun ellers ikke rekker (for seg selv, ikke han). Kanskje han rett og slett ville gjøre noe hyggelig for kjæresten sin? Anonymkode: a1ea4...35c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå