Anonym bruker Skrevet 13. februar 2019 #1 Skrevet 13. februar 2019 Hadde en liten diskusjon med noen venner. Har en kamerat som mener han har fått ødelagt sine skanser til å bli lærer, grunnet karakterkrav i matematikk. Han har årsstudium i samfunnsfag, og noe religion. Han hadde i utgangspunktet tenkt å ta grunnskolelærer 5.-10. trinn, med fordypning i norsk. Han kommer ikke inn, grunnet matten. Jeg mener at han kan ta norsk, for så å ta PPU etterpå. Gjerne master i norsk og. Da vil han kunne undervise på ungdomsskolen, vil han ikke? Anonymkode: 40a72...0fa
Optatium Skrevet 13. februar 2019 #2 Skrevet 13. februar 2019 Du har rett. Jeg har en bachelorgrad i statsvitenskap, der kom jeg inn på karakterer fra vgs, og kravene var lave. Etterpå tok jeg PPU, og sa telte karakterene fra bachelorgraden min. Kunne dermed ha omgått kravene om jeg ville. Vil definitivt anbefale han en master og gjerne i et språkfag, om han har lyst på jobb altså☺️
Optatium Skrevet 13. februar 2019 #3 Skrevet 13. februar 2019 PPU gjør at du kan jobbe både på ungdomsskolen og vgs, men du får nok ikke jobb på barneskole.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2019 #4 Skrevet 13. februar 2019 7 minutter siden, Optatium skrev: Du har rett. Jeg har en bachelorgrad i statsvitenskap, der kom jeg inn på karakterer fra vgs, og kravene var lave. Etterpå tok jeg PPU, og sa telte karakterene fra bachelorgraden min. Kunne dermed ha omgått kravene om jeg ville. Vil definitivt anbefale han en master og gjerne i et språkfag, om han har lyst på jobb altså☺️ Hvorfor kan man jobbe på ungdomskole hvis man omgår mattekravet, men ikke på barneskole? Er det kanskje lettere å unngå å undervise i matte på ungdomsskolen enn på barneskolen? Anonymkode: cf663...e90
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2019 #5 Skrevet 13. februar 2019 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor kan man jobbe på ungdomskole hvis man omgår mattekravet, men ikke på barneskole? Er det kanskje lettere å unngå å undervise i matte på ungdomsskolen enn på barneskolen? Anonymkode: cf663...e90 Ja. I ungdomsskolen og vgs er man faglærere i mye større grad, mens man i barneskolen er litt potet. Jeg har selv PPU i tillegg til fag og jobbet tidligere i ungdomsskolen, nå jobber jeg i VGS. Nå vet jeg ikke om reglene er endret, men før kunne man undervise fra og med 5.klasse med PPU. Anonymkode: 83aa4...381
Nyttårs barn Skrevet 13. februar 2019 #6 Skrevet 13. februar 2019 44 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor kan man jobbe på ungdomskole hvis man omgår mattekravet, men ikke på barneskole? Er det kanskje lettere å unngå å undervise i matte på ungdomsskolen enn på barneskolen? Anonymkode: cf663...e90 Det handler om at de som undervise på høyere trinn er mer faglig spesialiserte. Lyser de ut stillinger på vgs så ønsker de gjerne folk med master i sitt fag, mange på ungdomsskolen har også en master. Barneskolelærer har en utrolig viktig jobb men her er det mer av de pedagogiske utfordringene og noen i småskolen er også førskolelærere. Det er altså mulig å bli lærer via lærerskolen, men og via et høgskole eller universitetsstudium. Men fra nå av må du da ha en master for å ta PPU, siden lærerutdanningen er 5-årig.
Optatium Skrevet 13. februar 2019 #7 Skrevet 13. februar 2019 51 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor kan man jobbe på ungdomskole hvis man omgår mattekravet, men ikke på barneskole? Er det kanskje lettere å unngå å undervise i matte på ungdomsskolen enn på barneskolen? Anonymkode: cf663...e90 Det er fordi barneskoler vil ha grunnskolelærere, ikke adjunkter/lektorer med større fagbakgrunn☺️
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2019 #8 Skrevet 13. februar 2019 PPU har nå masterkrav så han MÅ ha master i et fag for å komme inn. Han vil da kunne undervise fra 5 trinn og opp til videregående. Men det er gjerne som flere skriver her at de på barneskolen gjerne vil ha grunnskolelærere da de kan brukes litt i "over alt". Anonymkode: f94b6...0de
sug lut Skrevet 13. februar 2019 #9 Skrevet 13. februar 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: PPU har nå masterkrav så han MÅ ha master i et fag for å komme inn. Han vil da kunne undervise fra 5 trinn og opp til videregående. Men det er gjerne som flere skriver her at de på barneskolen gjerne vil ha grunnskolelærere da de kan brukes litt i "over alt". Anonymkode: f94b6...0de Dvs de er jevnt dårlige til alt.
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2019 #10 Skrevet 14. februar 2019 14 timer siden, sug lut skrev: Dvs de er jevnt dårlige til alt. Den der var noe drøy «Sug lut».. Likevel kan jeg si meg enig i at noen er jevnt mindre gode. Går selv lærerutdanning, tar master frivillig pluss tilleggsfag for å ha bredere undervisningskompetanse. Kommer til å fortsette å spe på med fag etterhvert. Grunnen er at jeg vil være dn god lærer på de områdene jeg kan. Anonymkode: 53340...c96
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå