Gå til innhold

Når ble det tabu å si n*ger?

Anbefalte innlegg

Skrevet
48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg bor i distriktet så henger litt etter. Men jobber på en multietnisk arbeidsplass. Av og til vet jeg ikke hva folk heter men har allikevel behov for å beskrive vedkommende. Sier hun asiatiske, mexicanske, eller hun blonde som jobber her eller der. Må da være helt uproblematisk...

Jeg sier ikke neger, men forleden måtte jeg omtale min eritreiske kollega til noen eksterne som ikke vet hva hun heter. Jeg sa da «hun sorte». Fikk korreks av de andre for det var visst ufint å si også 🤷‍♀️

Anonymkode: ee35c...802

Ordet jeg bruker når jeg skal beskrive folk jeg ikke vet helt hvor er fra (klarer stort sett å se at en person er somalier, eller fra enten Eritrea eller Etiopia, men i Vest Afrika klarer jeg ikke skille mellom land) er mørke. De gangene jeg stort sett snakker om fargen til folk er med dattera, som er ganske opptatt av dette. Hun lurer ofte på når vi skal treffe nye folk, om de er lyse som meg, mørke som pappaen eller kanskje slik som henne. Hun selv snakker vel oftest om mørkebrun og lysebrun. 

Jeg skjønner ikke helt hva problemet er med de som mener de må bruke ordet neger for å kunne beskrive en person. Hvis jeg skal beskrive hvem jeg snakker om til dattera, så kan jeg jo f.eks. si en mørkebrun person med svart krusete hår. 

Jeg har aldri brukt ordet neger, og heller aldri følt at jeg har manglet noe ord for å beskrive noen for det! Dessuten bruker mange ordet feil. Sånn egentlig burde vel begrepet f.eks. ikke brukes på øst-afrikanere, som har et helt annet utseende enn vest-afrikanere. Men de som insisterer på å bruke ordet, bruker det vel på alle. 

Anonymkode: eb6f4...805

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...