Gå til innhold

Når ble det tabu å si n*ger?

Anbefalte innlegg

Dette er noe jeg har lurt litt på. Når ble dette et fy-fy ord? Var det på 70, 80 eller 90-tallet, eller varierte dette? 

Dette spørsmålet er ikke rasistisk ment, er bare nyskjerrig pga. at Astrid Lindgren måtte bytte om dette ordet i en av bøkene sine. Det må jo bety at ordet ikke var tabu når bøkene ble skrevet??? 

Anonymkode: 1dcf2...b49

Fortsetter under...

Jeg vet ikke om det var ett tidsrom hvor det skjedde, men husker at det ikke var greit å si da jeg gikk på barneskolen på starten av 90-tallet. Min bestefar sier det ennå, for han «mener det jo ikke slemt» 🙄 Retter på ham hver gang.

Anonymkode: ea455...35a

Jeg husker det ble «strengere», altså at folk begynte å kommenter om noen brukte ordet i starten av 2000-tallet. Da var jeg så vidt 20, så er mulig jeg har gått glipp av det før. Har aldri brukt ordet selv, men husker godt at det var flere på jobben som snakket mye om dette da, og folk i 40-årene ristet på hodet over hvor hårsår man kunne være.

Anonymkode: f6206...e89

Det har aldri vel vært tabu, men det viser hvor mye du bryr deg om andre, og om du ønsker å minne om en sår historie i ditt manglende ordforråd. I mine foreldres leksikon (tror det er Aschehoug) fra 1964 står dette, så dette skjedde ikke på 2000-tallet egentlig. 

Anonymkode: 81fe9...c2f

Tror det kommer litt an på hvor du bor. I bygdene rundt omkring var det nok husrent mye lengre enn i byene.

Min svigerfar fra minibygd i Telemark kan fortsatt si det...men med visshet om at det ikke er ok mer

Anonymkode: 516ad...2a6

Annonse

Jeg vil si i løpet av 90-tallet, nærmere 2000. Småby på nordvestlandet. Jeg er født på 60-tallet, mine foreldre var overhodet ikke rasistiske så vokste opp med nøytral betydning av ordet. 

Hadde jeg griset meg til i lek kunne mamma si «jøss du er jo svart som en neger» 😊

Bruker ikke ordet selv nå, men syns vi må ha en viss aksept for at smådemente 80-åringer bruker det. Som oftest menes det ikke noe vondt med det.

Anonymkode: ee35c...802

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet ikke om det var ett tidsrom hvor det skjedde, men husker at det ikke var greit å si da jeg gikk på barneskolen på starten av 90-tallet. Min bestefar sier det ennå, for han «mener det jo ikke slemt» 🙄 Retter på ham hver gang.

Retter på han? Så irriterende du må være! Kan han ikke bare få si neger, da? 

Anonymkode: 2885d...421

Husker at en klassekamerat snakket om "negrene" i Sør-Afrika da vi så filmen Cry Freedom på skolen. Vi var russ i 1990, så ordet må ha vært "ut" før det; for jeg husker at flere av oss reagerte på uttrykksmåten. Jeg kommer ikke fra en storby. Lite tettsted i Nord-Norge. 

Anonymkode: 89737...ef8

Jeg er født på 70 tallet og man brukte neger på samme måte som kineser og italiener. 

Bevisstheten kom vel en gang på 90 tallet, vil jeg tro.

Jeg bruker det aldri nå, men må innrømme at ordet fremdeles ligger langt fremme i pannebrasken når jeg skal beskrive en med afrikanske trekk 😖

Jeg provoseres av dem som sier neger av prinsipp, for 'de mener ikke noe stygt med det', eller de kjenner en som kaller seg det selv. 

Det er nok heldigvis på vei ut, jeg tror ikke barna mine vet hva ordet betyr engang. 

Anonymkode: cc569...767

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Retter på han? Så irriterende du må være! Kan han ikke bare få si neger, da? 

Anonymkode: 2885d...421

Hvorfor? Han vet jo selv at det ikke er akseptert å si, ikke er han gammel eller «glemsk» på noen måte heller. Vi har et veldig tett forhold, og kan snakke om alt og komme med konstruktiv kritikk uten at noen av oss blir lei seg av den grunn. Han har blant annet nulltoleranse for «baksnakking», og ikke i den grad at han syns det er ufint å prate stygt om noen bak deres rygg, det gjelder alt av samtaler man ikke har tatt opp med den parten, nevner jeg for eksempel at ei på jobben er litt irriterende får jeg «retting» av ham. Vi er glade i hverandre begge to, nok til å si ifra når den andre gjør en feil. Skjønner det kan se feil ut med kommentaren ut av det blå på et forum, men.

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er født på 70 tallet og man brukte neger på samme måte som kineser og italiener. 

Bevisstheten kom vel en gang på 90 tallet, vil jeg tro.

Jeg bruker det aldri nå, men må innrømme at ordet fremdeles ligger langt fremme i pannebrasken når jeg skal beskrive en med afrikanske trekk 😖

Jeg provoseres av dem som sier neger av prinsipp, for 'de mener ikke noe stygt med det', eller de kjenner en som kaller seg det selv. 

Det er nok heldigvis på vei ut, jeg tror ikke barna mine vet hva ordet betyr engang. 

Det var lenge en del av mitt vokabular også (jeg er også fra syttitallet). 

Men med den kunnskapen vi har i dag, så er det ikke noe poeng å tviholde på ord som oppleves nedverdigende for dem som det omtaler. Jeg går ikke rundt og sier 'mongo' og 'guling' heller, liksom. Eller kaller barn født utenfor ekteskap for 'lausunge'. 

Det handler egentlig bare om vanlig folkeskikk. 

Jeg tror nesten ikke barna mine har hørt uttrykket, bra at det er i ferd med å forsvinne. 

Annonse

Det er nok heldigvis på vei ut, jeg tror ikke barna mine vet hva ordet betyr engang

1 time siden, the amazing spidermamma skrev:

Jeg tror nesten ikke barna mine har hørt uttrykket, bra at det er i ferd med å forsvinne. 

Min eldste er nå 20 år, og hadde en plate med Thorbjørn Egner-sanger som liten. Der var selvsagt "Vesle Hoa" med ...😳 han som i teksten er "en ekte hottentott"! (Nokså betent, men låta er jo veldig groovy.) Jeg hørte gutten min synge på denne sangen innimellom, da var han vel ca 5 år, og han kjente ikke ordet "negergutt" så han sang om "jegergutten Hoa"... Husker at jeg pustet lettet ut. 

De yngre barna mine har heller ikke lært det ordet. 

Min eldste er nå 20 år, og hadde en plate med Thorbjørn Egner-sanger som liten. Der var selvsagt "Vesle Hoa" med ...😳 han som i teksten er "en ekte hottentott"! (Nokså betent, men låta er jo veldig groovy.) Jeg hørte gutten min synge på denne sangen innimellom, da var han vel ca 5 år, og han kjente ikke ordet "negergutt" så han sang om "jegergutten Hoa"... Husker at jeg pustet lettet ut. 

De yngre barna mine har heller ikke lært det ordet. 

Det var jo en genial omdiktning! 😀

Jeg bodde i Afrika da jeg var liten på 70-tallet. Vi sa da neger om afrikanerne, uten at vi mente noe stygt med det. På 80 tallet snakket vi også om negre når vi skulle snakke om noe som skjedde om tiden i Afrika. Tror endringen skjedde på begynnelsen av 90-tallet.

Anonymkode: 9e447...b9b

Jeg ble født i 97. Det har vært et ord som ikke er lov å si for meg så lenge jeg kan huske  men jeg har blitt lært at Nigger(?) er enda verre. Jeg hadde mange venner fra Pakistan,Sri lanka og Somalia å Algerie og de brukte ordet neger hele tiden... Jeg fikk ike lov av mine foreldre å si det da de sa det var rasistisk. De likte ikke bli kalt Afro amerikaner da ikke alle var fra Afrika selvom læreren lærte oss at det har riktig ord. 

Anonymkode: b35ed...6e9

Jeg kan finne på å bruke ordet enda, men passer meg for hvem jeg omgås når jeg bruker ordet. Ungene vet at det er et «stygt» ord, selvom jeg egentlig ikke syns det. Jeg kjenner flere gjennom jobben som omtaler seg selv som neger, og det fins ikke større rassikrer enn utlendingene selv! De kaller hverandre jævla utlending, jævla neger og «rakker ned» på hverandre på tvers av etnisitet. Jeg syns ikke neger er et stygt ord. Jeg syns «jævla neger» er stygt, på samme måte som «jævla kjærring» eller alt annet man kan putte stygge ord foran...

har igrunn inntrykk av at dette var noe som kom for fullt tidlig 2000, når bruken av Internett tok seg opp 

Anonymkode: be337...bf2

• 4 uker senere...
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det var ikke tabu på 2000-tallet da jeg gikk på skolen. Vi hadde to negre i klassen og begge brukte ordet om seg selv om sine søsken. Det var en organisasjon som kalte seg «Afrikan [sic!] Youth in Norway», og som bestod av et par-tre ekstra hårsåre personer, som først på slutten av 1990-tallet og så igjen rundt 2007 begynte å klage over bruken av ordet. Innvendingene fra denne organisasjonene handlet ikke om det norske ordet neger, men forholdt seg utelukkende til språkbrukstradisjoner på engelsk, og de virket i det hele tatt ikke interessert i det norske språk- og kulturområdet. De forvekslet også det norske ordet neger med sørstatsordet «nigger» i USA. Disse ordene har ingenting med hverandre å gjøre. Neger tilsvarer engelsk negro som så sent som i den siste folketellingen i USA i 2010 var et av tre likestilte begreper for negre (ved siden av black og African American). Uansett har ordet ikke kommet til norsk fra engelsk, men fra andre europeiske språk som fransk og betyr i norsk bare svart, og er ikke verre enn ordet «hvit».

Anonymkode: ce041...7c0

Men hvis noen føler at det er stigmatiserende og et rasistisk ord, bør vel det være greit. Har du så begrenset ordforråd at du må bruke et begrep som får deg til å fremstå kort og ignorant? Eller er du bare vrang? 

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og hvilket annet ord finnes det for «neger»? Man går selvsagt ikke rundt og kaller folk «negre» hele tiden, like lite som man kaller hvite for «hvite» hele tiden. Men i noen sammenhenger trenger man et slikt beskrivende ord.

Og nei, ordet kan ikke erstattes av «afrikaner», et ord som handler om et kontinent der folk like gjerne kan være arabere, berbere eller hvite og som dessuten opprinnelig var et europeisk navn på bare Nord-Afrika og deres innbyggere.

Anonymkode: ce041...7c0

Svart?

Anonymkode: 73d37...788

Bor i Oslo. Her startet denne «oppvåkningen» tidlig åttitallet. Det var vel ikke skrevet så mye om det men det ble sett på som politisk ukorrekt. Ut på nittitallet ble det litt skriverier, husker leserinnlegg osv der folk tok tak i neger, pakkis, guling. 

Har venner fra flere kulturer og i vår vennegjeng brukte vi neger’n kineser’n som en vennskapelig greie da vi var tenåringer. Dette sluttet vi med rundt den tiden det ble debatter. Min afrikanske venn kan noen ganger på humoristisk vis si «neger’n i meg liker ikke dette» men han hadde nok ikke satt pris på om andre sa det. 

Når det gjelder å omtale mennesker som «han afrikanske» «hun indiske» er uproblematisk på vår arbeidsplass men jeg har fått med meg at dette også er upassende. Men skal jeg be en kollega ta kontakt med Kathrine som jobber i 4. etg så er det naturlig å si, hun asiatiske om de ikke vet hvem hun er. Jeg har notert meg at det er støtende for enkelte så prøver å slutte med det. Selvom jeg selv har null problem å bli omtalt som «hun spanske». 

Anonymkode: bb145...485

Bor i Oslo. Her startet denne «oppvåkningen» tidlig åttitallet. Det var vel ikke skrevet så mye om det men det ble sett på som politisk ukorrekt. Ut på nittitallet ble det litt skriverier, husker leserinnlegg osv der folk tok tak i neger, pakkis, guling. 

Har venner fra flere kulturer og i vår vennegjeng brukte vi neger’n kineser’n som en vennskapelig greie da vi var tenåringer. Dette sluttet vi med rundt den tiden det ble debatter. Min afrikanske venn kan noen ganger på humoristisk vis si «neger’n i meg liker ikke dette» men han hadde nok ikke satt pris på om andre sa det. 

Når det gjelder å omtale mennesker som «han afrikanske» «hun indiske» er uproblematisk på vår arbeidsplass men jeg har fått med meg at dette også er upassende. Men skal jeg be en kollega ta kontakt med Kathrine som jobber i 4. etg så er det naturlig å si, hun asiatiske om de ikke vet hvem hun er. Jeg har notert meg at det er støtende for enkelte så prøver å slutte med det. Selvom jeg selv har null problem å bli omtalt som «hun spanske». 

Anonymkode: bb145...485

Jeg bor i distriktet så henger litt etter. Men jobber på en multietnisk arbeidsplass. Av og til vet jeg ikke hva folk heter men har allikevel behov for å beskrive vedkommende. Sier hun asiatiske, mexicanske, eller hun blonde som jobber her eller der. Må da være helt uproblematisk...

Jeg sier ikke neger, men forleden måtte jeg omtale min eritreiske kollega til noen eksterne som ikke vet hva hun heter. Jeg sa da «hun sorte». Fikk korreks av de andre for det var visst ufint å si også 🤷‍♀️

Anonymkode: ee35c...802

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...