Gå til innhold

Hva gjør man når varen man har kjøpt ikke kommer frem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjøpte noe av en dame, og hun skulle sende det. Det har ikke kommet frem til meg, selv om damen sier det er sendt😬 Hva gjør jeg nå? 

Skrevet
Akkurat nå, den perfekte mor skrev:

Jeg kjøpte noe av en dame, og hun skulle sende det. Det har ikke kommet frem til meg, selv om damen sier det er sendt😬 Hva gjør jeg nå? 

1. Ber om sporingsnummer så du kan finne ut hvor den er

2. Ber henne vise kvittering for betalt porto

3. Sjekker hvor lenge det er siden det vle sendt. Det tar mer enn 3 dager.

4. Er den ikke sendt, be om penger tilbake

Anonymkode: 0d82f...b9f

Skrevet

Du tenker at det var synd. Det hender posten roter bort pakker. Pakken er ditt, kjøpers, ansvar så fort den er sendt. Men be gjerne om en kvittering.

Anonymkode: 88004...acc

Skrevet

Enten har du blitt lurt, eller så er det forsinkelse i posten. Jeg hadde krevd å se kvittering på betalt porto. Dersom varen ikke kommer i løpet av 2-3 dager og hun ikke kan vise frem noen kvittering, hadde jeg krevd å få pengene tilbake. (Om du har betalt enda vel å merke)

Anonymkode: c7b29...8a2

Skrevet

Posten er ekstrem trege for tiden da,en pakke fra oslo til Bergen tok 5 dager! 

Anonymkode: e2ed6...43a

Skrevet

Jeg fikk et vanlig brev i går som var sendt for tre uker siden...

Skrevet
42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Enten har du blitt lurt, eller så er det forsinkelse i posten. Jeg hadde krevd å se kvittering på betalt porto. Dersom varen ikke kommer i løpet av 2-3 dager og hun ikke kan vise frem noen kvittering, hadde jeg krevd å få pengene tilbake. (Om du har betalt enda vel å merke)

Jeg har kjøpt ruller med frimerker som jeg bruker når jeg poster pakker. Noen ganger legger jeg små brevpakker i de røde postkassene utenfor senteret, får ikke noen kvittering da. Får heller ikke noen kvittering når jeg bruker frimerkene fra rullene jeg har hjemme, og ikke kjøper de direkte der og nå. Man kan altså ikke altid vise kvittering.

Anonymkode: 8d522...10e

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har kjøpt ruller med frimerker som jeg bruker når jeg poster pakker. Noen ganger legger jeg små brevpakker i de røde postkassene utenfor senteret, får ikke noen kvittering da. Får heller ikke noen kvittering når jeg bruker frimerkene fra rullene jeg har hjemme, og ikke kjøper de direkte der og nå. Man kan altså ikke altid vise kvittering.

Men du får jo kvittering på at pakken er sendt å det er jo det viktige.

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man får jo ikke det når man putter den i postkassa

Anonymkode: a9a8e...f42

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man får jo ikke det når man putter den i postkassa

Anonymkode: a9a8e...f42

Så ikke gjør det da! Gå på posten som alle andre normale folk gjør.

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan kan jeg få kvittering når jeg putter den i postkassa utenfor senteret? Og nei, jeg får ikke kvittering når jeg har satt på frimerkene hjemme (altså de jeg har kjøpt på rull) og leverer de på posten. De på posten har sagt at de kun gir meg kvittering på sendt pakke når jeg kjøper frimerkene der og da og det gjør jeg jo ikke når jeg har frimerker hjemme som jeg bruker.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Så ikke gjør det da! Gå på posten som alle andre normale folk gjør.

Ja, for man er jo ikke normal om man putter de i postkassene. Hvor gammel er du, 3 år? Og jeg poster brevpakker før jeg går på jobben om morningen, like før 8, posten er da altså IKKE åpen. Men jeg kan jo da ikke være normal i henhold til deg, er jeg da tilbakestående siden jeg poster brevine på denne tiden?

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvordan kan jeg få kvittering når jeg putter den i postkassa utenfor senteret? Og nei, jeg får ikke kvittering når jeg har satt på frimerkene hjemme (altså de jeg har kjøpt på rull) og leverer de på posten. De på posten har sagt at de kun gir meg kvittering på sendt pakke når jeg kjøper frimerkene der og da og det gjør jeg jo ikke når jeg har frimerker hjemme som jeg bruker.

Men nå gjør du deg vanskelig med vilje! Selger du noe kan det være veldig lurt å få kvittering ,å da er det ikke verre enn å kjøpe ett frimerke mens du betaler for å sende varen. Da får du kvittering.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Posten gir deg ikke kvittering når du ikke kjøper frimerker der og da. Jeg kjøper frimerker på ruller, og da gir de ikke kvittering selv om jeg leverer de på posten som kun normale folk gjør (I henhold til deg så er man jo ikke normal om man ikke gjør det)

Skrevet

Posten er veldig mye tregere nå enn før! Tar en uke fra Bergen til der jeg bor på østlandet. Før tok det 2 dager...

Fikk for øvrig hentelapp i går på en pakke som ble sendt i starten av desember. Pakken har jeg hentet for lengst da sender hadde sporing og dermed visste at den var kommet frem i post i butikk (og ga beskjed til meg). Mulig det er en lokal glipp. Vi får stadig brev i postkassen som er adressert til folk som bor på samme tettsted.

Anonymkode: 75038...c7c

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men nå gjør du deg vanskelig med vilje! Selger du noe kan det være veldig lurt å få kvittering ,å da er det ikke verre enn å kjøpe ett frimerke mens du betaler for å sende varen. Da får du kvittering.

Mener du at jeg kan bruke frimerker fra rullen jeg har hjemme bortsett fra et stykk som jeg kan kjøpe mens jeg leverer pakken og får da kvittering? eller missforsto jeg helt nå? Jeg gjør meg absolutt ikke vanskelig med vilje. Jeg kjøper frimerker på rull og bruker disse. Det er ikke min skyld at posten da ikke vil gi kvittering. Hvis folk vil ha kvittering så må de betale for norgespakke, da er pakken forsikret og sporbar.

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Posten er veldig mye tregere nå enn før! Tar en uke fra Bergen til der jeg bor på østlandet. Før tok det 2 dager...

Fikk for øvrig hentelapp i går på en pakke som ble sendt i starten av desember. Pakken har jeg hentet for lengst da sender hadde sporing og dermed visste at den var kommet frem i post i butikk (og ga beskjed til meg). Mulig det er en lokal glipp. Vi får stadig brev i postkassen som er adressert til folk som bor på samme tettsted.

Anonymkode: 75038...c7c

Ja, det opplever jeg og for tiden. Posten er blitt en del tregere. Før opplevde jeg ofte at mindre pakker/brev kom frem dagen derpå hvis jeg postet om morningen, men nå kan det ta opptil 5 dager før det kommer frem.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mener du at jeg kan bruke frimerker fra rullen jeg har hjemme bortsett fra et stykk som jeg kan kjøpe mens jeg leverer pakken og får da kvittering? eller missforsto jeg helt nå? Jeg gjør meg absolutt ikke vanskelig med vilje. Jeg kjøper frimerker på rull og bruker disse. Det er ikke min skyld at posten da ikke vil gi kvittering. Hvis folk vil ha kvittering så må de betale for norgespakke, da er pakken forsikret og sporbar.

SÅ IKKE BRUK DET FRIMERKET FRA RULLEN DA!

Kjøp ett frimerket på posten når du skal betaler for å sende pakken,sånn at du får kvittering.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

SÅ IKKE BRUK DET FRIMERKET FRA RULLEN DA!

Kjøp ett frimerket på posten når du skal betaler for å sende pakken,sånn at du får kvittering.

Å HERRE MIN HATT!!! Nei, jeg bruker frimerker jeg har kjøpt på rullen og jeg får IKKE kvittering for det!! Hvorfor skal jeg ikke bruke frimerkene jeg har kjøpt hjemme, skal de kastes mener du? Da må kjøper heller sørge for at selger ber om kvittering når pakken er sendt, og dette må da være avtalt på forhånd. Ingen har noengang bedt meg om det, og da er jeg IKKE forpliktet til å vise kvittering i ettertid, for dette har ikke vært avtalen.

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å HERRE MIN HATT!!! Nei, jeg bruker frimerker jeg har kjøpt på rullen og jeg får IKKE kvittering for det!! Hvorfor skal jeg ikke bruke frimerkene jeg har kjøpt hjemme, skal de kastes mener du? Da må kjøper heller sørge for at selger ber om kvittering når pakken er sendt, og dette må da være avtalt på forhånd. Ingen har noengang bedt meg om det, og da er jeg IKKE forpliktet til å vise kvittering i ettertid, for dette har ikke vært avtalen.

Å herlighet, du er jo vanskeligere enn en 3-åring som akkurat har oppdaget trass.

Når man som selger sender noe er man ansvarlig for pakken til den har ankommet mottager. Så hvis du gir blaffen i å kunne vise at du har sendt noe er det bare å rulle på frimerker både her og der. Men som selger stiller du mye sterkere ved å ha en kvittering å vise til.

Ting du selger er vel ikke det eneste du poster, så frimerkerullene dine går nok unna på andre ting.

Anonymkode: 15846...95d

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Wow! Dramaqueen eller? Ingen sier at du skal kaste de du kjøper på rull. Snakk om å overdrive😂 

poenget er: hvis man skal sende en pakke til noen som skal kjøpe noe, så er det lurt å skaffe en kvittering på akkurat det frimerket. Så kan man bevise at man har betalt porto. Eller gjøre som jeg gjør: spør om å ta bilde av postens ansatt med pakken. 

Man kan få kvittering på alt man kjøper om man ber om det. Også fra posten. Å si at de nekter deg kvittering er jo bare tull. Man kan kreve det når man handler. 

Skrevet

Ett tips til alle som kjøper og selger på nett: ta bilde av pakken dere sender og send bilde til den som skal få brevet. Dette er faktisk den best kvitteringen dere kan få på en pakke som ikke har sporing, altså Norgespakke. Skal du kjøpe noe ber du sender ta bilde av pakken med frimerker og sende deg. 

Når det sendes vanlig post uten sporing og garanti så har kvittering lite å si siden dette sier kun hvor mye frimerker som er betalt for. Så ett bilde er den beste måten å sikkre deg på, dette er noe Finn nå også krever. Om en pakke blir levert  ute i en postkasse eller inne på ett postkontor er ingen forskjell, det er samme postmann som tar dette med seg, det havner i samme postbur, på samme postbil som kjører til en terminal der posten blir sortert. 

De fleste som selger noe på nett velger å sende billigst mulig, dermed  uten sporing og garanti, noe som igjen gjør det vanskelig å spore opp pakken og ingen kan 100% si at jeg har ett når det oppstår ett problem der pakken ikke kommer frem. Om den som selger ljuger, om posten har rotet den bort eller den bare bruker veldig lang tid eller om mottager ljuger om å ha fått den aner ingen. Jeg jobber i posten og jeg vet det er mange uærlige på alle sider. Det er utrolig mye fusk og fanteri når det kommer til kjøp og salg på nett som sendes med posten. De fleste saker løser seg, men det er uhyre sjeldent st posten faktisk blir borte, det er somoften sender eller mottager som er synderen.

Som noen flere skriver her, posten går sent fortiden så ha litt is i magen. Posten sier 2 dager, men leverer du fredag så blir pakken somoftes først sortert mandag og det regnes to dager derfra siden posten har fri i helgene. Erfaringsmessig så er en uke normalt, ha is i magen en uke til før du sender etterlysning på pakken. Ofte går også hentelappen mye senere enn pakken om den må hentes på postkontoret. 

Anonymkode: 179de...17e

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Når du selger noe av verdi på internett, så sørger du selvfølgelig å ha kvittering..

Anonymkode: ac1d9...c50

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å herlighet, du er jo vanskeligere enn en 3-åring som akkurat har oppdaget trass.

Når man som selger sender noe er man ansvarlig for pakken til den har ankommet mottager. Så hvis du gir blaffen i å kunne vise at du har sendt noe er det bare å rulle på frimerker både her og der. Men som selger stiller du mye sterkere ved å ha en kvittering å vise til.

Ting du selger er vel ikke det eneste du poster, så frimerkerullene dine går nok unna på andre ting.

Anonymkode: 15846...95d

Det er ikke helt korrekt. Man er ikke ansvarlig for en sending frem til den klmmer til mottaker. Når man leverer det til posten, er det mottaker som er ansvarlig for å motta egen post. Skulle noe forsvinne i posten, er det en sak mellom posten og mottaker. Tjenesten posten skal gjøre for avsender er gjort i det de tar i mot pakken. Tjenesten de skal gjøre for mottaker er å frakte den fra avsender til mottaker. Men alt dette forutsetter at avsender kan vise til at faktisk ER sendt.

• 2 år senere...
Skrevet

her kverulerer én som snakker som en er selger, men nekter gå på et postkontor for og kjøpe nye frimerker for å ha et håndfast bevis på at pakken er levert til Posten ( det stemmer som én har nevnt;  det er her selger overlater ansvar til posten ). 

Takker til vedkommende som jobber i posten for egen input - veldig interessant:)

Tenkte skyte inn.. :   Som selger på Finn.no i maange år, før elektroniske frimerker også, jeg gjorde det så enkelt at jeg filmet en filmsnutt av at jeg skyver pakken med kjøpers navn og adresse på, inn i den røde postkassa; utenfor Post i butikk, men før-handlede frimerker ...

En bildeserie er nok også godkjent skulle det forsvunnet.  :)   

forøvrig enig med "postmannen" i at jeg har uhyre sjelden opplevd pakker borte for alltid: men på avveie..jepp :/ 

Men : Så enkelt kan det gjøres.  Da kan du bruke frimerker fra rull, poste pakker klokka 07 om morgenen, hva enn du vil; men som selger anbefales en liten videosnutt som din kvittering :) 

Anonymkode: 6bcff...e5a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...