Gå til innhold

typisk for 80-tallet? Trenger det til boken min.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Herregud jeg savner 80-tallet:-D

Kan skrive under på det meste som er nevnt her. I tillegg husker jeg at det var veldig populært å samle på glansbilder. Hadde de i album (sånne med lim på siden og plast over - veldig god å forklare, I know;-P) Man byttet glansbilder seg i mellom.

Anonymkode: f377b...0e9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skolesekken måtte være i brunt skinn og bæres henslengt over den ene skulderen. Helt feil å bære den på ryggen. Og den skulle ha hilsener skrevet på med tusj.

En periode skulle hadde alle hvite gummistøvler som skulle brettes ned.

Men klær og slike detaljer er jo bare småtteri når man tenker på hvor annerledes livet var uten mobil, data og Internett. Vet ikke hvor gammel du er, HI, og om du husker livet uten Internett. Man kunne bare ringe folk når man selv var hjemme og de var hjemme. Faktisk skrev jeg særoppgave på skrivemaskin i 1994. 

Anonymkode: 2fd28...c81

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Skolesekken måtte være i brunt skinn og bæres henslengt over den ene skulderen. Helt feil å bære den på ryggen. Og den skulle ha hilsener skrevet på med tusj.

En periode skulle hadde alle hvite gummistøvler som skulle brettes ned.

Men klær og slike detaljer er jo bare småtteri når man tenker på hvor annerledes livet var uten mobil, data og Internett. Vet ikke hvor gammel du er, HI, og om du husker livet uten Internett. Man kunne bare ringe folk når man selv var hjemme og de var hjemme. Faktisk skrev jeg særoppgave på skrivemaskin i 1994. 

Anonymkode: 2fd28...c81

Jeg skrev gæfor hånd i 1995.😅

Anonymkode: 7e6d8...b1d

Skrevet

poco loco og pocolino joggedresser var kult, husker de var steindyre

Anonymkode: 8f8aa...231

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og i Lørenskog og på Skjetten og i Lillestrøm. 

Anonymkode: 43109...7d3

Hmmmm. Jeg er fra Lillestrøm og ingen jeg kjente gikk med dette. Derimot gjorde vi narr av de fattige fra Nittedal som måtte ha strikk som skolisser. 😂😂😂

Anonymkode: 66714...997

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Brettet opp buksene (innovere ett) og brukte farget binders til å holde brettet oppe.  

Dette hadde jeg helt glemt :) Gjerne sånne trekantede litt store binders var poppis her

Anonymkode: 4d583...c7d

Skrevet

Jeg hadde maskinskriving som valgfag på ungdomsskolen....😶

Anonymkode: 90dfc...991

Gjest Havfruene
Skrevet
14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Her er det nok lokale variasjoner. Her hvor jeg bor brukte alle Amandasekk. En ryggsekk i skinn, som var mer attraktiv når den hadde begynt å mørkne i skinnet. Mange hadde hilsener og sitater som venner hadde skrevet med svart tusj. 

Anonymkode: 7e6d8...b1d

Ja, vi hadde skinnsekken på skolen, slik du beskriver.  Linsekken ble benyttet til tur i det store utland. 

Skrevet

Jappetid og ganske mye fokus på nyrike. Marmor var trendy og pompøs innredning. "Alle" hadde blekrosa stuer og hvite eller grå "skrukkete" skinnsalonger. Vannsenger ble regnet som medisin for vonde kropper. Hvite møbler var et must og i den tiden var det nok mange som ødela antikviteter med maling eller sandblåsing. Gardiner var gjerne stormønstrete med ubestemmelig mønster. Det tok av med vinylgulv som liksom lignet treverk og mange kvinner kjøpte pels med pannebånd til. Man skulle ha sølvbestikk og servise skulle nok helst være det aller dyreste av kjent norsk eller dansk merke og man "sparte" på slik på en annen måte enn nå.

Skrevet
På 24.1.2019 den 6.34, Anonym bruker skrev:

Si meg, er du fra Nittedal? Eneste som brukte isba med syltestrikk kom fra Nittedal av de jeg kjenner. 

Anonymkode: 66714...997

Nei nei... herfra også og vi bor syd i landet :)

Men for å nevne så begynte vi med Grorudpalme på den tiden, OG leste Romantikk😍 Starlet og et blad til som jeg ikke husker navnet på.

Skrevet

80-tallet på Pinterest insta etc. Søk i gamle reklamer. Les aviser og ukeblader fra 80-tallet på bibliotek osv👍🏻

Men det kuleste jeg husker var platespiller med arm som ikke beveget seg i bue, men som rett strek, wow ass

Anonymkode: fef4b...35f

Skrevet

Det var veldig "inn" og samle på ting som servietter, pyntesåper, glansbilder ol. Husker vi lekte spenn på boks i friminuttene på skolen. Pastellfarger var veldig inn. 

Vi gikk i høyvannsbukser, grilldress, vella parmanent var skikkelig stilig husker jeg, sammen med kort puffa lugg med altformye hårspray i 🙈. Kokt skinke var DYRT og det hadde vi bare når mamma skulle lage smørbrød. 

Ellers gikk det mye i lørdags pizza, terte skjell med amerikanske blanding, fiskeboller og hvit saus, fiskepinner med ris, kjøttkaker og en del husmannskost som steik på søndager, lapskaus, komle ol. 

Vi hadd bare NRK så høydepunktet var barne tv. Derrick på fredagskvelden var obligatorisk. 

Ellers så klatret vi i trær, var ute med venner og herja rundt. 

Skrevet

Driver å skriver ut kommentarene deres, skal se ordentlig på hver eneste en av dem, lover ❤️Flere er fortsatt velkomne til å skrive, printer dem og limer dem inn i en inspirasjonsbok som jeg har 🙂

Anonymkode: 48d1a...651

Skrevet

Nå er riktignok Døden på Oslo S fra 1990, men du får nok et ganske greit bilde av slutten av åttitallet med tanke på interiør, mattradisjon osv

Anonymkode: 181d0...b19

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå er riktignok Døden på Oslo S fra 1990, men du får nok et ganske greit bilde av slutten av åttitallet med tanke på interiør, mattradisjon osv

❤️ Dette tipset var gull! Skal prøve å få sett den så snart som mulig! Takk! 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du har ikke særlig peiling, har du? Research på dib?...

Anonymkode: 40ed1...97b

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du har ikke særlig peiling, har du? Research på dib?...

Anonymkode: 40ed1...97b

Jeg har da flere kilder! Dette er bare en av EKSTREMT mange. Slutt å nebb, misunnelse kler deg ikke. 

Skrevet

En annen ting som var vanlig da, men uvanlig nå, er at mange røkte. Enkelte steder var det de kule som drev med slik, andre steder de "skumle"

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En annen ting som var vanlig da, men uvanlig nå, er at mange røkte. Enkelte steder var det de kule som drev med slik, andre steder de "skumle"

Notert 🙂 Takk ❤️ 

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger.

Ann Christin, admin

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og ikke minst denne:

https://tv.nrk.no/serie/forelsket-87

Skrevet av ungdommer, for ungdommer! Minnene strømmer på 😍

Skrevet

Slike strikkegensere fra Benetton var veldig populære på den tiden. 

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og ikke minst denne:

https://tv.nrk.no/serie/forelsket-87

Skrevet av ungdommer, for ungdommer! Minnene strømmer på 😍

Tusentakk ❤️❤️ Skal få sett denne i løpet av helgen også 😍

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Slike strikkegensere fra Benetton var veldig populære på den tiden. 

Tusentakk for tips 🙂 ❤️

Skrevet

Vi skrev brev.

Jeg skrev fast med ene kusinen min som bodde 6 timers reise unna, og så skrev jeg med to jenter i nabobyen.

Mange av oss samlet på brevpapir. Det fantes så mye fint med søte eller kule bilder. Noen ganger lagde vi egne konvolutter av sider fra et blad eller gavepapir. 

Telefonen stod i all offentlighet i stuen så skulle man dele hemmeligheter var brev bedre. I blant skrev vi kodebrev også.

Anonymkode: 90dfc...991

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...