Gå til innhold

Begynner å bli så desperat etter godlukt at jeg seriøst vurderer skyllemiddel igjen!

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Skyllemiddel lukter forferdelig. Er ikke de som bruker det,  klar over at de er stinkbomber. Folk er høflige og sieringenting, men godt er det ikke.

Anonymkode: 29ada...0a1

Enig med deg.

Anonymkode: dcda3...98e

Fortsetter under...

Skrevet

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det en egen olje til klær, eller kan man bruke hvilken som helst? Hvor kjøper du det?

Anonymkode: 1173f...b35

Nei, ikke en egen til klær. Kun vanlig eterisk olje. Kjøper på helsekostbutikk evt på nett. F.eks salome.no eller teleurt.no

Skrevet

Skyllemiddel er noe av det kvalmeste jeg vet!! 🤮🤢

Prøver å unngå alle som stinker skyllemiddel!

Anonymkode: f9728...d79

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har laget mitt eget skyllemiddel av eddik, eteriske oljer og vann. Til en liter vann kan man ha ca 1/2 dl eddik og 30 dråper eterisk olje etter ønske. Jeg bytter på litt. Nå bruker jeg lime. Gir god lukt samtidig som det ikke skader fibrene i klærne eller skaper allergiske reaksjoner.

Anonymkode: 8ca2b...b92

Mange eteriske oljer kan være allergifremkallende og mange er giftige. Det er sansynlig vis tryggere å bruke et ferdig skyllemiddel enn å blande Moe selv på denne måten. Det er ikke sikkert det er verre for miljøet heller.

Anonymkode: 602d1...e17

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Biltema har vel bare sånne store bokser som er fuktslukere?

Anonymkode: 1173f...b35

Hvis du kjøper refill så får du tre hvite poser på størrelse med håndflaten. Jeg legger en sånn pose flatt i en hvilken som helst lav plastboks uten lokk (gammel nisteboks f.eks.) og setter der vi har behov for det. F.eks under et bilsete for å slippe fukt i bilen, i et kott vi lagrer sesongklær i og andre steder ved behov. Effektivt mot fukt, billig, og tar nesten ikke noe plass. Sett f.eks. bak klærne i klesskapet. 

Det er lett å se når posen må byttes, da «kollapser» den og vannet slippes ut i beholderen. 

Anonymkode: ab40b...aa7

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvis du kjøper refill så får du tre hvite poser på størrelse med håndflaten. Jeg legger en sånn pose flatt i en hvilken som helst lav plastboks uten lokk (gammel nisteboks f.eks.) og setter der vi har behov for det. F.eks under et bilsete for å slippe fukt i bilen, i et kott vi lagrer sesongklær i og andre steder ved behov. Effektivt mot fukt, billig, og tar nesten ikke noe plass. Sett f.eks. bak klærne i klesskapet. 

Det er lett å se når posen må byttes, da «kollapser» den og vannet slippes ut i beholderen. 

Støtter ellers tips om eddik som tøymykner. Det har vi brukt i mange år, og klærne lukter aldri vondt, bare friskt. 

Annonse

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mange eteriske oljer kan være allergifremkallende og mange er giftige. Det er sansynlig vis tryggere å bruke et ferdig skyllemiddel enn å blande Moe selv på denne måten. Det er ikke sikkert det er verre for miljøet heller.

Eteriske oljer er ikke giftig til utvortes bruk.  De består av konsentrert olje fra ulike plantedeler. De er derfor heller ikke skadelig for miljøet, da de er en del av nettopp naturen. Brukes de ufortynnet skal man selvsagt vite hva man gjør, ellers kan det i noen tilfeller skape irritasjon på huden. Og man skal selvsagt ikke svelge oljen. Ved å blande de ut slik jeg har beskrevet skal de ikke kunne skape allergiske reaksjoner så vidt meg bekjent. De inneholder heller ikke alkohol som parfyme gjør, som ofte er en bidragsyter til allergisk reaksjon. 

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Eteriske oljer er ikke giftig til utvortes bruk.  De består av konsentrert olje fra ulike plantedeler. De er derfor heller ikke skadelig for miljøet, da de er en del av nettopp naturen. Brukes de ufortynnet skal man selvsagt vite hva man gjør, ellers kan det i noen tilfeller skape irritasjon på huden. Og man skal selvsagt ikke svelge oljen. Ved å blande de ut slik jeg har beskrevet skal de ikke kunne skape allergiske reaksjoner så vidt meg bekjent. De inneholder heller ikke alkohol som parfyme gjør, som ofte er en bidragsyter til allergisk reaksjon. 

At noe er natufĺig gjør det ikke mindre giftig. Alkohol er ofte en bestanddel i eteriske oljer.

https://www.dagensmedisin.no/artikler/2002/04/25/giftig-velvare/

https://helsenorge.no/Giftinformasjon/Produkter-og-kjemikalier/eteriske-oljer

Skrevet

Jøss. Dette er et seriøst dilemma for deg? Hvordan håndterer du egentlig de alvorlige utfordringene i livet?

Jeg bruker hvit Comfort, det lukter bare rent. 

Anonymkode: f40c8...7d1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...