Anonym bruker Skrevet 7. februar 2019 #26 Del Skrevet 7. februar 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Ok, men alt dette kunne vel gått helt fint også uten smokk? Mine sovnet også fint uten, når de slo seg trøstet vi dem eller de voksne i bhg. Bhg start og soving der, null stress. Vi har heller ikke hatt problemer hverken i bil båt eller fly eller kirke uten smokk. Så jeg ser fortsatt ikke helt hva den skulle hjelpe på? Heller fortsatt mot at det bare er enklere for foreldrene å putte den inn enn å måtte trøste/underholde/lære dem til å sitte rolig/stille/finne på noe osv. Anonymkode: 11db6...034 Men i all verden .. selv om deres barn ikke hadde behov av smokk .. så er det vel ingen grunn til se ned på andre og riste på hodet ... dere gjorde hva dere syntes var best og fungerte .. akkurat som andre foreldre gjor sine barn ... Anonymkode: 1745d...c55 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144362162-smokk-og-store-barn/page/2/#findComment-148942742 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2019 #27 Del Skrevet 7. februar 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: De fleste starter vel med smokk når babyen er ganske fersk? Så da gjør man det med de beste intensjoner, altså gir baby det baby trenger. Man kan selvsagt legge en stor innsats i å ikke gi et barn med stort sugebehov smokk, men i den perioden i livet har de fleste andre prioriteringer. Noen barn trenger og tar smokk lett, noen trenger, men får det ikke helt til, noen trenger aldri at man prøver og noen nekter blankt. Og alle varianter er helt ok! Man gjør det som passer sitt barn best. Anonymkode: 4e255...eb7 Helt ferske babyer skal da ikke ha smokk engang. Det er den store innsatsen i å ikke gi smokk jeg ikke skjønner helt. Mine hang i puppen mye de, men det var jo fordi de ville ha mat. Ikke mye mat i en smokk. Anonymkode: 11db6...034 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144362162-smokk-og-store-barn/page/2/#findComment-148942743 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2019 #28 Del Skrevet 7. februar 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men i all verden .. selv om deres barn ikke hadde behov av smokk .. så er det vel ingen grunn til se ned på andre og riste på hodet ... dere gjorde hva dere syntes var best og fungerte .. akkurat som andre foreldre gjor sine barn ... Anonymkode: 1745d...c55 Jeg greier ikke se at det for noen treåring er best med smokk i slalombakken altså. Anonymkode: 11db6...034 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144362162-smokk-og-store-barn/page/2/#findComment-148942745 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2019 #29 Del Skrevet 7. februar 2019 50 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jo, jeg prøver å forstå. Men vet du at det ikke hadde gått fint uten smokk? Prøvde dere det? Virker som det bare er automatikk på smokk. Anonymkode: 11db6...034 Altså de fleste prøver gjerne uten smokk, før man finner ut at d er nødvendig. Min mor prøvde iherdig å få meg til å ta smokk i de 8 første månedene mine hvor jeg skreik hver bidige dag. Får helt fnatt av folk som bare fordi de ikke har kjent et problem på egen kropp/sinn, så må alle andre gjøre d feil, for deres barn sovnet tross alt uten smokk... lett som plett det vel... Ok , så fint at du har den erfaringen. Jeg har en ganske annen.. har 3 barn .. den første tok heeeldigvis smokk etter 3 mnd. Hun skreik natt og dag og fant aldri søvnen på egenhånd. Det hjelp å trøste seg selv når hun hadde magevondt og overstrekk i nakken. 0 stress å slutte når hun var 3 år. Brukte kun om natta vi ved sykdom. neste var jeg klok av skade.. begynte med smokk., alt som kan hjelpe dem noe i innsovnings prosessen.. jeg nekter å svime av igjen av for lite søvn og miste tid fordi jeg sv prinsipp ikke skal gi smokk. Fikk 3 for 2 mnd siden som ikke klarer å sutte ordentlig på smokken.. antageligvis pga kort tungebånd.. hun finner aldri roen. Kan ligge å kave i 2-3 timer.. kroppskontakt og byssing roer sjeldent ... skulle syyykt ønske at hun klarte smokk.. prøver bamser/kosekluter/ dyre hvit lyd bamser... baby har behov som ikke blir dekt. vi alle hadde fått sove mer kan du si. Hvorfor ikke begynne med smokk? Så lenge det ikke går utover tenner og språket.. så er d jo like «ille» som med barn som har en yndlingsbamse de vil sove med.. Anonymkode: 255e5...908 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144362162-smokk-og-store-barn/page/2/#findComment-148942747 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2019 #30 Del Skrevet 7. februar 2019 1 hour ago, Anonym bruker said: Jo, jeg prøver å forstå. Men vet du at det ikke hadde gått fint uten smokk? Prøvde dere det? Virker som det bare er automatikk på smokk. Anonymkode: 11db6...034 Du kommer aldri til å forstå. Essensen er liksom at alle ikke er som deg, at ikke alle har like prioriteringer, at det går an å tenke annerledes enn deg. Og viktigst av alt, selv om folk velger annerledes enn deg betyr ikke det at de er dårligere enn deg. Anonymkode: 2a3ec...7c8 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144362162-smokk-og-store-barn/page/2/#findComment-148942759 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2019 #31 Del Skrevet 7. februar 2019 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Altså de fleste prøver gjerne uten smokk, før man finner ut at d er nødvendig. Min mor prøvde iherdig å få meg til å ta smokk i de 8 første månedene mine hvor jeg skreik hver bidige dag. Får helt fnatt av folk som bare fordi de ikke har kjent et problem på egen kropp/sinn, så må alle andre gjøre d feil, for deres barn sovnet tross alt uten smokk... lett som plett det vel... Ok , så fint at du har den erfaringen. Jeg har en ganske annen.. har 3 barn .. den første tok heeeldigvis smokk etter 3 mnd. Hun skreik natt og dag og fant aldri søvnen på egenhånd. Det hjelp å trøste seg selv når hun hadde magevondt og overstrekk i nakken. 0 stress å slutte når hun var 3 år. Brukte kun om natta vi ved sykdom. neste var jeg klok av skade.. begynte med smokk., alt som kan hjelpe dem noe i innsovnings prosessen.. jeg nekter å svime av igjen av for lite søvn og miste tid fordi jeg sv prinsipp ikke skal gi smokk. Fikk 3 for 2 mnd siden som ikke klarer å sutte ordentlig på smokken.. antageligvis pga kort tungebånd.. hun finner aldri roen. Kan ligge å kave i 2-3 timer.. kroppskontakt og byssing roer sjeldent ... skulle syyykt ønske at hun klarte smokk.. prøver bamser/kosekluter/ dyre hvit lyd bamser... baby har behov som ikke blir dekt. vi alle hadde fått sove mer kan du si. Hvorfor ikke begynne med smokk? Så lenge det ikke går utover tenner og språket.. så er d jo like «ille» som med barn som har en yndlingsbamse de vil sove med.. Anonymkode: 255e5...908 Hvis ungen ikke tar smokk, kanskje det egentlig ikke er smokk de har behov for? Kanskje de har behov for mor? Eller de har en plage? Babyer skriker ikke om alle behov er dekket og smokk er ikke et naturlig behov! Du skriver antageligvis pga for kort tungebånd? Antageligvis?? Gidder ikke sjekke det eller gjøre noe med det? Det går jo ut over spising også. De sluker luft og får vondt i magen. Fortsetter bare å prøve smokk for det er lettvinnere eller? Du beviser jo elegant min teori med gjentatte historier her. Anonymkode: 11db6...034 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144362162-smokk-og-store-barn/page/2/#findComment-148942760 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2019 #32 Del Skrevet 7. februar 2019 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du kommer aldri til å forstå. Essensen er liksom at alle ikke er som deg, at ikke alle har like prioriteringer, at det går an å tenke annerledes enn deg. Og viktigst av alt, selv om folk velger annerledes enn deg betyr ikke det at de er dårligere enn deg. Anonymkode: 2a3ec...7c8 Har skjønt at mange prioriterer seg selv først, deres valg det. Men ikke kom her å påstå at de gjør det av andre grunner enn det. Det er fordi det er lettvinnere enn å ta seg av barna selv, det passiviserer og muter ungen. Og de sparer dyrebar tid på trøst og kos de heller kan bruke på seg selv. Anonymkode: 11db6...034 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144362162-smokk-og-store-barn/page/2/#findComment-148942764 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2019 #33 Del Skrevet 7. februar 2019 Min yngste brukte smokk da han hadde et stort sugebehov og jeg lite melk. Han fikk den melk han skulle ha og smokk etterpå. Babyer er forskjellige. Og det er vi foreldre også. Man er ikke dårlige foreldre selv om ungen bruker smokk. Kan være grunner bak som vi ikke vet om. Anonymkode: 589be...b4b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144362162-smokk-og-store-barn/page/2/#findComment-148942769 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2019 #34 Del Skrevet 7. februar 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Min yngste brukte smokk da han hadde et stort sugebehov og jeg lite melk. Han fikk den melk han skulle ha og smokk etterpå. Babyer er forskjellige. Og det er vi foreldre også. Man er ikke dårlige foreldre selv om ungen bruker smokk. Kan være grunner bak som vi ikke vet om. Anonymkode: 589be...b4b Joda, men nå var det egentlig store barn jeg lurte på. Treåring i slalombakken... Anonymkode: 11db6...034 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144362162-smokk-og-store-barn/page/2/#findComment-148942771 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2019 #35 Del Skrevet 7. februar 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Har skjønt at mange prioriterer seg selv først, deres valg det. Men ikke kom her å påstå at de gjør det av andre grunner enn det. Det er fordi det er lettvinnere enn å ta seg av barna selv, det passiviserer og muter ungen. Og de sparer dyrebar tid på trøst og kos de heller kan bruke på seg selv. Anonymkode: 11db6...034 Okay, vi er der ja. Da trekker jeg inn årene og ønsker deg lykke til videre som den perfekte mamma. Husk at i morgen er det fredag og på tide å pusse glorien til helga. Anonymkode: 4e255...eb7 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144362162-smokk-og-store-barn/page/2/#findComment-148942807 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2019 #36 Del Skrevet 7. februar 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Helt ferske babyer skal da ikke ha smokk engang. Det er den store innsatsen i å ikke gi smokk jeg ikke skjønner helt. Mine hang i puppen mye de, men det var jo fordi de ville ha mat. Ikke mye mat i en smokk. Anonymkode: 11db6...034 For en nedlatende holdning.. Mine hang mye i puppen de også. Og fikk likevel smokk sine første leveuker. Jeg hadde blødende sår på begge brystvortene liksom, allerede etter kort tid. Da var det greit å kunne avlaste litt. Ikke var det dumt at de sov bedre på natten heller, det har jeg ingen problemer med å innrømme. De våknet likevel når de var sulten. Så etterhvert blir smokken trygghet. Trøst er ikke bare smokk, det er et fang og en trygg mammakos i tillegg. Likevel er alt lettere med smokken når det har vært en god og nær trygghet for de fra de var små. Jeg har begrenset smokkebruk utenom søvn og kos, spesielt når de ble eldre, pga språklig utvikling og tannstilling. Alle mine måtte slutte før treårsdagen, og har klart det greit til tross for svært nære forhold til smokken. Jeg er ikke uenig med at det er unødvendig mye smokkebruk på enkelte, men det går ikke utover meg på noe vis, og måten du fremstiller det på virker både medlatende og bedrevitende. Barn er forskjellig. Foreldre også. Smokk er i det store og hele en bagatell. Det har lite med foreldreevner å gjøre. Å la smokken definere hvor god og dårlig forelder man er var å gi den i overkant mye makt. Anonymkode: 5ef69...a8f Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144362162-smokk-og-store-barn/page/2/#findComment-148942809 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2019 #37 Del Skrevet 8. februar 2019 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvis ungen ikke tar smokk, kanskje det egentlig ikke er smokk de har behov for? Kanskje de har behov for mor? Eller de har en plage? Babyer skriker ikke om alle behov er dekket og smokk er ikke et naturlig behov! Du skriver antageligvis pga for kort tungebånd? Antageligvis?? Gidder ikke sjekke det eller gjøre noe med det? Det går jo ut over spising også. De sluker luft og får vondt i magen. Fortsetter bare å prøve smokk for det er lettvinnere eller? Du beviser jo elegant min teori med gjentatte historier her. Anonymkode: 11db6...034 Selvfølgelig er dette sjekket ut. Og henvisning til spesialist er ordnet. For en tåpelig uttalelse.Bare d at du trekker slutninger om at jeg ikke ivaretar mine barns behov på bakgrunn av smokk er i seg selv helt søkt. Vet ikke om du leste hva jeg skrev, men trøst/nærkontakt er ikke nok i alle tilfeller. Det virker unnskyld meg som om du ikke greier å ha 2 tanker i hodet på en gang, med den svart/hvite holdningen din. Smokk er ikke et naturlig behov nei.. men suttebehov og trøst er d. Makan til tjafs enkelte greier å spy ut av seg... Anonymkode: 255e5...908 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144362162-smokk-og-store-barn/page/2/#findComment-148942948 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2019 #38 Del Skrevet 9. februar 2019 On 2/7/2019 at 7:35 PM, Anonym bruker said: Kan noen forklare meg dette med smokk og store barn? Feks i helga så jeg to store barn i slalombakken med smokk i munnen. Rundt tre år, kanskje eldre. Hvis de er så store at de kjører slalom hva gjør smokken i munnen deres? Hvilket behov dekker den? Jeg har tre barn, ingen har brukt smokk, så jeg skjønner jo ikke smokkebruk usnsett egentlig. Annet enn som avlastning for mammas pupper før ettårsalder. Spesielt opp til 6 mnd. Etter 12 mnd er jo sugebehovet borte så da har det jo gått over til uvane. Er det fordi det er enklere for foreldrene? Skjønner ikke hva treåringen trenger smokken til i slalombakken? Anonymkode: 11db6...034 Alt man skal bry seg om... la hver familie gjøre det de vil Anonymkode: 67764...f8f Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144362162-smokk-og-store-barn/page/2/#findComment-148943670 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå