Gå til innhold

Jeg hater hytteliv og mannen vil kjøpe hytte 🙄

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det håp om å bli enig? Han tjener mest og får snart et enormt utbytte (millioner) og vil gjerne kjøpe hytte. I de 20 årene sammen har vi alltid hatt delt økonomi og like mye vi skulle sagt med tanke på prioriteringer, men nå føler jeg at han har mer rett på å bruke pengene enn meg. Problemet er at jeg hater hyttelivet, og dette vet han veldig godt. Jeg kan alltids bo i en moderne hytte med fasiliteter en og annen helg i året, men dersom en eier en hytte ser jeg for meg at det vil bli et evinnelig mas og press rundt å bruke den. Han ser på det som en økonomisk investering, noe jeg forstår, men likevel. Noen som har vært i tilsvarende situasjon der en vil ha og liker hytte, mens den andre hater det og heller vil slappe av hjemme eller reise til nye steder med nye opplevelser. Hva gjør dere?

Anonymkode: 09122...54f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har løst det slik at vi er på hytta i enkelte helger og i påsken. Vi har også feiret jul der med storfamilien. Vi har ikke sluttet å reise til andre steder, tvert imot. Så for min del har det bare vært positivt. Et krav for meg var at hytta måtte være stor og moderne, god plass til besøk og vaskehjelp slik at vi slapp å vakse ned hele hytta for en enkelt helg. Har blitt glad i hytta, det har også vært en hod investering. Det høres ut som om dere har god økonomi og ikke er avhengig av å kun feriere på hytta framover. Barna elsker å være der og vi låner den gjerne ut til familie og venner så den blir brukt mer. 

Anonymkode: f2bea...cfe

Skrevet

Du er bare sær.....

Anonymkode: 53a61...3dd

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har løst det slik at vi er på hytta i enkelte helger og i påsken. Vi har også feiret jul der med storfamilien. Vi har ikke sluttet å reise til andre steder, tvert imot. Så for min del har det bare vært positivt. Et krav for meg var at hytta måtte være stor og moderne, god plass til besøk og vaskehjelp slik at vi slapp å vakse ned hele hytta for en enkelt helg. Har blitt glad i hytta, det har også vært en hod investering. Det høres ut som om dere har god økonomi og ikke er avhengig av å kun feriere på hytta framover. Barna elsker å være der og vi låner den gjerne ut til familie og venner så den blir brukt mer. 

Anonymkode: f2bea...cfe

Nei, det blir et absolutt krav fra meg. Vi fikk barn tidlig og jeg har alltid likt å reise. Nå vil jeg gjerne gjøre nettopp det, ikke være låst til ett sted. Noen helger og påske høres ut som et levelig kompromiss, og vaskehjelp. Takk for innspill!

HI

Skrevet

Hytte er koselig, men det blir mye ekstra arbeid. Spesielt på mor..

Anonymkode: 7aa8a...322

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du er bare sær.....

Hvordan da?

HI

Skrevet

Du er ikke sær hi :) noen er hyttemennesker, andre ikke :) Jeg kunne gjerne tenke meg hytte selv, men da vet jeg jo og hvor vi må tilbringe ferier de neste 20 årene. Vil jeg ha hytta jeg alltid har hatt lyst på, eller vil jeg kunne ta med mann og barn rundt i verden? 

Lurer litt selv :)

Anonymkode: bbe72...83c

Skrevet

Jeg er nok ganske lik deg, hytte for meg høres bare ut som et evig mas og at man er «låst» til å være der så ofte man kan, for ikke å snakke om at det blir vasking og vedlikehold der også.. Hadde jeg hatt så god råd at jeg hadde hatt mulighet til å sette bort alt sånt, altså vaskehjelp, snekkere, elektrikere osv når det trengs, hadde jeg kanskje tenkt annerledes, så det ville absolutt vært et krav fra meg iallfall. I tillegg ville jeg vært klar på at ikke hver eneste helg og ferie skulle tilbringes der.

Anonymkode: 2390a...b03

Skrevet

Vel, det er mange kompromisser i et ekteskap. 

Hva er det du ikke liker med hytte? 

Pakking? Sørg for å ha garderobe med ute- og inneklær på hytta, pluss vaskemaskin, så kan dere komme som dere er. 

Vasking? Sett inn en robotstøvsuger og eventuelt få noen til å vaske før dere kommer?

manglende komfort? Sørg for at det er minst like komfortabelt som hjemme. 

Lang reisevei? Kjøp hytte på et sted som er nært nok til at det ikke blir et ork. 

Handling? Legg inn det dere skal spise og drikke i Meny-appen, og plukk det opp ferdig i poser på vei til hytta. 

Dere får nok en mer fruktbar diskusjon hvis du kan si noe om hva du hater, og ikke bare at du hater «hytte». Kan dere snakke om konkrete problemstillinger finner dere nok løsninger. 

Og hytte er også lurt som et rent investeringsobjekt. Det er mange som leier ut hytta si store deler av sesongen, og som får det til å gå i pluss. 

Anonymkode: d52ce...b1f

Skrevet

Vaskehjelp på hytta?? Vaskinga er jo en del av moroa! Og utedo, koking på vedovn, henting av vann, hugging av ved. Er nesten ikke vits med hytte hvis det er like (mer?) komfortabelt som hjemme!

Anonymkode: cee99...b29

Skrevet

Så barnslig du er hi. 

"Hater hyttelivet". Er du 13 år eller? 

Anonymkode: d8ba4...64e

Gjest Aprikos Syltetøy
Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vaskehjelp på hytta?? Vaskinga er jo en del av moroa! Og utedo, koking på vedovn, henting av vann, hugging av ved. Er nesten ikke vits med hytte hvis det er like (mer?) komfortabelt som hjemme!

Anonymkode: cee99...b29

For meg er det det som er en hytte. Men jeg er nok såpass ekstravagant av meg, at jeg nok også ville hatt innlagt strøm og vann. Helst TV og 😂 Gjerne boblebad og badstu og. Og helst ved sjøen.

tror jeg må begynne å tippe Lotto 😂

Skrevet
49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så barnslig du er hi. 

Du verden, er man barnslig fordi man ikke trives med hytteliv? Du skal ha for forsøket på hersketeknikk, men når en nærmer seg 40 år har man vokst litt forbi det stadiet. Vi er alle ulike, men jeg har fått gode forslag til mulige kompromisser fra de som svarer skikkelig, og dem skal jeg ta med meg videre.

HI

Skrevet
55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så barnslig du er hi. 

Gud bedre! Hyttelivet er virkelig ikke for alle! Vi har hele 3 familiehytter til fri benyttelse akkurat når vi vil men det er bare ikke vår greie. Jeg arver 2 av dem og mannen den ene og alle vil bli solgt . De ligger vakkert til på fjellet ved både langrennsløyper og slalombakker men nei... not for us

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vel, det er mange kompromisser i et ekteskap. 

Hva er det du ikke liker med hytte? 

Pakking? Sørg for å ha garderobe med ute- og inneklær på hytta, pluss vaskemaskin, så kan dere komme som dere er. 

Vasking? Sett inn en robotstøvsuger og eventuelt få noen til å vaske før dere kommer?

manglende komfort? Sørg for at det er minst like komfortabelt som hjemme. 

Lang reisevei? Kjøp hytte på et sted som er nært nok til at det ikke blir et ork. 

Handling? Legg inn det dere skal spise og drikke i Meny-appen, og plukk det opp ferdig i poser på vei til hytta. 

Dere får nok en mer fruktbar diskusjon hvis du kan si noe om hva du hater, og ikke bare at du hater «hytte». Kan dere snakke om konkrete problemstillinger finner dere nok løsninger. 

Og hytte er også lurt som et rent investeringsobjekt. Det er mange som leier ut hytta si store deler av sesongen, og som får det til å gå i pluss. 

Anonymkode: d52ce...b1f

Mye av det du nevner ja, men også stressfølelsen av å måtte reise bort fordi man nesten må bruke hytten når en først har den. Jeg liker huset vårt, eller rettere, jeg elsker det! Og jeg avskyr vinteren med snø og kulde, liker ikke å gå på ski osv. Her vi bor er det lite vinter, så jeg slipper stort sett unna med 1-2 uker med snø pr.  vinter. Med hytte på fjellet, som han vil ha, blir jeg jo nesten forpliktet til å bli med i hvert fall noen ganger hver vinter. Jeg setter mer pris på å gå ut å spise, på kino, teater, reise til varmere strøk hvor jeg kan slappe av på en strand med en god bok og lyden av bølgeskvulp. 

Men joda, dersom vi kan lage fastsatte kompromisser ut i fra flere gode forslag her så skal vi sikkert få det til. 

HI

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mye av det du nevner ja, men også stressfølelsen av å måtte reise bort fordi man nesten må bruke hytten når en først har den. Jeg liker huset vårt, eller rettere, jeg elsker det! Og jeg avskyr vinteren med snø og kulde, liker ikke å gå på ski osv. Her vi bor er det lite vinter, så jeg slipper stort sett unna med 1-2 uker med snø pr.  vinter. Med hytte på fjellet, som han vil ha, blir jeg jo nesten forpliktet til å bli med i hvert fall noen ganger hver vinter. Jeg setter mer pris på å gå ut å spise, på kino, teater, reise til varmere strøk hvor jeg kan slappe av på en strand med en god bok og lyden av bølgeskvulp. 

Men joda, dersom vi kan lage fastsatte kompromisser ut i fra flere gode forslag her så skal vi sikkert få det til. 

HI

Hvis dere har barn sammen ville jeg fått ett av kompromissene til å være at han må ta med seg unga et par ganger i løpet av året aleine opp dit ;)

Skrevet

Vi har hytte men reiser fortsatt på ferie om sommeren.Er på hytta i heile jula(alltid kvit jul) Vinterfeie og påskeferie og nokre helgar.Likar meg godt.Reiser alltid frå hytta i god stand(Lett å halde ryddig då den er ny og vi har ikkje dratt inn alt mulig rot). Mangen fasiliteter som vi ikj har heime. For eksempel vannbåren varme. 

Anonymkode: 09988...356

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis dere har barn sammen ville jeg fått ett av kompromissene til å være at han må ta med seg unga et par ganger i løpet av året aleine opp dit ;)

Det skjer garantert ikke! Han liker ikke å reise alene med dem. Vi har barn, men de begynner å bli store. De eldste er neppe interessert i å være med på hyttetur de heller.

HI

Skrevet

Jeg vil heller aldri dra på hyttetur, men jeg harheldigvis funnet meg en mann som er helt enig. Jeg synes synd på de som hver fredag begynner å stresse og krangle på vei til hytta. 

Anonymkode: 0678f...1bd

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du er bare sær.....

Det er ikke sært å mislike hytteliv. Det er heller ikke sært å ønske at et ektepar investerer i noe begge ønsker seg.

Anonymkode: c096b...219

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vil heller aldri dra på hyttetur, men jeg harheldigvis funnet meg en mann som er helt enig. Jeg synes synd på de som hver fredag begynner å stresse og krangle på vei til hytta. 

Anonymkode: 0678f...1bd

Haha, samme her. Men jeg regner med at de trives med det da. Jeg for min del liker å finne roen hjemme når det blir helg.

HI

Skrevet

Men hvis dere har delt økonomi så får han velge hva han vil investere i og du velger selv om du vil reise opp på hytten hans. 

Anonymkode: af8b3...228

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men hvis dere har delt økonomi så får han velge hva han vil investere i og du velger selv om du vil reise opp på hytten hans. 

Anonymkode: af8b3...228

Vi har felles økonomi og har nesten alltid hatt det. Jeg ønsker bare ikke at dette skal bli et problem, og er ærlig talt litt irritert over forsalget også. Han har aldri lånt foreldrene sine sin hytte for å reise dit alene eller med barna, og viser ikke sånn voldsom entusiasme for hytteliv han heller. I tillegg vet han at jeg ikke liker det, det har jeg krystallklar på alle årene vi har vært sammen. Så bortsett fra det fornuftige i å invistere i eiendom, ser jeg virkelig ikke poenget med at vi skal ha hytte.

HI

Skrevet

Hva med å heller investere i en leilighet i utlandet, som kan brukes til ferieopphold og ellers leie ut, det er kanskje like greit som investeringsobjekt?

Anonymkode: f9e0a...20e

Skrevet

«Hytta» vår er hus i Frankrike. Kanskje foreslå det? 😊

Anonymkode: 1969b...946

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...