Gå til innhold

Er det ikke litt rart å selge ferdigkokt ris når det advares så mye om å varme opp ris igjen?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skrevet

Det var det første jeg også tenkte. Har til og med tenkt det når det gjelder disse fjordlandmiddagene med ris.

Anonymkode: e9ab6...f0b

Skrevet

Men det er ikke farlig om den er avkjølt korrekt, og varmes opp til koketemp igjen. 

Anonymkode: bc977...613

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det er ikke farlig om den er avkjølt korrekt, og varmes opp til koketemp igjen. 

Jeg tenker mer på at det motbestrider litt alle advarsler som kommer ang ferdigkokt ris. Litt sånn : når meny selger det, så kan det jo ikke være så farlig

Anonymkode: 324ed...0e0

Skrevet

Ferdigkokt ris har da eksistert i Fjordlandmiddagene i åresvis. Skjønner ikke fuzzet?

Anonymkode: f55b5...0d1

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ferdigkokt ris har da eksistert i Fjordlandmiddagene i åresvis. Skjønner ikke fuzzet?

Fordi det er toppen av matlatskap? Som å kjøpe ferdig revet gulrot eller skrelt løk pakket i plast.. 

Annonse

Skrevet
12 minutter siden, Lektor Doppler med tillegg skrev:

Fordi det er toppen av matlatskap? Som å kjøpe ferdig revet gulrot eller skrelt løk pakket i plast.. 

Ikke glem kokte poteter... Eller pasta... 

Skrevet

Det er vel ikke det å varme opp risen igjen som er problemet, men at det utvikles farlige bakterier når den blir stående i romtemperatur. Rask nedkjøling og kald oppbevaring, så går det fint å varme den opp innenfor et par dager.

Anonymkode: d888a...615

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Eller ferdig stekt kjøttdeig...

Skrevet

Har aldri blitt dårlig av oppvarmet ris.

Anonymkode: a70f2...a63

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men igjen - Fjordland! Har eksistert i evigheter. Og redder middagen for spesielt mange enslige eldre som gjerne vil ha saus og poteter til middag, men som ikke orker å lage det til bare en person.

Jeg syns det er genialt, jeg. 

Skrevet

Fjordland ol er genialt for eldre mennesker som ikke klarer å lage mat og når hjemmetjenesten kommer så kan de ikke stå der og kokkelere i 30-60 min. Og brekker du den armen du bruker mest så tipper jeg at du ikke orker å stå å lage middag hver dag om du bor alene, og Grandiosa hver dag er kjedelig. Selv er jeg kronisk syk og har ofte store smerter, da enten så spiser jeg ikke eller så varmer jeg opp ferdigmat. Noen ganger når formen er ok så lager jeg f.eks lasagne, deler opp og fryser, men det er også kjekt med annen mat enn lasagne 3 dager på rad når jeg er i en dårlig periode. Så ikke døm folk som kjøper ferdigmat, dere vet ikke om det er latskap eller en god grunn til det. Det kan og være så enkelt at personen er utslitt etter en beinhard arbeidsdag. Så ferdigkokt ris er bra for de som vil kjøpe det og jeg regner med at den er behandlet rett 😊

Anonymkode: 88104...f8a

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kokte poteter er faktisk genialt om man ønsker stekte poteter.. 

Anonymkode: 0f1a1...793

Annonse

Skrevet

Man skal være forsiktig, men dette er veldig sjeldne tilstander. Så vidt jeg vet er det bare dokumentert 3 dødsfall i Europa gjennom historien.

Anonymkode: f4f92...f11

Skrevet

Å varme opp ris er ikke farlig. Det farlige er å ikke kjøle den ned fort nok eller å ha den for lenge i romtemperatur før den varmes opp igjen.

Ferdigkokt mat kan gjerne være latskap, men av og til er det lov til å være litt lat, eller kanskje til og med nødvendig, i det minste en helt grei løsning. Jeg elsker Fjordland og delvis Toro, annen ferdigmat har jeg ikke prøvd - de gangene jeg ønsker meg varm mat, men ikke vil aller kan ta meg tid til å lage den selv. Jeg er enda mer glad i å lage maten selv, men alt til sin tid. 

Skrevet

Risen som selges ferdig kokt er laget under helt andre forhold enn et privat kjøkken. Den kokes i sterile omgivelser, kjøles svært hurtig ned og vakumpakkes. Den skal være helt trygg å spise. 

Derimot kan man bli syk av å la kokt ris stå noen timer på kjøkkenbenken, deretter i kjøleskap i x antall timer eller dager, og deretter varme opp igjen og spise. 

Anonymkode: feaa7...efc

Skrevet
18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kokte poteter er faktisk genialt om man ønsker stekte poteter.. 

Anonymkode: 0f1a1...793

Eller hjemmelagd potetsalat👍.

At det skylle være farlig å varme opp kokt ris er bare tull. Vet ikke hvor mange ganger jeg har lest om det her inne.....at noen er redd for å værme opp ris. Hjelpes.....!

Anonymkode: e9e74...80f

Skrevet
23 timer siden, sug lut skrev:

Eller ferdig stekt kjøttdeig...

Finnes det??

Anonymkode: 46ad5...216

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Finnes det??

Anonymkode: 46ad5...216

Det fantes en meeeget kort stund for noen få år siden  - "tacokjøttdeig" kalte de det....

Skrevet
19 minutter siden, sug lut skrev:

Det fantes en meeeget kort stund for noen få år siden  - "tacokjøttdeig" kalte de det....

🤢 Sikkert noe de feide opp fra gulvet på produksjonen, stekte det ihjel som en skosåle, en dæsj glutamat og tacokrydder og der har du produktet.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...