Gå til innhold

Dere som legger dere så tidlig (21-22.30), hvordan får dere egentlig livet til å gå opp?

Anbefalte innlegg

Skrevet
6 minutter siden, tante grusom master of law skrev:

Jeg skjønner ikke hvor du har det fra at man er så rigid. Jeg legger meg som regel tidlig, fordi da blir jeg ikke trøtt dagen etter, men hvis jeg skal noe en kveld feks konsert, så går jeg selvsagt på det. Men da blir jeg tilsvarende trøtt dagen etter, noe som er kjedelig. Så jeg prøver å legge meg tidlig de fleste hverdager.

Det er vel fordi du og flere andre skriver "jeg legger meg..." og ikke "jeg legger meg helst...". 

Skrevet
Akkurat nå, Himmel og hav skrev:

Det er vel fordi du og flere andre skriver "jeg legger meg..." og ikke "jeg legger meg helst...". 

Det er jo akkurat som å si «jeg jobber hver hverdag». Det betyr ikke at man ikke har fri eller er syk eller andre ting innimellom...

Skrevet

Prøver å legge meg senest 22, har 2 barn, på 3 og 6, de er begge i  seng før 19.30. Trener 3-4 ganger i uka, enten på ettermiddag, kveld eller på morgenen i helgene.  Vasker ikke huset på en hverdag, men vasker , henger opp og rydder vekk klær hver dag.  Tømmer selvfølgelig oppvaskmaskin og slike ting.  Egentid har jeg når barna er lagt,  men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal få det til å gå opp når barna blir store.  

Anonymkode: 0a28b...cdb

Skrevet

Jeg legger meg 22. Har 2 barn, de trener, jeg trener, vi voksne jobber 100%. 

Jeg kan før ex skifte sengetøy før jobb. Har gjerne vasket huset på søndager før andre står opp. Har ingen vaskehjelp. Hus, stor hage. Alltid velstelt hjemme. Jeg er helt sikker på at folk som ikke får til slike ting er ustrukturerte.  Det er min mening.

Fortell heller hva du gjør fra kl 16-23. Hva er det du føler du ikke har tid til på 6 timer, (hvis du skulle lagt deg 22.)

Anonymkode: 25129...e98

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg legger meg 22. Har 2 barn, de trener, jeg trener, vi voksne jobber 100%. 

Jeg kan før ex skifte sengetøy før jobb. Har gjerne vasket huset på søndager før andre står opp. Har ingen vaskehjelp. Hus, stor hage. Alltid velstelt hjemme. Jeg er helt sikker på at folk som ikke får til slike ting er ustrukturerte.  Det er min mening.

Fortell heller hva du gjør fra kl 16-23. Hva er det du føler du ikke har tid til på 6 timer, (hvis du skulle lagt deg 22.)

Jeg står opp 6.30. Fra da og fram til vi går ut døren, så lager jeg frokost og niste til barna, de to eldste bidrar selv. Jeg steller meg selv, noen ganger inkl dusj, pakker sekker, gymtøy og lignende. Pusher unger som ikke har evnen til å skynde seg. Osv. Tømmer/fyller innimellom en oppvaskemaskin eller vaskemaskin på morningen, hvis tiden tillater det. 

Hjemme ca 17. 16.30 hvis jeg er heldig. Da begynner jeg på middagen, samtidig som jeg smårydder på kjøkkenet og veileder de som har startet på leksene. Middag mellom 17.30-18.00. En av barna har da typisk stukket på trening med bare ei skive til middag og må ta middagen til kvelds. Så er vi stort sett ferdig å spise rundt 18. Da hender det jeg må kjøre et barn på trening før jeg får ryddet opp etter middagen. Som regel foregår det leksehjelp innimellom. Klokken har da fort blitt 18.30 før kjøkkenet er tatt. Skal jeg trene selv på den tiden blir det gjerne fra 18.30-19.30. Vel hjemme får jeg kanskje hengt opp en maskin med klær eller satt på en tørketrommel. Klokken begynner å snike seg mot åtte. Her går det fort en time til kveldsmat og legging. Midt oppi alt trenger gjerne den eldste hjelp til å lese til en prøve, eller ikke lese, men spørres ut om pensum. Noen ganger må det vente til de yngste er lagt. Så blir jeg gående å plukke opp litt etter dagen. Tegnesaker, perler, litt klær rundt om. Gangen er full av sko og jakkene blir ikke alltid hengt fint opp. Så blir det en dusj på meg selv. Når jeg kommer ut derfra jager jeg gjerne på den eldste, som burde finne sengen, klokken har fort blitt 22. For første gang denne dagen setter jeg meg ned i sofaen. Nå finner jeg gjerne fram pcen, og bør få unna litt jobb. Når jeg først kommer inn i en god rytme uten forstyrrelser blir jeg lett sittende slik til midnatt. 

Om jeg ikke skulle jobbet, så hadde jeg likevel fort blitt sittende til midnatt likevel. Den eneste tiden av døgnet med fred rundt ørene er mellom 22-00. Jeg spiser heller en nålepute enn å gi opp den tiden. 

Anonymkode: 8b849...6db

Skrevet (endret)
3 timer siden, Himmel og hav skrev:

Det høres litt trist ut å måtte legge seg så tidlig. Aldri en kinotur eller konsert på kvelden, en skravlekveld med venninner, eller kunne melde seg på en aktivitet som starter etter 19? Jeg har hatt unger der treningstimen startet 20.30 og varte til 21.30. Nekter man da ungene å delta fordi mor vil legge seg? 

Jeg har to venninner som gjerne legger seg tidlig. Hun ene er gjerne oppe klokka halv fem og har bakt brød og vaska to maskiner før hun kommer på jobb, så hun får jo gjort mye. Hun er heller ikke så rigid på leggetid, så vi kan gå på konserter og kino sammen. Hun andre sier at hun må ha 10 timers søvn, så hun legger seg kl. 21, omtrent uten unntak og står opp samtidig som meg. Om vi skal være sammen, så er det rett etter jobb. Jeg legger meg ca 23.30 -24., så jeg har 2- 3 timer mer i døgnet å gjøre ting på enn henne, og jeg vet ikke helt hva hun dropper, for jeg sitter jo ikke pal i sofaen i tre timer hver kveld. Jeg kjenner jeg er litt overraska over hvor mange det er som legger seg så tidlig. Jeg ringer jo gjerne folk fram til klokka 22, for de fleste er jo våkne da om de er friske.

Jeg og er overraska over at så mange svarer at de legger seg tidlig, dvs 21-22. Må begynne å være forsiktig med å melde/ringe folk jeg ikke kjenner svært godt etter 21...🤭

Endret av Hjertefru
Skrevet
4 minutter siden, Hjertefru skrev:

Jeg og er overraska over at så mange svarer at de legger seg tidlig, dvs 21-22. Må begynne å være forsiktig med å melde/ringe folk jeg ikke kjenner svært godt etter 21...🤭

Jeg må innrømme at jeg hadde tenkt «åh, de er ikke hjemme/har ikke kommer hjem enda» hvis jeg kjørte forbi hos noen og det var mørkt i huset kl 21 eller 21.30. 😅

Skrevet
4 minutter siden, Hjertefru skrev:

Det er da uansett en uskikk å ringe til noen som helst etter kl 21. 

Anonymkode: 71386...37b

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er da uansett en uskikk å ringe til noen som helst etter kl 21. 

Anonymkode: 71386...37b

Det tror jeg ikke er en veldig etablert regel.

Hvertfall ikke i min omgangskrets. 

Jeg sitter flere ganger i uken i telefonen fram til 23-24. Enten jeg ringer eller andre. Selv mine foreldre kan finne på å ringe kl 23. Snakket just med min mor, hun var den som ringte.

Skrevet

Akkurat nå har vi tvillinger på 9 uker. Jeg har lagt meg alt mellom 19.00 og 04.00 de siste ukene. Jeg får ikke tiden til å gå opp!

Anonymkode: 6718f...049

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det tror jeg ikke er en veldig etablert regel.

Hvertfall ikke i min omgangskrets. 

Jeg sitter flere ganger i uken i telefonen fram til 23-24. Enten jeg ringer eller andre. Selv mine foreldre kan finne på å ringe kl 23. Snakket just med min mor, hun var den som ringte.

Jo det er en etablert regel at man ikke ringer etter kl 21. 

Men hvem driver å skravler i telefon frem til 24?? Dessuten; hvem skravler i telefon i det hele tatt? Her går det i beskjeder pr sms, messenger etc.

ikke rart dere inke har tid til ting....,

Skrevet
43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvem driver å skravler i telefon frem til 24?? Dessuten; hvem skravler i telefon i det hele tatt? Her går det i beskjeder pr sms, messenger etc.

Hehe. Hvem sa noe om å skravle? 

Å snakke i telefon er langt mer effektivt enn å melde. Da kan jeg faktisk gjøre ting samtidig. Jeg rydder feks ofte samtidig som jeg er i telefonen. Mye forskjellig foregår i telefon. Mye jobb (ja, også på kvelden), avklaringer, beskjeder, diskusjoner, sosialt.

En «hvordan går det med deg?» melding til en nær venn eller familie er hakket mer upersonlig enn en telefon, hvis det er noe spesielt. Snakker feks ofte i bilen, da server effektivt fordi jeg ikke får gjort noe annet.

Og for å bruke din logikk: Snakker du aldri med folk rundt deg i telefonen. Og hvis du i tillegg er en av de som legger seg kl 21, så har du vel ikke så mye tid til å treffe de heller i ukene. Ikke rart du kan legge deg tidlig da, med et så labert sosialt liv. 

Det siste avsnittet var sikkert unødvendig, men jeg reflekterer kun din egen oppførsel, for å gjøre et poeng utav det. Skjønner ikke hvorfor det provoserer folk at noen sitter oppe sent. Jeg blir ikke provosert av at noen legger seg tidlig. Bare full av undring.

Skrevet
51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og nei, den er ikke så veldig etablert altså. Alt fra barnas trenere, til sjefen min, foreldre i klassen til ungene og venner/familiemedlemmer ringer/melder etter klokken 21. 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og nei, den er ikke så veldig etablert altså. Alt fra barnas trenere, til sjefen min, foreldre i klassen til ungene og venner/familiemedlemmer ringer/melder etter klokken 21. 

Du mener seriøst at lærer, trener og sjefen din ringer?! Melde etter 21 er noe helt annet 

Skrevet
33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du mener seriøst at lærer, trener og sjefen din ringer?! Melde etter 21 er noe helt annet 

Lærer har jeg ikke sagt noe om. Selv om det hender jeg melder med de på den tiden. Men de andre, ja, helt klart. Barnas trening er jo knapt ferdig klokken 21. Hvis det da skulle være behov for en prat, så er det tiden for det. 

Sjefen min er et nattdyr også, vi utvider begge arbeidsdagen utover kveld/natt. 

For oss har kvelden knapt begynt klokken 21. Kveldssolen har såvidt begynt å senke seg. Det er da vi har tid til sånt, jeg trodde det var helt vanlig fram til jeg leste her inne hvor tidlig endel voksne legger seg. 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Lærer har jeg ikke sagt noe om. Selv om det hender jeg melder med de på den tiden. Men de andre, ja, helt klart. Barnas trening er jo knapt ferdig klokken 21. Hvis det da skulle være behov for en prat, så er det tiden for det. 

For oss har kvelden knapt begynt klokken 21. Kveldssolen har såvidt begynt å senke seg. Det er da vi har tid til sånt, jeg trodde det var helt vanlig fram til jeg leste her inne hvor tidlig endel voksne legger seg. 

Jeg går til og med på besøk til folk kl 21. Eller stikker innom noen for å hente noe. Eller spør om noen vil være med å gå en tur. Har aldri fullt meg inn at voksne folk kan ha lagt seg da. Men jeg skjønner jo det nå, at jeg må tenke mer over det.

Skrevet

Trodde denne regelen om å ikke ringe gjaldt etter kl 22.00. 

Om vi får besøk etter kl 21.00, så er det enten avtalt, og da er det helt greit, ellers skjønner de fort at det ikke er noe å hente, da vi sitter å gjesper begge 2, litt avhengig av hvem som er på besøk, så kan jeg godt gå å pusse tenner bare for å signalisere at når er vi på tur i seng.

Jeg må ha minimum 7,5 timer søvn om natten, ellers har jeg det ikke noe bra. Ser at jenta på 13 har venninner som også er yngre som får lov å snakke i telefonen/snap eller hvor de nå snakker til 21.30 og sikkert etter det også. Da har jeg bedt henne om å gå på badet å stelle seg i 30 min allerede, og må sette ned foten for at hun faktisk ikke får lov å snakke med venninner mer. Hun har det best om hun sover fra 21.00/21.30 til hun må stå opp 07.15/07.30.

Anonymkode: 9e9e7...70f

Skrevet

Legger meg mellom 2100 og 2130. Står opp før 0500 og jobber på denne tiden av året fra 0500/0530 til 1430. Overtid med andre ord, som jeg gjør ferdig før ordinær arbeidstid som er fra 0700 til 1430. Ettermiddager og helger er "hellig", men selvsagt jobber jeg noen timer en og annen lørdag eller søndag! Ungene legger seg samtidig med meg,- eller litt etter hvis jeg er kjappest inn på badet. De går på ungdomsskole og mellomtrinnet forresten.

Ettermiddagene går med på husarbeid og kjøring og henting. Trener mens barna er på egne aktiviteter,- nesten hver dag,- i alt fra 30min til 1530min. Når dagen er over mtp dette, så blir det senga nesten med en gang. Det eneste jeg "går glipp av" er å se på TV. Ser ikke på noe serier eller følger med på noe som ikke er ferdig før 2100. Og da er det gjerne slik at jeg ikke får sett det for jeg er ute å kjører unger, eller tar etter husarbeid.

Nå er jeg oppi min første matpause på jobben, starter opp igjen ca kl 1000 også har jeg en "forlenget" kaffepause med en liten matbit i 12-13 tida igjen, hjem til rett over 1430, lage middag, spise ta etter husarbeid, kjøre hit og dit, trene, hente her og der,- rydde litt også senga... Så dagene går i samme tralt gjerne. Men igjen, helgene er "hellig", så føler jeg får tatt meg igjen,- både mtp være sosial og se på TV/Film eller annet. Og får med nesten alt av barnas aktiviteter(opptredener/kamper/konkurranser) Lurer på hva gjør dere etter kl 2100???? Dere som er oppe til 2230 og gjerne 0100.....

:) 

Anonymkode: 9775b...997

Skrevet

Jeg legger med tidlig  for jeg står opp tidlig. Derfor er jeg sliten tidlig.

i går var i  seng 22. 30. Våknet 05.15.  Da gjorde jeg litt husarbeid og tok en joggetur før jeg vekket resten av familien klokken  07.00. 

I dag jobber jeg  sent skal ikke  på jobb før klokken 14.00 . Dagen i dag går med til egentid, kafé med en venninne  før jobb. 

Kommer hjem i 23.30 tiden da blir  det senere i seng i kveld. Men jeg våkner mellom 05.00 og 06.00  jeg har  store problemer med å sove lenge på morgenen men jeg har ingen problem med å legge meg tidlig og sovne og sove men så fort klokken bikker 04.30  begynner  kroppen å våkne og ligger å vrir meg.  Mitt største ønske er å kunne sove til klokken 09.00 ! 

Anonymkode: 9a90b...d8f

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg legger med tidlig  for jeg står opp tidlig. Derfor er jeg sliten tidlig.

i går var i  seng 22. 30. Våknet 05.15.  Da gjorde jeg litt husarbeid og tok en joggetur før jeg vekket resten av familien klokken  07.00. 

I dag jobber jeg  sent skal ikke  på jobb før klokken 14.00 . Dagen i dag går med til egentid, kafé med en venninne  før jobb. 

Kommer hjem i 23.30 tiden da blir  det senere i seng i kveld. Men jeg våkner mellom 05.00 og 06.00  jeg har  store problemer med å sove lenge på morgenen men jeg har ingen problem med å legge meg tidlig og sovne og sove men så fort klokken bikker 04.30  begynner  kroppen å våkne og ligger å vrir meg.  Mitt største ønske er å kunne sove til klokken 09.00 ! 

Anonymkode: 9a90b...d8f

Jeg forstår jo at du trenger å legge deg tidlig når du står opp mellom fire og fem hver dag. Her i huset er det midt på natten 😅 Jeg har knapt sovet 4 timernår du våkner 😂

Og det er jo ikke et problem så lenge du trives med det 😊 

Dersom du ikke trives med det, så hadde det nok gått an å snu, tror du ikke? Men du måtte i så fall holdt deg oppe sent over tid for å snu det systematisk. Som man gjør når man flyr mellom tidssoner, eller skrur klokken. 

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

For meg høres det bare helt rart at alle disse menneskene fysisk ringer deg..... uansett tid på døgnet. 

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For meg høres det bare helt rart at alle disse menneskene fysisk ringer deg..... uansett tid på døgnet. 

Hvorfor det?

Har du ikke dialog med folk rundt deg?

Jeg ser virkelig ikke hva som er merkelig med det. Ingen av disse ringer daglig eller ukentlig, for den del. Men det hender. 

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor det?

Har du ikke dialog med folk rundt deg?

Jeg ser virkelig ikke hva som er merkelig med det. Ingen av disse ringer daglig eller ukentlig, for den del. Men det hender. 

Nei barnas trenere har da virkelig aldri ringt meg. De sender info på Spond eller SMS eller Mail. Bor du på et veldig lite sted kanskje.

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Legger meg mellom 2100 og 2130. Står opp før 0500 og jobber på denne tiden av året fra 0500/0530 til 1430. Overtid med andre ord, som jeg gjør ferdig før ordinær arbeidstid som er fra 0700 til 1430. Ettermiddager og helger er "hellig", men selvsagt jobber jeg noen timer en og annen lørdag eller søndag! Ungene legger seg samtidig med meg,- eller litt etter hvis jeg er kjappest inn på badet. De går på ungdomsskole og mellomtrinnet forresten.

Ettermiddagene går med på husarbeid og kjøring og henting. Trener mens barna er på egne aktiviteter,- nesten hver dag,- i alt fra 30min til 1530min. Når dagen er over mtp dette, så blir det senga nesten med en gang. Det eneste jeg "går glipp av" er å se på TV. Ser ikke på noe serier eller følger med på noe som ikke er ferdig før 2100. Og da er det gjerne slik at jeg ikke får sett det for jeg er ute å kjører unger, eller tar etter husarbeid.

Nå er jeg oppi min første matpause på jobben, starter opp igjen ca kl 1000 også har jeg en "forlenget" kaffepause med en liten matbit i 12-13 tida igjen, hjem til rett over 1430, lage middag, spise ta etter husarbeid, kjøre hit og dit, trene, hente her og der,- rydde litt også senga... Så dagene går i samme tralt gjerne. Men igjen, helgene er "hellig", så føler jeg får tatt meg igjen,- både mtp være sosial og se på TV/Film eller annet. Og får med nesten alt av barnas aktiviteter(opptredener/kamper/konkurranser) Lurer på hva gjør dere etter kl 2100???? Dere som er oppe til 2230 og gjerne 0100.....

:) 

Anonymkode: 9775b...997

Etter 21? Rydder, støvsuger, er på korøvelse, trener, henger opp tøy, ser på TV, prater og er sammen med mannen, leser aviser og bøker, spiser kveldsmat, driver med hobbyer, er sammen med venninner, har sex. Om sommeren sitter vi gjerne ute, går en kveldstur, tar et kveldsbad, plukker snegler i hagen, vanner, luker ol. 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei barnas trenere har da virkelig aldri ringt meg. De sender info på Spond eller SMS eller Mail. Bor du på et veldig lite sted kanskje.

Nei, men jeg har vært litt involvert i organiseringen og barnet mitt har en litt spesiell rolle i tillegg. 

Det går oftest i SMS, men det ringes også når det er mest praktisk. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...