Gå til innhold

Noen som har vært i Dubai med barn?

Anbefalte innlegg

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er så enkelt som at hvis noen er på vei til å gjøre noe som er så til de grader moralsk forkastelig og spør om råd rundt det sier jeg selvfølgelig hva jeg mener. Kan til å og med tenkes at jeg sier hva jeg mener uten at de har spurt om råd i det hele tatt også.

Anonymkode: c7392...2b2

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er så enkelt som at hvis noen er på vei til å gjøre noe som er så til de grader moralsk forkastelig og spør om råd rundt det sier jeg selvfølgelig hva jeg mener. Kan til å og med tenkes at jeg sier hva jeg mener uten at de har spurt om råd i det hele tatt også.

Well, «You’re entitled to your own opinion, but not your own facts»... 

Anonymkode: ae339...f59

Fortsetter under...

Jeg håper dere er veldig verbale om deres reiseplaner, så dere vil merke at folk ser annerledes på dere.

I jobben min er det hyggelig stemning, og folk virker veldig interessert i å høre om andres reiser. Men hun som hadde vært i Dubai skjønte garantert at de fleste syntes det er moralsk tvilsomt. De fleste så ingenting, og det da egentlig  veldig masse i vår vanligvis pratsomme gjeng.

Anonymkode: 25c60...352

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Høres ut som en del her har tippa av lasset og rotet seg bort. HI har et klart spørsmål på hva man bør finne på med barn i Dubai, ikke deres meninger og synspunkter på reisen. Jeg her vært i Dubai uten barn og skal neste gang tilbake med barn. Mannen min er helt enig at han vil tilbake til tross foe at han faktisk ikke har likt muslimske land noe særlig. Ja, han har til og med vært med til 2 andre muslimske land og det gikk helt fint. Ene landet var det tydelig at det var damene som hovedsaklig bestemte...

https://www.visitdubai.com/en/articles/things-to-do-dubai-kids

Vi likte veldig godt akvariumet i Mall of Dubai, fontenen var herlig, leketøysbutikkene var magiske (skal ha tilnærmet tomme kofferter neste gang), morsomt i ørkenen, badeland, strender og fornøyelsesparker. 

Ikke bry deg om hva gærne damer sier på et mammaforum HI. Ligger nok ikke bare humanitære bekymringer bak dette (heller finansielle og misunnelse i en del tilfeller).

Får huske på anonymknappen slik at jeg ikke blir spammet ned av gærne damer på et anonymforum...

Anonymkode: b4ea2...188

Var det derfor han ikke likte landene kanskje

Anonymkode: 7e21b...0bb

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg håper dere er veldig verbale om deres reiseplaner, så dere vil merke at folk ser annerledes på dere.

I jobben min er det hyggelig stemning, og folk virker veldig interessert i å høre om andres reiser. Men hun som hadde vært i Dubai skjønte garantert at de fleste syntes det er moralsk tvilsomt. De fleste så ingenting, og det da egentlig  veldig masse i vår vanligvis pratsomme gjeng.

Anonymkode: 25c60...352

Bra for dere at dere fikk satt dama på plass ved å nekte å høre på noe som faktisk kunne fått dere til å justere de tydeligvis polariserte meningene deres. (ironi, selvfølgelig). Men, for å svare på spørsmålet ditt, i min vennekrets jobber de fleste globalt og har faktisk satt sine ben på utsiden av Vest-Europa, så det skal mer enn en Dubai-tur til for å vippe dem av pinnen.

Bare som et forslag, i tilfellet gjengen din kjeder seg.... Har dere vurdert å skotte over Atlanteren? Ja, mange land i Asia, Midt-Østen og Afrika har sitt å stri med, men i det minste går det stort sett fremover (dog litt saktere enn ønsket). USA, derimot, er gel det landet som har gått mest BAKOVER de siste årene (under Trump) med forverrede vilkår for både kvinner, flyktninger, LGBTQ, muslimer, jøder og ikke minst miljøet. Tipper dere er superivrige etter å høre om en New York, ikke sant? 

Bare for å dra en sammenligning til noe nærmere Norge, men som eksemplifiserer greit hva som kan skje hvis man kun får med seg krigstype-overskrifter i avisene...

Er Barnevernet i Norge ufeilbarlige? Nei, de har sitt å stri med, men de driver ikke med barnekidnapping just for the hell of it. De gjør en nødvendig jobb, men av og til skjer menneskelige feil. En slik feil (Naustdalsaken) ledet til et demonstrasjonstog med flere titusener som protesterte mot Norge, som de hevdet stjal barn. 

https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/eEKO/Norway_-stop-child-kidnapping

Jeg antar at de fleste oppegående personer i Norge forstår at Barnevernet gjør en viktig jobb, men at menneskelig svikt kan forekomme, mye på grunn av manglende ressurser. Dette vet vi fordi vi bor i landet og har nærhet til informasjon, samt at de fleste har evne til å reflektere over situasjonen. Men, for mange i utlandet er Norge kun et land som røsker barn vekk fra uskyldige foreldre for aldri mer å komme tilbake.

Så, anbefaler absolutt folk å engasjere seg i menneskerettigheter, men kanskje forsøke å holde seg til fakta og unngå hykler-fellen. Selv har jeg vært i over 40 land og erfaringsmessig utvikler man både innsikt og forståelse for hvert land man besøker. Klarer også å ha to tanker i hodet samtidig når jeg reiser; å slappe av på ferie, samtidig med at jeg registrerer verdens urettferdighet og opparbeider politisk uenighet.

Annonse

1 time siden, Kami01 skrev:

Oi, hervar det mange meninger og med veldig varierende saklighetsgrad. For å gjøre  klinkende klar; Dubai har sine utfordringer, spesielt mht pressefrihet, fremmedarbeidere og kvinners og homofiles rettigheter. Det har vært fremskritt de siste årene både mht til lover for å gi fremmedarbeidere bedre rettsvern, samt å sikre kvinner i arbeidslivet, men fortsatt har de en vei å gå. Både Amnesty og Human Rights Watch sine rapporter er greit å sette seg inn i for å følge utviklingen. 

Man må jo selvfølgelig bestemme selv hvilke land man har lyst til å reise til og man trenger ikke engang begrunne det. Man kan også ha ulike meninger om hvordan best påvirke land i riktig retning; noen mener at boikott er tingen, andre (inkludert meg) ikke. Helt fair... Det som får hykleralarmen til å gå av hos meg er bannlysningen av Dubai, mens man ikke ofrer andre land med vel så mange utfordringer en tanke. Min mening er at man kan ikke reise til land som Russland, Cuba, Kina, Brasil, Thailand, Tyrkia, Vietnam, Sri Lanka, USA, Maldivene (for å nevne noen) og samtidig boikotte Dubai på grunnlag av manglende menneskerettigheter. Da føler jeg at man har malt seg inn i et hjørne rent argumentasjonsmessig.

Med unntak av Maldivene har jeg vært i alle landene nevnt over og i Dubai har jeg vært flere ganger. Min erfaring er at det hjelper ikke med loven på sin side, hvis det ikke er ressurser til å følge opp. Arbeidsvilkårene på landsbygda i India er verre enn i Dubai (det er en grunn til at så mange søker seg dit, men dessverre ofte via feil kanaler og dermed med stor risiko for utnytting). Jeg har personlig snakket med flere som hadde jobbet i Dubai og tjent gode penger (men måtte slutte etter noen år da det tar på familien å bo i forskjellige land) og bl.a med en dame som fikk syre kastet på seg av en sjalu elsker... Jeg har vært i land hvor personer med spedalskhet og deformiteter må bo på gaten og tigge for å få mat og ikke snakk om kvinners generelle trygghet i flere Sør  - Amerikanske land. Helt forferdelig og verden virkelig er ikke et rettferdig sted, men jeg tror ikke det vil bli noe bedre av å boikotte alle disse landene...

Så til det innlegget egentlig handler om. Jeg har vært i Dubai alene sammen med barna mine sikkert 10 ganger; første gang da de var 2 og 4 år. Min erfaring er at Dubai er det landet som er mest tilrettelagt for familier jeg har vært i. Mange lekeplasser, store offentlige strender mee rene skiftefasiliteter, mange billige aktiviteter som en fantastisk, ny dyrepark (med dyrevelferd i fokus) og Global Village og flere parker hvor familier samles. I tillegg finnes selvfølgelig dyrere attraksjoner son flere badeland, Legoland, Legoland Waterpark, Motiongate osv. Alkohol selges kun på hoteller med lisens (som der finnes mange av) og der er også maten på restauranter på linje med Norge. Velger man å avstå fra alkohol, finnes det plenty av gode restauranter utenfor hotellområdet med billigere priser. Så har man selvfølgelig også Pizza Hut, MacDonalf, Burger King, Subway mfl + matbutikker med godt utvalg av billig mat og drikke.

Maten i Dubai er også helt trygg å spise og er et av få steder i verden hvor jeg spiser sushi. Her hjemme føler jeg meg utrygg av å gå hjem alene på kvelden, men i Dubai føler jeg meg helt trygg. Videre synes jeg ikke kravet om å ta på seg shorts/T-skjorte på utsiden av stranden er noe stort krav. Jeg har flere homofile kompiser som reiser til Dubai også uten å frykte for sikkerheten sin. De kliner imidlertid ikke offentlig eller leier, og det gjør heller ikke kjæresten og jeg da vi ikke er gift, men med mindre man tiltrekker seg oppmerksomhet som feks sex på stranden, råklining eller raver rundt dritings, går det som oftest bra. Har sett folk ha seg både på strand og hotell + være pussa uten noen reaksjoner, og dette går som oftest også bra, men her har iallfall vi valgt å ikke pushet grensene. Når det gjelder alkohol, har det hendt at vi har blitt litt småpusset etter en bedre middag eller brunch, men da tar vi som oftest en taxi tilbake til hotellet. Vi snubler ikke rundt i gatene. 

Så for å oppsummere: ønsker man flatfyll eller mulighet for nudistisk utfoldelse burde man kanskje heller dra til steder som Granca, ønsker man å være moralsk overlegen burde man vel strengt tatt holde seg hjemme, ønsker man seg en rolig, stressfri familieferie, så er Dubai et godt alternativ.

Takk! My point exactly! (Hilsen Anonym som prøvde å få frem litt av det samme)

Anonymkode: b8515...720

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Var det derfor han ikke likte landene kanskje

Anonymkode: 7e21b...0bb

Mer at han ikke akkurat likte muslimer før vi dro... han forandret mening under feriereisene

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Bare som et forslag, i tilfellet gjengen din kjeder seg.... Har dere vurdert å skotte over Atlanteren? Ja, mange land i Asia, Midt-Østen og Afrika har sitt å stri med, men i det minste går det stort sett fremover (dog litt saktere enn ønsket). USA, derimot, er gel det landet som har gått mest BAKOVER de siste årene (under Trump) med forverrede vilkår for både kvinner, flyktninger, LGBTQ, muslimer, jøder og ikke minst miljøet. Tipper dere er superivrige etter å høre om en New York, ikke sant

Nei. 

Og ikke skal jeg dit selv heller, før despoten er avsatt. 

Anonymkode: ad5ec...580

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mer at han ikke akkurat likte muslimer før vi dro... han forandret mening under feriereisene

Kjente han så mange muslimer fra før, da...?

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er Barnevernet i Norge ufeilbarlige? Nei, de har sitt å stri med, men de driver ikke med barnekidnapping just for the hell of it. De gjør en nødvendig jobb, men av og til skjer menneskelige feil. En slik feil (Naustdalsaken) ledet til et demonstrasjonstog med flere titusener som protesterte mot Norge, som de hevdet stjal barn. 

Å herregud.

Sammenligner du latterlige rykter om et fungerende demokrati med beskrivelsene av De forente arabiske emirater? Du mener at det bare er bløff, liksom? 

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

At du sammenligner USA med Kina, Russland og Dubai sier jo sitt.... 

Anonymkode: 26f43...d32

His du hadde klart å løsrive deg fra tabloidavisene og kastet et blikk mot CNN, Washington Post eller NY Times de siste årene, så hadde du fått med deg at USA under regjerende administrasjon er på full fart bakover mht både menneskerettigheter, kvinners rett til å bestemme over ege; kropp, LGBTQs rettigheter, behandling av flyktninger mm og er også grundig kritisert av både Amnesty og HRW. I de fleste andre land (inkl. Dubai går det i det minste fremover, om enn saktere enn man skulle ønske). USA går bakover hvis man kaster inn det faktum at flere stater fortsatt praktiserer dødsstraff og mistanker om tortur så fortjener absolutt sin plass på boikottlisten hvis manglende menneskerettigheter skal være et kriterium. 

For å gjøre det enkelt for deg: vi er begge for sikring av kvinner, homofile, fattige, fremmedarbeidere og pressefrihet. Du mener løsningen er boikott. Jeg mener løsningen er samhandling og kommunikasjon. Ingen kan vite med sikkerhet hva som med sikkerhet fungerer, så derfor forblir det vår MENING, ikke sant? Å innta en moralistisk overlegen holdning for å hegne om din egen mening som tydeligvis ikke er basert på personlig erfaring, uten å reflektere over hva det i overført betydning burde medføre (nemlig boikott av alle land med lignende problemer) gjør deg i mine øyne per def til en hykler... 

Endret av Kami01

Annonse

18 timer siden, Kami01 skrev:

His du hadde klart å løsrive deg fra tabloidavisene og kastet et blikk mot CNN, Washington Post eller NY Times de siste årene, så hadde du fått med deg at USA under regjerende administrasjon er på full fart bakover mht både menneskerettigheter, kvinners rett til å bestemme over ege; kropp, LGBTQs rettigheter, behandling av flyktninger mm og er også grundig kritisert av både Amnesty og HRW. I de fleste andre land (inkl. Dubai går det i det minste fremover, om enn saktere enn man skulle ønske). USA går bakover hvis man kaster inn det faktum at flere stater fortsatt praktiserer dødsstraff og mistanker om tortur så fortjener absolutt sin plass på boikottlisten hvis manglende menneskerettigheter skal være et kriterium. 

For å gjøre det enkelt for deg: vi er begge for sikring av kvinner, homofile, fattige, fremmedarbeidere og pressefrihet. Du mener løsningen er boikott. Jeg mener løsningen er samhandling og kommunikasjon. Ingen kan vite med sikkerhet hva som med sikkerhet fungerer, så derfor forblir det vår MENING, ikke sant? Å innta en moralistisk overlegen holdning for å hegne om din egen mening som tydeligvis ikke er basert på personlig erfaring, uten å reflektere over hva det i overført betydning burde medføre (nemlig boikott av alle land med lignende problemer) gjør deg i mine øyne per def til en hykler... 

Hear, hear!👏🏼👏🏼

Anonymkode: b8515...720

På 3.2.2019 den 21.41, Anonym bruker skrev:

Du kan jo ta de med for å se levekårene til de som virkelig arbeider der.

Så kan dere se fengslene der jenter og kvinner som har blitt voldtatt holdes fanget.

Og så må dere ikke glemme å bygningene av gull som er hånende bevis for de enormt skjeve fordelingen av landets resurser.

Dubai er motbydelig pent, bokstavelig talt.

Ikke glem homsefengslene da, der menn blir voldtatt.

Anonymkode: e86c6...9b4

På 7. februar 2019 den 16.55, Kami01 skrev:

Hvis du hadde fått huet ut av ræva så hadde du klart å se forskjell på en fungerende rettsstat med en (forbigående) bakstreversk president, og en gjennomgående bakstreversk stat med rasisisk lovverk basert på sharia.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...