Gå til innhold

Nå kan barn under 15 ha vipps. Men da må vel de ha konto m begge foreldres samtykke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnefar er kontrollfreak og fiendtlig. Derfor har ikke ungdomen eget kort.

Anonymkode: 5c53a...619

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De må dessverre det ja.

Anonymkode: 00b92...22d

Skrevet

Begge foreldrene må ha vipps også, slik jeg forstår det. 

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Barnefar er kontrollfreak og fiendtlig. Derfor har ikke ungdomen eget kort.

Anonymkode: 5c53a...619

Er vel bra å ha litt kontroll over økonomien, der en kan rettlede barnet sitt, så han ikke bruker mere penger enn en har, samt lære seg å spare. 

Er mange som vokser opp uten å lære seg å spare litt hver mnd. Og bruker opp lønna si med en gang en får den. 

Er vel en grunn for at luksusfellen er en suksess... 🧐

Anonymkode: 64905...0f4

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er vel bra å ha litt kontroll over økonomien, der en kan rettlede barnet sitt, så han ikke bruker mere penger enn en har, samt lære seg å spare. 

Er mange som vokser opp uten å lære seg å spare litt hver mnd. Og bruker opp lønna si med en gang en får den. 

Er vel en grunn for at luksusfellen er en suksess... 🧐

Anonymkode: 64905...0f4

Hva i alle dager har det med å kunne ha et ordinært bankkort og Vipps å gjøre? I 2019 er dette normen.

Her bor far i utlandet, dermed kan ikke datteren vår få Vipps. Jeg skjønner at de må ha litt kontroll, men de har tatt lite høyde for de ganske mange unntakene der det ikke er mulig å få to godkjenninger. I tillegg har jeg fullt foreldreansvar så jeg burde egentlig kunne gi tilgang til Vipps alene uansett, kan skaffe både pass og bankkonto uten fullmakt. Håper de fikser det i neste runde.

Anonymkode: 0c863...9b6

Skrevet

Jeg har (dessverre) delt foreldreansvar med min eks-mann.  Men, fylkesmannen har fratatt ham retten til å disponere barnas økonomi. Se vergemålsloven, paragraf 18, 4 ledd.  "Hvis den mindreårige ikke bor sammen med begge vergene, kan fylkesmannen bestemme at den ene av vergene alene skal disponere over bankkonto som tilhører den mindreårige. Fylkesmannen skal gi finansinstitusjonen melding om vedtaket."

Jeg fylte ut et skjema på nett for å få dette ordnet (det er noen år siden).  Jeg ringte fylkesmannens kontor og fikk veiledning.  Fylkesmannen sendte så vedtak til banken, meg og eksmannen min om at han ikke lenger hadde rett til å disponere barnas kontoer.  Da ene barnet mitt ble gammel nok til å få eget bankkort og nettbank var det dermed bare jeg som måtte samtykke.  

For ordens skyld har eks-mannen min ikke truffet barna på flere år.  I vårt tilfelle er det ikke snakk om litt vanskelig samarbeid med en eks-mann, han er psykisk syk og gjør det han kan for å gjøre mitt og barnas liv vanskelig.  Jeg kunne dokumentere for fylkesmannen at barnas far som hadde 0 % samvær hadde tatt ut store summer fra barnas kontoer.    

Anonymkode: b956c...1f8

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva i alle dager har det med å kunne ha et ordinært bankkort og Vipps å gjøre? I 2019 er dette normen.

Her bor far i utlandet, dermed kan ikke datteren vår få Vipps. Jeg skjønner at de må ha litt kontroll, men de har tatt lite høyde for de ganske mange unntakene der det ikke er mulig å få to godkjenninger. I tillegg har jeg fullt foreldreansvar så jeg burde egentlig kunne gi tilgang til Vipps alene uansett, kan skaffe både pass og bankkonto uten fullmakt. Håper de fikser det i neste runde.

Anonymkode: 0c863...9b6

Om du kan skaffe bankkonto uten fullmakt kan du vel skaffe bankkort også? 

Sønnen min på 15 har både kort og bankkort fra før da, men bare jeg trengte godkjenne at kortet kan brukes på nett og vips kunne han ha vipps.

Anonymkode: 99dcf...13e

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Sønnen min på 15 har både kort og bankkort fra før da, men bare jeg trengte godkjenne at kortet kan brukes på nett og vips kunne han ha vipps.

Både kort og konto fra før mente jeg selvfølgelig.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

For de under 15 må begge foreldrene samtykke på vipps. De har ingen ordning for de som bare har én forelder med foreldreansvar ennå.

Anonymkode: 00b92...22d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...