Anonym bruker Skrevet 10. februar 2019 #1 Del Skrevet 10. februar 2019 Jeg er så sliten av at storebror på snart fire er så slem mot lillesøster på 2,5 år. Det er ikke hver dag, men ofte. Han tror f.eks at alle lekene er hans, så om L har noen leker så kommer han å tar det fra henne på en veldig dramatisk måte. Når han tar lekene fra henne så skal han ofte slå henne, dytte, eller sparke. Det er jo ikke alltid jeg rekker å avbryte dette, fordi de leker fint sammen også noen ganger. Om L drikker av rosa kopp, da skal han også ha rosa kopp men han skal ha den hun har i hånda. det var bare en av eksemplene! Det er jo helt klart søskensjalusi men jeg kjenner at jeg blir litt frustrert. De går i samme bhg også men ikke samme avdeling. Har gitt beskjed til bhg om at storebror er/har vært slem mot henne og at de må passe på når de møtes ute i området osv. For han kan være hard mot henne, i går slå han henne i magen, i dag kastet han en lek i ansiktet hennes. Jeg viser hele tiden til sønnen at det er ikke lov å slå og dytte, at dette er din lillesøster. Du må kose og kysse henne, å leke sammen. Setter meg ned med de og prøver å få en lek i gang mellom de to. Det funker så lenge jeg sitter der, reiser jeg meg opp å gå på kjøkkenet for å lage mat eller noe så begynner han å ta lekene fra henne å slå og dytte. Lillesøster har hatt og har utfordringer helt siden fødsel, så oppmerksomheten har vært veldig mye rettet mot henne. Sønnen var liten når hun ble født, så jeg forstår jo at han føler seg «utenfor» eller glemt. Jeg har jo prøvd å gi han alene tid med meg etter situasjonen til L har roet seg ned med sykehusbesøk osv. Familien min sier til meg at det går seg til, og at han er bare sjalu. Om L kommer for å gi meg en klem, så kommer han å skal fortelle henne at «dette er min mamma» 🙈 Forteller da at jeg er mammaen din og til L, og dette er din søster. Huff av meg, opp alt i dette så får jeg paraniodiske tanker om at hva om bhg tror at jeg utøver vold mot mine barn siden sønnen er slik mot lillesøster. Sønnen var litt sånn mot de minste når han gikk på småbarnsavdelingen, når han begynte der. Men det var bare dytting ikke noe mer. Han er ikke voldelig ellers mot andre barn. Men han kan være noen ganger litt sånn dramaquuen. Lillesøster har bare gått 1 mnd i bhg, vil tro at når hun skal på storbarnsavdelingen så kan de havne sammen. Men lurer på om det er så lurt? Jeg håper dere kan komme med råd og tips. Det er virkelig slitsomt. Aner ikke hvordan jeg skal få slutt på dette Anonymkode: c0b58...9d6 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144362313-storebror-som-er-slem-mot-lilles%C3%B8ster/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2019 #2 Del Skrevet 10. februar 2019 Tror jeg ville hørt med barnehagen. Hvordan oppfatter de han? Litt bekymringsfullt at han har vært slem mot andre små også. Anonymkode: 2f844...9a9 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144362313-storebror-som-er-slem-mot-lilles%C3%B8ster/#findComment-148944976 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2019 #3 Del Skrevet 10. februar 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Tror jeg ville hørt med barnehagen. Hvordan oppfatter de han? Litt bekymringsfullt at han har vært slem mot andre små også. Anonymkode: 2f844...9a9 Han var det når han selv gikk på smårbarnsavdelingen. Det skjedde ikke hver dag, det var to tilfeller bare. Fordi han forbundet de aller minste med lillesøster. Anonymkode: c0b58...9d6 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144362313-storebror-som-er-slem-mot-lilles%C3%B8ster/#findComment-148944978 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2019 #4 Del Skrevet 11. februar 2019 Synes det er tåpelig av familien bare bagatellisere det. Stakkars L, hun blir jo gjevnlig utsatt for vold. Hvor utrygge hadde ikke et voksent menneske blitt av å bli slått, sparket og dyttet flere ganger i uka. Hadde rett og slett ikke latt de være alene, må du lage mat tar du den ene med deg. Anonymkode: e49ea...d15 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144362313-storebror-som-er-slem-mot-lilles%C3%B8ster/#findComment-148945012 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2019 #5 Del Skrevet 11. februar 2019 Du bør nok søke hjelp hos PPT eller liknende. Og så bør jo ikke ungene få være alene sammen. Anonymkode: 2f844...9a9 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144362313-storebror-som-er-slem-mot-lilles%C3%B8ster/#findComment-148945016 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2019 #6 Del Skrevet 11. februar 2019 Dette tror jeg helsesøster kan hjelpe deg med. Håper det ordner seg😊 Anonymkode: 3bde3...50d Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144362313-storebror-som-er-slem-mot-lilles%C3%B8ster/#findComment-148945017 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2019 #7 Del Skrevet 11. februar 2019 Jeg tror faktisk du må sette deg litt i respekt. Å bare «si til» storebror at han må være snill og kose, det biter jo ikke på. Du får vise ham at du blir forbanna, at du ikke aksepterer det og at han får pelle seg på rommet når han har gjort sånt, så du kan trøste lillesøster et par minutter i ro og fred. Fireåringer trenger handling, ikke snikksnakk. Anonymkode: 11295...07c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144362313-storebror-som-er-slem-mot-lilles%C3%B8ster/#findComment-148945019 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2019 #8 Del Skrevet 11. februar 2019 En fireåring bryr seg ikke om det du sier hvis det ikke ligger konsekvenser bak ordene dine. Når det eneste som skjer er at han får muntlig beskjed om å slutte når han står, føler han nok ikke at det er alvor. Det er helt uakseptabelt å stå/dytte/krenke, og det må du vise tydelig. Med en gang han begynner slik, må du tydelig si "NEI, det er IKKE lov å stå lillesøster", for så å fjerne han fra leken/gi han timeout på rommet. Når han har roet seg på rommet går du inn og forklarer hvorfor han fikk timeout, og at du er glad i ham, men sånn oppførsel er uakseptabel! Anonymkode: f6c9d...c26 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144362313-storebror-som-er-slem-mot-lilles%C3%B8ster/#findComment-148945063 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2019 #9 Del Skrevet 11. februar 2019 *slå Anonymkode: f6c9d...c26 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144362313-storebror-som-er-slem-mot-lilles%C3%B8ster/#findComment-148945066 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2019 #10 Del Skrevet 11. februar 2019 Jeg tenker også at du må gi han konsekvenser. Fysisk fjerne ham fra situasjoner han har satt seg selv i. Ta han med på rommet sitt. Straff, rett og slett. Han må forstå at oppførselen hans ikke tolereres. Og så ville jeg ikke latt de være alene sammen i det hele tatt fra når av. Ikke greit for lillesøster å stadig bli utsatt for vold. Det kan også være direkte farlig. Anonymkode: b2f27...931 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144362313-storebror-som-er-slem-mot-lilles%C3%B8ster/#findComment-148945091 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2019 #11 Del Skrevet 11. februar 2019 Han er jo bare 4 år og fortsatt veldig liten han også. Jeg er uenig med de over om å bli strengere, for problemet hans er sjalusi, ikke at han er ond eller noe. Han er et lite barn med masse vonde følelser som han er for liten til å håndtere selv. Å straffe og gi konsekvenser for å uttrykke sjalusi er ikke rett framgangsmåte rett og slett, og du risikerer bare at det hele eskalerer. Har du snakket med ham, alene? Prøvd å hjelpe ham med å sette ord på det han føler? Prøv det. Og slutt å si at han skal kysse og kose på henne, du gjør det bare verre. Prøv selv å se for deg om mannen min plutselig kom hjem med en ny kone, du hadde ikke noe du skulle ha sagt, og denne nye fikk både mer oppmerksomhet OG mannen din forteller deg at du må slutte å være sur mot henne og heller kose på henne. Hva ville du følt? En ting er at han må lære seg å tolerere søsteren sin, men tving ham ikke til å elske henne. Det er noe han får gjøre selv dersom det blir sånn av seg selv etter hvert. Derimot kan du appellere til storebror-instinktet hans, etterhvert, om at han er stor og sterk og kan passe på henne. Det første du må gjøre er likevel å få bukt med sjalusien. Bruk ekstra mye tid med ham. Gi ham overdrevet mye kos og gode ord, si ofte at han betyr mye for deg. Bekreft at du er hans mamma når han trenger dem bekreftelsen, men uten å hver gang minne ham på at du også er hennes mamma. Det vet han jo godt, han må bare vite at du er hans også. Ros ham veldig og overdrevent når han er snill med lillesøster, som i "jeg er imponert over hvor god storebror du var nå, tenk at du klarte å dele med xx!". Selvsagt må du skjerme lillesøster også, men gjør det litt diskret. Ta en av dem med deg når du bytter rom, lokk med at du trenger hjelp til å røre i en gryte, eller ta klær ut av vaskemaskinen el. Og når du er som sintest, ta gutten din opp på fanget, pust inn og hold ham inntil deg og si at du elsker ham. Det går neppe mange ukene med en slik metode før du ser en endring. Lykke til! Anonymkode: b252f...ed7 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144362313-storebror-som-er-slem-mot-lilles%C3%B8ster/#findComment-148945171 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nyttårs barn Skrevet 11. februar 2019 #12 Del Skrevet 11. februar 2019 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Han er jo bare 4 år og fortsatt veldig liten han også. Jeg er uenig med de over om å bli strengere, for problemet hans er sjalusi, ikke at han er ond eller noe. Han er et lite barn med masse vonde følelser som han er for liten til å håndtere selv. Å straffe og gi konsekvenser for å uttrykke sjalusi er ikke rett framgangsmåte rett og slett, og du risikerer bare at det hele eskalerer. Har du snakket med ham, alene? Prøvd å hjelpe ham med å sette ord på det han føler? Prøv det. Og slutt å si at han skal kysse og kose på henne, du gjør det bare verre. Prøv selv å se for deg om mannen min plutselig kom hjem med en ny kone, du hadde ikke noe du skulle ha sagt, og denne nye fikk både mer oppmerksomhet OG mannen din forteller deg at du må slutte å være sur mot henne og heller kose på henne. Hva ville du følt? En ting er at han må lære seg å tolerere søsteren sin, men tving ham ikke til å elske henne. Det er noe han får gjøre selv dersom det blir sånn av seg selv etter hvert. Derimot kan du appellere til storebror-instinktet hans, etterhvert, om at han er stor og sterk og kan passe på henne. Det første du må gjøre er likevel å få bukt med sjalusien. Bruk ekstra mye tid med ham. Gi ham overdrevet mye kos og gode ord, si ofte at han betyr mye for deg. Bekreft at du er hans mamma når han trenger dem bekreftelsen, men uten å hver gang minne ham på at du også er hennes mamma. Det vet han jo godt, han må bare vite at du er hans også. Ros ham veldig og overdrevent når han er snill med lillesøster, som i "jeg er imponert over hvor god storebror du var nå, tenk at du klarte å dele med xx!". Selvsagt må du skjerme lillesøster også, men gjør det litt diskret. Ta en av dem med deg når du bytter rom, lokk med at du trenger hjelp til å røre i en gryte, eller ta klær ut av vaskemaskinen el. Og når du er som sintest, ta gutten din opp på fanget, pust inn og hold ham inntil deg og si at du elsker ham. Det går neppe mange ukene med en slik metode før du ser en endring. Lykke til! Anonymkode: b252f...ed7 Dette var et veldig godt, klokt svar. Tipper gutten din sliter med å finne sin plass i familien og har blitt stor litt for fort for at han er komfortabel med det. Han trenger masse positiv oppmerksomhet nå. Jeg fikk også tipset (da min fikk en lillesøster) at noen ganger måtte lillesøster vente. Det å si høyt så han hører det at nå må lillesøster vente, for storebror må få hjelp/snakke/kos eller hva det måtte være. Men så klart må du også beskytte minstebarnet mot dytting og slag. Jeg tror dette er en overgangsfase, spør gjerne om hjelp på helsestasjonen. Dette har de vært borte i før. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144362313-storebror-som-er-slem-mot-lilles%C3%B8ster/#findComment-148945189 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Toneelise Skrevet 11. februar 2019 #13 Del Skrevet 11. februar 2019 22 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg er så sliten av at storebror på snart fire er så slem mot lillesøster på 2,5 år. Det er ikke hver dag, men ofte. Han tror f.eks at alle lekene er hans, så om L har noen leker så kommer han å tar det fra henne på en veldig dramatisk måte. Når han tar lekene fra henne så skal han ofte slå henne, dytte, eller sparke. Det er jo ikke alltid jeg rekker å avbryte dette, fordi de leker fint sammen også noen ganger. Om L drikker av rosa kopp, da skal han også ha rosa kopp men han skal ha den hun har i hånda. det var bare en av eksemplene! Det er jo helt klart søskensjalusi men jeg kjenner at jeg blir litt frustrert. De går i samme bhg også men ikke samme avdeling. Har gitt beskjed til bhg om at storebror er/har vært slem mot henne og at de må passe på når de møtes ute i området osv. For han kan være hard mot henne, i går slå han henne i magen, i dag kastet han en lek i ansiktet hennes. Jeg viser hele tiden til sønnen at det er ikke lov å slå og dytte, at dette er din lillesøster. Du må kose og kysse henne, å leke sammen. Setter meg ned med de og prøver å få en lek i gang mellom de to. Det funker så lenge jeg sitter der, reiser jeg meg opp å gå på kjøkkenet for å lage mat eller noe så begynner han å ta lekene fra henne å slå og dytte. Lillesøster har hatt og har utfordringer helt siden fødsel, så oppmerksomheten har vært veldig mye rettet mot henne. Sønnen var liten når hun ble født, så jeg forstår jo at han føler seg «utenfor» eller glemt. Jeg har jo prøvd å gi han alene tid med meg etter situasjonen til L har roet seg ned med sykehusbesøk osv. Familien min sier til meg at det går seg til, og at han er bare sjalu. Om L kommer for å gi meg en klem, så kommer han å skal fortelle henne at «dette er min mamma» 🙈 Forteller da at jeg er mammaen din og til L, og dette er din søster. Huff av meg, opp alt i dette så får jeg paraniodiske tanker om at hva om bhg tror at jeg utøver vold mot mine barn siden sønnen er slik mot lillesøster. Sønnen var litt sånn mot de minste når han gikk på småbarnsavdelingen, når han begynte der. Men det var bare dytting ikke noe mer. Han er ikke voldelig ellers mot andre barn. Men han kan være noen ganger litt sånn dramaquuen. Lillesøster har bare gått 1 mnd i bhg, vil tro at når hun skal på storbarnsavdelingen så kan de havne sammen. Men lurer på om det er så lurt? Jeg håper dere kan komme med råd og tips. Det er virkelig slitsomt. Aner ikke hvordan jeg skal få slutt på dette Anonymkode: c0b58...9d6 Her er faktisk bare konsekvens av handling som nytter. Hvis han er slem mot lillesøster send han på rommet til han har roet seg og ikke la dem være alene . Gi han possitiv oppmerksomhet klemmer og hold han på fanget og ikke la han ta lillesøster sine leker/kopp osv. Lillesøster kommer til å bli livredd broren hvis dette får fortsette. Vær streng men rettferdig. Storebror må også få mammatid alene. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144362313-storebror-som-er-slem-mot-lilles%C3%B8ster/#findComment-148945745 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå