Gå til innhold

Få slettet studiegjeld?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg var 16 år gikk jeg på folkehøyskole og fikk lån fra lånekassen. Mine foreldre styrte pengene jeg fikk fra lånekassen. Det førte til at den ene av de tok penger fra meg og forårsaket at jeg ikke fikk betalt skolen på 2 måneder. Jeg hang etter med betaling og summen ble bare høyere og høyere. Til slutt fikk jeg ikke komme tilbake mer og måtte slutte på skolen. En stor sorg for meg som stor trivdes for første gang i mitt liv på en skole.

Jeg har nå en gjeld som jeg sliter med å få betalt og har fått tvangsinnkrevning. Jeg har ikke en sjans i havet til å få betalt dette og det tærer så sykt på psyken min nå som jeg også forsørger et barn selv. Noen her som vet om det går ann å få slettet deler eller hele gjelda? For eksempel med begrunnelse at jeg var under 18 år når dette skjedde og foreldrene mine hadde forsørgelsesplikt? 

Anonymkode: 3dd70...c52

Fortsetter under...

Skrevet

Atte Hæ? Det går vel ikke. Så mye har du da vel ikke lånt? Du kan jo utsette noen innbetalinger om det trengs da. 

Anonymkode: ed9f1...e56

Skrevet

Hvis du klarer å dokumentere alt dette, så bør du ha en sjans. 

Anonymkode: 82aac...b25

Skrevet

Hva sa lånekassen da du snakket med dem? 

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Atte Hæ? Det går vel ikke. Så mye har du da vel ikke lånt? Du kan jo utsette noen innbetalinger om det trengs da. 

Anonymkode: ed9f1...e56

At det går ja!! Året på fhs kostet ca 85.000 og siden jeg ikke fikk fullført året så ble ikke halve lånet gjort om til stipend. Hadde ikke inntekt selv heller så summen har blitt høyere med forsinkelsesrenter etc.

Har utsatt, men jeg vil jo ikke være gjeldsslave hele livet heller. Hadde vært enklere å starte om det går ann å få slettet deler av gjelden. 

Skrevet
5 minutter siden, Lektor Doppler med tillegg skrev:

Hva sa lånekassen da du snakket med dem? 

Gjelda har blitt overført til statens innkrevningsentral

Annonse

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

At det går ja!! Året på fhs kostet ca 85.000 og siden jeg ikke fikk fullført året så ble ikke halve lånet gjort om til stipend. Hadde ikke inntekt selv heller så summen har blitt høyere med forsinkelsesrenter etc.

Har utsatt, men jeg vil jo ikke være gjeldsslave hele livet heller. Hadde vært enklere å starte om det går ann å få slettet deler av gjelden. 

Men har du inntekt nå da?

https://www.lanekassen.no/nb-NO/Tilbakebetaling/sletting-av-renter-og-gjeld/Sletting-av-gjeld/

Anonymkode: f1b0a...c9b

Skrevet

Kan du be foreldrene dine betale, hvis det var en av dem som tok pengene? Tror det blir vanskelig å få slettet hvis du ikke har uføretrygd. 

Anonymkode: 4d1c5...a7d

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Gjelda har blitt overført til statens innkrevningsentral

Uten at lånekassen har sendt deg en eneste regning? 

Skrevet
32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du klarer å dokumentere alt dette, så bør du ha en sjans. 

Anonymkode: 82aac...b25

Eneste jeg kan klare å dokumentere er at jeg gikk på fhs og at jeg var under 18 når jeg gikk der. Kan ikke ‘’bevise’’ at foreldrene mine hadde kontroll på pengene eller hva pengene den ene foreldren min tok gikk til.

Skrevet
4 minutter siden, Lektor Doppler med tillegg skrev:

Uten at lånekassen har sendt deg en eneste regning? 

Selvfølgelig har de sendt meg regninger, men jeg har jo ikke hatt inntekt til å betale. Så har måttet bruke rentefritak og betalingsutsettelser. 

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan du be foreldrene dine betale, hvis det var en av dem som tok pengene? Tror det blir vanskelig å få slettet hvis du ikke har uføretrygd. 

Anonymkode: 4d1c5...a7d

Dessverre kan jeg ikke det. De driver fortsatt å maser om å låne meg penger nå som jeg får penger som enslig forsørger fordi de ikke selv har penger. Gjeld har de selv også.... 

De har drevet å tatt penger fra meg helt siden jeg var liten...

Annonse

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har litt, men ikke mye til overs til å betale. Noe jeg bare må gjøre, men undersøker mulighetene mine likevel.

Hvis du skal få slettet så må du være ufør eller ha varige betalingsproblemer. Og det går på inntekt, ikke det du har mulighet til å betale

Skrevet

Du kan vel kanskje få bevist hvor pengene kom inn? 

Anonymkode: 69b72...d67

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan vel kanskje få bevist hvor pengene kom inn? 

Anonymkode: 69b72...d67

Ja, de kom inn til min konto. Foreldrene mine var disponent på den. Så jeg kan ikke bevise at de har tatt pengene dessverre. Det ble tatt ut ca 9000-10.000 til nye tenner til den ene foreldren mine... 

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du vil ikke? Kødder du? Slette gjeld fordi du ikke vil?

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ja, de kom inn til min konto. Foreldrene mine var disponent på den. Så jeg kan ikke bevise at de har tatt pengene dessverre. Det ble tatt ut ca 9000-10.000 til nye tenner til den ene foreldren mine... 

Så utrolig dårlig gjort :( Hvor gammelt er dette? Hvor mye er gjelden på nå? Har du aldri betalt noe på den?

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du skal få slettet så må du være ufør eller ha varige betalingsproblemer. Og det går på inntekt, ikke det du har mulighet til å betale

Får stønad som enslig forsørger, dette mister jeg på slutten av året og så starter jeg som student. Så da har jeg mye mindre i inntekt i måneden enn det jeg får nå.

Skrevet
2 minutter siden, sug lut skrev:

Du vil ikke? Kødder du? Slette gjeld fordi du ikke vil?

Er du dum? :) Det er da ingen som VIL være gjeldsslave!!?? Jeg vil slette gjeld fordi jeg har troa på at det blir ENKLERE for meg å kunne begynne å betale og få til en gjeldsordning, enn at jeg sitter med et tvangskrav på over 100.000 som jeg ikke får betalt på dagen!! Var det vanskelig å forstå?

Skrevet

Nye tenner koster MYE mer enn 9000-10 000 

Skjønner heller ikke at du ikke tok dette opp med skolen og fikk hjelp til å anmelde forholdet. 

Skjønner heller ikke at du ikke har prøvd å betale, noen hundrelapper eller en hundrelapp hjelper.. isteden har du latt dette gå til statens innkrevningssentral. Har du bil? 

Anonymkode: cdb50...d72

Skrevet

Får stønad som enslig forsørger, dette mister jeg på slutten av året og så starter jeg som student. Så da har jeg mye mindre i inntekt i måneden enn det jeg får nå.

Men hvordan har du råd til å være student uten nytt studielån? Men du får ikke slettet gjelden din fordi du vil studere, da må du nok få deg en jobb og betale på det

Skrevet

Så utrolig dårlig gjort :( Hvor gammelt er dette? Hvor mye er gjelden på nå? Har du aldri betalt noe på den?

Ja, er ofte sint på mine foreldre for situasjonen jeg har endt opp med. Innser jo at jeg skulle lært meg å betale regninger og hatt kontroll på dette selv. Dette var noe foreldrene mine ikke var interessert i å lære meg før jeg flyttet ut som 15 åring..

Gjelden er på litt over 100.000. Har betalt litt og litt når jeg har hatt noen kr til overs før kravet ble oversendt til sismo. 

Skrevet

Er du dum? :) Det er da ingen som VIL være gjeldsslave!!?? Jeg vil slette gjeld fordi jeg har troa på at det blir ENKLERE for meg å kunne begynne å betale og få til en gjeldsordning, enn at jeg sitter med et tvangskrav på over 100.000 som jeg ikke får betalt på dagen!! Var det vanskelig å forstå?

Hvaordan kan du finne på å studere når du ikke kan betale for deg. Da må du få deg jobb og betale ned på gjelden din. Selvfølgelig er det enklere å få slettet gjeld, det synes vel alle. Men nå er det ikke sånn verden fungerer, er du arbeidsdyktig så må du få deg en jobb.

Skrevet

Nye tenner koster MYE mer enn 9000-10 000 

Skjønner heller ikke at du ikke tok dette opp med skolen og fikk hjelp til å anmelde forholdet. 

Skjønner heller ikke at du ikke har prøvd å betale, noen hundrelapper eller en hundrelapp hjelper.. isteden har du latt dette gå til statens innkrevningssentral. Har du bil? 

Anonymkode: cdb50...d72

Ja da har de vel tatt mer penger enn de sa. Nye tenner hadde den ene foreldren min hvertfall. Ja vet jeg kunne anmeldt forholdet, men når jeg var yngre tok jeg imot veldig mye dritt fra foreldra mine. Turte ikke å gjøre noe for da «stilte de ikke opp for meg» 

Hvor skriver jeg at jeg ikke har prøvd å betale? Jeg har betalt litt og litt før de gikk inn til sismo når jeg hadde penger til overs. Det siste året har jeg vært i en situasjon jeg har hatt 0kr til overs.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...