Anonym bruker Skrevet 8. februar 2019 #1 Del Skrevet 8. februar 2019 Vurderer å skaffe oss kanin, og vil da ha den inne. Har forstått at den trenger god plass, mye større enn disse burene som selges i dyrebutikker, men lurer på en del andre ting: Hva er ca kostnader i måneden? (Minus dyrlege, det vet jeg kan komme på en del om man er uheldig) Tenker da på høy, grønnsaker, annen mat osv. Har dere hatt hell med å dotrene kaninen for så å ha den gående «fritt» i huset/ett rom i huset? Hvordan syns du livet med kanin er? Har lest en del om kaninkroppspråk osv da de jo uttrykker seg på helt andre måter enn katt og hund sim jeg er vant med, og skjønner at de ikke er «kosedyr» på samme måte som de nevnte dyrene, men er det likevel hyggelig? Takker så mye for svar på forhånd Anonymkode: 1555b...245 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144362179-noen-som-har-erfaring-med-kanin-inne/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2019 #2 Del Skrevet 8. februar 2019 Vi har kanin inne. Kjøpt i desember så ganske fersk. Det er langt mer jobb enn vi skulle tro! Han går på do (som må tømmes 3 ganger om dagen), men har uhell rundt om. Han står på et stort område gjerdet inn med kompostbinge, og har base i en Hol fra IKEA. Hva det koster vet jeg ikke, men en pose høy koster rundt 100 kr og han spiser kanskje halvannen sånn i mnd. Flisa koster det samme og det går en pose eller to i mnd. De må ha gode steder å gjemme seg, tilgang til vann 24/7, kvister å gnage på, og helst leker så det blir morsommere å bruke de enn å tygge på f.eks ledninger. Det er overhodet ingen kos for ungene enda, men det kommer seg. Han er en nysgjerrig kar som etter mye jobb er glad i å Bli tatt på Anonymkode: 1c56b...0f2 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144362179-noen-som-har-erfaring-med-kanin-inne/#findComment-148942875 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2019 #3 Del Skrevet 8. februar 2019 Vi har hatt kanin tidligere. Vi hadde stor innhegning til den i sommerhalvåret og hadde den inne i vinterhalvåret. Egentlig bør man visst ha minst 2 kaniner sammen, men vi hadde bare en. Dotrent kan jeg ikke helt påstå at den ble, det trillet ut noen kaninlorter her og der, men det er ganske tørre kuler med lite lukt. Den tisset aldri utenfor buret. Vi hadde et stort bur som vi hadde kaninen i om natten. Om dagen var den mye i stua med oss, men vi måtte være tilstede og passe på da den gnaget på ledninger, lister, møbler osv. Når vi ikke var hjemme/passet på hadde kaninen sin plass i en ganske stor gang hvor den hadde buret sitt åpent med mat og do og nok plass å røre seg på. Den hadde 3 hyller på veggen i ulik høyde til å hoppe opp på og en hul rot å krype i. Det ble en del bøss og strø å rydde etter den. Direkte kosete kan jeg vel ikke si kaniner er, men veldig søte og når den var i humør til det kunne den godt like å sitte på fanget og bli klappet. Vi handlet strø og høy på felleskjøpet, mye billigere enn i dyrebutikk, men husker ikke priser. Anonymkode: f4a44...e86 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144362179-noen-som-har-erfaring-med-kanin-inne/#findComment-148942878 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2019 #4 Del Skrevet 8. februar 2019 Vi har kanin inne. Hun har ett 2. etg. bur, men hun går mye løs. Litt uhell her og der, men siden de bæsjer tørre kuler, så er det bare å støvsuge opp. Hun har en skikkelig personlighet, og hun liker å være der vi er. Så når jeg har hjemmekontor, så ligger hun bak skrivepulten, men når jeg går, så kommer hun etter. Hun elsker blåbær, så når jeg er på kjøkkenet, så kommer hun og setter seg foran meg å venter på å få et par. Hun koser med oss, ved å slikke litt på oss. Så vi koser oss med kanin 🙂 Anonymkode: 8ea80...dff Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144362179-noen-som-har-erfaring-med-kanin-inne/#findComment-148942883 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2019 #5 Del Skrevet 8. februar 2019 Tusen takk for svar, var ikke så langt unna slik jeg så for meg, da Hvordan er det med lukt? Blir det «fjøslukt» inne liksom? 😛 Vi forventer ikke at kaninen skal bli som en katt som legger seg på/ved siden av for kos hele tiden, men håper selvfølgelig vi klarer å få den trygg nok til å stole på oss til stell og litt kos når den skulle ønske det. Vi er bare to her, sønnen min på åtte og meg, så ganske rolige omgivelser iallfall Kan en type lekegrind være et alternativ til plass når vi ikke er hjemme? Så lenge den er høy nok? Anonymkode: 1555b...245 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144362179-noen-som-har-erfaring-med-kanin-inne/#findComment-148942888 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2019 #6 Del Skrevet 8. februar 2019 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tusen takk for svar, var ikke så langt unna slik jeg så for meg, da Hvordan er det med lukt? Blir det «fjøslukt» inne liksom? 😛 Vi forventer ikke at kaninen skal bli som en katt som legger seg på/ved siden av for kos hele tiden, men håper selvfølgelig vi klarer å få den trygg nok til å stole på oss til stell og litt kos når den skulle ønske det. Vi er bare to her, sønnen min på åtte og meg, så ganske rolige omgivelser iallfall Kan en type lekegrind være et alternativ til plass når vi ikke er hjemme? Så lenge den er høy nok? Anonymkode: 1555b...245 Lekegrind kan funke om du har hønsenetting i tillegg anbefaler å melde deg inn i «den store kaninboka» på Facebook, de folka der kan alt! det blir ikke lukt om du er flink å tømme kassa. De tisser og bæsjer myyyyye! Anonymkode: 1c56b...0f2 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144362179-noen-som-har-erfaring-med-kanin-inne/#findComment-148942892 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Førstemann Skrevet 8. februar 2019 #7 Del Skrevet 8. februar 2019 Ville også lest litt om de forskjellige kaninrasene. Vi har renraset Hermelin og de er ganske sky fordi de er så små. De er utrolig pene, da. Og våre liker nå å bli klappet når de får mat og sitter rolig på fanget når vi må børste og klippe klør. Men det krever utrolig mye tålmodighet å komme dit. Har inntrykk av at for eksempel Dvergvedderne er litt lettere å få tam. Det er også et godt alternativ å få en voksen kanin fra dyrebeskyttelsen. Da kan du jo være heldig å få en som er dotrent og tam allerede. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144362179-noen-som-har-erfaring-med-kanin-inne/#findComment-148942908 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2019 #8 Del Skrevet 8. februar 2019 Takker så mye igjen for tips og råd, har lest litt på nett om de forskjellige typene, og tror nok vi går for en litt større variant, men skal absolutt sjekke den facebookgruppa og høre der Kan stort bur, altså flere etasjer og masse plass, være godt nok for de timene vi er på jobb og skole? Tenkte også å lage en plass ute slik at den får luft og sånt om våren og sommeren, litt som en luftegård Anonymkode: 1555b...245 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144362179-noen-som-har-erfaring-med-kanin-inne/#findComment-148942942 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2019 #9 Del Skrevet 8. februar 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takker så mye igjen for tips og råd, har lest litt på nett om de forskjellige typene, og tror nok vi går for en litt større variant, men skal absolutt sjekke den facebookgruppa og høre der Kan stort bur, altså flere etasjer og masse plass, være godt nok for de timene vi er på jobb og skole? Tenkte også å lage en plass ute slik at den får luft og sånt om våren og sommeren, litt som en luftegård Anonymkode: 1555b...245 Det går fint så lenge kanina får boltre seg minst 2 timer hver dag, og får masse kos. Vi har dvergvedder og har prøvd litt ulike ting med "oppbevaring". Merker han trives best i stua, sammen med flokken sin. Står han oppe i 2.etg hvor vi bare har soverom så blir han ekstremt kontaktsøkende når vi først kommer opp. Det er enklere å la han "blende inn" hvis han er i stua med oss. Vi skal bygge helårsinnheining til han ute til våren, men da må vi ha minst en kanin til da de er flokkdyr og trives best med flere! Anonymkode: 1c56b...0f2 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144362179-noen-som-har-erfaring-med-kanin-inne/#findComment-148942944 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2019 #10 Del Skrevet 8. februar 2019 Min kanin er renslig med tiss, kan komme en bæsj på teppet innimellom men de er lette å fjerne. Den disponerer hele huset, aldri ødelagt noe så det er uproblematisk for oss. Men har hørt om kaniner som ødelegger ALT. Har hørt at hunner kan bli litt aggressive hvis det er barn i familien som maser mye med de, men mulig det ikke stemmer. Vår kanin har eget hus den hviler i og ungene har lært at de aldri får oppsøke den, de kan lokke den til seg med godsaker, men de får aldri mase og herje med den. Vår er veldig barnekjær, jeg tror det er fordi han alltid har blitt respektert og fått personlig space. På sommeren har den også stor hage å disponere. Anonymkode: d2723...6ef Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144362179-noen-som-har-erfaring-med-kanin-inne/#findComment-148942945 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2019 #11 Del Skrevet 8. februar 2019 Noe av det viktigste man bør gjøre for at en kanin skal ha det bra er å skaffe 2 stk som går godt sammen. Anonymkode: 0875f...b6a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144362179-noen-som-har-erfaring-med-kanin-inne/#findComment-148943008 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tøystykke Skrevet 8. februar 2019 #12 Del Skrevet 8. februar 2019 (endret) 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Vurderer å skaffe oss kanin, og vil da ha den inne. Har forstått at den trenger god plass, mye større enn disse burene som selges i dyrebutikker, men lurer på en del andre ting: Hva er ca kostnader i måneden? (Minus dyrlege, det vet jeg kan komme på en del om man er uheldig) Tenker da på høy, grønnsaker, annen mat osv. Har dere hatt hell med å dotrene kaninen for så å ha den gående «fritt» i huset/ett rom i huset? Hvordan syns du livet med kanin er? Har lest en del om kaninkroppspråk osv da de jo uttrykker seg på helt andre måter enn katt og hund sim jeg er vant med, og skjønner at de ikke er «kosedyr» på samme måte som de nevnte dyrene, men er det likevel hyggelig? Takker så mye for svar på forhånd Anonymkode: 1555b...245 De er ikke for allergikere, bare så det er sagt. Du må gi dem grønnsaker, kanskje litt frukt og masse høy (gress/timotei/STØV!). Samt pellets. Kaniner roter og støver mye. De kan fint dotrenes, med hell, men det VIL.. alltid.. havne lorter utenfor doen. Pissing er de flinkere på, men de VIL søle med lortene sine. Og ja, kaniner er hyggelige og fine dyr:) Husk at du MÅ ha to sammen, og begge må være kastrerte og bondet. Det enkleste er å kjøpe 2 stk fra dyrebeskyttelsen for da er begge ferdig bondet og ferdig kastrerte (bondet = knytte bånd = kaninene kan gå sammen uten å drepe hverandre). Så det er høy overalt, små lorter her og der, og masse, masse, masse, masse, masse, masse støv. Hei - støvsuger! :p sørg for å ha en god en. Og feiebrett. De gir deg ikke voldsomt mye kontakt, men de er fine å se på. Enkelte av dem liker kos. Kostnader, tja.. Det er ikke så dyrt. En pakke høy koster 99 kr. 10 kg med fôr koster 600 kr, og da har du en god stund. Jeg har hatt kaniner i 18 år omtrent, uten stopp, og det er mye kos. Derfor jeg har dem. MEN man må være realistisk og derfor skriver jeg det som det er. Endret 8. februar 2019 av Tøystykke Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144362179-noen-som-har-erfaring-med-kanin-inne/#findComment-148943013 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tøystykke Skrevet 8. februar 2019 #13 Del Skrevet 8. februar 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Min kanin er renslig med tiss, kan komme en bæsj på teppet innimellom men de er lette å fjerne. Den disponerer hele huset, aldri ødelagt noe så det er uproblematisk for oss. Men har hørt om kaniner som ødelegger ALT. Har hørt at hunner kan bli litt aggressive hvis det er barn i familien som maser mye med de, men mulig det ikke stemmer. Vår kanin har eget hus den hviler i og ungene har lært at de aldri får oppsøke den, de kan lokke den til seg med godsaker, men de får aldri mase og herje med den. Vår er veldig barnekjær, jeg tror det er fordi han alltid har blitt respektert og fått personlig space. På sommeren har den også stor hage å disponere. Anonymkode: d2723...6ef Eh, nei, hunnkaniner blir ikke aggressive av barn :p men hunnkaniner kan være litt sinte om de ikke er kastrerte. Rett og slett humørsyk.e Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144362179-noen-som-har-erfaring-med-kanin-inne/#findComment-148943014 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tøystykke Skrevet 8. februar 2019 #14 Del Skrevet 8. februar 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det går fint så lenge kanina får boltre seg minst 2 timer hver dag, og får masse kos. Vi har dvergvedder og har prøvd litt ulike ting med "oppbevaring". Merker han trives best i stua, sammen med flokken sin. Står han oppe i 2.etg hvor vi bare har soverom så blir han ekstremt kontaktsøkende når vi først kommer opp. Det er enklere å la han "blende inn" hvis han er i stua med oss. Vi skal bygge helårsinnheining til han ute til våren, men da må vi ha minst en kanin til da de er flokkdyr og trives best med flere! Anonymkode: 1c56b...0f2 Nope. Kaniner er definitivt IKKE flokkdyr de er kolonidyr. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144362179-noen-som-har-erfaring-med-kanin-inne/#findComment-148943015 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tøystykke Skrevet 8. februar 2019 #15 Del Skrevet 8. februar 2019 2 timer siden, Førstemann skrev: Ville også lest litt om de forskjellige kaninrasene. Vi har renraset Hermelin og de er ganske sky fordi de er så små. De er utrolig pene, da. Og våre liker nå å bli klappet når de får mat og sitter rolig på fanget når vi må børste og klippe klør. Men det krever utrolig mye tålmodighet å komme dit. Har inntrykk av at for eksempel Dvergvedderne er litt lettere å få tam. Det er også et godt alternativ å få en voksen kanin fra dyrebeskyttelsen. Da kan du jo være heldig å få en som er dotrent og tam allerede. De er jo ikke sky fordi de er små! De kan være tilbaketrukne og sure fordi det er det gemyttet som har blitt avlet på. Jeg har også en hermelin, og han er en skikkelig drittsekk :p :p sånn typisk hermelin, sur og sjef. Men han er søt og. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144362179-noen-som-har-erfaring-med-kanin-inne/#findComment-148943016 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2019 #16 Del Skrevet 8. februar 2019 22 minutter siden, Tøystykke skrev: Eh, nei, hunnkaniner blir ikke aggressive av barn 😛 men hunnkaniner kan være litt sinte om de ikke er kastrerte. Rett og slett humørsyk.e Eeeeh..... hva er det for et ord? Du sier at de kan være humørsyke ukastrert? Da er det muligens en liten mulighet for at den ukastrerte hunnen kan utagere mot barn som ikke lar de være i fred? Muligens? Anonymkode: d2723...6ef Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144362179-noen-som-har-erfaring-med-kanin-inne/#findComment-148943040 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tøystykke Skrevet 8. februar 2019 #17 Del Skrevet 8. februar 2019 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Eeeeh..... hva er det for et ord? Du sier at de kan være humørsyke ukastrert? Da er det muligens en liten mulighet for at den ukastrerte hunnen kan utagere mot barn som ikke lar de være i fred? Muligens? Anonymkode: d2723...6ef Hva for et ord sikter du til? Humørsyke? humørsyk - adjektiv som er plaget av dårlig (vekslende) humør. Nei, kaniner "utagerer" ikke. De reagerer. Hvis barnet tar på en kanin som ikke liker å bli tatt på risikerer barnet å bli bitt - det uavhengig av kjønn. Og nei, kaniner biter ikke hvis du ikke lar dem være i fred. De er ikke offensive, de er defensive. De er byttedyr og vil ligge rolig, puste raskt og skjelve og tro de skal dø. En kanin som er humør syk vil reagerer uansett om barnet lar den være i fred eller ikke. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144362179-noen-som-har-erfaring-med-kanin-inne/#findComment-148943045 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2019 #18 Del Skrevet 8. februar 2019 59 minutter siden, Tøystykke skrev: Nope. Kaniner er definitivt IKKE flokkdyr de er kolonidyr. Ja, men de trives best i flokk. Det er jo ikke for ingenting at man anbefaler å ha mer enn en så lenge de skal stå ute. Anonymkode: 1c56b...0f2 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144362179-noen-som-har-erfaring-med-kanin-inne/#findComment-148943059 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2019 #19 Del Skrevet 8. februar 2019 Vi har to kaniner. Kjempesøte og kosete og finnes ikke skvetten. Vi hadde planer om å ha de frittgående inne, men det fungerte ikke. De knagde på absolutt alt. Sofa, stolben ledninger, gardiner, alt fikk gjennomgå før vi kapitulerte og tok de ut. Nå har de stort 2-etasjes bur/hus de går ut og inn av som de vil og som står inne i en 5*7 meters innhegning. Huset er isolert og har varmelampe så de kan være der året rundt. Anonymkode: f3f78...eee Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144362179-noen-som-har-erfaring-med-kanin-inne/#findComment-148943060 Del på andre sider Flere delingsvalg…
("ᴥ")trollmor.og.♪♫♫trollunge Skrevet 8. februar 2019 #20 Del Skrevet 8. februar 2019 Har hatt kanin i over 12 år å er det noe jeg har lært så er det at kaniner er noen store personligheter😊 vi har de løse både ute og inne å de går alltid på do der de skal. En og annen lortkule finner en jo men de er generelt ganske renslige dyr. Den kaninen vi har nå oppfører seg som en katt å vil være med overalt. Elsker å gå tur (uten bånd), kjøre bil/atv🙈 og generelt være sammen med oss. Men vi har å hatt kaniner som har avvist kos osv så det er veldig forskjellig. Kaniner bør uansett aldri gis som gave til barn. De krever for mye å barna kan gå lei noe som er trist for dyret. De kan f.ø.leve i over 10 år så dette må man tenke på. Den vi har nå er over 9 år (omplasseringskanin) så vi ser jo tegn på den høye alderen. Tenkt dere godt om før en kanin anskaffes å les dere godt opp😊 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144362179-noen-som-har-erfaring-med-kanin-inne/#findComment-148943065 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2019 #21 Del Skrevet 8. februar 2019 1 time siden, ("ᴥ")trollmor.og.♪♫♫trollunge skrev: Har hatt kanin i over 12 år å er det noe jeg har lært så er det at kaniner er noen store personligheter😊 vi har de løse både ute og inne å de går alltid på do der de skal. En og annen lortkule finner en jo men de er generelt ganske renslige dyr. Den kaninen vi har nå oppfører seg som en katt å vil være med overalt. Elsker å gå tur (uten bånd), kjøre bil/atv🙈 og generelt være sammen med oss. Men vi har å hatt kaniner som har avvist kos osv så det er veldig forskjellig. Kaniner bør uansett aldri gis som gave til barn. De krever for mye å barna kan gå lei noe som er trist for dyret. De kan f.ø.leve i over 10 år så dette må man tenke på. Den vi har nå er over 9 år (omplasseringskanin) så vi ser jo tegn på den høye alderen. Tenkt dere godt om før en kanin anskaffes å les dere godt opp😊 Takker alle igjen for tips og råd Allergier er det ikke noe problem med. Jeg kan klø litt i øynene av høy, men ikke verre enn at jeg gjerne hopper i det på sommeren 😛 (er også allergisk mot sitrus, men spiser appelsiner osv likevel, får bare litt utslett 😅) Angående lort og støv så er det noe jeg skjønner det blir en del av. Har ikke så stor leilighet, så null stress å støvsuge et par ganger om dagen Dette blir ikke en gave til barnet, det blir jeg som skaffer den, men sønnen min er en utrolig rolig og sensitiv type som hører godt etter. Vi har snakket mye nå om dette med kaninens kroppsspråk og at man aldri skal «jage» den eller ta på den når den ikke viser tegn til å ville det, så jeg er ikke redd for dyrets velferd når det kommer til han. Skal absolutt titte hos dyrebeskyttelsen først, det er utrolig mange kaniner som leveres inn der. Hi Anonymkode: 1555b...245 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144362179-noen-som-har-erfaring-med-kanin-inne/#findComment-148943111 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2019 #22 Del Skrevet 8. februar 2019 Om du vil ha en dyrehage inne så gå for det ! De Ødelgger alt, griser og styrer. Anonymkode: 42be8...c79 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144362179-noen-som-har-erfaring-med-kanin-inne/#findComment-148943118 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2019 #23 Del Skrevet 8. februar 2019 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Om du vil ha en dyrehage inne så gå for det ! De Ødelgger alt, griser og styrer. Anonymkode: 42be8...c79 Har du hatt kanin inne? Hvis ja, kunne du utdypet det/delt din erfaring? Anonymkode: 1555b...245 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144362179-noen-som-har-erfaring-med-kanin-inne/#findComment-148943127 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå