Gå til innhold

Noen som har vært i Dubai med barn?

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er ingen, og jeg mener INGEN som reagerer hvis noen spør om råd til ferie/reise til Egypt eller Kina. Ingen snakker om slaveri og menneskerettigheter. Heller ikke hvis noen skal til India, eller Mellom-Amerika. Men det er skikkelig trend å hate Dubai, og alle som reiser dit er motbydelige mennesker. 

Det irriterer meg grenseløst!

Anonymkode: b8515...720

Da får du informere folk som spør om Egypt eller Kina da. 

Anonymkode: 92340...3e9

Fortsetter under...

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ingen, og jeg mener INGEN som reagerer hvis noen spør om råd til ferie/reise til Egypt eller Kina. Ingen snakker om slaveri og menneskerettigheter. Heller ikke hvis noen skal til India, eller Mellom-Amerika. Men det er skikkelig trend å hate Dubai, og alle som reiser dit er motbydelige mennesker. 

Kanskje ikke i din omgangskrets. Egypt har jeg aldri hatt noe stort ønske om å besøke. Jeg skulle veldig gjerne vært i både Kina og Russland, men avstår på grunn av forholdene i landene. 

Anonymkode: c7581...ca5

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke sammenlign India med UAE er du snill. Det ble nylig holdt store demonstrasjoner i Delhi mot femmedarbeidernes forhold i Dubai. Da kan du jo tenke deg hvor ille det er. India er ikke akkurat et land med høy levestandard. Myndighetene der råder også folk mot å reise dit.

UAE topper lista over skit-steder man ikke bør reise, med god grunn. Bare å lese Amnesty rapporten. 

Å fraråde folk å reise til UAE er ingen trend, det er det den oppegående delen av folket burde gjøre. 

Anonymkode: ea1cc...6bb

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke sammenlign India med UAE er du snill. Det ble nylig holdt store demonstrasjoner i Delhi mot femmedarbeidernes forhold i Dubai. Da kan du jo tenke deg hvor ille det er. India er ikke akkurat et land med høy levestandard. Myndighetene der råder også folk mot å reise dit.

UAE topper lista over skit-steder man ikke bør reise, med god grunn. Bare å lese Amnesty rapporten. 

Å fraråde folk å reise til UAE er ingen trend, det er det den oppegående delen av folket burde gjøre. 

Jo, det gjør jeg. Jeg har selv jobbet i en årrekke i diverse bistandsorganisasjoner, og India er et av landene jeg har reist i med henblikk på å forebygge og rette søkelys mot de alvorlige bruddene på menneskerettigheter som finnes der. 

Jeg hadde aldri tatt med barn til Dubai.

vi bor i utlandet. Naboen her var med familien i Dubai. De ble plutselig stoppet på gata og tatt med til en politistasjon. Ungene ble skilt fra foreldrene som satt i timelange avhør. De ble sluppet ut etterpå, men aner ennå ikke hva galt de hadde gjort. Ungene var hysteriske og hadde mareritt i lang tid etterpå.

husk å sjekke hotellet dere skal bo på. Få hoteller tillater at jenter bader i bassenget. Menn og damer får ikke bade i samme basseng og ofte på jenter (uansett alder) ta buss til et annet hotell for å bade. Det er heller ikke alke restauranter som lar damer bli med inn, eller at familier får sitte ved samme bord. Noen restauranter har egne rom for menn og egne for damer. Damene må vente mye lengre på maten enn mennene, og ofte er det ulike menyer.

man skal ikke holde hånden ute, for all del ikke være homofil, man bør være gift, ikke drikk alkohol, ha klær som dekker skuldre og knær. Damer bør ikke under noen omstendighet gå alene, heller ikke på hotellet. Pass på ungene hele tiden, særlig jenter. Ta kopi av passene, dere kan bli stoppet når som helst. Les dere VELDIG godt opp på lover og regler før dere reiser.

dessuten er det dyrt. Et vennepar av oss reiste og bodde på et «familiehotell» med normal standard. Slush ved bassenget kostet 90kr for et lite glass. Mat var dyrt, drikke og is dyrt. Aktiviteter som badeland osv er helt hinsides dyrt. Vennene våre har greit med penger men det ble til at de kun kjøpte det mest nødvendige. Ferien hadde ikke blitt slik de hadde trodd. De er veldig reisevante, men de så folk ofte bli stoppet på gata av politi med våpen, de merket at damer helst ikke burde gå ute offentlig og var nervøse for at noe de ikke skjønte skulle skje. De var overlykkelig når flyet lettet på vei hjem.

Anonymkode: 3b411...125

Annonse

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo, det gjør jeg. Jeg har selv jobbet i en årrekke i diverse bistandsorganisasjoner, og India er et av landene jeg har reist i med henblikk på å forebygge og rette søkelys mot de alvorlige bruddene på menneskerettigheter som finnes der. 

Jeg er selv i India minst 4 ganger i året pga jobb. India har med sine 1 milliard maaange problemer, men kan likevel ikke sidestilles med UAE! 

1) Homofili er ikke forbudt. (Har selv vært tilskuer til pride parade i Delhi, når arrangerer Dubai pride? 🤔

2) Det er ikke lov til å diskriminere grunnet seksuell legning

3) De anerkjenner et tredje kjønn

4) Selvom mye gjenstår scorer de høyest på pressefrihet i Asia. I UAE eksisterer ikke pressefrihet. Man blir fengslet om man uttalerett seg kritisk til regimet. Dette gjelder også turister. Folk har blitt arrestert hvis de har skrevet negativt om UAE mens de ferierer der.

For et utrolig sært argument med at folk ikke reagerer om noen reiser til Kina, USA eller Egypt (om Egypt har jeg lest flere negative tråder på dib).

Hvis du tenker at folk ikke reagerer tilstrekkelig på reiser til andre land, da bør du vel jobbe for at folk reagerer! Ikke argumentere for at siden folk gir blaffen i kina så kan de ikke gjerne reise til Dubai.

Det er ikke enten eller her. Man trenger ikke å gå i korstog mot all menneskerettighetsbrudd selv om man påpeker at Dubai er et drittsted.

Anonymkode: 25c60...352

Just now, Anonym bruker said:

For et utrolig sært argument med at folk ikke reagerer om noen reiser til Kina, USA eller Egypt (om Egypt har jeg lest flere negative tråder på dib).

Hvis du tenker at folk ikke reagerer tilstrekkelig på reiser til andre land, da bør du vel jobbe for at folk reagerer! Ikke argumentere for at siden folk gir blaffen i kina så kan de ikke gjerne reise til Dubai.

Det er ikke enten eller her. Man trenger ikke å gå i korstog mot all menneskerettighetsbrudd selv om man påpeker at Dubai er et drittsted.

*LIKE gjerne reise til Dubai 

På 4.2.2019 den 7.05, Anonym bruker skrev:

Det må gjerne irritere deg grenseløst, men det gjør ikke kritikken mot Dubai noe mindre viktig eller rettmessig av den grunn. At du i tillegg kaller det for en trend, sier ikke rent lite om gjennomtrekken hos deg.

På ‎04‎.‎02‎.‎2019 den 8.23, Anonym bruker skrev:

Særlig at du har jobbet i bistand og reist i India 😂😂

Anonymkode: ad5ec...580

Annonse

På 4.2.2019 den 6.47, Anonym bruker skrev:

Dubai er ikke engang på topplisten, når det kommer til dårlige arbeidsforhold og moderne slaveri. Land som Hviterussland, Egypt, Kina og Colombia er regnet som verre, men det later vi selvfølgelig som om vi ikke vet noe om. 

Så fordi det er andre land med kritikkverdige forhold er det helt stuerent å dra til Dubai? 

Jeg har intet ønske om å feriere i noen av landene du nevner. Jeg vil heller ikke til Qatar, Saudi Arabia eller Israel. Og enda fler er på listen. 

Anonymkode: 116d7...50b

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet...! Når man sammenligner India med UAE har man rett og slett ikke peiling. 

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jo, det har jeg. 8 år faktisk! I India arbeidet vi spesielt med forebyggelse av barnearbeid, og utdannelse for jenter. Vi jobbet mest i New Delhi og i området rundt Sonauli (Uttar Pradesh, på grensen til Nepal). 

Veldig spennende, veldig lærerikt og veldig sårt, ettersom man blir kjent med noen forferdelige skjebner.  Men med tanke på hvor mye som foregår i eksempelvis India, av barnearbeid, brudebrenning, drap/abort på jentebarn osv osv, så har jeg aldri forstått hvorfor reisende til Dubai blir halshogget, mens reisende til India blir ønsket god tur. 

Poenget er, og har vært hele tiden, at det er mange land i verden hvor det foregår grufulle ting uten at det blir stoppet. Malaysia troner på verdenstoppen over land som omskjærer jentebarn, noe som er ekstremt farlig, smertefullt og unødvendig. Men man reiser dit på ferie til tross. Vi er frie til å reise hvor vi vil, men så skal man også forstå hvor man reiser. Og det gjelder ikke kun Dubai! Som har vært mitt poeng hele tiden.

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jo, det har jeg. 8 år faktisk! I India arbeidet vi spesielt med forebyggelse av barnearbeid, og utdannelse for jenter. Vi jobbet mest i New Delhi og i området rundt Sonauli (Uttar Pradesh, på grensen til Nepal). 

Veldig spennende, veldig lærerikt og veldig sårt, ettersom man blir kjent med noen forferdelige skjebner.  Men med tanke på hvor mye som foregår i eksempelvis India, av barnearbeid, brudebrenning, drap/abort på jentebarn osv osv, så har jeg aldri forstått hvorfor reisende til Dubai blir halshogget, mens reisende til India blir ønsket god tur. 

Poenget er, og har vært hele tiden, at det er mange land i verden hvor det foregår grufulle ting uten at det blir stoppet. Malaysia troner på verdenstoppen over land som omskjærer jentebarn, noe som er ekstremt farlig, smertefullt og unødvendig. Men man reiser dit på ferie til tross. Vi er frie til å reise hvor vi vil, men så skal man også forstå hvor man reiser. Og det gjelder ikke kun Dubai! Som har vært mitt poeng hele tiden.

Og du skjønte likevel ikke forskjellen ved at både brudebrenning og drap på jentebarn er FORBUDT i India og kan straffes? Mens overgrepene som skjer mot slaveklassen i Dubai er støttet av myndighetene der? 

Hvis man skulle unngå å dra til et land fordi der fins noen som bryter loven, kan man ikke oppholde seg i Norge engang. Å mislike at lovbrudd skjer, er noe helt annet enn å sanksjonere visse land der brudd på menneskerettighetene er offisiell politikk.

Jeg håper du vet hva du gjør. Ta med din mann og sørg for at dere følger lokale lover og regler. Jeg hadde ikke tatt min datter med til Dubai og i hvert fall ikke uten mannen. Man blir jo arrestert for den minste ting, i hvert fall hvis man er kvinne. 

Anonymkode: baf27...99f

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi skal ha potetstappe og pølser til middag i dag. Tror dere det passer best med Heinz ketsjup da, eller idun?

Anonymkode: 74b0f...788

Ha ha, Idun er best.

Anonymkode: a8e65...a0d

Høres ut som en del her har tippa av lasset og rotet seg bort. HI har et klart spørsmål på hva man bør finne på med barn i Dubai, ikke deres meninger og synspunkter på reisen. Jeg her vært i Dubai uten barn og skal neste gang tilbake med barn. Mannen min er helt enig at han vil tilbake til tross foe at han faktisk ikke har likt muslimske land noe særlig. Ja, han har til og med vært med til 2 andre muslimske land og det gikk helt fint. Ene landet var det tydelig at det var damene som hovedsaklig bestemte...

https://www.visitdubai.com/en/articles/things-to-do-dubai-kids

Vi likte veldig godt akvariumet i Mall of Dubai, fontenen var herlig, leketøysbutikkene var magiske (skal ha tilnærmet tomme kofferter neste gang), morsomt i ørkenen, badeland, strender og fornøyelsesparker. 

Ikke bry deg om hva gærne damer sier på et mammaforum HI. Ligger nok ikke bare humanitære bekymringer bak dette (heller finansielle og misunnelse i en del tilfeller).

Får huske på anonymknappen slik at jeg ikke blir spammet ned av gærne damer på et anonymforum...

Anonymkode: b4ea2...188

For noen år siden kunne jeg tenkt meg å reise til Dubai, det var fristende å se luksusen, digre kjøpesenter, den "palmeøya" (husker ikke hva den heter) osv osv.....

Men etter hvert som jeg har fått vite mer, så kunne det ikke falt meg inn å reist dit!!! Jeg hadde nektet å bli med om noen hadde ville spandert en tur på meg!!! (Og det sier litt, jeg er blakk alenemamma, og er IKKE ofte ute og reiser)

Og jeg ville i alle fall ALDRI i verden tatt med meg barn dit!!!!!

Anonymkode: 56f70...36c

Oi, hervar det mange meninger og med veldig varierende saklighetsgrad. For å gjøre  klinkende klar; Dubai har sine utfordringer, spesielt mht pressefrihet, fremmedarbeidere og kvinners og homofiles rettigheter. Det har vært fremskritt de siste årene både mht til lover for å gi fremmedarbeidere bedre rettsvern, samt å sikre kvinner i arbeidslivet, men fortsatt har de en vei å gå. Både Amnesty og Human Rights Watch sine rapporter er greit å sette seg inn i for å følge utviklingen. 

Man må jo selvfølgelig bestemme selv hvilke land man har lyst til å reise til og man trenger ikke engang begrunne det. Man kan også ha ulike meninger om hvordan best påvirke land i riktig retning; noen mener at boikott er tingen, andre (inkludert meg) ikke. Helt fair... Det som får hykleralarmen til å gå av hos meg er bannlysningen av Dubai, mens man ikke ofrer andre land med vel så mange utfordringer en tanke. Min mening er at man kan ikke reise til land som Russland, Cuba, Kina, Brasil, Thailand, Tyrkia, Vietnam, Sri Lanka, USA, Maldivene (for å nevne noen) og samtidig boikotte Dubai på grunnlag av manglende menneskerettigheter. Da føler jeg at man har malt seg inn i et hjørne rent argumentasjonsmessig.

Med unntak av Maldivene har jeg vært i alle landene nevnt over og i Dubai har jeg vært flere ganger. Min erfaring er at det hjelper ikke med loven på sin side, hvis det ikke er ressurser til å følge opp. Arbeidsvilkårene på landsbygda i India er verre enn i Dubai (det er en grunn til at så mange søker seg dit, men dessverre ofte via feil kanaler og dermed med stor risiko for utnytting). Jeg har personlig snakket med flere som hadde jobbet i Dubai og tjent gode penger (men måtte slutte etter noen år da det tar på familien å bo i forskjellige land) og bl.a med en dame som fikk syre kastet på seg av en sjalu elsker... Jeg har vært i land hvor personer med spedalskhet og deformiteter må bo på gaten og tigge for å få mat og ikke snakk om kvinners generelle trygghet i flere Sør  - Amerikanske land. Helt forferdelig og verden virkelig er ikke et rettferdig sted, men jeg tror ikke det vil bli noe bedre av å boikotte alle disse landene...

Så til det innlegget egentlig handler om. Jeg har vært i Dubai alene sammen med barna mine sikkert 10 ganger; første gang da de var 2 og 4 år. Min erfaring er at Dubai er det landet som er mest tilrettelagt for familier jeg har vært i. Mange lekeplasser, store offentlige strender mee rene skiftefasiliteter, mange billige aktiviteter som en fantastisk, ny dyrepark (med dyrevelferd i fokus) og Global Village og flere parker hvor familier samles. I tillegg finnes selvfølgelig dyrere attraksjoner son flere badeland, Legoland, Legoland Waterpark, Motiongate osv. Alkohol selges kun på hoteller med lisens (som der finnes mange av) og der er også maten på restauranter på linje med Norge. Velger man å avstå fra alkohol, finnes det plenty av gode restauranter utenfor hotellområdet med billigere priser. Så har man selvfølgelig også Pizza Hut, MacDonalf, Burger King, Subway mfl + matbutikker med godt utvalg av billig mat og drikke.

Maten i Dubai er også helt trygg å spise og er et av få steder i verden hvor jeg spiser sushi. Her hjemme føler jeg meg utrygg av å gå hjem alene på kvelden, men i Dubai føler jeg meg helt trygg. Videre synes jeg ikke kravet om å ta på seg shorts/T-skjorte på utsiden av stranden er noe stort krav. Jeg har flere homofile kompiser som reiser til Dubai også uten å frykte for sikkerheten sin. De kliner imidlertid ikke offentlig eller leier, og det gjør heller ikke kjæresten og jeg da vi ikke er gift, men med mindre man tiltrekker seg oppmerksomhet som feks sex på stranden, råklining eller raver rundt dritings, går det som oftest bra. Har sett folk ha seg både på strand og hotell + være pussa uten noen reaksjoner, og dette går som oftest også bra, men her har iallfall vi valgt å ikke pushet grensene. Når det gjelder alkohol, har det hendt at vi har blitt litt småpusset etter en bedre middag eller brunch, men da tar vi som oftest en taxi tilbake til hotellet. Vi snubler ikke rundt i gatene. 

Så for å oppsummere: ønsker man flatfyll eller mulighet for nudistisk utfoldelse burde man kanskje heller dra til steder som Granca, ønsker man å være moralsk overlegen burde man vel strengt tatt holde seg hjemme, ønsker man seg en rolig, stressfri familieferie, så er Dubai et godt alternativ.

58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Høres ut som en del her har tippa av lasset og rotet seg bort. HI har et klart spørsmål på hva man bør finne på med barn i Dubai, ikke deres meninger og synspunkter på reisen. Jeg her vært i Dubai uten barn og skal neste gang tilbake med barn. Mannen min er helt enig at han vil tilbake til tross foe at han faktisk ikke har likt muslimske land noe særlig. Ja, han har til og med vært med til 2 andre muslimske land og det gikk helt fint. Ene landet var det tydelig at det var damene som hovedsaklig bestemte...

https://www.visitdubai.com/en/articles/things-to-do-dubai-kids

Vi likte veldig godt akvariumet i Mall of Dubai, fontenen var herlig, leketøysbutikkene var magiske (skal ha tilnærmet tomme kofferter neste gang), morsomt i ørkenen, badeland, strender og fornøyelsesparker. 

Ikke bry deg om hva gærne damer sier på et mammaforum HI. Ligger nok ikke bare humanitære bekymringer bak dette (heller finansielle og misunnelse i en del tilfeller).

Får huske på anonymknappen slik at jeg ikke blir spammet ned av gærne damer på et anonymforum...

Anonymkode: b4ea2...188

Det er så enkelt som at hvis noen er på vei til å gjøre noe som er så til de grader moralsk forkastelig og spør om råd rundt det sier jeg selvfølgelig hva jeg mener. Kan til å og med tenkes at jeg sier hva jeg mener uten at de har spurt om råd i det hele tatt også.

Anonymkode: c7392...2b2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...