Anonym bruker Skrevet 23. januar 2019 #26 Skrevet 23. januar 2019 Vi demonstrerte mot atomvåpen og de første artiklene om nedgangen i ozonlaget sto på trykk i mediene. Anonymkode: 5ce66...ace
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2019 #27 Skrevet 23. januar 2019 .... og så kom aids! Det skremte hele verden! I mediene stod det om hele familier som hadde dødd den ene etter den andre uten at man skjønte hvorfor inntil man oppdaget hiv. Ingen visste sikkert hvor lett det smittet. Ble virus ødelagt i en vanlig oppvaskmaskin? Kunne det smitte ved en klem? Var det trygt å spise ute? Hva om en hivsmittet hadde spist med gaflen før deg og den ikke var vasket skikkelig? Vi ble rådet til å være forsiktig og sjekke dorullen om vi brukte en offentlig do, for det gikk rykter om at sprøytenarkomane rengjorde sprøytespissene sine ved å stikke i dorullen. Hvis de var smittet kunne papiret overføre smitten direkte til dine slimhinner i underlivet. Det var ingen medisin. Det var en stygg måte å dø på. Anonymkode: 90dfc...991
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2019 #28 Skrevet 23. januar 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: .... og så kom aids! Det skremte hele verden! I mediene stod det om hele familier som hadde dødd den ene etter den andre uten at man skjønte hvorfor inntil man oppdaget hiv. Ingen visste sikkert hvor lett det smittet. Ble virus ødelagt i en vanlig oppvaskmaskin? Kunne det smitte ved en klem? Var det trygt å spise ute? Hva om en hivsmittet hadde spist med gaflen før deg og den ikke var vasket skikkelig? Vi ble rådet til å være forsiktig og sjekke dorullen om vi brukte en offentlig do, for det gikk rykter om at sprøytenarkomane rengjorde sprøytespissene sine ved å stikke i dorullen. Hvis de var smittet kunne papiret overføre smitten direkte til dine slimhinner i underlivet. Det var ingen medisin. Det var en stygg måte å dø på. Anonymkode: 90dfc...991 Åhh.. jeg var så redd for å få AIDS! også husker jeg at en voksen beroliget meg med at det var noe som bare homofile kunne få.. Huff.. Anonymkode: 62954...ee3
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2019 #29 Skrevet 23. januar 2019 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: .... og så kom aids! Det skremte hele verden! I mediene stod det om hele familier som hadde dødd den ene etter den andre uten at man skjønte hvorfor inntil man oppdaget hiv. Ingen visste sikkert hvor lett det smittet. Ble virus ødelagt i en vanlig oppvaskmaskin? Kunne det smitte ved en klem? Var det trygt å spise ute? Hva om en hivsmittet hadde spist med gaflen før deg og den ikke var vasket skikkelig? Vi ble rådet til å være forsiktig og sjekke dorullen om vi brukte en offentlig do, for det gikk rykter om at sprøytenarkomane rengjorde sprøytespissene sine ved å stikke i dorullen. Hvis de var smittet kunne papiret overføre smitten direkte til dine slimhinner i underlivet. Det var ingen medisin. Det var en stygg måte å dø på. Anonymkode: 90dfc...991 Husker godt Odd Kåre Rabben ❤️ Anonymkode: 4d583...c7d
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2019 #30 Skrevet 23. januar 2019 83-87 Hva lekte barna med? Barbie, lego, Donkey Kong- spill (se bilde), plommeslang, tegnet sammen, hoppet strikk (viktig på 80-tallet), leste Sølvpilen og Fantometblader. Hva gjorde dere på fritiden? Gikk på jazzballett, leste bøker og tegneserier, så barne- TV eller Halv 7 (Vi fikk farge-TV i 86. Det fantes kun 1 kanal og det var NrK, og barne-tv varte i bare 30 minutter, bortsett fra på lørdager når det i tillegg var Halvsju for ungdommene), var sammen med venner, leide videoboks og film på videosjappa, dro og badet om sommeren. Anonymkode: 5ce66...ace
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2019 #31 Skrevet 23. januar 2019 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor ikke. Hvorfor i alle dager spiller det en rolle for deg? Tror du at alle som skriver har opplevd alt de skriver om? Anonymkode: 4d583...c7d Nei, men hvis de skriver om 1800-tallet er vi like uvitende begge to. Der sitter jeg ikke med noen egenerfaring. Anonymkode: bee73...a65
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2019 #32 Skrevet 23. januar 2019 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg skal skrive en bok, hvor handlingen er lagt på slutten av 80-tallet. Men da levde ikke jeg, så trenger derfor hjelp. Har gjort mye research, lest bøker om 80-tallet og sett filmer fra den tiden. Men da får jeg et amerikansk preg, noe jeg ikke vil ha, siden det meste skjer i Norge. Dette er spørsmål jeg hadde blitt SÅ glad hvis noen kunne svart meg på : Hva gikk bertene med? Hva gikk den vanlige tenåringen med? Hva gikk barna i? Hva lekte barna med? Hva spiste folk? Hva gjorde dere på fritiden? Hadde blitt så glad hvis du svarte på ett, eller flere av disse ❤️ Anonymkode: 48d1a...651 Det har jo ganske mye å si hvor i landet du er også da. Mye lokale variasjoner her altså. Sikker på at du ikke burde gjøre noe du kan heller? Anonymkode: 98944...491
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2019 #33 Skrevet 23. januar 2019 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det har jo ganske mye å si hvor i landet du er også da. Mye lokale variasjoner her altså. Sikker på at du ikke burde gjøre noe du kan heller? Anonymkode: 98944...491 Kan eventuelt oppsøke mennesker som levde på 80-tallet der boken faktisk skal finne sted. Dette har jeg ikke tenkt på før, faktisk, genialt! Anonymkode: 48d1a...651
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2019 #34 Skrevet 23. januar 2019 Veldig mange fantastiske svar til dere over ❤️ Så snille dere er som deler med meg om 80-tallet, hadde ikke forventet å få så bra respons! Tusen takk😘 Anonymkode: 48d1a...651
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2019 #35 Skrevet 23. januar 2019 Flere er velkomne til å skrive hvis de vil også ❤️ Trenger så mye informasjon som overhodet mulig for å være ærlig, og har fått mange fine ideer om hva som kan skje i boken, i tillegg til hovedhandlingen! Anonymkode: 48d1a...651
Gjest Havfruene Skrevet 23. januar 2019 #36 Skrevet 23. januar 2019 Lewis 501. Alle måtte ha Stort hår og strekkbukser i knalle farger. Sjokkrosa feks. Millet dunjakke i nydelige farger (lilla, rosa og grønn, gjerne i kombinasjon), jakkene var langt finere enn dagens Bukser som hadde stripe av hjemmesydd stoff langs kanten (ytterside) Ryggsekkk i linstoff med alles signatur (med Norgesflagg, og tekst med signatur og hilsen) Pusurbok med hilsen fra alle klassekamerater (inneholdt også vitser) Stoore klær, med stoor logo, Kunne være Ball, Lewis, mener også Diesel men den er jeg litt usikker på) Clynol hårspray for å få håret til å liggge stivt en hel dag eller uke, men eggehvite og gelatin kunne fikse det samme. Kastanjevann for brunfarge til huden men også solarium for dem som hadde litt mer penger. De aller rikeste reiste til Thailand eller til andre solfylte land. Kjøp av påskegodt i Innsbruck eller annen vinterferieby var like eksotisk som ananas. Vi hadde appelsiner ved jul, samme gjelder mandariner. Vi gledet oss til jul. Marsipangris og marsipan var det beste jeg fikk
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2019 #37 Skrevet 24. januar 2019 Vi vasket håret med Jane Helen, sprayet oss med Date parfyme og til og med Vanderbilt og Musk. Sminket oss med pasteller fra Dolly og Debbie. Millet dunjakker er nevnt, men ikke glem Isba-sko! De kuleste brukte syltestrikker i stedet for skolisser. Cowboystøvler kom plutselig på moten rundt 1988/89. Anonymkode: 181d0...b19
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2019 #38 Skrevet 24. januar 2019 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi vasket håret med Jane Helen, sprayet oss med Date parfyme og til og med Vanderbilt og Musk. Sminket oss med pasteller fra Dolly og Debbie. Millet dunjakker er nevnt, men ikke glem Isba-sko! De kuleste brukte syltestrikker i stedet for skolisser. Cowboystøvler kom plutselig på moten rundt 1988/89. Anonymkode: 181d0...b19 Ikke glem de skoene her https://www.kk.no/mote/hostens-styggeste-sko-68060638 Anonymkode: 4d583...c7d
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2019 #39 Skrevet 24. januar 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Flere er velkomne til å skrive hvis de vil også ❤️ Trenger så mye informasjon som overhodet mulig for å være ærlig, og har fått mange fine ideer om hva som kan skje i boken, i tillegg til hovedhandlingen! Anonymkode: 48d1a...651 Sprer du inntektene fra den utover også, eller er du bare ute etter å få..? Anonymkode: bee73...a65
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2019 #40 Skrevet 24. januar 2019 Hva gikk bertene med? 501 bukser med tynne skinnbelter. Neonfarger. Ball-genser. Pusete strikkagensere i pastell. Cowboystøvler. Ellers inspirerte Madonna endel. Skulle vi pynte oss husker jeg vi hadde collegegenser-kjoler. Damedress med sånne boblete bukser. Håret var også litt Brenda fra Beverly Hills. Hva gikk den vanlige tenåringen med? Henry Choice når foreldrene ikke hadde råd til 501. Olabukser med neonfarget stoffkile. Brettet opp buksene (innovere ett) og brukte farget binders til å holde brettet oppe. Joggebukser gikk til ALT. Joggesko. Olajakke var et must. Hva gikk barna i? Som i dag. Hva lekte barna med? Hva spiste folk? Grillet kylling med ris og loff. Stroganoff fra Toro (Lørdagsmiddag) Uncle Bens middager. Kokt torsk med bacon. Terteskjell. Pølselappskaus. Spagetti a la capri (grøss) tradisjonell norsk husmannskost. Hva gjorde dere på fritiden? Syklet. Fotball, korps eller hest her jeg bodde. Ellers hang vi på kiosken eller var hjemme hos hverandre og så på video. Ikke alle hadde mange forskjellige TV-kanaler men det var viktig å holde seg oppdatert på musikkanalene. Det var STAS å få bli med på ti i skuddet. Anonymkode: 66714...997
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2019 #41 Skrevet 24. januar 2019 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Vi vasket håret med Jane Helen, sprayet oss med Date parfyme og til og med Vanderbilt og Musk. Sminket oss med pasteller fra Dolly og Debbie. Millet dunjakker er nevnt, men ikke glem Isba-sko! De kuleste brukte syltestrikker i stedet for skolisser. Cowboystøvler kom plutselig på moten rundt 1988/89. Anonymkode: 181d0...b19 Si meg, er du fra Nittedal? Eneste som brukte isba med syltestrikk kom fra Nittedal av de jeg kjenner. Anonymkode: 66714...997
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2019 #42 Skrevet 24. januar 2019 26 minutter siden, Anonym bruker skrev: Si meg, er du fra Nittedal? Eneste som brukte isba med syltestrikk kom fra Nittedal av de jeg kjenner. Anonymkode: 66714...997 Nei, det var tydeligvis et fenomen på Gjøvik også Anonymkode: 181d0...b19
Spurvugla Skrevet 24. januar 2019 #43 Skrevet 24. januar 2019 Hva gikk barna i? Vanskelig spørsmål. Nesten som i dag, men ikke helt. Mindre kjoler på jentene (bare i bursdag og sånn), stoffene var ikke så elastiske som nå, så klærne var mindre tettsittende. Mye college-gensere. Ikke så mye ullundertøy, ull klødde. Min mor var økonomisk og lappet knærne på buksene mine. Det var ikke kult...
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2019 #44 Skrevet 24. januar 2019 Må ikke glemme Dynastiet! ALLE så det på onsdager. Anonymkode: ec24a...a67
the amazing spidermamma Skrevet 24. januar 2019 #45 Skrevet 24. januar 2019 23 minutter siden, Anonym bruker skrev: Må ikke glemme Dynastiet! ALLE så det på onsdager. Anonymkode: ec24a...a67 Ingen kommunestyremøter kunne legges til da, for alle skulle se Dynastiet! St-st-st-studio line fra Loreal! Jane Hellen sjampo, Date parfyme, Sad Sam tyggis, pannelugg med stivt av hårspray i (helst catzy eller clynol!), puddelpermanent, kreppet hår, krøllbørster (disse var også fine til å bruke som mikrofon når man skulle late som om man var Elisabeth Andreasson i Bobbysocks eller Carola). Grilla kylling med paprikapotetgull som tilbehør
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2019 #46 Skrevet 24. januar 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Nei, det var tydeligvis et fenomen på Gjøvik også Anonymkode: 181d0...b19 Hadde noen på Jessheim også Anonymkode: 80dbc...6d9
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2019 #47 Skrevet 24. januar 2019 8 timer siden, Havfruene skrev: Ryggsekkk i linstoff med alles signatur (med Norgesflagg, og tekst med signatur og hilsen) Her er det nok lokale variasjoner. Her hvor jeg bor brukte alle Amandasekk. En ryggsekk i skinn, som var mer attraktiv når den hadde begynt å mørkne i skinnet. Mange hadde hilsener og sitater som venner hadde skrevet med svart tusj. Anonymkode: 7e6d8...b1d
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2019 #48 Skrevet 24. januar 2019 Champagnebrus-kjærlighet på pinne og kjempeklumper med lakris eller sur smak, Bugg og Sad-Sam tyggegummi, der vi samlet på klistremerkene inni og byttet med hverandre, var godteri vi kjøpte når vi fant flasker vi kunne pante. Vi leste Starlet der vi blant annet kunne lese Ninas svar i spalten «Oss imellom» på spørsmål om mens og pubertet og andre flaue ting. Leste også Topp. Lekte masse ute i skogen uten at voksne visste hva vi gjorde. Vasset i bekken mens det fortsatt lå snø. Plukket blomster og bær og bygde hytte. Lekte med Barbiedokker. Hoppet strikk, slengtau og lekte blindebukk i friminuttene. Guttene kastet på stikka med tiøringer, men det var ikke lov. Gikk i joggedress og olabukser med vide, rette ben og stoffstripe i siden og digre snekkerbukser. Hørte på barnetimen for de minste på radio på morgenen. Av musikk hørte vi på A-HA og Bobbysocks. Tok opp på kassetter og kunne høre det på nytt. Så «Lekestue» på Barne-TV. Hadde kristendom som eget fag på skolen og lærte om kristendommen som om det var sannheten og ikke noe man valgte å tro på eller ikke. Pugget salmer og Fader vår. O-fag var en kombinasjon av historie, samfunnsfag og naturfag. På fritida sang vi i kor, gikk på teater, håndball eller korps, Anonymkode: 63ab8...d10
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2019 #49 Skrevet 24. januar 2019 Klær: Dunjakker i rosa eller mintgrønn farge. Levis 501 bukser. Rosa eller mintgrønn Ball eller Poco Loco genser. Seilersko. Alle hadde skinnsekker som skolesekk. Mat: Hver lørdag spiste vi enten Grandiosa eller lørdagskylling. Kosemat var også terteskjell med fiskepudding. Ellers var det mye kjedelig norsk husmannskost med poteter. Spiste aldri noe utenlandsk mat annet enn pizza og spagetti. Fritiden: Lekte mye ute i gata med naboene. Slåball, boksen går, akte i akebakken, bygde hytte i skogen. Var også med på noe organiserte aktiviteter som handball og musikkorpset. Mot slutten av 80-tallet ble det veldig populært med håndholdte små Nintendo spill (donkey kong). På skolen hoppet vi strikk i alle friminuttene. Alle så på samme TV kanal, så det som gikk på TV var et vanlig samtaleemne. Dynastiet, halv-sju, nyheter, melodi grand prix Anonymkode: 9ea89...a99
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2019 #50 Skrevet 24. januar 2019 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Si meg, er du fra Nittedal? Eneste som brukte isba med syltestrikk kom fra Nittedal av de jeg kjenner. Anonymkode: 66714...997 Og i Lørenskog og på Skjetten og i Lillestrøm. Anonymkode: 43109...7d3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå