Gå til innhold

Insiperert: Jeg har b12 mangel-betyr det at det er noe alvorlig galt med meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk påvist dette første gang i 2016, har tatt sprøyter i skinka to ganger og nå går jeg på triobe som jeg må ta hver dag. Det er ikke lenge siden jeg tok blodprøve på alt av vitamin osv. Da ringte legen å sa bare at jeg må forsette å ta vitaminene mine som han har skrevet ut på resept. Verken legen eller jeg vet ikke hvorfor jeg har mangel på det. Han har ikke sagt at verken det ene eller det andre. Han spurte om jeg spiste kjøtt, jeg spiser ikke kjøtt hver dag. Men har ikke verdens beste kosthold heller. Jeg begynner å få panikk når jeg leser på nettet at b12 mangel kan være tegn på kreft :( huff jeg har tre barn, jeg må finne ut sv dette men hvordan ? Noen som har erfaring? Skal sies at jeg er utmattet og sliten hele tiden vil helstøpt ikke stå opp, blir svimmel når jeg reiser meg 

Anonymkode: 90397...dcd

Skrevet

Tja. Man kan jo si det er litt alvorlig i veien når man tror legen ikke ville sagt fra om det var sannsynlig at en hadde kreft...

Jesus. B12-mangel er utbredt. Ta sprøytene dine og ro deg ned. At du er sliten og svimmel er helt normalt ved b12-mangel.

Anonymkode: 53832...e19

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Tja. Man kan jo si det er litt alvorlig i veien når man tror legen ikke ville sagt fra om det var sannsynlig at en hadde kreft...

Jesus. B12-mangel er utbredt. Ta sprøytene dine og ro deg ned. At du er sliten og svimmel er helt normalt ved b12-mangel.

Ja men hvorfor har jeg b12 mangel? Det gjør meg bekymret 

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja men hvorfor har jeg b12 mangel? Det gjør meg bekymret 

Hvordan kan vi vite det? Kan være så mangt. Alt fra å drikke for mange enheter alkohol, rask passasje i tarmene, til gudene vite hva. Nei, du har IKKE kreft

Anonymkode: 9dbcc...089

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan kan vi vite det? Kan være så mangt. Alt fra å drikke for mange enheter alkohol, rask passasje i tarmene, til gudene vite hva. Nei, du har IKKE kreft

Anonymkode: 9dbcc...089

Jeg vet at dere ikke har svaret 🤣 Jeg mente heller mer som om hva har du erfaring med om du har slitt med det samme? Spurte etter bare råd og tips

Skrevet

Hos meg så er grunnen en sykdom som gjør at tarmene ikke fanger vitaminen opp/blir ødelagt. Så jeg får den i skinka hver tredje mnd. Dette er koblet sammen med ulike autoimmune sykdommer som jeg har.

Anonymkode: 4be02...be8

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hos meg så er grunnen en sykdom som gjør at tarmene ikke fanger vitaminen opp/blir ødelagt. Så jeg får den i skinka hver tredje mnd. Dette er koblet sammen med ulike autoimmune sykdommer som jeg har.

Anonymkode: 4be02...be8

Har du hatt b12 mangel hele livet? Eller ? Jeg har aldri hatt dette for i 2016 da jeg gikk gravd med barn 2. Forøvrig er jeg frisk (så vidt jeg vet) 🙈 har pcos, men det burde vel ikke henge noe sammen med b12?

Skrevet

Har du fått tatt prøver for lavt stoffskifte? Og har legen sjekket deg for lavt blodtrykk? 

Anonymkode: 3f3de...472

Skrevet

Det er vanlig ved cøliaki, er du testet for dette? Be ev. om en blodprøve for å se om det kan være en årsak. Fruktosemalabsorpsjon kan også gi mangel på B12 og andre vitaminer.

Anonymkode: 1b97d...6ce

Skrevet

Synes det er rart at du kun fikk 2 sprøyter. Jeg har hadde også lav B12 og fikk beskjed om en sprøyte i uka 4-5 uker, så oppfølging med 2 tabletter i to måneder, så 1 tablett som vedlikehold. Tok samtidig blodprøve for å sjekke om jeg hadde cøliaki.

Anonymkode: 8354a...59f

Skrevet

Jeg fikk påvist B-12 mangel i 2016 tok 5 ampuller ( 1 hver uke) i 5 uker i 2018. De fortalte ikke hva som var «galt» med meg siden dette var kostholdet sin feil... Jeg spurte legen fordi jeg leste ting på nettet og hvis man har hatt dårlig kosthold i flere år kan man få b12 mangel uten at det nødvendigvis er noe galt med tarmene sa legen :) Jeg hadde spiseforstyrrelse på barn og ungdomskolen som har da forårsaket ostoporose og b12 mangel.. Har ikke b12 mangel den dagen i dag da «kuren» løste problemet.

Anonymkode: d34ff...b70

Skrevet
23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet at dere ikke har svaret 🤣 Jeg mente heller mer som om hva har du erfaring med om du har slitt med det samme? Spurte etter bare råd og tips

Ja, jeg har kronisk b12-mangel. Tar sprøyter. Aner ikke hvorfor. Definitivt ikke kreft, da hadde jeg vært dau for lenge siden. Kan ikke egentlig påstå at jeg sliter med det heller, opplever ingen symptomer med mindre jeg går virkelig lenge uten å ta tilskudd. Tips? Hør på legen, ta tilskuddet ditt. Dette er en utbredt tilstand, det er også veldig vanlig å ikke finne noen årsak til at det er slik. Det er ikke farlig og om du tar sprøytene dine vil du heller ikke oppleve noen plager. Ofte går det over med tiden. Lykke til og med slike tendenser til helseangst: Aldri google symptomer.

Skrevet

Chrons gir dette 

Anonymkode: 88413...dcb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...