Gå til innhold

Hvor går grensen på felleskostnader ved kjøp av leilighet og hva er vanlig å ha inkludert?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir litt svett når jeg ser på en del leiligheter og får en følelse av å aldri bli gjeldfri når man alltid må ut med flere tusen hver måned. Så nylig på ei fin med felleskostnader på nesten 4000.

Har man noen garanti på at denne summen vil stige for mye? 

Skeptisk😬

Anonymkode: 7ec73...91a

Skrevet

Du må jo se hva disse 4000 dekker!! Jeg bodde i en leilighet en gang hvor felleskostnadene var FOR lave noe som resulterte i at sameiet hadde dårlig råd og vedlikehold av både bygningen og diverse var deretter....

Anonymkode: d7d5a...b09

Skrevet

Du må se på hva de dekker, i noen tilfeller er det jo rimelig fordi de dekker alt fra TV og internett til snømåking, kommunale avgifter og varmtvann osv. 

Noen steder har de en del fellesgjeld, og da må du sjekke hva som er gjort for pengene, vinduer, tak, utvendig vedlikehold osv er ganske dyrt om alle sla betale det selv. Ofte får sameiet en god pris fordi de henter inn et anbud på hele huset. Hva med innvendige ting som rør, elektrisk og bad, hos noen sameier blir også slike ting pusset opp for fellesgjelden.

Anonymkode: 1eb11...808

Skrevet

3-4000 tenker jeg ikke på som spesielt høye fellesutgifter.

Anonymkode: 94637...f37

Skrevet

Som flere sier, det kommer an å hva felleskostnadene dekker. Vi betaler ca 3.500,- og jeg har venner og bekjente som "aldri ville ha betalt så mye".  Men egentlig er det ikke mer, kanskje til og med mindre enn andre betaler for sine egne hus, det er bare at det ikke betales månedlig.

Noen leiligheter / rekkehus selges til langt under det hver enhet koster, og så får man i stede for en stor fellesgjeld som igjen fører til store fellesutgifter. Om det er sånn, så trenger ikke det å være galt, men i så tilfelle bør du forhøre deg med noen som har greie på det om det er ok, og om fellesutgiftene kommer til å øke. Det kan skje fordi ved nybygg er det ikke uvanlig at man betaler lav rente og kanskje ikke avdrag heller i begynnelsen, og da må man ta høyde for å ha råd til økningen når den kommer.

I våre felleskostnader er det inkludert kommunale avgifter, tv en viss mengde data, snømåking, utvendig forsikring, alt utvendig vedlikehold (maling og vedlikehold av vegger, tak,  asfalt, felles uteområder, piper, vinduer, ytterdører, ventiler og sikkert mer som jeg ikke kommer på), noe røropplegg omfattes av fellesutgiftene, noe må vi ta selv. Vi bor i borettslag, så en liten sum går også til drift av borettslaget, inkl. noe vaktmestertjeneste. 

Jeg er ganske sikker på at om vi hadde bodd i et hus / leilighet på samme størrelse som leiligheten vår og hadde satt av samme sum som vi betaler i fellesutgifter i måneden, så hadde vi ikke klart å dekke utgiftene til de samme utgiftene samt vedlikehold for den summen. 

Skrevet

Og til ditt spørsmål om garanti for at de ikke kommer til å stige mye, så er den eneste måten å finne ut det på å be om  sameiets / borettslagets regnskap og økonomi, sjekke hva utgiftene går til, planlagte vedlikeholdsutgifter, renteøkninger etc.

Skrevet

Synes ikkje det høyres dyrt ut.  Det er høge kostnader om ein er heilt sjølveigar og, slik vi vart då vi flytta frå burettslag til einebustad.  Kommunale avgifter, forsikring og vedlikehald kostar ein heil del.  -og plutseleg oppstår td ein lekkasje, og då flyg tusenlappene svært så fort.  Det er meir forutsigbart å ha faste månadlege utlegg.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...