Gå til innhold

Kan man fyre samtidig i to peiser med samme pipeløp? Hva gjør dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller er det brannfarlig?

Pipebrann...?

Jeg tenker at det kanskje må være lov/forsvarlig, siden vi fikk nei til å montere en tredje peis/ovn på dette pipeløpet.

HVis man alltid bare kan fyre i én om gangen ville jo ikke dette hatt noe å si.

'Eller?

Noe som vet? Hva gjør dere?

Anonymkode: 2ce86...bf6

Skrevet

Hos oss er det fire vedovner på samme pipe. Nå er det sjelden vi fyrer i alle fire samtidig, men i to . Har ikke kommet på at det skulle være farlig. Regner med feier og brannkontroll hadde sagt noe hvis vi ikke kunne fyrt i alle.

Anonymkode: 4a19b...746

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hos oss er det fire vedovner på samme pipe. Nå er det sjelden vi fyrer i alle fire samtidig, men i to . Har ikke kommet på at det skulle være farlig. Regner med feier og brannkontroll hadde sagt noe hvis vi ikke kunne fyrt i alle.

Er de to dere fyrer i samtidig i samme etasje?

Skrevet

Jeg fyrer i to noen ganger tre samtidig. En nede og to oppe. Stort sett fyrer jeg i den nede og den ene oppe. Aldri hørt eller tenkt at det skulle være noe problem. Alle går til samme pipe.

Skrevet

Pipen skal være dimensjonert og utformet slik at man kan bruke alle ildsjelene som er tilkoblet samtidig. 

Anonymkode: 8f98d...6f5

Skrevet

Ok, takk for svar. Da prøver jeg.

Er skikkelig kaldt her i dag 😞

Skrevet

Jeg vil tro det går greit. I blokker er det jo mange etasjer som deler samme pipe.

Når det er sagt, naboen hadde pipebrann. Det var skikkelig skummelt og et mirakel at det ikke ble full brann. Så ville sjekket med brannvesenet 

Anonymkode: 462be...0d9

Skrevet

Alle ildsteder skal kunne brukes samtidig. Hvis ikke pipa var beregnet for det ville dere fått nei til montering av ildsteder i utgangspunktet. 

Anonymkode: 9fcb9...585

Skrevet

Såfremt dere har fått fagfolk til å montere de så skal det være greit. Piper er ulike og har ulik kapasitet, dette kan fagfolk. Feier pleier også å ha inspeksjon på slikt innimellom, så hadde ikke pipa deres passet til to ovner hadde dere fått fyringsforbud. 

Anonymkode: da4d1...cb9

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er de to dere fyrer i samtidig i samme etasje?

Som oftest to i samme etasje. Men hender vi fyrer i en i hver etasje.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...