Gå til innhold

Hjelp! Jeg er avhengig av å knekke tærne mine!

Anbefalte innlegg

Det driver meg til vanvidd, men jeg klarer ikke å stoppe! Jeg har knekt dem minst to ganger i timen, hver dag, i to måneder nå. Det tar aldri slutt, og jeg kan føle at det blir verre, men fremdeles klarer jeg det ikke. Samboeren min klager, rettmessig, etter som jeg tydeligvis gjør det i søvne også...

Anonymkode: 7ce82...201

Fortsetter under...

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det driver meg til vanvidd, men jeg klarer ikke å stoppe! Jeg har knekt dem minst to ganger i timen, hver dag, i to måneder nå. Det tar aldri slutt, og jeg kan føle at det blir verre, men fremdeles klarer jeg det ikke. Samboeren min klager, rettmessig, etter som jeg tydeligvis gjør det i søvne også...

Anonymkode: 7ce82...201

Er det noen krise da? Jeg knekker to ledd i fingrene, håndleddene, albuene, nakken, ryggen, bekkenet, knærne, anklene og tærne. Er ikke farlig

Anonymkode: 0e309...2de

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det noen krise da? Jeg knekker to ledd i fingrene, håndleddene, albuene, nakken, ryggen, bekkenet, knærne, anklene og tærne. Er ikke farlig

Revmatologen min anbefaler å unngå bevegelser som lager lyd i leddet, siden det er en vane som over tid kan slite ut leddet og gi slitasjegikt. 

Jeg gjør det selv. I noen ledd, som fingre, tær og håndledd må jeg gjøre spesifikke bevegelser for å knekke. I knær og nakke blant annet, knekker det ved vanlig bruk av leddene. 

Kjeven min knakk også når jeg gapte i mange år. Det endte med operasjoner. Jeg skulle visst ha søkt hjelp «for lenge siden» for å forebygge og slippe kjeveoperasjoner. 

Anonymkode: 4291e...3c3

Prøv å gjør endel bevegelser som gjør at du beveger tærne skikkelig flere ganger omdagen. Er du redd for å glemme det setter du på alarm. Jeg har måtte knekke fingre og tær mange ganger omdagen. Så begynte jeg plutselig å strikke og vips så følte jeg ikke behov for å knekke fingrene noe særlig lengre. Og det var så deilig at jeg da tenkte jeg kunne prøve å se om bevegelser på tærne hadde noe å si. Så nå står jeg og balanserer på tærne, vugger litt fra side til side. Tar å bretten tærne undr foten osv. Dette kan jeg gjøre mens jeg lager mat, eller går hit og dit inne. Sitter jeg på i sofaen tar jeg og vifter med tærne, presser de på kanten av puffen. Aner ikke om det egentlig e noe fornuftig det jeg gjør, det føles ut som tøyebevegelser. Men hovedsaken er at jeg sjeldent føler behov for å knekke noe nå. Hadde jeg ikke merket så stor forskjell etter jeg begynte å strikke, så hadde jeg nok aldri gjort dette med tærne eller hatt tolmodighet nok til å forsette til jeg merket en bedring og st det ble noe naturlig jeg gjorde. Ungene har kommentert at jeg har sluttet med å knekke fingre og tær.

Anonymkode: ed87d...55d

Annonse

58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Revmatologen min anbefaler å unngå bevegelser som lager lyd i leddet, siden det er en vane som over tid kan slite ut leddet og gi slitasjegikt. 

Jeg gjør det selv. I noen ledd, som fingre, tær og håndledd må jeg gjøre spesifikke bevegelser for å knekke. I knær og nakke blant annet, knekker det ved vanlig bruk av leddene. 

Kjeven min knakk også når jeg gapte i mange år. Det endte med operasjoner. Jeg skulle visst ha søkt hjelp «for lenge siden» for å forebygge og slippe kjeveoperasjoner. 

En forsker/lege forsøkte dette. Han fikk høre i hele sin barndom at dersom han knakk ledd, ville han få leddgikt. Han begynte så å knekke fingrene på venstre hånd hver dag, ikke høyre. Etter 30 år kunne det ikke vises til noen forskjell i leddene på venstre og høyre hånd. Det fantes ikke mer smerter i venstre enn i høyre. Det er ikke bevist på noen måte at det er skadelig for leddfriske mennesker å knekke ledd. 

Hvis du allerede har leddgikt, så er det nok ikke fordi du har knekt ledd, men om det er like ufarlig når gikten allerede er der skal ikke jeg uttale meg om.

Det er tull at det er skadelig. Men en kjip og irriterende tvangshandling er det.. Du må avlede deg selv, bryte mønsteret og finne på noe annet når lysten på å «knekke» melder seg. 

Anonymkode: 8cfef...b23

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

En forsker/lege forsøkte dette. Han fikk høre i hele sin barndom at dersom han knakk ledd, ville han få leddgikt. Han begynte så å knekke fingrene på venstre hånd hver dag, ikke høyre. Etter 30 år kunne det ikke vises til noen forskjell i leddene på venstre og høyre hånd. Det fantes ikke mer smerter i venstre enn i høyre. Det er ikke bevist på noen måte at det er skadelig for leddfriske mennesker å knekke ledd. 

Hvis du allerede har leddgikt, så er det nok ikke fordi du har knekt ledd, men om det er like ufarlig når gikten allerede er der skal ikke jeg uttale meg om.

Jeg har ikke leddgikt, men andre revmatiske diagnoser. Man kan ikke få leddgikt av å knekke men som jeg skrev KAN man få artrose (som også kalles slitasjegikt) i ledd som jevnlig utsettes for uheldig belastning.

Om knekkingen man driver med er ufarlig eller belaster leddet uheldig vet man jo ikke (ref kjeveleddet mitt) før det er for sent derfor er det lurt å venne seg av med det. Om knekkingen faktisk belaster leddet eller ikke finner man jo ikke ut før det er for sent...

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da har du vært heldig. Selv med påviste skader, låsninger, hemninger i hverdagen og knekk opereres det ikke alltid. Tilstanden har forøvrig ingenting med «knekking» å gjøre. 

Anonymkode: c25e8...86a

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da har du vært heldig. Selv med påviste skader, låsninger, hemninger i hverdagen og knekk opereres det ikke alltid. Tilstanden har forøvrig ingenting med «knekking» å gjøre. 

Jo, i følge kjevekirurgen som opererte, og hans kollegaer, er det knekkingen i kjeven som over år har gitt smerter, meniskutglidning og etter hvert låsning i kjeven, i begge kjeveledd. Når det var kommet så langt var operasjon eneste utvei. Hadde det vært tatt tak i tidligere kunne det vært unngått. 

Veldig merkelig at du skal fortelle meg at det ikke har sammenheng med knekking, når både revmatolog og kirurg sier noe annet. Hvorfor skulle jeg finne på det?

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jo, i følge kjevekirurgen som opererte, og hans kollegaer, er det knekkingen i kjeven som over år har gitt smerter, meniskutglidning og etter hvert låsning i kjeven, i begge kjeveledd. Når det var kommet så langt var operasjon eneste utvei. Hadde det vært tatt tak i tidligere kunne det vært unngått. 

Veldig merkelig at du skal fortelle meg at det ikke har sammenheng med knekking, når både revmatolog og kirurg sier noe annet. Hvorfor skulle jeg finne på det?

Knekkingen kommer av utglidning. Ikke omvendt. 

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Knekkingen kommer av utglidning. Ikke omvendt. 

Hvorfor gidder du? Hvis leddet ditt «glir ut» OG lager en knekkelyd i visse posisjoner så kan det være uheldig og slite på leddet å gjøre dette igjen og igjen. Å la være å fremkalle knekkingen gjør at leddet mye sjeldnere kommer i uheldig posisjon, og kan da bli skånet fra slitasje og følgene som kommer med slitasje.

Uansett hvor mye du kverulerer så velger jeg å stole på spesialisthelsetjenesten, ikke en anonym forumbruker som slenger ut ubegrunnede påstander. 

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor gidder du? Hvis leddet ditt «glir ut» OG lager en knekkelyd i visse posisjoner så kan det være uheldig og slite på leddet å gjøre dette igjen og igjen. Å la være å fremkalle knekkingen gjør at leddet mye sjeldnere kommer i uheldig posisjon, og kan da bli skånet fra slitasje og følgene som kommer med slitasje.

Uansett hvor mye du kverulerer så velger jeg å stole på spesialisthelsetjenesten, ikke en anonym forumbruker som slenger ut ubegrunnede påstander. 

Min uttalelse kommer også fra spesialisthelsetjenesten og overlege. 

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min uttalelse kommer også fra spesialisthelsetjenesten og overlege. 

Ok, men det viser jo bare det jeg sa innledningsvis. At det finnes knekking som ikke gjør skade, og knekking som er en stor belastning for leddet. 

Så lenge man ikke vet hvilken kategori man tilhører ville jeg ikke tatt sjansen på å fortsette med uvanen. For meg har det fått store og alvorlige konsekvenser, og selv etter to omfattende operasjoner har jeg konstante plager og smerter. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...