Anonym bruker Skrevet 23. januar 2019 #1 Skrevet 23. januar 2019 Jeg skal skrive en bok, hvor handlingen er lagt på slutten av 80-tallet. Men da levde ikke jeg, så trenger derfor hjelp. Har gjort mye research, lest bøker om 80-tallet og sett filmer fra den tiden. Men da får jeg et amerikansk preg, noe jeg ikke vil ha, siden det meste skjer i Norge. Dette er spørsmål jeg hadde blitt SÅ glad hvis noen kunne svart meg på : Hva gikk bertene med? Hva gikk den vanlige tenåringen med? Hva gikk barna i? Hva lekte barna med? Hva spiste folk? Hva gjorde dere på fritiden? Hadde blitt så glad hvis du svarte på ett, eller flere av disse ❤️ Anonymkode: 48d1a...651
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2019 #2 Skrevet 23. januar 2019 Hvorfor ikke bruke en tid du kjenner? Anonymkode: 8616d...408
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2019 #3 Skrevet 23. januar 2019 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor ikke bruke en tid du kjenner? Anonymkode: 8616d...408 Fordi det ikke samstemmer med min forrige bok, som den er en oppfølger av 🙂 Anonymkode: 48d1a...651
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2019 #4 Skrevet 23. januar 2019 Å! Nå må du ikke stole blindt på hva jeg skriver, for det kan veldig godt være jeg husker feil, men jeg var ung ungdom på slutten av åttitallet, og da hadde vi: Sailor-sko med en spesiell knytting av lærremmene Ball-genser stappet nedi buksene Tynt belte Stort hår Puddelrocksveis eller hockeysveis på gutter Husker ikke hva vi lekte med, men det var viktig å være venn med noen som hadde VHS! Vi spiste fiskeboller i terteskjell, amerikansk gryte og ellers norsk husmannskost. På fritiden så vi på MTV eller super/sky channel og leste Topp eller Logo. Permanent var veldig in på jenter, forresten. Yngre barn lekte med sånne bamser som kunne stappes i egen mage og ble en slags ball, tror jeg. Ellers husker jeg div subkulturer som pønkere og blitzere og sånn, men kjenner ikke så godt til det. Men dét var tider, det! Anonymkode: e10bc...4ca
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2019 #5 Skrevet 23. januar 2019 Hva gikk bertene med? Hva gikk den vanlige tenåringen med? dongeribukser med farget stoffstripe i siden stenvasket dongeri korte magetopper ball genser leggvarmere pastellfarger og oversizede gensere og t-skjorter seilersko og tennissokker med blå og røde striper Hva gikk barna i? Hva lekte barna med? My little pony, barbiedokker, papirudukker. Jeg samlet på klistermerker - sad sam klistermerker, glansbilder, skjell. Jojo, sprettball Hva spiste folk? lørdagskylling med kinakål og thousand island hawaii toast jolly cola hapå ihjelkokte grønnsaker gryterett Hva gjorde dere på fritiden? spilte, fotball, håndball, var med i tensing, leikaringen. Vi lekte mye ute, og hos hverandre. Var ute nesten hele dagene/ettermiddagene og kveldene, var bare innom hjemme for å få en skive brød i hånden. Hoppet tau og strikk. Spilte forball i skolegården. Lekte "gi et lite blink" og "slå på boks" om kveldene når det var mørkt. Ringte på dørene og stakk av, "skrapte" på vinduene med isopor eller kastet snøballer på husene. Tulleringte. Kastet på stikka, spilte med klinkekuler. Anonymkode: 4d583...c7d
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2019 #6 Skrevet 23. januar 2019 Ble kjørt på den lokale videosjappa der vi lånte film, en pris for hele helga. Før vi fikk egen VHS så leide vi "moviebox" for å spille av filmen... Anonymkode: 673ef...22d
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2019 #7 Skrevet 23. januar 2019 Det er jo bøker og filmer om 80 tallet i Norge også. Saabye Christensen, Vam og Vennerøe og Ambjørnsen kanndu jo sjekke. Samt serien og bøkene tilbake til 80 tallet Anonymkode: 62954...ee3
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2019 #8 Skrevet 23. januar 2019 Jeg er født i 1980. Det jeg lekte mest med var Keepers, en form for plastdyr med hulrom og nøkkel til å låse dette. Det var veldig inn å brette ned (hvite) gummistøvler, og lasagne og Toro gryterett var litt eksotisk. Anonymkode: bfca7...e2e
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2019 #9 Skrevet 23. januar 2019 Jeg er født på midten av 70 tallet. En del av det jeg gikk med hadde mamma sydd, hun var faktisk veldig flink. Hadde en blå jakke med mange lommer og trykknapper på, den var jeg stolt av. Rød velurdress med glidelås og litt sleng i beina. Vottene og vinterklærne sugde vann som bare rakkeren. Hadde fløyelsbukser og bukseseler, bukseselene var kanskje fordi jeg var så tynn at buksene ellers ville ramlet av. På skolen spillet vi fotball og slåball. Var også populært å hoppe tau, strikk og leke med sprettball på en vegg. På fritiden bygde jeg store hytter i skogen, felte trær til stokker selv med sag. Fikk lov til å bruke alt av verktøy uten voksne til stede, øks, sag, kniv m.m Var ute og fisket og satte åleruser, krabbeteiner og garn alene fra 7 års alder. Hadde en liten 10ft båt med 4h påhenger. Fikk vi fisk gikk vi i land på en av små øyene og fant rekved, lagde bål og grillet fisken. Seilte med Oslo jolle, kullseilte en del ganger før vi fant ordentlig ut av det. Kunne dra av sted med telt og sovepose og være borte et døgn eller to uten at de voksne visste hvor vi var. Klatret opp på fjelltopper og rappelerte ned med tau (skjønner ikke at det gikk bra) Lagde demninger i bekker Hadde Barbie og My Little Pony, men lekte helst ute. Er oppvokst på ei øy i havgapet veldig fritt, ingen voksne som sjekket hva vi holdt på med. Anonymkode: e5a2f...445
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2019 #10 Skrevet 23. januar 2019 Husker forøvrig: klær med neonfarger.. steinvaska dongeri med neonstriper i sidene. Bukseseler, spraylugg som var kjemmet til siden og tupert opp, krepptang, relax sjokolade, date deodorant og parfyme, Levis, millet jakke, badedrakt i krepp stoff, agoragenser, MTV, DJ cat show, Sky Chanel, Limahl, Never ending story, skinnsekker, armbånd i skinn(Morten Harket), Take on me, tennissokker, Bugg ( og blanding av fargene), walkman, kassetter, mix tapes, videokassetter, ta opp på kassett fra TV ( krise hvis noen sa noe helt mot slutten av sangen og kom med på tapen, diskotek ( labbedans) Anonymkode: 62954...ee3
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2019 #11 Skrevet 23. januar 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor ikke bruke en tid du kjenner? Anonymkode: 8616d...408 Dette. Jeg husker 80-tallet, men gidder ikke lese en jyplings beskrivelser av det... Anonymkode: bee73...a65
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2019 #12 Skrevet 23. januar 2019 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dette. Jeg husker 80-tallet, men gidder ikke lese en jyplings beskrivelser av det... Anonymkode: bee73...a65 Det hadde jo vært stusselig hvis ikke forfattere kunne skrive om tidsepoker de ikke gar førstehåndskjennskap til Men det krever solid research, og jeg regner med at HI har flere kilder enn DIB for å lære om 80-tallet i Norge. Det er jo utallige kilder til det. Bøker, gamle aviser, riksarkivet, filmer, NRK arkivet.. hvis ikke alle mulige kilder tas hensyn til så faller det rett gjennom.. og noen ting til som var typisk på 80-tallet: Skoledagbøker, Starlet, Romantikk, TL klubben, Pennyklubben, Topp, plakater på veggen, hjemmelagde aviser, brevveksling, fritidsklubb Anonymkode: 62954...ee3
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2019 #13 Skrevet 23. januar 2019 Født i 71. På slutten av åttitallet var det ikke så mye å finne på der jeg bodde, litt utenfor sentrum av en større by. Gikk mye tur med venninnene mine med en diger ghettoblaster på skulderen som vi spilte opptakskassetter på, gjerne opptak fra ti i skuddet. Ellers samlet ungdommene seg utenfor bensinstasjonen, der vi kjøpte kremmerhus med smågodt for en tier. Handlet over disk, så vi måtte peke ut hva vi skulle ha. Gikk i steinvaska dongeri og ballgensere. Dunjakke som skulle snøres inn og dras så langt opp over navlen som mulig. Kreppa hår eller rotpermanent. Gutta hadde rottehale. Dårlig tilbud på kollektivtrafikk, bussene gikk bare en gang i timen. Anonymkode: f3ccc...61a
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2019 #14 Skrevet 23. januar 2019 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dette. Jeg husker 80-tallet, men gidder ikke lese en jyplings beskrivelser av det... Anonymkode: bee73...a65 Hvorfor ikke. Hvorfor i alle dager spiller det en rolle for deg? Tror du at alle som skriver har opplevd alt de skriver om? Anonymkode: 4d583...c7d
Superdolly Skrevet 23. januar 2019 #15 Skrevet 23. januar 2019 Kan også anbefale deg boka "Barndom 80-tallet". Der finner du et godt tidsbilde.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2019 #16 Skrevet 23. januar 2019 Gikk på jazzballett. Alle hadde leggvarmere, pastellfargede turndrakter med høy skjæring over hoftekammen, og svettepannebånd. Jane fonda style, eller flashdance om du vil. spiste pizza hver lørdag. Hadde ikke så mye peiling på hva som foregikk ute i verden, men ble påvirket av store saker som tsjernobyl og palmedrapet. Verdenskartet så veldig annerledes ut, land som Sovjetunionen, jugoslavia , Tsjekkoslovakia, Øst-Tyskland og Vest-Tyskland eksisterte fortsatt. Brukte timotei shampo. Hadde tolvbinds leksikon som oppslagsverk. nå vil jeg også skrive bok om åttitallet... Anonymkode: f3ccc...61a
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2019 #17 Skrevet 23. januar 2019 Jeg startet på skolen 1980. I småklassene ble my little pony det mest fantastiske i verden. Vi gikk mye i arvet klær, cordfløyelbukser og korte boblejakke. De heldige hadde grønn vinterjakke med pelskant rundt hetten. Vi leste mye Donald Duck og bamse-blader. Vi var stort sett alle bolleklippet. Som tenåring i midten/slutten av årtiet var det bleket og permanentet hår for alle jentene. Dongeribukse med tjukk genser stablet nedi eller joggedress var uniformen. Ingen ville bli sett død i skjørt! Det var unisexjakker. De som var eldre enn oss hadde korte skjørt med leopatdprint og lærjakke, men det torde vi ikke. Briller skulle være runde i metall med utskiftbare gummikanterså man kunne bytte farge. Mange av oss tok hull i ørene fra 10-års alder. Anonymkode: 90dfc...991
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2019 #18 Skrevet 23. januar 2019 Kjøte lørdagsgodt på en liten godtebutikk med alt godteriet bak en gammeldags disk, hvor vi vi valgte 2 av en, 3 av den osv og fikk en kremmerhuspose med godteri. Bladbørs hadde vi - tok med bladene våre dit og byttet de i andre blader vi ville ha. tyggis med klistermerker i som vi samlet på og byttet cordfløyelsesbukser walkman Aha spilte inn egne ting på kassetter Anonymkode: 4d583...c7d
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2019 #19 Skrevet 23. januar 2019 Åh VHS det var tider det. I helgene var det stas å leie ut en film. Kunne stå i butikken og velge i timesvis. "Action" "drama" komedie" "thriller", og selvfølgelig bak en hengende gardin "voksne filmer". Og så var det veldig irriterende når filmen ikke var spolt tilbake. Permanent hår, det var noe jeg trodde jeg også kom til å gjøre. Alle damer (nesten) hadde permanent. Anonymkode: 0473b...15c
PandaadnaP Skrevet 23. januar 2019 #20 Skrevet 23. januar 2019 Hvorfor ikke se Borgen skole og Frida (ikke Frida med hjertet i hånda) begge kom ut i 1989. Borgen skole er en serie og Frida en novellefilm som ble vist i forbindelsen med midt i smørøyet. Begge finner du på NRK appen eller NRK super appen. Mulig Midt i smørøye episodene fra 80 tallet ligger ute også. De vil iallefall gi en god pekepinne på hva som barn og unge var opptatt av og hvordan de gikk kledd.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2019 #21 Skrevet 23. januar 2019 Jeg husker det var populært med joggedresser i pastellfarger, sånn i collegestoff, med trykk PocoLoco eller Picolini på. Buksene var ganske vide, men gjerne trukket langt oppi rumpa og med tynt lærbelte nedenfor beltehempene. Og så var det midt på 80-tallet populært med leppestift i hvit perlemor. Og blå perlemor eyeliner og maskaraen skulle også være farget. Blå eller lilla. Skateboard var forbudt, og mange ganske unge ungdommer var avisbud. Vi brukte kamera med film i. Ett år var det moderne med kinasko og Maolue. Åge Aleksandersen kom vel med Lys og Varme, så han var veldig populær på åttitallet ( var ikke like mye utvalg i musikk). Anonymkode: ec24a...a67
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2019 #22 Skrevet 23. januar 2019 Jeg gikk på rytmisk sportsgymnastikk og hadde svart drakt med beinåpninger til høyt på hoftebeinet og breie sjokkrosa kanter. Den var jeg stolt av! Svarte leggings inni. På ungdomsskolen var det en av guttene som hadde kjøpt Madonna-album med hennes avkledde mage med synlig navle og diverse effekter på coveret. Det var helt sjokkerende. Han tok den med på skolen og viste frem. Jeg tror ingen av oss hadde sett noe slikt før. Da vi var ca 10 år kom filmen om den uendelige historie. Det var den mest fantastiske film jeg hadde sett!!! Da jeg var tenåring kom Dirty dansing. Elsket den og så den flere ganger! Men torde ikke fortelle mine foreldre om den. Den lokale ungdomsklubben arrangerte Dirty dancing-kurs. Anonymkode: 90dfc...991
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2019 #23 Skrevet 23. januar 2019 Det finnes jo bøker for alle tidsepoker, jeg har lest mange bøker som har handlingen lagt til middelalderen, vikingtiden 1800-tallet etc og det er gode bøker, som er skrevet i moderne tid. Jeg er født på 1979 og det er stor på min barndom og dagens barn. Når jeg var barn hadde vi kun en tv-kanal, tv uten fjernkontroll og vi så mye mindre på tv. Jeg måtte ut å leke hver dag, selv om det regnet. Mine foreldre brydde seg lite med hva jeg gjorde ute. De tenkte at hvis de ikke hørte noe, oppførte jeg meg fint og jeg hadde det bra. Jeg kom fra en fattig familie, så jeg hadde lite leker. Likevel klarte jeg å finne på ting. Jeg tegnet paradis i grusen på lekeplassen, klatret i trær, undersøkte skogens mysterier, så på nakken og billene som gjemte seg under steinene, spiste surblad, lagde blomsterkrans, lagde snøborg, snømann og snølykt, og satte inn ekte telys, som jeg tente på. Jeg var av og til alene og av og til sammen med andre barn. Vi lekte bomgjemsel, tikken, rødt lys, hoppet strikk, hoppet tau og lekte sangleker. Jeg gikk på barneskolen når jeg begynte å jobbe som trillepike og hundelufter. 11 år gammel ble jeg sendt på en time lang busstur, hvor jeg hadde ansvaret for en 3 år gammel jente. 14 år gammel satt jeg barnevakt for too smågutter fra leggetid til moren kom hjem til frokost. Jeg hadde det mye friere, men jeg hadde også mye mer ansvar, uten at det har påvirket meg negativt. Anonymkode: 7e6d8...b1d
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2019 #24 Skrevet 23. januar 2019 Og så var det aksjonene for å redde regnskogen! På ungdomsskolen sparte klassen sammen for å kjøpe et stykke regnskog så ikke industrien skulle ødelegge det. Vi var veldig engasjerte. Hungersnød gjorde inntrykk. Jeg tror Etiopia var det første afrikanske landet jeg kunne plassere på kartet. Verden var ellers ganske skummel. Østeuropa var lukket land som kun noen få hadde vært i. De kunne fortelle om skumle grensevakter og hvordan agenter forsøkte å lure turister til å hjelpe lokale innbyggere hvoretter turistene ble arrestert og satt i skumle fengsler. De slapp bare ut om de ble utvekslet til hjemlandet. Sovjetunionen og USA truet begge med å bombe hverandre og alle oss i midten med atombomber. I 4. klasse fikk klassens rikeste gutt comodore 64. Vi fikk alle etter tur spille et spill på den til bursdagen hans. Noen av guttene ble sure på meg fordi jeg slo de fleste av dem selvom jeg aldri hadde rørt en datamaskin før. Anonymkode: 90dfc...991
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2019 #25 Skrevet 23. januar 2019 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Å! Nå må du ikke stole blindt på hva jeg skriver, for det kan veldig godt være jeg husker feil, men jeg var ung ungdom på slutten av åttitallet, og da hadde vi: Sailor-sko med en spesiell knytting av lærremmene Ball-genser stappet nedi buksene Tynt belte Stort hår Puddelrocksveis eller hockeysveis på gutter Husker ikke hva vi lekte med, men det var viktig å være venn med noen som hadde VHS! Vi spiste fiskeboller i terteskjell, amerikansk gryte og ellers norsk husmannskost. På fritiden så vi på MTV eller super/sky channel og leste Topp eller Logo. Permanent var veldig in på jenter, forresten. Yngre barn lekte med sånne bamser som kunne stappes i egen mage og ble en slags ball, tror jeg. Ellers husker jeg div subkulturer som pønkere og blitzere og sånn, men kjenner ikke så godt til det. Men dét var tider, det! Anonymkode: e10bc...4ca Jepp! Ballgenser med neonfarger. Og stenvaskede dongeribukser som var rullet opp nederst på bena og dratt langt opp i rumpa (og med tynt belte i livet). Bodystockings og mohairgensere. Egentlig mye av det samme som i dag.... Hvit skinnsofa, glassbord, sakkosekk og vannseng var det kuleste innen interiør. Vanlig hverdagsmat var rognkaker, bankekjøtt og lever i fløtesaus. Wienerpølser var luksusmat man bare fikk i bursdager. Anonymkode: 5ce66...ace
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå