Anonym bruker Skrevet 23. januar 2019 #1 Skrevet 23. januar 2019 Har et barn som er liten av vekst. Har vært hos legen tidligere pga dette, men fordi barnet er innenfor normalen gjorde ikke legen noen andre undersøkelser som f.eks blodprøve. Nå har alle i klassen dratt forbi og vi skal en ny tur til legen. Vil ikke utsette barnet for masse medisiner osv hvis barnet er innenfor hva som er normalt.. Men har noen andre gått igjennom dette og i såfall hva var årsaken? Kan det komme av en sykdom e.l som ikke oppdages på annen måte? Barnet mitt er snart i tenårene. Takk til de som tar seg tid til å lese og svare : ) Anonymkode: 7a905...762
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2019 #2 Skrevet 23. januar 2019 Kan jeg få spørre hvor høy, alder og kjønn? Har selv en sønn på 9 år som nå endelig passer i klesstørrelse 128 Anonymkode: 0b5e5...6cf
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2019 #3 Skrevet 23. januar 2019 Er det gutt eller jente? Jeg har to jenter og en gutt i nær familie, den ene jenta og gutten er kjempehøye, den andre jenta veldig lita. Jenta som er høy ble det tatt røntgen av hånden på osv og det ble estimert at hun ville bli ca 180 cm høy, og det gjør de ingenting med. Gutten ble estimert til over 2 meter høy, så han fikk hormoner for å stoppe veksten i 7.klasse, litt over i 8.klasse. Den jenta som var bitteliten fikk ikke mensen før hun var 14 år, og legen mente hun ville vokse i ca et år etter at den kom. Hun var hos legen siste gangen i 7.klasse og hadde da ikke fått mensen enda. Derfor gjorde de ingenting. Nå er hun 15 år og har vel blitt 157 cm eller noe sånt. Lita og nett, men ikke liten nok til hormonbehandling. Det er vel en del bivirkininger på slike hormoner, så de gir det ikke om det ikke er helt nødvendig. Anonymkode: d942d...0d6
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2019 #4 Skrevet 23. januar 2019 Min datter var veldig lav. Laveste i klassen fra første til siste skoledag på grunnskolen.ser på helsekortet hennes at hun var 114 cm og 14 kg da hun var 8 år, og 141 cm og 35 kg da hun var 13. Nå er hun 18, 167 cm og 50kg. Ingen sykdom eller andre årsaker. Jeg var likedan da jeg var liten. Vokste en del etter ungdomsskolen. Hvor høy er barnet? Gutt eller jente? Har inntrykk av at jenter vokser mest på barneskolen og gutter på ungdomsskolen. Anonymkode: 0931c...91b
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2019 #5 Skrevet 23. januar 2019 1. Om barnet er "snart i tenårene" er ingenting avgjort ennå. Han/hun kan starte å vokse "i morgen" og skyte i været. 2. Om det er snakk om gutt, gis det testosteron og alle reagerer med å vokse. 3. Om det er jente, tas det flere blodprøver og det er vanskeligere å få i gang puberteten/mensen for der har du problem med hypofyse/ovariene samspillet. Men det går også. 4. Jeg synes det er mer problematisk med tidlig pubertet (enn sen pubertet) der feks jenter får mens i 8årsalder. Da er de ikke modne nok til å godta og forstå blod,menstruasjon, akner,pupper og det hele. Sen pubertet er lettere å håndtere om det er snakk om sen pubertet i det hele tatt. Når det er snakk om vekst, alt gjelder. Jeg var høyest i klassen (feks) men så stoppet jeg opp, gutten fra min klasse ble basketballspiller. Alt er relativt. Nå ville jeg vært trolig blant de laveste i den klasse. Gutter generelt skyter i været relativt fort når puberteten først inntreffer. Anonymkode: 1314e...f52
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2019 #6 Skrevet 23. januar 2019 Sønnen vår på 6 år har fått veksthormon i ca 1 år nå, og kommer nok til å bruke det frem mot pubertet. Han lå hele tiden nederst på kurven, og etter mange prøver,røntgen og evalueringer ble det besluttet at han skulle få hormon. Det har gått over all forventning. Hatt kjempe effekt, og veksthastigheten har økt veldig. Han har ingen bivirkninger, og vi føler oss veldig godt ivaretatt. Anonymkode: 28654...07f
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2019 #7 Skrevet 23. januar 2019 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Sønnen vår på 6 år har fått veksthormon i ca 1 år nå, og kommer nok til å bruke det frem mot pubertet. Han lå hele tiden nederst på kurven, og etter mange prøver,røntgen og evalueringer ble det besluttet at han skulle få hormon. Det har gått over all forventning. Hatt kjempe effekt, og veksthastigheten har økt veldig. Han har ingen bivirkninger, og vi føler oss veldig godt ivaretatt. Anonymkode: 28654...07f Bivirkningene er ikke her og nå, de er på sikt. Det er vel bl.a mye større andel barnløse blant de som har fått hormoner.. Men jeg tror det i hovedsak gjelder de som får hormoner for å stoppe veksten, ikke de som får for å vokse. Så det gjelder ikke de små barna, men de kjempelange. Anonymkode: d942d...0d6
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2019 #8 Skrevet 23. januar 2019 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Bivirkningene er ikke her og nå, de er på sikt. Det er vel bl.a mye større andel barnløse blant de som har fått hormoner.. Men jeg tror det i hovedsak gjelder de som får hormoner for å stoppe veksten, ikke de som får for å vokse. Så det gjelder ikke de små barna, men de kjempelange. Anonymkode: d942d...0d6 Hormonbehandling mot manglende vekst kan også hindre barnløshet, så det er ikke nødvendigvis en grunn til å ikke ta det. Anonymkode: 27264...23b
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2019 #9 Skrevet 23. januar 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Kan jeg få spørre hvor høy, alder og kjønn? Har selv en sønn på 9 år som nå endelig passer i klesstørrelse 128 Anonymkode: 0b5e5...6cf Jente, 140 høy, 12 år. Tenker at det er ganske normalt, men vil bare være sikker. Ligger i underkant av kurven Anonymkode: 7a905...762
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2019 #10 Skrevet 23. januar 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Sønnen vår på 6 år har fått veksthormon i ca 1 år nå, og kommer nok til å bruke det frem mot pubertet. Han lå hele tiden nederst på kurven, og etter mange prøver,røntgen og evalueringer ble det besluttet at han skulle få hormon. Det har gått over all forventning. Hatt kjempe effekt, og veksthastigheten har økt veldig. Han har ingen bivirkninger, og vi føler oss veldig godt ivaretatt. Anonymkode: 28654...07f Kan jeg spørre hvor høy han var? Jeg er veldig bekymret for sønnen min og skulle ønske han kunne fått noe for å vokse, vet ikke hvor jeg skal begynne en gang. Anonymkode: 0b5e5...6cf
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2019 #11 Skrevet 23. januar 2019 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kan jeg spørre hvor høy han var? Jeg er veldig bekymret for sønnen min og skulle ønske han kunne fått noe for å vokse, vet ikke hvor jeg skal begynne en gang. Anonymkode: 0b5e5...6cf Jeg lurer og på denne. Har en gutt som fyller 5 år i år og som alltid har ligget på nederste kurve når det gjelder lengde. Anonymkode: 6c3d1...f60
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2019 #12 Skrevet 23. januar 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg lurer og på denne. Har en gutt som fyller 5 år i år og som alltid har ligget på nederste kurve når det gjelder lengde. Anonymkode: 6c3d1...f60 Min har ligget langt under nederste kurve hele livet Anonymkode: 0b5e5...6cf
3 er nok! Skrevet 23. januar 2019 #13 Skrevet 23. januar 2019 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Min har ligget langt under nederste kurve hele livet Anonymkode: 0b5e5...6cf Beklager, ikke meningen å like innlegget, jeg kom nær knappen, og nå klarer jeg ikke «un-like» det!
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2019 #14 Skrevet 23. januar 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jente, 140 høy, 12 år. Tenker at det er ganske normalt, men vil bare være sikker. Ligger i underkant av kurven Anonymkode: 7a905...762 Da tror jeg de vil vente til puberteten. De kan også gi henne hormoner for å få i gang pubertet. Hun er ennå ungtil det, tror jeg. Anonymkode: 1314e...f52
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2019 #15 Skrevet 23. januar 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jente, 140 høy, 12 år. Tenker at det er ganske normalt, men vil bare være sikker. Ligger i underkant av kurven Anonymkode: 7a905...762 Min eldste er 12år og 138,5 cm høy. Ligger under kurven. Jeg er ikke bekymret... når far er 172 og mor er 155 forventer vi heller ikke høye barn 😁 Vi har begge levd fint med å være lave. Tror ikke jeg har ønsket å være høyere etter fylte 15... Anonymkode: 1d639...e9d
MTF Skrevet 24. januar 2019 #16 Skrevet 24. januar 2019 14 timer siden, Anonym bruker skrev: Jente, 140 høy, 12 år. Tenker at det er ganske normalt, men vil bare være sikker. Ligger i underkant av kurven Anonymkode: 7a905...762 Høres mye lik ut som min jente på snart 12. Hun har alltid vært liten/minst og er nå 138 cm. Hun vokste veldig sakte da hun var baby, og var på barneklinikken for å ta diverse blodprøver og røntgen av hånden. Det fant de ikke noe unormalt, og legen sa at hun nok bare var et lite barn, og ville vokse i rykk og napp. Hun blir nok ikke veldig høy når hun er ferdig utvokst tipper jeg. Hun har enda liten skostørrelse (34), og har forstått at det kan være en indikasjon. Ikke plager størrelsen henne (annet enn når hun er i fornøyelsesparker/tivoli og er for lav for å ta de gøyeste tingene;-)) og hun er frisk og rask, så å gjøre noe med dette er aldri en tanke som har slått oss (eller legen tydeligvis).
Cat.68 Skrevet 24. januar 2019 #17 Skrevet 24. januar 2019 Jenta mi fikk veksthormon fra hun var 5 til hun var 10 år. Hun lå langt under nederste percentilen for jevnaldrende da vi startet. Da hun var 10 år ville de ta en pause for å sjekke om hun kunne vokse på egen hånd, og det gjorde hun. Nå er hun 13 og rett i underkant av 150.Målet har vært så nært 150 som mulig, men mye lengre en det blir hun nok ikke Hos henne kom det av en Cmv infeksjon ved fødsel hvor leveren hennes ble påvirket. Et barn som fulger sin egen kurve gjør dem sjeldent noe med. Du kan jo be om at dem tar røntgen av et bein i hånden hvis du er bekymret. Utfra den kan dem måle estimert sluttvekst.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå