Gå til innhold

Damms leseunivers,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilket nivå er deres barn på, hvilket trinn går barnet på og hvordan vurderer læreren den som lesere?

Mistenker at de opererer med alt for lavt nivå i sønnen min sin klasse, da barn vi kjenner som leser svakere ligger tre-fire nivå over.

Anonymkode: 4a255...740

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg har jobbet litt med Damms på skolen. Da klassen min gikk i 4. klasse, lå de fleste på nivå 4-6. Noen lå og over/under det. 

Når du skiver at de andre barna leser svakere, hva tenkter du på da? Saktere? Eller er det leseforståelsen som er svakere? Sakte lesere kan ligge på ganske høyt nivå, hvis de har god leseforståelse. Hvis de leser kjapt, men ikke har leseforståelse, kan det være læreren ikke har fanget opp at de ikke har leseforståelse.

Anonymkode: 46c88...f37

Skrevet

2. trinn. Nivå 7. Leser også f. eks.  Detektivbyrå nr 2-bøker. 

Anonymkode: 4fa14...7d1

Skrevet

1. klasse, nivå 3. Pløyer gjennom de på 30 sek og svarer på alle spørsmålene etterpå. Veldig kjedelig. Leser vanlige bøker hjemme uten problem. 

Anonymkode: 9ee9e...39a

Skrevet

Her starter de med leseunivers i 2. klasse. Minstejenta startet på nivå 8 og innen en mnd fullførte hun nivåene og leste egne bøker. Men hun knakk lesekoden som 3-4 åring og før hun startet på skolen leste hun "tykke" bøker helt flytende. En liten "mathilda" på godt og vondt ... Eldstejenta derimot, knakk ikke lesekoden før 2.trinn og startet på nivå 2. Hun hater å lese og har aldri lest en bok på eget initiativ.

Anonymkode: 9e9c0...39c

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

2. trinn. Nivå 7. Leser også f. eks.  Detektivbyrå nr 2-bøker. 

Min lå på nivå 4 hele andre og fem til jul i tredje før han fikk seks før jul i forfjor. Han leste også detektivbyrå nr.2 i andre. Nå leser han spenningsbøker på 2-400 sider både i lesetid på skolen og hjemme.

Og med leser bedre mener jeg bedre flyt, bedre lydering, bedre innlevelse og bedre evne til å gjenfortelle.

Lillesøsteren går i andre og har nivå fire. Hun leser også detektivbyrå nummer to uten problem. 

Annonse

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Min lå på nivå 4 hele andre og fem til jul i tredje før han fikk seks før jul i forfjor. Han leste også detektivbyrå nr.2 i andre. Nå leser han spenningsbøker på 2-400 sider både i lesetid på skolen og hjemme.

Og med leser bedre mener jeg bedre flyt, bedre lydering, bedre innlevelse og bedre evne til å gjenfortelle.

Lillesøsteren går i andre og har nivå fire. Hun leser også detektivbyrå nummer to uten problem. 

Er ikke nivå fire kjedelig for henne da? 

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er ikke nivå fire kjedelig for henne da? 

Jo, men samtidig er jeg ikke like bekymret for hennes progresjon.

Skrevet

Min sønn går i 1. klasse og har ikke Leseuniverset på skolen. De leser ABCen (se ole sa far, dødskjedelig). Så jeg har introdusert Leseuniverset som hjemmelekse heller. Han startet i sist uke på nivå 5. Er litt vanskelig for han enda, men jeg tenker jeg lar ham fortsette der til han har lest alle bøkene på nivået. 

Så deilig å endelig kunne lese bøker med mening og ekte innhold! 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...