Gå til innhold

Få slettet studiegjeld?

Anbefalte innlegg

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er du dum? :) Det er da ingen som VIL være gjeldsslave!!?? Jeg vil slette gjeld fordi jeg har troa på at det blir ENKLERE for meg å kunne begynne å betale og få til en gjeldsordning, enn at jeg sitter med et tvangskrav på over 100.000 som jeg ikke får betalt på dagen!! Var det vanskelig å forstå?

Anonymkode: 3dd70...c52

Og jeg tenker det vil være mye enklere for meg om jeg fikk slette huslånet og slippe å være "gjeldsslave" som du kaller det i femten år til.  Voks opp - din gjeld er ditt problem.

Fortsetter under...

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvordan har du råd til å være student uten nytt studielån? Men du får ikke slettet gjelden din fordi du vil studere, da må du nok få deg en jobb og betale på det

Anonymkode: f1b0a...c9b

Som student kan man få utvidet overgangsstønad. Jobb vedsiden av. 

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvaordan kan du finne på å studere når du ikke kan betale for deg. Da må du få deg jobb og betale ned på gjelden din. Selvfølgelig er det enklere å få slettet gjeld, det synes vel alle. Men nå er det ikke sånn verden fungerer, er du arbeidsdyktig så må du få deg en jobb.

Jeg har ikke sagt jeg ikke skal jobbe? Sitter ikke å forventer at alt skal bli slettet og jeg skal få leve problemfritt. Ting er ikke så A4 som flere i dette kommentarfeltet synser og mener ut i fra det som står skrevet. 

Skrevet

Men hvordan skal du finansiere studiene til høsten? Du er vel bannlyst fra lånekassen? 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke sagt jeg ikke skal jobbe? Sitter ikke å forventer at alt skal bli slettet og jeg skal få leve problemfritt. Ting er ikke så A4 som flere i dette kommentarfeltet synser og mener ut i fra det som står skrevet. 

Som sagt så synes jeg det er ille det foreldrene dine har gjort mot deg, men gjelden er jo din og du burde jo helle skaffe deg en 100 % jobb i stedet for å studere.

Men du har jo selvfølgelig ingenting å tape på å søke til lånekassen. Men med mindre du er ufør eller har gjeldsordning så er det nok ikke så enkelt å få til, siden du heller ikke kan bevise at andre har brukt pengene.

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mente jo selvfølgelig å få deg så mye jobb at du kan betale på gjelden din, ikke en jobb ved siden av studier

Annonse

Skrevet

Syns mange av dere er direkte usaklig og stygge her. Har enkelte av dere en dårlig dag?  Ta dere en bolle a 

1. Hvordan klarer enkelte av dere å konkludere med at jeg ikke skal jobbe? Hva forventer dere egentlig? At jeg skal sitte på ræv når stønadene som enslig forsørger går ut? Selvfølgelig skal jeg ut i arbeid! Selvfølgelig jobber jeg beinhardt allerede nå for å få til skole OG jobb, som veldig mange andre alenemødre. Sitter dere med et forvrengt syn på at alenemødre ikke gjør en damn shit i sin situasjon? 

2. Det er da ingen som VIL være gjeldsslave. Det er ingen som VIL gå på nav heller. Man holder til der man kan få hjelp til det andre er i boks. Så å konkludere med at jeg ‘’ikke vil’’ betale ned gjelda mi - what?? HVOR har jeg sagt det? Jeg spør etter mulighetene når det kommer til situasjonen og om noen tilfeldigvis har erfaringer med det

3. Spesifikt du ene der som sitter å rakker ned på en person i en situasjon som dette kan ikke ha det godt med seg selv og må ha hatt ordentlig luksusliv for økonomisk stress unner jeg INGEN! Ikke engang en trollat bitterkjerring som deg som er så hensynsløs og frekk her!

Å spørre om råd her uten å få masse drittslenging på seg er visst dødfødt så jeg melder meg ut av dette nå.

Jeg skal ikke søke om støtte fra lånekassen. Man får utvidet overgangsstønad som student. Jeg får massevis av hjelp med å få til skolegangen, så dere som spør om det trenger ikke å gjøre det. Har det i orden :))) 

Skrevet
8 minutter siden, Lektor Doppler med tillegg skrev:

Men hvordan skal du finansiere studiene til høsten? Du er vel bannlyst fra lånekassen? 

Hun sjarmerer seg nok inn igjen.

Skrevet
49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig har de sendt meg regninger, men jeg har jo ikke hatt inntekt til å betale. Så har måttet bruke rentefritak og betalingsutsettelser. 

Men hvordan havnet den da hos innkrevningsentralen? Det er jo lov å bruke de ordningene. 

Skrevet

Altså, du burde kanskje be om å få gått gjennom alle overføringer fra din konto i den aktuelle tiden? 

Skjønner ikke at ikke dette kan bevises. Det er jo elektroniske spor.. 

synes kanskje du virker litt motløs og tiltaksløs. Skjønner at dette tærer på deg, men det er faktisk sånn voksenlivet er. Jeg har flere hundre tusen i studielån og er ikke helt ferdig med studiene. Klart at det er kjedelig, men Lånekassen har gode betingelser og ordninger. Jeg har mange barn og kan ikke jobbe kveld, men jeg prøver å ta noen ekstravakter på dagtid når jeg ikke har studier. Det gjør at jeg med god samvittighet kan kjøpe meg klær eller kjøpe ting til barna. 

Anonymkode: cdb50...d72

Skrevet

Hei ❤️

Må bare beklage på vegne av alle dårlige svar du har fått. Det er dessverre noen som har vokst opp i hjem der de ikke har lært om respekt og medfølelse for andre. De menneskene kommer frem her, hvor de dukker opp på nettforum som dette. Egentlig har de det ille med seg selv, og legger det over på andre- deg i dette tilfellet. Nå vil de samme komme med motargumenter. Fortelle om sine perfekte liv og sine høye utdanninger, men sannheten er en annen. 

Samme det!!! 

Jeg synes du skal forsøke få en avtale med de som krever deg penger. Legg deg flat og si hvordan dette har kommet dit det er. Fortell at du vil ordne opp for deg. Lage en betalingsavtale. Om du så betaler 100 kr i mnd. De er intr i en avtale og at noe skjer. Kanskje de lar deg vente også.

Utdanning klarer du fint få deg ved å jobbe ved siden av, og ikke ta opp lån. Jeg gikk sykepleierutdanning (deltid) og jobbet 100% ved siden av. 

Jeg tror det å be om et møte er smart. Og du kan også be om hjelp fra NAV til å få en økonomirådgiver. De vil kunne hjelpe deg videre. Du er i startgropen i livet, og må komme deg opp på beina igjen. Det vil systemet tjene på på sikt.

Ønsker deg lykke til ❤️

Skrevet
3 minutter siden, Lektor Doppler med tillegg skrev:

Men hvordan havnet den da hos innkrevningsentralen? Det er jo lov å bruke de ordningene. 

I fjor fikk jeg et krav på 5000kr jeg ikke fikk betalt. Kontanta lånekassen, men fikk ikke svar. Så fikk jeg èn purring, så var den tilbake på sismo. Den har vært ut og inn fra sismo i flere år, så den er ikke overført permanent enda. 

Skrevet

I fjor fikk jeg et krav på 5000kr jeg ikke fikk betalt. Kontanta lånekassen, men fikk ikke svar. Så fikk jeg èn purring, så var den tilbake på sismo. Den har vært ut og inn fra sismo i flere år, så den er ikke overført permanent enda. 

Så det resterende lånet er fortsatt hos lånekassen? Du har bare misligholdt litt av det? 

Annonse

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Altså, du burde kanskje be om å få gått gjennom alle overføringer fra din konto i den aktuelle tiden? 

Skjønner ikke at ikke dette kan bevises. Det er jo elektroniske spor.. 

synes kanskje du virker litt motløs og tiltaksløs. Skjønner at dette tærer på deg, men det er faktisk sånn voksenlivet er. Jeg har flere hundre tusen i studielån og er ikke helt ferdig med studiene. Klart at det er kjedelig, men Lånekassen har gode betingelser og ordninger. Jeg har mange barn og kan ikke jobbe kveld, men jeg prøver å ta noen ekstravakter på dagtid når jeg ikke har studier. Det gjør at jeg med god samvittighet kan kjøpe meg klær eller kjøpe ting til barna. 

Det er selvfølgelig bevis på at pengene er brukt til noe elmer overført en plass. Skal ta å sjekke det etterpå. Eneste jeg ikke kan bevise er at ikke det er jeg som har brukt de. Eneste argument jeg kan ha som ‘’bevis’’ er hvorfor jeg som 16 åring skulle trengt helt nye tenner - noe som så klart ikke er bevis i den forstand...

Jeg har hittil kun kontaktet jobbveiledere og karrieresenter for å få hjelp til studiene og jobb. Har også kontaktet NAV for gjeldsrådgivning, men enda ikke fått svar. Har ganske så nylig flyttet så er en del ting som skal etableres. Først nå har jeg fått tvangstiltak på toppen av det hele, noe jeg må prioritere. Så jeg gjør jo så godt jeg kan for å kunne balansere situasjonen.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Når jeg var 16 år gikk jeg på folkehøyskole og fikk lån fra lånekassen. Mine foreldre styrte pengene jeg fikk fra lånekassen. Det førte til at den ene av de tok penger fra meg og forårsaket at jeg ikke fikk betalt skolen på 2 måneder. Jeg hang etter med betaling og summen ble bare høyere og høyere. Til slutt fikk jeg ikke komme tilbake mer og måtte slutte på skolen. En stor sorg for meg som stor trivdes for første gang i mitt liv på en skole.

Jeg har nå en gjeld som jeg sliter med å få betalt og har fått tvangsinnkrevning. Jeg har ikke en sjans i havet til å få betalt dette og det tærer så sykt på psyken min nå som jeg også forsørger et barn selv. Noen her som vet om det går ann å få slettet deler eller hele gjelda? For eksempel med begrunnelse at jeg var under 18 år når dette skjedde og foreldrene mine hadde forsørgelsesplikt? 

Du begynte altså på folkehøgskole rett etter grunnskolen? Ikke etter videregående som er vanlig?

hvis du begynte da du var 16 ville det vært foreldrene dine som inngikk avtale om plass på folkehøgskolen - altså ville det vært de som sto ansvarlig for å betale for plssen. Regningen ville blitt sendt de og ikke til deg.

hvis skolen ikke fikk pengene sine, ville de varslet Lånekassen og utbetaling av lån og stipend fra de ville blitt stoppet. Er du under 18 er det også foreldrene som må signere på brevet med avtale om støtte fra Lånekassen  

Du mener altså at du har fått utbetalt lån for et helt år på folkehøgskole uten at du fikk fullføre? Og du snakket aldri med studieveileder, lærer, eller andre på skolen om hvorfor regningene ikke ble betalt? Ingen kaster ut en elev fordi eleven (som ikke er myndig) ikke har betalt på ti måneder....7

dersom du hadde begynt på en annen utdanning etter at du sluttet på folkehøgskolen, ville du ikke fått renter på lånet. Du ville heller ikke begynt å betale på lånes før du var ferdig utdannet. 

Anonymkode: 8cfa9...4e2

Skrevet

Tvangstiltak? 

Altså dette med tennene er jo lett å bevise. Hvor mye ble tatt fra din konto og hvor mye ble betalt hos tannlege ? Hvem hadde time hos tannlegen den aktuelle datoen? Utskrift av tannlegejournal? 

Evt ringe luksusfellen? 

Skrevet
6 minutter siden, Eliseflisa skrev:

Hei ❤️

Må bare beklage på vegne av alle dårlige svar du har fått. Det er dessverre noen som har vokst opp i hjem der de ikke har lært om respekt og medfølelse for andre. De menneskene kommer frem her, hvor de dukker opp på nettforum som dette. Egentlig har de det ille med seg selv, og legger det over på andre- deg i dette tilfellet. Nå vil de samme komme med motargumenter. Fortelle om sine perfekte liv og sine høye utdanninger, men sannheten er en annen. 

Samme det!!! 

Jeg synes du skal forsøke få en avtale med de som krever deg penger. Legg deg flat og si hvordan dette har kommet dit det er. Fortell at du vil ordne opp for deg. Lage en betalingsavtale. Om du så betaler 100 kr i mnd. De er intr i en avtale og at noe skjer. Kanskje de lar deg vente også.

Utdanning klarer du fint få deg ved å jobbe ved siden av, og ikke ta opp lån. Jeg gikk sykepleierutdanning (deltid) og jobbet 100% ved siden av. 

Jeg tror det å be om et møte er smart. Og du kan også be om hjelp fra NAV til å få en økonomirådgiver. De vil kunne hjelpe deg videre. Du er i startgropen i livet, og må komme deg opp på beina igjen. Det vil systemet tjene på på sikt.

Ønsker deg lykke til ❤️

Hei og tusen takk for litt støtte oppi denne helvetesbølgen. Man kan jo nesten bli litt bekymret for hvordan verdier og oppførsel barna til disse lærer hjemme, MEN det vil nok mennesker rundt raskt fange opp og oppdage. Så det skal ikke jeg blande meg opp i :)

Jeg har satt igang tiltak for å få hjelp til skole og jobb, venter bare på svar til time for gjeldsrådgivning på NAV. 

Tvangstiltaket kom først i dag så nå blir jo dette en prioritet også så jeg kan få en balanse i det her. Ville bare sjekke mine muligheter fra folk som kanskje har stått i mine sko, men de fleste her er visst perfekte

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du begynte altså på folkehøgskole rett etter grunnskolen? Ikke etter videregående som er vanlig?

hvis du begynte da du var 16 ville det vært foreldrene dine som inngikk avtale om plass på folkehøgskolen - altså ville det vært de som sto ansvarlig for å betale for plssen. Regningen ville blitt sendt de og ikke til deg.

hvis skolen ikke fikk pengene sine, ville de varslet Lånekassen og utbetaling av lån og stipend fra de ville blitt stoppet. Er du under 18 er det også foreldrene som må signere på brevet med avtale om støtte fra Lånekassen  

Du mener altså at du har fått utbetalt lån for et helt år på folkehøgskole uten at du fikk fullføre? Og du snakket aldri med studieveileder, lærer, eller andre på skolen om hvorfor regningene ikke ble betalt? Ingen kaster ut en elev fordi eleven (som ikke er myndig) ikke har betalt på ti måneder....7

dersom du hadde begynt på en annen utdanning etter at du sluttet på folkehøgskolen, ville du ikke fått renter på lånet. Du ville heller ikke begynt å betale på lånes før du var ferdig utdannet. 

Anonymkode: 8cfa9...4e2

Skolen varslet lånekassen slik at studielånet ble stoppet og så fikk jeg ikke komme tilbake før betalingen som manglet kom inn.

Jeg startet etter første år VGS. Bursdag sent på året. 

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skolen varslet lånekassen slik at studielånet ble stoppet og så fikk jeg ikke komme tilbake før betalingen som manglet kom inn.

Jeg startet etter første år VGS. Bursdag sent på året. 

Og de skrev under på papirene til lånekassen og brev om studietilbudet. De trengte foresattes underskrift.

Skrevet

Og de skrev under på papirene til lånekassen og brev om studietilbudet. De trengte foresattes underskrift.

Men er ikke de delaktig i din gjeld da, siden du ikke var myndig?

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du prøvde å la det ringe en gang eller? Fikk ikke svar... du er tafatt!

Anonymkode: ed9f1...e56

Skrevet
38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men er ikke de delaktig i din gjeld da, siden du ikke var myndig?

Det er det jeg lurte på da...men fikk ikke så gode svar. Mulig jeg formulerte meg rotete.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du prøvde å la det ringe en gang eller? Fikk ikke svar... du er tafatt!

Fortell mer om hvordan det påvirker livet ditt 😂 nørd

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Fortell mer om hvordan det påvirker livet ditt 😂 nørd

Det gjør jo ikke det. Ikke det spøtt. Men synes jo litt synd på en så patetisk tafatt barnslig person som tror de kan få slette gjelda si fordi de ikke vil ha den😂 Dagens beste!

Skrevet

Ta kontakt med gatejuristen og få gratis hjelp. 

Anonymkode: 4e0a0...b8c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...