Anonym bruker Skrevet 26. januar 2019 #1 Skrevet 26. januar 2019 Og kost deg med å frese bort nærmest alt av snø på egen eiendom, virkelig vært ute lenge og gjort stier og veier helt prikkfritt måkt. Og mens du gjorde dette måkte naboen som er alenemor og i full jobb sin gårdsplass med måkebrett mellom jobb og henting og bringing av barn til aktiviteter. Hadde du da, noen ganger, spurt om du skulle frese oppkjørselen hennes? Bare for å være hyggelig. Eller hadde du bare gått forbi, gjerne med en kommentar om at hun skulle hatt seg en snøfreser, hun også? Anonymkode: c0b11...0b2
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2019 #2 Skrevet 26. januar 2019 Hadde jo kjørt opp gården hennes også! Vi har ikke snøfreser enda, men hvis vi ikke er hjemme så gårdsplassen er tom når naboen freser sin oppkjørsel, kjører de alltid over veien til oss og tar hos oss også. Jeg setter så pris på det! Å komme hjem til en ferdig måkt oppkjørsel er kjempe deilig Anonymkode: aad4f...26e
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2019 #3 Skrevet 26. januar 2019 Jeg hadde ikke gjort det. Er selv alenemor, men har snøfres. Når jeg hadde samboer så kunne han fint hjelpe henne med å dra noen striper. Nå har hun nesten voksne barn, de lånet innimellom fresen til en slektning. Men, ikke en eneste gang har de hjulpet meg. Heller tvert i mot. Så står hun ute og måker når jeg tar min, hilser jeg og priser meg lykkelig over egen snøfreser. Anonymkode: 2ae8e...c60
Mia_73 Skrevet 26. januar 2019 #4 Skrevet 26. januar 2019 Vi har snøfreser og stor gårdsplass, det er jammen jobb å kjøre fresen, og det tar en stund. Kunne frest inngangen til en eldre nabo med dårlig helse men en frisk alenemor? Problemet med å gjøre slike tjenester er at etterhvert blir det forventet, fra en hyggelig gest til et krav. Her spleiset nabolaget på en billig frese mens vi kjøpte dyreste Honda for nesten 50k. Det gikk som det måtte, naboers frese gikk i stykker etter et år (mye snø og delt på 6 blir mye) og vi ble spurt om å låne våres litt. Det ble så ille at vi til slutt måtte be om å få bruke vår egen frese, har seriøst fått kommentar "må frese ferdig her hos meg, kom tilbake om en halvtime".
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2019 #5 Skrevet 26. januar 2019 Selv om man har freser, så tar det da både tid og krefter å måke snø. Jeg forventer ikke at naboen min tar snøen min, selv om jeg står her med vond rygg og gjør det for hånd. Det er faktisk ikke hans problem. Anonymkode: 2b6f1...89e
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2019 #6 Skrevet 26. januar 2019 Det er sykt mye jobb å frese opp gårdsplassen, det er da merkelig å forvente at folk skal orke å bruke 1 til 2 timer på naboens tomt fordi de ikke har skaffet seg freser selv? Hos oss tar det fort 1,5 time å frese opp innkjørsel, parkering, stier her og der. Hadde det vært snakk om traktor, kunne det stilt seg litt annerledes, for det tar ikke mange minutter, men igjen er det jo snakk om tid og drivstoff. Anonymkode: eb193...344
Hjertefru Skrevet 26. januar 2019 #7 Skrevet 26. januar 2019 Sånn sett er ikke snøen din naboens problem. Men det hadde vært hyggelig om han hadde gjort det. Tror sånne tjenester var mer vanlige før. Folk var mer obs på hverandre... nå er det mange som knapt kjenner naboen sin. Ikke sikkert naboen vet hva du har å stri med og vice versa...
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2019 #8 Skrevet 26. januar 2019 39 minutter siden, Anonym bruker skrev: Og kost deg med å frese bort nærmest alt av snø på egen eiendom, virkelig vært ute lenge og gjort stier og veier helt prikkfritt måkt. Og mens du gjorde dette måkte naboen som er alenemor og i full jobb sin gårdsplass med måkebrett mellom jobb og henting og bringing av barn til aktiviteter. Hadde du da, noen ganger, spurt om du skulle frese oppkjørselen hennes? Bare for å være hyggelig. Eller hadde du bare gått forbi, gjerne med en kommentar om at hun skulle hatt seg en snøfreser, hun også? Anonymkode: c0b11...0b2 Det er vel ikke kos å kjøre snøfrese? Lettere enn måke per hånd, men jobb likevel. Jeg sto opp tidligere når jeg visste at det kom snø. Og er barna så store at de må til aktiviteter kan de godt hjelpe til med måking. Anonymkode: bf0a0...9f1
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2019 #9 Skrevet 26. januar 2019 Vi har snøfreser, og mannen har frest for gamle damer i nabolaget når det har kommet mye snø. Laget en sti fra døra til veien f.eks. Han har også tatt brøytekanten for flere naboer når den har vært stor og tung. Men han har ikke måkt hele gårdsplassen for folk. Anonymkode: de6ee...47d
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2019 #10 Skrevet 26. januar 2019 Jeg prioriterer mine gamle naboer, de med litt skral helse. En ung kvinne klarer fint å måke sin egen tomt. Anonymkode: bed4d...fe6
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2019 #11 Skrevet 26. januar 2019 Jeg har traktor, ikke snøfreser. Jeg har noen ganger tatt oppkjørselen til naboer, men bare til dem jeg kjenner og som er hyggelige. Jeg måker ikke gratis for folk bare fordi de har bosatt seg i et hus de ikke rår med. Om du er i en livssituasjon som gjør at du ikke kan eller vil måke snø får du betale for brøyting eller flytte i leilighet. Det gjelder både for alenemødre, kronisk syke og gamle folk. Anonymkode: aee85...10d
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2019 #12 Skrevet 26. januar 2019 32 minutter siden, Mia_73 skrev: Vi har snøfreser og stor gårdsplass, det er jammen jobb å kjøre fresen, og det tar en stund. Kunne frest inngangen til en eldre nabo med dårlig helse men en frisk alenemor? Problemet med å gjøre slike tjenester er at etterhvert blir det forventet, fra en hyggelig gest til et krav. Her spleiset nabolaget på en billig frese mens vi kjøpte dyreste Honda for nesten 50k. Det gikk som det måtte, naboers frese gikk i stykker etter et år (mye snø og delt på 6 blir mye) og vi ble spurt om å låne våres litt. Det ble så ille at vi til slutt måtte be om å få bruke vår egen frese, har seriøst fått kommentar "må frese ferdig her hos meg, kom tilbake om en halvtime". De hadde ikke fått låne mer av oss med en slik holdning. 😂😂😂 Anonymkode: bed4d...fe6
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2019 #13 Skrevet 26. januar 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har traktor, ikke snøfreser. Jeg har noen ganger tatt oppkjørselen til naboer, men bare til dem jeg kjenner og som er hyggelige. Jeg måker ikke gratis for folk bare fordi de har bosatt seg i et hus de ikke rår med. Om du er i en livssituasjon som gjør at du ikke kan eller vil måke snø får du betale for brøyting eller flytte i leilighet. Det gjelder både for alenemødre, kronisk syke og gamle folk. Anonymkode: aee85...10d Nå kan man plutselig få helseutfordringer da. Synes man kan være litt raus med folk som er syke jeg. Min gamle nabo på åtti har måkt selv i alle år. De to siste årene har hun vært syk, selvsagt måker vi for henne. Barn og barnebarn tar også hos henne men er vi ute en tidlig morgen så lager vi vei til døra hennes. I gjengjeld strikker hun sokker til oss. 😊 Anonymkode: bed4d...fe6
Optatium Skrevet 26. januar 2019 #14 Skrevet 26. januar 2019 Med det snøhelvete som var i fjor, jeg var gravid med bekkenløsning,alene med en treåringen, og gubben stakk fortere enn rådyr i billykter, da gråt jeg nesten når en av naboene på feltet kom med traktoren og dro over innkjørselen. Men utover det måker jeg selv (les betaler en unggutt for å gjøre det).
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2019 #15 Skrevet 26. januar 2019 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nå kan man plutselig få helseutfordringer da. Synes man kan være litt raus med folk som er syke jeg. Min gamle nabo på åtti har måkt selv i alle år. De to siste årene har hun vært syk, selvsagt måker vi for henne. Barn og barnebarn tar også hos henne men er vi ute en tidlig morgen så lager vi vei til døra hennes. I gjengjeld strikker hun sokker til oss. 😊 Anonymkode: bed4d...fe6 Man kan bli syk. Det var derfor jeg skrev "kronisk syke". Jeg kan godt hjelpe andre innimellom, men ikke dem som bare forventer det og ikke gjør noe tilbake. En åttiåring som ikke klarer å måke selv le g er må for eksempel betale noen for å gjøre jobben eller flytte. Anonymkode: aee85...10d
Love my kidz Skrevet 26. januar 2019 #16 Skrevet 26. januar 2019 Jeg har hatt snøfres en gang da jeg bodde i hus i annen by, delte fres med naboen. Jeg var mye ute med den fresen og VET hvor sinnsykt tungt det er! Det ser lett ut og de er noe selvgående, bortsett i mye tung snø, da må du dytte litt og så skal man jo snu eller rygge osv. Kjempetungt og etter halvannen times jobb var jeg ferdig kake. Hadde ikke frivillig orket å gå løs på andres plass da. Men hadde alenemoren spurt pent og betalt meg for jobben, enten i penger eller annen tjeneste kunne jeg jo ha gjort det etter en liten pause 😊
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2019 #17 Skrevet 26. januar 2019 Vi har freser, eller vi låner naboens mot at mannen vedlikeholder den og freser til naboen når de ikke er hjemme, eller når de ber om det. Naboen er ei dame i 60 årene med skrantende helse med hjemmeboende voksen sønn, og nei, vi freser ikke til henne, jeg er innom henne med jevne mellomrom og har gang på gang sagt til henne at hun ikke må ut å måkke, men be sønnen om å gjøre det. Nå har sønnen også kjøpt seg bil, men jeg så ikke annet enn at datteren som heller ikke har den beste helsa måkket til henne. Må legge til at sønnen nettop har kjøpt seg bil som står innesnødd der. Han er jo nødt til å måkke for å komme seg ut, blir så oppgitt. Anonymkode: c1812...f87
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2019 #18 Skrevet 26. januar 2019 Hadde vel kunne spurt henne. Men tenker vel hun kunne spurt om hjelp også. Ikke alle blir glade for å bli tilbudt hjelp nemlig. Noen blir sure fordi de tror at folk da tror de ikke greier seg selv. Anonymkode: da367...44d
Love my kidz Skrevet 26. januar 2019 #19 Skrevet 26. januar 2019 Her jeg bor nå må jeg måke for hånd. Og i går var det så mye at jeg avventet litt for å lade meg opp først og så plutselig kommer nabo med hjullaster og tok en sving innom husveggen min også. Jeg ble så glad! Sendte ham en takkemelding og vippset 250 kroner.
litekreativtbrukernavn Skrevet 26. januar 2019 #20 Skrevet 26. januar 2019 Uavhengig om naboen er alenemor, pensjonist, eller sprek ungdom, jeg tar alltid naboens gårdsplass når jeg er i gang.. Og får det samme tilbake. Syntes ikke mer syndt på alenemor en naboen som er gift med barn og har logistikkproblemer pga fritidsaktiviteter
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2019 #21 Skrevet 26. januar 2019 Skinner igjennom du HI er denne unge alenemoren... ingen som freser selv kaller det kos å frese. Du får si du kan betale han litt for jobben? Anonymkode: 21e60...7d6
Plutselig_gravid Skrevet 26. januar 2019 #22 Skrevet 26. januar 2019 Jeg elsker å frese snø. Det er 2 timers metime i en travel hverdag det😉Vi har veldig stor gårdsplass og lang innkjørsel. Freser selvfølgelig en sti hos naboen også, samt salter/gruser hvis glatt. Hun er tilfeldigvis en gammel dame, men hadde gjort det uansett hvem som bodde der. Hun er veldig flink med hage og hageplanter så om sommeren er det hun som hjelper oss😊
Superdolly Skrevet 26. januar 2019 #23 Skrevet 26. januar 2019 1 time siden, Love my kidz skrev: Jeg har hatt snøfres en gang da jeg bodde i hus i annen by, delte fres med naboen. Jeg var mye ute med den fresen og VET hvor sinnsykt tungt det er! Det ser lett ut og de er noe selvgående, bortsett i mye tung snø, da må du dytte litt og så skal man jo snu eller rygge osv. Kjempetungt og etter halvannen times jobb var jeg ferdig kake. Hadde ikke frivillig orket å gå løs på andres plass da. Men hadde alenemoren spurt pent og betalt meg for jobben, enten i penger eller annen tjeneste kunne jeg jo ha gjort det etter en liten pause 😊 Helt enig i dette. I tillegg, selv om jeg er gift og ikke alenemor, har jeg også noen helseutfordringer som gjør at jeg slett ikke "koser meg" med å frese snø. Det er tungt arbeid og ryggen verker når jeg er ferdig. Så har jeg erfart, da jeg var yngre, at slett ikke alle setter pris på å få hjelp ubedt. Noen blir fornærmet. Så ville jeg vel også tenkt at kanskje, hvis jeg gjorde det en gang, ville det blitt en fast, ubetalt ekstrajobb på meg så lenge hun bodde der. Så hun måtte spurt, pent og høflig, og tilbudt seg å betale på et vis.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2019 #24 Skrevet 26. januar 2019 Blir så lei av sytete alenemødre som tror at hele verden skal stå på pinne for dem! Mer penger fra Staten skal de ha, slippe å bidra like mye som andre, og jaggu skal naboene stille opp for dem i tillegg!! Det finnes tusenvis av mennesker som har ulike utfordringer. Folk med helseproblemer, dårlig tid, late mannfolk som ikke gjør en dritt, psykisk sykdom osv. Alenemødre er ikke en spesielt utsatt gruppe som kan bli fornærmet for at ikke folk syr puter under armene deres. Anonymkode: 5f796...709
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2019 #25 Skrevet 26. januar 2019 Er selv alenemor og jeg forventer ikke at noen skal måke for meg, snøfres eller ei. Å måke med snøfres tar jo tid det også, så det er jo ikke det at det ikke koster dem noe som helst å gjøre det. Hvis jeg var deg HI, så hadde jeg gjort som naboen sa og kjøpt en snøfres👍😄 Anonymkode: 039fc...b3d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå