Gå til innhold

30 år og ønsker å ta utdannelse (har to barn) umulig?

Anbefalte innlegg

Jeg aner ikke hvordan jeg skal starte en gang... jeg har ikke studiekompetanse, så må dette på plass først. Voksenopplæring er et alternativ, men etter å ha hatt samtale per tlf med rådgiver der så mistet jeg alt håp. Fikk beskjed om at det kom til å ta minst 4 år å ta opp de fagene jeg trenger for studiekompetanse. Trenger 6 fag. Norsk, matte, engelsk, samfunnsfag og to til som jeg faktisk ikke husker. Privatis er så dyrt å det har jeg ikke råd tid:( noen som har vært i lignende situasjon så vil jeg gjerne høre om hvordan dere gikk fram. 

Anonymkode: 26a6a...355

Fortsetter under...

Hvorfor 4 år? Det går jo fint på ett år? Tok masse privatistfag for noen år siden, og avhengig av hva annet du har i tillegg av jobb går det på 1-1.5 år (og det er mest norsken sin skyld, uten norsk kunne det gått på et halvår). 

Og privatist uten undervisning/bare eksamen er jo ikke sååå dyrt, 1000 kr per fag? 

Anonymkode: 951e4...6cb

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor 4 år? Det går jo fint på ett år? Tok masse privatistfag for noen år siden, og avhengig av hva annet du har i tillegg av jobb går det på 1-1.5 år (og det er mest norsken sin skyld, uten norsk kunne det gått på et halvår). 

Og privatist uten undervisning/bare eksamen er jo ikke sååå dyrt, 1000 kr per fag? 

Voksenopplæringen sa til meg at jeg minst kom til å bruke 4 år med tanke på barn og jobb ved siden av.  Jeg er hjemme nå med lønn, helt til oktober. Vil bruke tiden min fornuftig. Men neppe at jeg rekker å få generell stuidiekompetsnde til oktober 2019. Etter det må jeg ut i jobb igjen. Barna går i bhg nå. Hvor tok du dette på 1 år? Privatist? Jeg kan ikke låne fra Lånekassen, da jeg ikke har klart å betale tilbake det jeg lånte for 6 år siden. 

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg aner ikke hvordan jeg skal starte en gang... jeg har ikke studiekompetanse, så må dette på plass først. Voksenopplæring er et alternativ, men etter å ha hatt samtale per tlf med rådgiver der så mistet jeg alt håp. Fikk beskjed om at det kom til å ta minst 4 år å ta opp de fagene jeg trenger for studiekompetanse. Trenger 6 fag. Norsk, matte, engelsk, samfunnsfag og to til som jeg faktisk ikke husker. Privatis er så dyrt å det har jeg ikke råd tid:( noen som har vært i lignende situasjon så vil jeg gjerne høre om hvordan dere gikk fram. 

Pluss naturfag og historie. Om du ikke har karakter i noen av fagene fra før av koster det ikke like mye å ta opp som Når man har karakter. Om du er flink med skole, så gjør du det unna på et år👍🏻 Hva har du jobbet som? Sikker på at du ikke kan søke med realkompetanse?

Anonymkode: 78d83...434

Er du hjemme nå med lønn og ikke jobb? Hopp i det og meld deg opp som privatist i fagene du trenger denne våren! Jeg tror fristen er 1.februar. Da får du studiekompetanse i løpet av våren. 

Jeg har selv tatt studiekompetanse som privatist i løpet av en vår. Men jeg var under 23 år, så jeg tok alle vgsfagene jeg trengte på en gang. Det var hektisk, jeg måtte jobbe godt, men det gikk fint. 

Det koster litt, men kan du evt. låne hos noen for å komme deg gjennom det nå? Du har jo en gylden mulighet hvis du er hjemme med lønn. 

Meld deg opp, få tak i leselister (hos lokal vgs), sjekk kompetansemålene på udir.no, kjøp brukte pensumbøker eller lån på biblioteket og bare kjør på!

Anonymkode: a5072...022

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Pluss naturfag og historie. Om du ikke har karakter i noen av fagene fra før av koster det ikke like mye å ta opp som Når man har karakter. Om du er flink med skole, så gjør du det unna på et år👍🏻 Hva har du jobbet som? Sikker på at du ikke kan søke med realkompetanse?

Ja stemmer det, naturfag og historie. Nei har ikke det. Gikk salg og service linjen i 2007 fullførte første året men sluttet midt i andre året. Salg og service var to år på skole og to år som lærling. Jeg gikk på en privat sminke skole, som dessverre ikke ga meg noe jobb. Har siden den gangen bare jobbet i butikk. Vel, jeg er flink når jeg vet jeg må gjøre det. Matte og engelsk er ikke min sterkeste side men ja. Jeg vet jeg får det til, men er skeptisk til at jeg skal ta opp fagene vis nettstudier.

Annonse

Jeg tok ikke studiekompetanse, men tok opp fag og tok noen nye fag fra videregående for å komme inn på studiet jeg ville. 

Du kan få det til før oktober - 19, men da må du melde deg opp til fagene idag siden fristen for å melde deg opp til eksamen er 1.februar, og det forutsetter at ingen av eksamensdatoene kolliderer. Men, avhengig av hvor fort du lærer og hvilke karakterer du trenger, så blir det hardt. Jeg ville satset på 1.5 år, ta 2 fag nå til våren, 2 til høsten, og to til sommeren igjen. Norsk som et av de siste fagene, slik at du kan begynne på det nå. 

Det eneste du trenger å gjøre er å melde deg opp til eksamen, og lese alt selv. Du trenger ikke noe "hvor". 

https://www.privatistweb.no/prweb/start.action?index=true

Jeg brukte Lånekassen, men jobbet også i tillegg. 

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er du hjemme nå med lønn og ikke jobb? Hopp i det og meld deg opp som privatist i fagene du trenger denne våren! Jeg tror fristen er 1.februar. Da får du studiekompetanse i løpet av våren. 

Jeg har selv tatt studiekompetanse som privatist i løpet av en vår. Men jeg var under 23 år, så jeg tok alle vgsfagene jeg trengte på en gang. Det var hektisk, jeg måtte jobbe godt, men det gikk fint. 

Det koster litt, men kan du evt. låne hos noen for å komme deg gjennom det nå? Du har jo en gylden mulighet hvis du er hjemme med lønn. 

Meld deg opp, få tak i leselister (hos lokal vgs), sjekk kompetansemålene på udir.no, kjøp brukte pensumbøker eller lån på biblioteket og bare kjør på!

Anonymkode: a5072...022

Ja, har lønn fram til oktober. Hvor mye måtte du betale? Tok du disse fagene som jeg også trenger:) Ja, jeg ønsker virkelig å utdanne meg i ett eller annet. Målet er ikke lege eller ingeniør, men kanskje sykepleier, legesekretær eller noe annet som tar enda mindre tid. Vil bare ha en utdannelse jeg kan leve greit av. Men jeg må ja studiekompetanse først før jeg kan kaste meg i noe annet... 

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tok ikke studiekompetanse, men tok opp fag og tok noen nye fag fra videregående for å komme inn på studiet jeg ville. 

Du kan få det til før oktober - 19, men da må du melde deg opp til fagene idag siden fristen for å melde deg opp til eksamen er 1.februar, og det forutsetter at ingen av eksamensdatoene kolliderer. Men, avhengig av hvor fort du lærer og hvilke karakterer du trenger, så blir det hardt. Jeg ville satset på 1.5 år, ta 2 fag nå til våren, 2 til høsten, og to til sommeren igjen. Norsk som et av de siste fagene, slik at du kan begynne på det nå. 

Det eneste du trenger å gjøre er å melde deg opp til eksamen, og lese alt selv. Du trenger ikke noe "hvor". 

Takk for veldig mange gode råd ❤️ Det har jeg aldri tenkt på, at jeg kan bare ta noen fag om gangen. Men hvordan funker det egentlig? Jeg leder selv hjemme, så møter jeg bare opp til eksamen? Eller? Hvilken fag ville du ha valgt nå? 

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde plukket ut 2 eller 3 fag og tatt nå til våren. Da klarer du de resterende fagene i 2020 og du er klar til å studere fra høsten av. 

Anonymkode: 6a6ed...cce

Takk for fine råd ❤️

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja stemmer det, naturfag og historie. Nei har ikke det. Gikk salg og service linjen i 2007 fullførte første året men sluttet midt i andre året. Salg og service var to år på skole og to år som lærling. Jeg gikk på en privat sminke skole, som dessverre ikke ga meg noe jobb. Har siden den gangen bare jobbet i butikk. Vel, jeg er flink når jeg vet jeg må gjøre det. Matte og engelsk er ikke min sterkeste side men ja. Jeg vet jeg får det til, men er skeptisk til at jeg skal ta opp fagene vis nettstudier.

Anbefaler Ask nettundervisning, man kan kjøpe hele studiet, eller bare måned for måned. 495 PR mnd. Har akkuratt fullført studiekompetanse selv, veldig veldig deilig Når det er gjort, du må bare kaste deg i det, og prioritere all din ledige tid til det, og unne deg pauser👍🏻

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du fag kodene til de fagene? 🙈

Annonse

Og så? 

Hvor ser du deg selv om 4 år? For de 4 årene - de kommer UANSETT om du vil eller ikke. Så er det opp til deg hva du vil gjøre i løpet av de 4 årene, vil du skaffe deg studiekompetanse, eller vil du at du som 34-åring angrer på at du ikke starta da du var 30 år? 

4 år er ikke lenge. Og de årene, de kommer UANSETT. Hvorfor ikke bruke dem på noe du ønsker deg? så slipper du å angre om 4 år. Når du ser tilbake på hvor fort det gikk.

1 minutt siden, Tøystykke skrev:

Og jeg vet om folk som tok utdanning i 40-årene. Null problem å ta det "sent".

Det er ikke det, jeg vil helst ta opp fagene på kortest tid om det lar seg gjøre. Men jeg forstår tankegangen din. 

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var før dagens ordning, så det har endret seg. Du må sjekke det opp på samordna opptak og den slags nettsider. Ville begynt med de 2-3 fagene du synes virker lettest (jeg hadde nok valgt samfunnsfag og naturfag, tatt matte og engelsk til høsten, og lest historie og norsk jevnt fra nå, men det er jo det som passer mitt hode best).

Men, du må også tenke litt på hvilken karakter du vil ha/trenger for å komme inn på det du vil. 

Du melder deg opp til eksamen på linjen over (men det MÅ du gjøre nå øyeblikk, fristen går ut 1.februar!), du leser alt selv og møter opp på eksamen (du får beskjed om tid og sted). 

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var før dagens ordning, så det har endret seg. Du må sjekke det opp på samordna opptak og den slags nettsider. Ville begynt med de 2-3 fagene du synes virker lettest (jeg hadde nok valgt samfunnsfag og naturfag, tatt matte og engelsk til høsten, og lest historie og norsk jevnt fra nå, men det er jo det som passer mitt hode best).

Men, du må også tenke litt på hvilken karakter du vil ha/trenger for å komme inn på det du vil. 

Du melder deg opp til eksamen på linjen over (men det MÅ du gjøre nå øyeblikk, fristen går ut 1.februar!), du leser alt selv og møter opp på eksamen (du får beskjed om tid og sted). 

Jeg starta med studier da minste var to år og jeg 33 (deltid ved siden av full jobb). Nå er jeg straks ferdig utdanna lærer i en alder av 40.

Det går så fort, og plutselig kommer du til det punktet der du nærmer deg målet. Da gir du deg ikke, for å si det sånn.

Og du, det er faktisk gøy! Selv om det tidvis er slitsomt, så er slit en bedre følelse enn følelsen av å stå stille og dårlig samvittighet over ikke å ta tak i livet sitt.

Sett deg delmål og ta én eksamen ad gangen. Dette fikser du!

Anonymkode: c90be...d57

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men kan jeg ta egentlig studie kompetanse med 6 fag når jeg har bare gått 1 år på yrkesfag salg og service? 

Ja, 23/5 regelen:) Google den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...