Gå til innhold

Bruker dere låst resept?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos legen i dag og fikk en resept. Da legen holdt på å skrive resepten, spurte han om jeg ønsket låst resept. Dette var resept på paracet 1g, så ikke så spennende. Jeg spurte legen, trenger jeg det da? Da mente legen at hans personlige mening var at alle resepter burde vært låst. For om alle reseptene dine er åpne, så kan alle som har tilgang til e-resept (det er nesten alt helsepersonell etter nyttår) vite mesteparten av dine diagnoser. Dette er lett å tenke seg til, for di som kjenner til hvilken medisin som blir brukt mot de forskjellige diagnosene. Så da endte jeg opp med låst resept, men vet ikke helt hvorfor nettop jeg behøver det, som bare skulle ha paracet🙈

Noen flere her inne som benytter seg av låst resept?

Anonymkode: 6f413...173

Skrevet

Jeg har aldri hørt om det, fastlegen min har aldri nevnt det. Så nei, det bruker jeg ikke

Anonymkode: 80eab...6e0

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Var hos legen i dag og fikk en resept. Da legen holdt på å skrive resepten, spurte han om jeg ønsket låst resept. Dette var resept på paracet 1g, så ikke så spennende. Jeg spurte legen, trenger jeg det da? Da mente legen at hans personlige mening var at alle resepter burde vært låst. For om alle reseptene dine er åpne, så kan alle som har tilgang til e-resept (det er nesten alt helsepersonell etter nyttår) vite mesteparten av dine diagnoser. Dette er lett å tenke seg til, for di som kjenner til hvilken medisin som blir brukt mot de forskjellige diagnosene. Så da endte jeg opp med låst resept, men vet ikke helt hvorfor nettop jeg behøver det, som bare skulle ha paracet🙈

Noen flere her inne som benytter seg av låst resept?

Men det er jo ingen som har lov til å sjekke opp dine resepter på din side uten grunn, og de legger jo igjen spor etter seg. Er du den samme som  har skrevet innlegg om noe lignende før kanskje?

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det er jo ingen som har lov til å sjekke opp dine resepter på din side uten grunn, og de legger jo igjen spor etter seg. Er du den samme som  har skrevet innlegg om noe lignende før kanskje?

Nei, slik jeg forstod det, så vil alle reseptene dukke opp, selv om du bare skal hente paracet på apoteket. Er du hos tannlegen til årlig komtroll, så vil han se absolutt alle reseptene dine. Dette er nytt. Derfor mente legen det var lurt å ha alle reseptene låste. Via kjernekournalen kan helsepersonell finne alt, om det skulle være en ulykke eller lignende.

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, slik jeg forstod det, så vil alle reseptene dukke opp, selv om du bare skal hente paracet på apoteket. Er du hos tannlegen til årlig komtroll, så vil han se absolutt alle reseptene dine. Dette er nytt. Derfor mente legen det var lurt å ha alle reseptene låste. Via kjernekournalen kan helsepersonell finne alt, om det skulle være en ulykke eller lignende.

Jeg har ikke kjernejournal, så jeg vet ikke helt hva som står der. Men tannlegen har vel ingen grunn til å gå inn på den for en årlig kontroll, og har han gjort det så kan du jo se det? Om alle reseptene dukker opp når man henter paraset er vel hverken farlig eller nytt? Den som leverer ut medisinene dine har jo alltid kunne sett hele lista vel?

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke kjernejournal, så jeg vet ikke helt hva som står der. Men tannlegen har vel ingen grunn til å gå inn på den for en årlig kontroll, og har han gjort det så kan du jo se det? Om alle reseptene dukker opp når man henter paraset er vel hverken farlig eller nytt? Den som leverer ut medisinene dine har jo alltid kunne sett hele lista vel?

Tannleger, helsesøster, alt helsepersonell, du henvender deg til, kan se alle reseptene dine. Enten må du bruke låst resept, eller så må du inn på helsenorge.no, og reservere deg mot innsyn. De på apoteket vil se alt viss du reserverer deg. Med låst resept ser de kun det du skal hente ut. Sikker ikke noe stort problem for de fleste, men legen min var motstander av den nye ordningen. Og når jeg tenker meg om, hvorfor skal jeg dele dette med alt og alle? Spesielt ikke min tannlege 🙈

Skrevet

Jeg vil gjerne at alle som har med min helse å gjøre vet hvilke medisiner jeg bruker og gjerne hvilke jeg har brukt før også. Jo mer de vet jo bedre behandling kan jeg få.

Anonymkode: 99dda...324

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vil gjerne at alle som har med min helse å gjøre vet hvilke medisiner jeg bruker og gjerne hvilke jeg har brukt før også. Jo mer de vet jo bedre behandling kan jeg få.

Ja, det er vel det som er tanken bak det. Jeg ønsker å velga hva jeg vil dele med hvem. Og det er jo mulig begge deler, bare en er klar over hvordan systemet virker. Merkelig at det kan gjenomføres en slik endring uten at brukerene blir varslet på et vis.

Skrevet

Jeg synes det er fint jeg.

F.eks går jeg på blodfortynnende siden jeg er hjerteoperert, og det må tannlegen vite fordi jeg må slutte å ta de før jeg trekker en tann e.l. Man er som hjerteoperert mer utsatt for hjertebetennelser og skal også få antibiotika prevantivt dagen før et inngrep i munnen. Så flott at tannlegen kan se at det gjelder meg.

Hørte akkurat på TV at en mann hadde fått hjerneblødning fordi han hadde tatt en spinalprøve uten å ha blitt tatt av blodfortynnende først. Ikke så ofte sånt skjer, men veldig greit at de kan se at du går på en medisin før de tar slike prøver av deg.

Anonymkode: 94f1f...6d0

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det stemmer det. Men for å gå inn på din journal så må de ha en grunn. Alt blir logget, og viser det seg at de har gått inn uten grunn kan de miste jobben og autorisasjon.

Anonymkode: 31775...240

Skrevet
47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det stemmer det. Men for å gå inn på din journal så må de ha en grunn. Alt blir logget, og viser det seg at de har gått inn uten grunn kan de miste jobben og autorisasjon.

Anonymkode: 31775...240

Ja, men er du hos tannlegen for behandling, så er det grunn god nok for tannlegen å sjekke. Ser at flere synest det er greit det er sånn, men har du flere intime resepter, så er det ikke alltid like greit. Googlet dette, og fant ut, at dette med at de på apoteket kan se alle reseptene, var faktisk en veldig tungtveiende argument, mot e-resept når det skulle innføres, og nå har de faktisk utvidet innsynet til alle helsepersonell.  https://tidsskriftet.no/2012/11/kommentarartikkel/svekket-personvern-med-e-resept

Skrevet

Jeg har bedt om låst resept én gang.  

Det legen sa er ikke helt riktig.  Man kan reservere seg mot slikt innsyn.  Det er enkelt.  Jeg har gjort det,  siden jeg ikke tenker tannlegen eller gynekologen har noe med min fulle medisinoversikt. De kan spørre om det er noe, jeg har tilstrekkelig kompetanse til å informere om det er noe de behøver å vite.

Anonymkode: 475c4...555

Skrevet

Dette er den samme paranoide reseptdamen som har skrevet før. Dette er jo sykelig paranoia. 

Anonymkode: f7569...050

Skrevet

I akuttmottak her brukes det uhensiktsmessig lang tid på kurveføring og uoppdaterte medisinlister. Om en hardt skadet pasient kommer inn, vil ikke lislegene prioritere å bruke tid på å spore opp «reserverte» medisiner, eller låste resepter. Så det som skjules bør ikke være livsviktig. Ingen kommer til å snoke og forske på det, og du vil ikke komme til å få dine faste medisiner. 

Men i dette tilfellet vil jeg tro det dreier seg om antipsykotikum og psykofarmaka? HI er gal! 

Skrevet
59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er den samme paranoide reseptdamen som har skrevet før. Dette er jo sykelig paranoia. 

Det var veldig lett  å kjenne igjen

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette tenker jeg også. Da er det også lettere å oppdage feilmedisinering (f eks hvis to medikamenter ikke bør brukes samtidig).

Anonymkode: 729c2...ddb

Skrevet

Jeg bruker ikke låst resept nei. Bruker b12 sprøyter, smertestillende og blodtrykksmedisin, ser ikke på det som sensitiv informasjon akkurat. Om noen vil snoke i det, eller skrive om det i avisa for den saks skyld, så værsågod. 😛

Anonymkode: 31aed...a1e

Skrevet

Fra januar 2019 kan alle leger, tannleger, fastleger, jordmødre, spesialister, ja alle som har tilgang til e-resepter se dine resepter og resepthistorikk så lenge du ikke har reservert deg mot det. 

Imidlertid kan du selv sjekke på helsenorge.no om hvem som sjekker dine resepter og anmelde de du mener har snoket uten grunn, samt reservere deg mot at enkelte leger skal ha innsyn.

Denne nye ordningen er i mine øyne fantastisk. Den gir helsepersonell tilgang til å stille riktig diagnose, hindre overforbruk av medisiner, kan være livreddende og hindre unødvendige undersøkelser. 

Skriver tannlegen ut Paracet på låst resept og du glemmer å si til legen din at du går på Paracet og har tatt mange flere enn du burde,  så skjønner ikke legen din hvorfor lever blodprøvene dine er helt på jordet. Han setter igang masse nye prøver. Du blir bekymret og han blir bekymret. I stedet kunne legen ha sett at du har fått resept på Paracet. Spurt hvor mange du tar og skjønt at det sannsynligvis er Paracet over-forbruket som gir høye leververdier. (Paracet kan gi utslag på leververdiene selv ved normalt inntak hos enkelte. De blir normale igjen  ingen fare).

Kommer du inn med kløe over hele kroppen kan det komme av tablettene psykiateren gav deg. Tennene dine har fått masse emaljeskader fordi du går på Sarotex som nevrologen ga deg for å forebygge migrene. Skjønner du? Ved å hemmeligholde tablett bruk kan det gi problemer for deg selv. Det tar lengre tid å stikke en diagnose.

Skulle du gå på tabletter for en tilstand du mener er «flau» så kan jeg love deg at ingenting er flaut for helsepersonell. Dessuten har ingen helsepetsonell tid eller interesse av å snoke uten grunn, og gjør de det så kan bevilgningen deres ryke eller de kan få en skramme  

Så nei, jeg ville aldri låse en resept. 

Skrevet
5 minutter siden, Macronen skrev:

Skulle du gå på tabletter for en tilstand du mener er «flau» så kan jeg love deg at ingenting er flaut for helsepersonell. Dessuten har ingen helsepetsonell tid eller interesse av å snoke uten grunn, og gjør de det så kan bevilgningen deres ryke eller de kan få en skramme 

Jeg er helt enig i at HI, som jeg antar er den samme som har skrevet de siste fjorten innleggene om samme tematikk, fremstår med noen litt maniske og paranoide trekk.

Men denne troen på helsepersonells fortreffelighet fremstår vilt usannsynlig. Det er svært mange som er helsepersonell, og man blir ikke automatisk moralsk ufeilbarlig av å autoriseres, altså. Jeg finner også regelendringen av 1. januar særdeles betenkelig ut fra et personvernhensyn, og synes den er underkommunisert. Man behøver ikke være paranoid eller idiot for å synes at folk ikke trenger å ha innsyn i ens personlige opplysninger uten videre, og det tilhører virkelig sjeldenhetene at tannlegen behøver å vite hvilke resepter psykiateren har foreskrevet. Ja, det finnes medikamenter som kan påvirke tennene - men om tenner fremstår påvirket av noe og tannlege ikke ser åpenbar årsak, kan tannlege si "bruker du noen medikamenter?" og eventuelt "er det greit om jeg får innsyn i medikamentliste din?" At slike reservasjoner ikke lenger ligger automatisk i systemet, men er noe man må aktivt reservere seg mot - og dermed faktisk vite at ligger åpent - er klart problematisk.

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er helt enig i at HI, som jeg antar er den samme som har skrevet de siste fjorten innleggene om samme tematikk, fremstår med noen litt maniske og paranoide trekk.

Men denne troen på helsepersonells fortreffelighet fremstår vilt usannsynlig. Det er svært mange som er helsepersonell, og man blir ikke automatisk moralsk ufeilbarlig av å autoriseres, altså. Jeg finner også regelendringen av 1. januar særdeles betenkelig ut fra et personvernhensyn, og synes den er underkommunisert. Man behøver ikke være paranoid eller idiot for å synes at folk ikke trenger å ha innsyn i ens personlige opplysninger uten videre, og det tilhører virkelig sjeldenhetene at tannlegen behøver å vite hvilke resepter psykiateren har foreskrevet. Ja, det finnes medikamenter som kan påvirke tennene - men om tenner fremstår påvirket av noe og tannlege ikke ser åpenbar årsak, kan tannlege si "bruker du noen medikamenter?" og eventuelt "er det greit om jeg får innsyn i medikamentliste din?" At slike reservasjoner ikke lenger ligger automatisk i systemet, men er noe man må aktivt reservere seg mot - og dermed faktisk vite at ligger åpent - er klart problematisk.

Det jeg ikke forstår er hvorfor dere er så redde for at noen skal få vite hvilke medisiner dere tar og hvorfor dere tror at noen skulle gidde å sjekke det opp.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det jeg ikke forstår er hvorfor dere er så redde for at noen skal få vite hvilke medisiner dere tar og hvorfor dere tror at noen skulle gidde å sjekke det opp.

Det jeg ikke forstår er hvorfor du ikke forstår forskjellen mellom individuell situasjon og prinsipiell holdning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...