Gå til innhold

Skjermtid i helgene for ungdom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har deres ungdom skjermtid i helgene? Da tenker jeg dere med barn rundt 13-15. Har en 14 åring som mener vi er superkjipe som bare gir skjermtid til kl 01 i helgene, både på mobil og TV. (Hvis hun har besøk eller er på besøk fjerner vi den)

Anonymkode: cbfc2...0cf

Fortsetter under...

Skrevet

15 og 17 åringen har vi ikke skjermtid for lenger, de må lære seg å bruke disse tingene med fornuft selv. Men vi har selvfølgelig samtaler hele tiden om viktigheten av nok søvn osv da. 

Anonymkode: 851f5...b90

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

15 og 17 åringen har vi ikke skjermtid for lenger, de må lære seg å bruke disse tingene med fornuft selv. Men vi har selvfølgelig samtaler hele tiden om viktigheten av nok søvn osv da. 

Kanskje jeg er litt streng da. Men jeg vet at hun ikke helt «forstår» disse tingene. Ble et salig kaos i natt da jeg ikke utvidet skjermtiden, forklarte hvorfor (søvn etc) så da gikk hun å la seg for å se på TV, mens hun hylte store krokodilletårer over å bo i verdens verste hjem.... de er søte i den alderen og 

Skrevet

Her legger alle mellom 13-15 år seg før oss, så vi har full kontroll på skjermtid på kveld og natt. Det er for øvrig "lenge" før kl 01. 16-åringen går i seng ca samtidig med oss, og der vet jeg ikke om hun ligger med tlf eller noe slikt, men jeg tror faktisk ikke det. 

Anonymkode: e6270...799

Skrevet

Vi har regel om null skjerm i senga. Så etter leggetid er det stopp. 

Skrevet

13-åringen får spille til mellom 23-24 i helgene, forutsatt at han ikke starter så tidlig. Kommer litt an på om andre kompiser er på.. Jeg er mer streng på den totale spilletida, da han er typen som sitter i det uendelige hvis jeg ikke sier stopp.. Ikke tlf på senga av samme grunn.. Broren er 16, og han styrer begfe deler selv nå. Eneste er at han ikke får brøle og skrike, eller ha musikken på full guffe 😉 De må jo ta ansvar selv på et tidspunkt. Nå er han veldig aktiv i idrett, og har som regel både treninger på kveldstid i ukedagene og kamper o.l i helgene, så det stopper deg selv. Han er kjempeflink til å ta ansvar for dette. Så om han innimellom sitter halve natta, så er det helt i orden! Litt ironisk er det at han kan lengte etter en lang spillkveld/helg, men blir fort drittlei når det skjer😂 Så går ei stund mellom hver gang😉 Tror ikke at man kan følge andres regler på slike ting, man kjenner egne barn best! 

Anonymkode: fb2af...dc1

Annonse

Skrevet
1 hour ago, Anonym bruker said:

Har deres ungdom skjermtid i helgene? Da tenker jeg dere med barn rundt 13-15. Har en 14 åring som mener vi er superkjipe som bare gir skjermtid til kl 01 i helgene, både på mobil og TV. (Hvis hun har besøk eller er på besøk fjerner vi den)

har ingen grenser i helga,men de får ikke lov i ukedagene, da må de være ute med venner, drive med idretten deres og være sammens med familie og gjøre lekser. de er 13 og 15 :) men er ingen klaging, så lenge de får game i helgene, så lenge det ikke er ishockey eller innbandy kamper eller cuper

Anonymkode: 88f1c...98f

Skrevet

Det er vel gjerne totalen jeg har problem med. Det er for mye tid på telefon rett og slett. Snapchat er livet, og det er der all kommunikasjon foregår, hele dagen. Hun har en snapscor på rundt 2500 pr dag!! Jeg får ikke styrt det i hverdagen, hun er med venner, på trening, etc, med tlf klistra i hånda. Det er en håpløs kamp og føler vel at det bare er kveldene jeg kan stramme inn på. I ukedagene er det kl 22 uten protester, men akkurat nå var vi visst verdens dummeste. 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel gjerne totalen jeg har problem med. Det er for mye tid på telefon rett og slett. Snapchat er livet, og det er der all kommunikasjon foregår, hele dagen. Hun har en snapscor på rundt 2500 pr dag!! Jeg får ikke styrt det i hverdagen, hun er med venner, på trening, etc, med tlf klistra i hånda. Det er en håpløs kamp og føler vel at det bare er kveldene jeg kan stramme inn på. I ukedagene er det kl 22 uten protester, men akkurat nå var vi visst verdens dummeste. 

Høres ut som en helt normal ungdom synes jeg.

Det er en periode de er mye på telefonen, men min erfaring er at det går seg til. Eldste her er 17 år og har ingen varsler på snap, facebook, messenger e.l. og kan fint legge telefonen på rommet noen timer mens han gjør noe annet. Han sjekker jo mobilen innimellom, og alle vet de må ringe om de vil ha svar umiddelbart.

Lillebror på 15 derimot har telefonen i hånden nesten absolutt hele tiden.

Så lenge dere legger vekk telefonen om natta og hun er sosial med venner, går på trening osv lever hun nok et sunt og greit liv, selv om det er veldig typisk for hennes generasjon og veldig utypisk vår ;)

Skrevet

14 og 16 år her. De har ikke skjermtid lenger, og så lenge de gjør det de skal (lufte hunden, rydde og støvsuge rommet, legge på plass egne klær osv.) blander ikke vi oss inn. Nå er begge guttene sånne som selv legger seg til fast tid også i helgene, slik de har vokst opp med, så det er ytterst sjeldent noen av dem er oppe etter 22.30-23, med unntak av eldstemann dersom han er på fest. De får lov å være senere oppe, men vil ikke. Eller er begge flink å komme seg ut, er sosiale osv, så om de en og annen helg sitter inne og spiller store deler av dagen, er det helt greit. 

Anonymkode: 1114b...140

Skrevet
36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Høres ut som en helt normal ungdom synes jeg.

Det er en periode de er mye på telefonen, men min erfaring er at det går seg til. Eldste her er 17 år og har ingen varsler på snap, facebook, messenger e.l. og kan fint legge telefonen på rommet noen timer mens han gjør noe annet. Han sjekker jo mobilen innimellom, og alle vet de må ringe om de vil ha svar umiddelbart.

Lillebror på 15 derimot har telefonen i hånden nesten absolutt hele tiden.

Så lenge dere legger vekk telefonen om natta og hun er sosial med venner, går på trening osv lever hun nok et sunt og greit liv, selv om det er veldig typisk for hennes generasjon og veldig utypisk vår ;)

Jaja, jeg ser jo at dette er normalen... men jeg tenker det er greit med søvn og :) 

får diskutere det litt med mannen og kanskje ikke være så streng. I helgene. 😁

Skrevet

Hos oss legges både mobiler, iPader etc på kjøkkenet når de legger seg. Hverdag som helg!

Anonymkode: cca83...312

Skrevet

Har kapitulert ifht skjermtid på de to tenåringene mine (14 og 16 år) De får styre det selv, men de må gjøre lekser, div. arbeidsoppgaver, lufte hunden og gå på fotballtreninger. Telefonene legges på kjøkkenbenken ved leggetid i ukedager.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...