Gå til innhold

Dere som legger dere så tidlig (21-22.30), hvordan får dere egentlig livet til å gå opp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg legger meg gjerne kl 21-22. Dagene er fulle av jobb og aktiviteter, og jeg trenger mye søvn. Vi har 3 barn i barneskolen. 

Dagene våre fungerer greit, står opp kl 06, setter på en maskin med klær, og lager niste til ungene mens mannen vekker barn og lager frokost. 

Jeg kjører til SFO og er på jobb fra 8-15.45. Henter, lager middag (planlagt på lørdag) legger klærne over i tørketrommelen og hjelper barna med lekser mens middagen lages. 

Så er det aktiviteter, alle begynner kl 18, og de er på samme aktivitet. Den som ikke kjører (må kjøre pga avstand) vasker opp og rydder) Kjører jeg, så trimmer jeg mens barna er på aktivitet. Gjør styrkeøvelser innimellom i løpet av dagen. 

Etter at barna er i seng, er det meste klart allerede, huset vaskes i helgene, og jeg legger meg mye heller enn å sitte og trykke på telefonen eller fjernkontrollen til langt på natt. 

Anonymkode: d8b76...32a

Skrevet

Nå må vi huske at alle har forskjellig livssituasjon, og biologisk klokke. Jeg kan fex legge meg sent og stå opp tidlig. Er egentlig b-menneske. Kan også gå en arbeidsuke med 5-6 timers søvn; det går sånn tålelig bra så lenge jeg for sovet til ca 09 i helgene. Mitt yngste barn er 5 og våknet nå for en time siden. Legger seg til gjengjeld ikke spesielt tidlig 😅

Har ikke problem med å få hverdagen til å gå opp med husarbeid og sånn (stort sett). Greia erat jeg som hi har behov for å lande, lese og se TV mellom 21-24. Det er vanskelig å få det til før pga at minsten ikke legger seg så tidlig (ja har prøvd å legge ham før, men desverre og heldigvis har ungene arvet mors døgnrytme. 

Hvis dere leser et innlegg hi har skrevet for å følge opp ser dere at hun er alene med 4(!) barn i skolealder. Jeg har i utgangspunktet like mange barn, og har jo opplevd å ha alt ansvaret for dem mens far har vært på kurs OL. Derfor bøyer jeg meg i støvet for sånne som hi, og skjønner godt at hun trenger et par kveldstimer for å lande. Å være alene om alt med 4 stykker er ingen spøk. Jeg vil gå så langt som å si at det er en ekstrem situasjon. Håper hi har folk rundt seg hvis hun trenger avlastning.

Skrevet

Husarbeid er virkelig ikke noe som tar flere timer om dagen. Vi handler en gang i uka. Det gjør som regel mannen på lørdager. Mens han er borte , omtrent en time, rydder og vasker jeg.

Ungene tar ut av oppvaskmaskinen og går ut med søppel. Jeg lager som regel middag, alle rydder stort sett etter seg selv.

Klærne vasker vi som regel lørdager. Da går det gjerne 4 eller 5 maskiner. Vi bretter det mens vi ser TV om kvelden.

Anonymkode: 13379...a32

Skrevet
14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, spørsmålet i tittelen er vel egentlig selvforklarende.

Jeg lurer altså på hvordan dere får hverdagen til å gå opp? Har dere små barn? Legger dere dere før barna? Når får dere gjort husarbeid? Trent? Trenger dere ingen egentid? 

Jeg spør ikke for å kritisere. Jeg lurer bare oppriktig. Jeg ser ikke for meg at jeg kunne klart det selv.

Anonymkode: 8b849...6db

Jeg legger meg gjerne og ofte 21.30-22.30. Må sove før 23.00, ellers har jeg ikke det særlig bra dagen etter.

Jobber turnus, og er ofte ikke hjemme fra jobb før 22.40. Pusser da tenner og legger meg.

Har jo ofte formiddager fri, er da jeg får gjort husarbeid og trent. Er uansett ferdig på jobb 15.00, så har jo hele ettermiddagen fri når jeg jobber på dagen.

Har ikke små barn nå, nå er de tenåringer, men har jobbet på samme måte og lagt meg til samme tid siden de var små.

Egentid får jeg de formiddagene jeg har fri, og når man har tenåringer, så har man i grunnen ettermiddagene også fri, da de ikke sitter mye sammen med oss voksne.

Anonymkode: 9e9e7...70f

Skrevet

Legger meg rundt 22.30. Har ungdommer i hus. Når det er skole legger de seg rundt kl 22. Jeg har mye egentid. Jobber 100% og lever et aktivt liv. Har hund så turer med den blir min trening. I helgene blir det senere kvelder. Har ikke problemer med å rekke det jeg skal. Samarbeider med andre foreldre om kjøring til aktiviteter. Rydder og vasker litt hver dag. Folk har forskjellige behov. 

Skrevet

Legger meg 22.30-23, og har inntrykk av det er normal leggetid. Har fire barn i alderen 9-16 år, eldste legger seg omtrent samtidig som oss, men han er jo på rommet sitt hele kvelden. Vi har stort hus på 400 kvm, ingen vaskehjelp, pluss hund. Men jeg er ikke alene, slik du er, så vi er to voksne om husarbeid. De eldste barna trenger heller ikke bli kjørt lenger, de tar buss, og det går bare med rundt 15 min hver dag på å hjelpe litt med lekser nå som de klarer det meste selv. Vi vasker huset én dag i uken og klær én dag. Når alle bidrar, tar det ikke mer enn en times tid å shine huset, og så går vaskemaskinene (to stykk) i ett på vaskedagen. Barna hjelper til med hunden, men vi voksne går 1 time hver ettermiddag/kveld. Bruker kanskje 10-15 min hver dag på rydde og shine litt på kjøkkenet, og så 20-30 min på å lage middag, men også der bidrar de eldste barna noen dager. Har mye tid til å trene, lese og være sosial synes jeg.

Anonymkode: 8babd...dac

Skrevet

Skjønner heller ikke dette. Vi har 4 barn i alderen 0-12. Jeg legger meg tidlig hvis jeg legger meg 23, og da er jeg gjerne syk eller veldig sliten. Er stort sett i seng 00-01. Står opp 715. Hadde sikkert vært fint om jeg la meg tidligere men da får jeg virkelig ingenting ut av dagen. Når barna er i seng bruker jeg ofte en halvtime på rydding osv. Så vil jeg gjerne se litt serier, lese litt, dusje osv. Hadde jeg lagt meg 2230 hadde jeg ikke hatt tid til meg selv og da hadde jeg blitt deprimert og kvalt 

Anonymkode: 60bfe...af5

Skrevet

Det ville aldri falt meg inn i fylla å gjøre husarbeid etter 21 uansett. Husarbeid er aldri viktig. Jeg kan strekke meg til å bake brød, for det er bare kos. Men jeg vil ha tida på kvelden til å gjøre mine egne ting, enten det har vært etter små barn er i seng eller etter store barn er trent/fulgt på trening/henta og stappa mat i og prata med og sånne ting. Så å legge seg før midnatt har aldri vær aktuelt.

Skrevet

Jeg legger meg rundt kl 23. Jobber kun kveldsvakter og da til 22 og 2230. Står opp 630 hver dag for å få datter på skolen.

Anonymkode: 69d35...b7d

Skrevet

Jeg legger meg kl 20-21 i hverdagene, og skjønner ikke hvordan dere kan ha så dårlig tid. 

Vi jobber 8-16 hver dag og trener sikkert fire ganger per uke. 

I hverdagene består husarbeidet av å vaske en maskin per dag, ta kjøkkenet hver dag og kanskje støvsuge en gang. Huset ser helt ok ut, men blir litt rotete mot slutten av uka. Det lever vi godt med. 

Vi vasker og rydder huset skikkelig hver lørdag. 

Barna er 6 og tolv. 

Skrevet
22 timer siden, Anonym bruker skrev:

For MEG er 22.30 fremdeles ganske tidlig for et voksent menneske. Ingen i min omgangskrets legger seg på den tiden. Det betyr ikke at det er noe galt i det overhode, tvert imot så er det nok veldig lurt å legge seg 22.30. Det er bare at for meg er det tidlig. 

Hvis jeg skal legge meg tidlig en dag, så er det stort sett kl 23. Og det går omtrent aldri uansett hvor innstilt jeg er på det.

Jeg er forøvrig oppe 6.30 hver dag, så jeg skjønner fremdeles ikke at folk får så mye mer utav morningen heller. Står de opp midt på natta? 

Når du får et barn som er oppe mellom 4-5 hver morgen, som våkner 1-5 ganger PR natt og du jobber en superkrevende jobb med lange dager og ofte jobb etter leggetid...DA kan vi diskutere hva som er tidlig...;-)

Anonymkode: ec208...0ca

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Når du får et barn som er oppe mellom 4-5 hver morgen, som våkner 1-5 ganger PR natt og du jobber en superkrevende jobb med lange dager og ofte jobb etter leggetid...DA kan vi diskutere hva som er tidlig...;-)

Haha, jeg har fire barn. De har ikke akkurat drevet med sammenhengende søvn, for å si det på den måten.

Mellom de to siste er det knappe to år, og den eldste av de våknet oftere enn hver time hele natten når minste ble født. Jeg tok alt nattevåk alene og var oppe mellom 10 og 20 ganger hver eneste natt over en periode på litt over et år, før det derfra bare var et barn som våknet på natten så ofte lenger. Da minket det til 3-5 ganger det neste året. Nest yngste hadde så alvorlige søvnproblemer at vi ble tilbudt medisiner av lege. Jeg ønsket ikke det. 

Selv i denne perioden la jeg meg aldri før mellom 23 og midnatt. Jeg trenger kvelden, slik er jeg bare. Jeg levde på 3-4 timer usammenhengende søvn i flere år. Det ble en vanesak. Det var tungt selvsagt, men jeg klarer likevel ikke legge meg 21. Jeg har rett og slett en annen døgnrytme. 

Kan jeg da få lov til å uttale meg om hva jeg syns er tidlig og ikke? 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Og jeg har allerede en superkrevende lederjobb med lange dager og masse jobb på kveldstid. Ikke turnus, i tillegg til dagtid. Jeg får betalt deretter selvsagt, men det er travelt. Jeg trenger de timene av døgnet jeg kan få, og sitter ofte med jobb etter klokken 23. 

Skrevet
På 25.1.2019 den 21.26, Anonym bruker skrev:

Ja, spørsmålet i tittelen er vel egentlig selvforklarende.

Jeg lurer altså på hvordan dere får hverdagen til å gå opp? Har dere små barn? Legger dere dere før barna? Når får dere gjort husarbeid? Trent? Trenger dere ingen egentid? 

Jeg spør ikke for å kritisere. Jeg lurer bare oppriktig. Jeg ser ikke for meg at jeg kunne klart det selv.

Jeg har to små barn og ett som snart er tenåring. Barna legger seg innen halv ni og jeg legger meg ni/halv ti. Husarbeid gjør jeg på dagtid. Egentiden er den lille stunden etter barna er lagt.

For meg er dette bare en periode, jeg er alene med mine tre og lille er baby. Når baby blir større og jeg mindre sliten, da endrer det seg.

Anonymkode: 8baf5...bb4

Skrevet

Vi er faktisk forskjellige, jeg er et B-menneske som trenger kveldene. Det er min tid.

Jeg tror at vi gjerne skaper oss et liv som er forenlig med den døgnrytmen vi ønsker oss. Jeg ville aldri valgt en jobb som startet grytidlig hver eneste dag, mens andre ikke ville valgt min type jobber.

Barna har etter de første årene også blitt glad i å sove lenge og legger seg ikke så tidlig som jeg ser andre barn kan gjøre.

Skrevet
27 minutter siden, Nyttårs barn skrev:

Vi er faktisk forskjellige, jeg er et B-menneske som trenger kveldene. Det er min tid.

Jeg tror at vi gjerne skaper oss et liv som er forenlig med den døgnrytmen vi ønsker oss. Jeg ville aldri valgt en jobb som startet grytidlig hver eneste dag, mens andre ikke ville valgt min type jobber.

Barna har etter de første årene også blitt glad i å sove lenge og legger seg ikke så tidlig som jeg ser andre barn kan gjøre.

Ja, det ligger nok mye i det. Jeg virker ikke særlig godt før 9 på morningen, selv om jeg er oppe 6.30 i ukedagene. På kveldene kvikner jeg derimot til. Trene på morningen hadde ikke fungert for meg, ikke tidlig hvertfall. Og jeg hadde følt jeg gikk glipp av den voksne delen av døgnet om jeg la meg klokken 21 eller 22. Jeg trenger kveld.

Men det spiller nok også inn at jeg er alene. Ser mange skriver hvordan de fordeler ting mellom seg. En gjør ditt, den andre datt. Jeg må gjøre alt selv. Ungene hjelper jo til såklart. Men det blir ikke helt det samme.

Skrevet

Alt over 6 timer søvn er bonus :) Er ufattelig dårlig på å legge meg. Skal bare..... 
Hvis jeg i perioder prøver å være flink for å få 8-timers søvn så går det bare ett par dager før jeg "sliter" med å sovne. Vanligvis så sovner jeg i det hodet treffer puta. Hater å ikke få sove, men det løser seg når man hele livet stort sett ligger litt i manko på søvn. Skulle gjerne hatt flere timer i døgnet for å rekke alt jeg har lyst til/må rekke. Kona derimot trenger mye mer søvn enn meg så jeg har fått mye alene-tid i løpet av 13 år :)

Skrevet
På 26.1.2019 den 9.38, Anonym bruker skrev:

Jeg legger meg gjerne kl 21-22. Dagene er fulle av jobb og aktiviteter, og jeg trenger mye søvn. Vi har 3 barn i barneskolen. 

Dagene våre fungerer greit, står opp kl 06, setter på en maskin med klær, og lager niste til ungene mens mannen vekker barn og lager frokost. 

Jeg kjører til SFO og er på jobb fra 8-15.45. Henter, lager middag (planlagt på lørdag) legger klærne over i tørketrommelen og hjelper barna med lekser mens middagen lages. 

Så er det aktiviteter, alle begynner kl 18, og de er på samme aktivitet. Den som ikke kjører (må kjøre pga avstand) vasker opp og rydder) Kjører jeg, så trimmer jeg mens barna er på aktivitet. Gjør styrkeøvelser innimellom i løpet av dagen. 

Etter at barna er i seng, er det meste klart allerede, huset vaskes i helgene, og jeg legger meg mye heller enn å sitte og trykke på telefonen eller fjernkontrollen til langt på natt. 

Er dere to i forholdet? Hva bidrar han med?

Anonymkode: e2576...792

Skrevet

Hva slags trening gjør dere? 

Anonymkode: 3c3c9...385

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva slags trening gjør dere? 

Anonymkode: 3c3c9...385

Jeg trener kampsport to ganger i uka fast og så minst to treninger til (styrke eller løping) nå om vintern blir det endel slalom og. 

Skrevet

Jeg er A-menneske. Jeg får uansett sjelden gjort noe fornuftig etter kl 21. Legger jeg meg meg kl 22/22.30 har jeg hatt god tid til å lande og slappe av. Jeg er alene med to barn. Jeg gjør en del i huset på morgenen før jobb og etter middagen. Når ungene er i seng gjør jeg det siste ting som MÅ gjøres den dagen, og så lager jeg te og slapper av før jeg legger meg.

Anonymkode: e370c...741

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er dere to i forholdet? Hva bidrar han med?

Anonymkode: e2576...792

Han vekker unger og lager frokost, kjører på halvparten av aktivitetene, og rydder og vasker når han er hjemme. 

Han måker og tar seg av søpla, mater hønene og renser hønsehuset, smører, renser og glider ski, (trening og renn ca 3 x i uken). I tillegg til at han har tre verv i lokale foreninger (jeg har bare ett nå). 

Jeg bidrar litt mer i hverdagspliktene. Han jobber litt mer enn meg. Vi tar hensyn til hverandre og bidrar der det trengs... 

Skrevet

Det høres litt trist ut å måtte legge seg så tidlig. Aldri en kinotur eller konsert på kvelden, en skravlekveld med venninner, eller kunne melde seg på en aktivitet som starter etter 19? Jeg har hatt unger der treningstimen startet 20.30 og varte til 21.30. Nekter man da ungene å delta fordi mor vil legge seg? 

Jeg har to venninner som gjerne legger seg tidlig. Hun ene er gjerne oppe klokka halv fem og har bakt brød og vaska to maskiner før hun kommer på jobb, så hun får jo gjort mye. Hun er heller ikke så rigid på leggetid, så vi kan gå på konserter og kino sammen. Hun andre sier at hun må ha 10 timers søvn, så hun legger seg kl. 21, omtrent uten unntak og står opp samtidig som meg. Om vi skal være sammen, så er det rett etter jobb. Jeg legger meg ca 23.30 -24., så jeg har 2- 3 timer mer i døgnet å gjøre ting på enn henne, og jeg vet ikke helt hva hun dropper, for jeg sitter jo ikke pal i sofaen i tre timer hver kveld. Jeg kjenner jeg er litt overraska over hvor mange det er som legger seg så tidlig. Jeg ringer jo gjerne folk fram til klokka 22, for de fleste er jo våkne da om de er friske.

Skrevet
2 minutter siden, Himmel og hav skrev:

Det høres litt trist ut å måtte legge seg så tidlig. Aldri en kinotur eller konsert på kvelden, en skravlekveld med venninner, eller kunne melde seg på en aktivitet som starter etter 19? Jeg har hatt unger der treningstimen startet 20.30 og varte til 21.30. Nekter man da ungene å delta fordi mor vil legge seg? 

Jeg har to venninner som gjerne legger seg tidlig. Hun ene er gjerne oppe klokka halv fem og har bakt brød og vaska to maskiner før hun kommer på jobb, så hun får jo gjort mye. Hun er heller ikke så rigid på leggetid, så vi kan gå på konserter og kino sammen. Hun andre sier at hun må ha 10 timers søvn, så hun legger seg kl. 21, omtrent uten unntak og står opp samtidig som meg. Om vi skal være sammen, så er det rett etter jobb. Jeg legger meg ca 23.30 -24., så jeg har 2- 3 timer mer i døgnet å gjøre ting på enn henne, og jeg vet ikke helt hva hun dropper, for jeg sitter jo ikke pal i sofaen i tre timer hver kveld. Jeg kjenner jeg er litt overraska over hvor mange det er som legger seg så tidlig. Jeg ringer jo gjerne folk fram til klokka 22, for de fleste er jo våkne da om de er friske.

Jeg skjønner ikke hvor du har det fra at man er så rigid. Jeg legger meg som regel tidlig, fordi da blir jeg ikke trøtt dagen etter, men hvis jeg skal noe en kveld feks konsert, så går jeg selvsagt på det. Men da blir jeg tilsvarende trøtt dagen etter, noe som er kjedelig. Så jeg prøver å legge meg tidlig de fleste hverdager.

Skrevet
1 minutt siden, tante grusom master of law skrev:

Jeg skjønner ikke hvor du har det fra at man er så rigid. Jeg legger meg som regel tidlig, fordi da blir jeg ikke trøtt dagen etter, men hvis jeg skal noe en kveld feks konsert, så går jeg selvsagt på det. Men da blir jeg tilsvarende trøtt dagen etter, noe som er kjedelig. Så jeg prøver å legge meg tidlig de fleste hverdager.

Dette 👆🏻

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...