Gå til innhold

Bachelor i psykologi

Anbefalte innlegg

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har dette pluss litt mer påfyll med samme grad i pedagogikk og lederprogram på BI. Jeg jobber i dag som mellomleder i kommunen.

Anonymkode: bcf37...a19

Innenfor hvilket felt?

Anonymkode: d61f0...09b

Skrevet

Dette står på NTNU side sider; 

«Med en bachelor i psykologi får du kunnskap om psykologifaget og psykologiens plass i generell vitenskap. Du lærer mye om hvordan mennesker fungerer både som enkelt individer og i grupper og du lærer en del om kommunikasjon mellom mennesker. Du lærer også om formidling og du utvikler god skriftlig og muntlig formuleringsevne, du utvikler dine analytiske evner og du lærer deg å analysere data og jobbe metodekritisk, du lærer deg å gjennomføre et forskningsprosjekt, du kan skrive rapporter og du vil utvikle selvstendighet. All denne kunnskapen får du god bruk i arbeidslivet.»

Ganske lite konkret.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Dette står på NTNU side sider; 

«Med en bachelor i psykologi får du kunnskap om psykologifaget og psykologiens plass i generell vitenskap. Du lærer mye om hvordan mennesker fungerer både som enkelt individer og i grupper og du lærer en del om kommunikasjon mellom mennesker. Du lærer også om formidling og du utvikler god skriftlig og muntlig formuleringsevne, du utvikler dine analytiske evner og du lærer deg å analysere data og jobbe metodekritisk, du lærer deg å gjennomføre et forskningsprosjekt, du kan skrive rapporter og du vil utvikle selvstendighet. All denne kunnskapen får du god bruk i arbeidslivet.»

Ganske lite konkret.

Dettte står altså under «Jobbmuligheter»

Skrevet

En bachelorgrad i psykologi er verken fugl eller fisk. Den kan vel ikke brukes til særlig annet enn støttefag til noe annet. Bør nok bygges på med master for å gi særlig reelle jobbmuligheter. En bachelor er jo bare en kort utdanning.

Anonymkode: 5fa17...6dd

Skrevet

I PPT må man ha spes.ped eller master/profesjon i psykologi. Bvtj kan kanskje være aktuell da jeg feks vet om sosionomer og andre treårige utd. som har jobbet der. Det er jo typisk en tjeneste med høyt arbeidspress og dermed relativt høy turnover. Jeg er psykolog og har jobbet i kommune og er nå i BUP. Det er ingen med bachelor i psykologi på denne eller to andre bup'er jeg har jobbet på. Det generelle inntrykket mitt er at det er ganske vanskelig for psykologer å få jobb på bup (sentrale østland) så tenker det må være enda vanskeligere med bachelor. Har noen sosionomer, som da raskt videreutdanner seg klinisk. Ser for meg at miljøarbeiderstillinger vil være mest aktuelt, eks institusjoner, psykisk helse etc. Mange jeg kjente som begynte med bachelor endte alle opp med master til slutt da de innså at bachelor var "for lite" i seg selv. Men det kommer jo selvsagt an på hva man vil jobbe med.

Anonymkode: 82560...4f8

Skrevet
3 hours ago, Anonym bruker said:

Jeg er barnevernspedagog og har diverse videreutdanninger.

Jeg har nok vært veldig bastant i svarene jeg har gitt- noe som kanskje ikke har vært nødvendig. Jeg sitter jo ikke med noe fasitsvar så litt mer nyanse hadde sikkert gjort seg.

Hovedpoenget mitt er at det ikke nødvendigvis er samsvar med om fagene/kompetansen du opparbeider deg kan være relevant og den faktiske muligheten for jobb. For det er ingen spisskompetanse du får av en slik bachelor, da den ikke er rettet inn på et spesielt felt eller profesjon. At du har fag som er relevante for de det arbeidslivet du skisserer- likevel har du ikke en utdanning som gir deg et selvsagt innpass i disse stillingene. For du har ikke den kompetansen det primært søkes etter. Det kommer også frem om du leser stillingsannonser for slike jobber.

Takk. Jeg leser forsåvidt jevnlig stillingsannonser, der står det ofte «sosionom, barnevernspedagog eller annen relevant treårig høyskoleutdanning». De jeg har snakket med som jobber innenfor diverse slike fag mener at denne bacheloren regnes som relevant. Men som med alle søknadsprosessene så får jo den best kvalifiserte jobben, og da kan denne utdanningen alene komme til kort. 

Og man spisser kompetansen sin mot slutten av bacheloren. Femte semester er bare valgfag eller internship og/eller valgfag og da spisser man. Det er veldig varierte valgfag, alt fra barn og ungdom til videre forskning. Så spisser man mer i bachelor oppgaven. 

Men jeg skal uansett ta master da, og er ganske gammel så har både arbeidserfaring og annen høyskoleutdanning så jeg bygger forsåvidt på med denne bacheloren. Men det er en ganske annen retning for meg

Anonymkode: 73045...afa

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hun kan jobbe som saksbehandler ved NAV, Bup, PPT, barnevern, el. Hun tilegner seg jo terapeutiske ferdigheter så hvis hun får innpass på riktig arbeidssted så kan hun videreutvikler eller videreutdanne dette. Anonymkode: 73045...afa

Det er svært usannsynlig å få jobb i barneverntjenesten eller NAV med en bachelor i psykologi, med mindre man søker jobber på et lite sted hvor det er vanskelig å rekruttere personale. I BUP er det vel nesten enda mindre sannsynlig. PPT kan være aktuelt. På alle disse områdene vil man streve med å få innpass uten relevant erfaring og med en så lite spesifikk utdanning.

Jeg hadde steilet om noen kom og søkte jobb med en bachelor i psykologi uten noen som helst klinisk praksis og påstod at de hadde tilegnet seg terapeutiske ferdigheter. Det i seg selv ville utelukket vedkommende. Man tilegner seg nok kjennskap til terapeutisk praksis, men aldeles ikke terapeutiske ferdigheter ved å ta en rent teoretisk utdannelse, vettuhva.

Det er typisk en utdannelse som kan brukes til saksbehandlerstillinger her og der, men ikke i særlig spesifikke yrker.

Vennlig hilsen en annen mildt bastant barnevernspedagog

Anonymkode: a66ae...db5

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Takk. Jeg leser forsåvidt jevnlig stillingsannonser, der står det ofte «sosionom, barnevernspedagog eller annen relevant treårig høyskoleutdanning». De jeg har snakket med som jobber innenfor diverse slike fag mener at denne bacheloren regnes som relevant. Men som med alle søknadsprosessene så får jo den best kvalifiserte jobben, og da kan denne utdanningen alene komme til kort. 

Og man spisser kompetansen sin mot slutten av bacheloren. Femte semester er bare valgfag eller internship og/eller valgfag og da spisser man. Det er veldig varierte valgfag, alt fra barn og ungdom til videre forskning. Så spisser man mer i bachelor oppgaven. 

Men jeg skal uansett ta master da, og er ganske gammel så har både arbeidserfaring og annen høyskoleutdanning så jeg bygger forsåvidt på med denne bacheloren. Men det er en ganske annen retning for meg

Det er jo supert at du er fornøyd. MEN... jeg jobber innen rekruttering i en bransje der en del har en slik bachelor i bunnen, men med en master i noe annet på toppen. DA er det interessant.  En bachelor i psykologi er ikke en profesjonsutdanning, og du vil da stille langt bak i køen om de søker etter en profesjonsutdanning eller tilsvarende. 

Det er mulig dere har valgfag og "spisser", som du sier, men helt ærlig - ingen ser så nøye på dette ute i arbeidslivet om ikke det f.eks. tår mellom to ellers helt like kandidater. Bachelor i psykologi er bachelor i psykologi.

Det er ikke noe rart du vil forsvare utdanningsvalget ditt, men du vil nok kanskje få et litt annet syn på ting når du faktisk skal ut på jobbmarkedet.  Hvertfall om du skal prøve deg i Oslo-området...

Anonymkode: cb09f...0bc

Skrevet

Jeg vet om en som har bachelor i psykologi og master i folkehelse. Det synes jeg høres ut som en utrolig spennende kompetanse. Hun har relevant jobb som konsulent i en pedagogisk virksomhet.

Anonymkode: f116b...b3f

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror dette er fordi bachelor i psykologi er en relativt ny utdanning. Man vil se mer av mennesker med «bare» bachelor i årene som kommer. Det er behov for psykologisk kompetanse flere steder, men en profesjonsutdannet psykolog er kostbart så ved noen tilfeller er en bachelor/master å foretrekke grunnet lavere kostnader og arbeidet ikke nødvendigvis er klinisk rettet. 

Hva gjør sosionomer og barnevernspedagoger mer egnet til å jobbe med klienter? Det er like lang utdanning, og alle tre utdanningene er rettet mot klienter. Jeg spør for svar, ikke retorisk for å være frekk. 

Korrekt meg om jeg tar feil, men er bachelor i psykologi en relativ ny utdanning? Jeg husker at jeg tok årsstudium i det i 1999 (Gud, jeg er gammel!), og noen av de jeg studerte med tok Bachelor i psykologi. 

Anonymkode: a8d0f...fb2

Skrevet

Jeg er psykologspesialist, bor nært Oslo. Har siden jeg ble ferdigutdannet jobbet i PPT, i BUP, i statlig barnevern, i rusomsorg for ungdom og voksne, og på DPS. Har nå en lederstilling for psykologer og noen med treårig høyskoleutdanning. Det eneste stedet jeg har jobbet hvor en med bachelor i psykologi kunne vært aktuell var som miljøterapeut i rusomsorg. En bachelor gir litt av mye, men ikke mye av noe. I BUP i det sentrale Østlandsområdet får man ikke jobb med master i psykologi heller, så hvis en med bachelor hadde søkt, ville hun ikke blitt vurdert. Å tenke at en med bachelor skal kunne bidra i utredning på BUP er å undervurdere kvalifikasjonskravene i spesialisthelsetjenesten grovt. Da jeg selv jobbet i BUP, kunne pedagogene (med master) bidra med testing og observasjoner, men ikke engang de har rett til diagnostisering. Heldigvis vil jeg si, for det er jo ganske avgjørende at barn og ungdom ikke får diagnoser før man er helt sikker på at de er riktige. I barneverntjenesten er det kun sosionom og barnevernspedagog som kvalifiserer til saksbehandlerstillinger. De jobber jo da med klienter, men ikke i kliniske stillinger. 

Jeg stiller meg altså langt på vei bak de to bombastiske barnevernspedagogene - med bachelor i psykologi er det ikke mange stillinger man er aktuell for. 

Anonymkode: 80fe1...3b2

Skrevet
2 hours ago, Anonym bruker said:

Det er svært usannsynlig å få jobb i barneverntjenesten eller NAV med en bachelor i psykologi, med mindre man søker jobber på et lite sted hvor det er vanskelig å rekruttere personale. I BUP er det vel nesten enda mindre sannsynlig. PPT kan være aktuelt. På alle disse områdene vil man streve med å få innpass uten relevant erfaring og med en så lite spesifikk utdanning.

Jeg hadde steilet om noen kom og søkte jobb med en bachelor i psykologi uten noen som helst klinisk praksis og påstod at de hadde tilegnet seg terapeutiske ferdigheter. Det i seg selv ville utelukket vedkommende. Man tilegner seg nok kjennskap til terapeutisk praksis, men aldeles ikke terapeutiske ferdigheter ved å ta en rent teoretisk utdannelse, vettuhva.

Det er typisk en utdannelse som kan brukes til saksbehandlerstillinger her og der, men ikke i særlig spesifikke yrker.

Vennlig hilsen en annen mildt bastant barnevernspedagog

Anonymkode: a66ae...db5

Mhm, så om man får delta som observatør og co-terapeut i internship så regnes ikke det som praksis? Jeg har også nevnt at studiet legger opp til litt praksis, ikke mye men en start for å få prøve seg. Denne praksisen er lik praksisen ved profesjonsstudiet, men kortere såklart. 

Jeg har forøvrig ikke sagt at man kan vente seg en glamorøs karriere å surfe på hele livet med en bachelor i psykologi. Men at studiet gir 180 studiepoeng med psykologisk kompetanse som kan gi innpass hos interessante arbeidsgivere og videre studier. Et like godt springbrett som andre bachelor-utdanninger. 

Men men, nå takker jeg for meg i denne debatten. Jeg har tro på at jeg skal få meg jobb etter studiet og legger bak meg en ti år lang lederkarriere og en utdanning i økonomi og ledelse så veldig barbeint står jeg ikke. 

Skrevet
6 minutes ago, Anonym bruker said:

Jeg er psykologspesialist, bor nært Oslo. Har siden jeg ble ferdigutdannet jobbet i PPT, i BUP, i statlig barnevern, i rusomsorg for ungdom og voksne, og på DPS. Har nå en lederstilling for psykologer og noen med treårig høyskoleutdanning. Det eneste stedet jeg har jobbet hvor en med bachelor i psykologi kunne vært aktuell var som miljøterapeut i rusomsorg. En bachelor gir litt av mye, men ikke mye av noe. I BUP i det sentrale Østlandsområdet får man ikke jobb med master i psykologi heller, så hvis en med bachelor hadde søkt, ville hun ikke blitt vurdert. Å tenke at en med bachelor skal kunne bidra i utredning på BUP er å undervurdere kvalifikasjonskravene i spesialisthelsetjenesten grovt. Da jeg selv jobbet i BUP, kunne pedagogene (med master) bidra med testing og observasjoner, men ikke engang de har rett til diagnostisering. Heldigvis vil jeg si, for det er jo ganske avgjørende at barn og ungdom ikke får diagnoser før man er helt sikker på at de er riktige. I barneverntjenesten er det kun sosionom og barnevernspedagog som kvalifiserer til saksbehandlerstillinger. De jobber jo da med klienter, men ikke i kliniske stillinger. 

Jeg stiller meg altså langt på vei bak de to bombastiske barnevernspedagogene - med bachelor i psykologi er det ikke mange stillinger man er aktuell for. 

Jeg må bare legge til at jeg tror ikke man kan bidra med diagnosering altså. Vi lærer godt forskjellene mellom en profesjonsutdannet psykolog og kunnskaper tilegnet ved et bachelor-forløp. Så jeg skrev i et innlegg at man kan bidra avlastende i en innledningsvis fase, eksempelvis med kasusformulering og møte med klienten. Men det må selvfølgelig en psykolog eller utdannet terapeut til for videre utredning og behandling. 

Jeg ønsker ikke å undervurdere utdanningen som ligger bak profesjonen, men mener at de med bachelor kan lette det økonomiske trykket på arbeidsplasser med behov for psykologisk kompetanse. 

For å ha det klart; jeg innbiller meg ikke at man kan jobbe klinisk. 

Skrevet

Hi her. Det er som en av dere skriver her at det at venninnen min ikke vet hvor hun kan få seg jobb etter endt studie, sier en del om at man lærer litt om alt og ikke får noe særlig spisskompetanse. Man er sjanseløs sammenlignet med eks. sosionom. Det er litt synd for grunnen til at hun valgte nettopp denne utdanningen var fordi beskrivelsen av den på høgskolens nettsider er så fin. Man får inntrykk av at det er lett å få seg jobb og at man kan jobbe med masse forskjellig. Hun studerer i Lillehammer.

Anonymkode: c172c...08c

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mhm, så om man får delta som observatør og co-terapeut i internship så regnes ikke det som praksis? Jeg har også nevnt at studiet legger opp til litt praksis, ikke mye men en start for å få prøve seg. Denne praksisen er lik praksisen ved profesjonsstudiet, men kortere såklart. 

Jeg har forøvrig ikke sagt at man kan vente seg en glamorøs karriere å surfe på hele livet med en bachelor i psykologi. Men at studiet gir 180 studiepoeng med psykologisk kompetanse som kan gi innpass hos interessante arbeidsgivere og videre studier. Et like godt springbrett som andre bachelor-utdanninger. 

Men men, nå takker jeg for meg i denne debatten. Jeg har tro på at jeg skal få meg jobb etter studiet og legger bak meg en ti år lang lederkarriere og en utdanning i økonomi og ledelse så veldig barbeint står jeg ikke. 

Den er helt sikkert ikke lik praksisen på profesjonsstudiet. I praksis på profesjonsstudiet får studentene pasientansvar, det vil ikke en med bachelor har forutsetninger for. 

Skrevet
2 hours ago, Anonym bruker said:

Den er helt sikkert ikke lik praksisen på profesjonsstudiet. I praksis på profesjonsstudiet får studentene pasientansvar, det vil ikke en med bachelor har forutsetninger for. 

I praksis er det alltid veileder som har pasientansvaret.

Noe av den største forskjellen mellom bachelor/master i psykologi og profesjonsstudiet i psykologi er at kun sistnevnte blir helsepersonell.

I nesten all arbeid med helse så ønsker man at pasienten møtes av de mest kompetente først. Jeg ville vært kjempeskeptisk til at noen med 3-årig utdannelse skulle feks lage kasusformulering, da denne blir veldig styrende for videre behandling..

Anonymkode: 587b9...5b1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...