Gå til innhold

Hva betyr det når folk skriver .... i slutten av en setning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg måtte avlyse noe i dag pga sykdom og fikk denne tilbake

God bedring.......

Hvordan ville du tolket det?

Anonymkode: f6ec5...8d1

Fortsetter under...

Skrevet

Det er feil bruk, og skrivemåte, av tre prikker i slutten av en setning. Egentlig skal det være tre punktum etter hverandre og med en linje luft fra siste ordet. I så fall betyr det at du skal kunne tenke deg til avslutningen selv, eller at noe er uuttalt. 

Anonymkode: 8b01f...962

Skrevet (endret)

Ellipse, som er tre prikker og ikke en bråte, som noen skriver, betyr jo at noe er utelatt eller at det markerer en tenkepause. Jeg har sluttet å tolke når folk bruker det, for mange bruker det helt tilfeldig. Her inne har vi bl.a. sett eksempler på folk som skriver ... istedenfor punktum, helt gjennomført.  Det er jo umulig å skjønne hva vedkommende som skrev til deg har ment. De har tydeligvis ment å utelate noe, men om det er "stakkars deg" eller "din dritt" er åpent for svært fri tolking. Det kan også hende at vedkommende glemte å løfte fingeren fra punktumtasten. Jeg tror jeg hadde gått for den siste tolkningen.

Endret av Himmel og hav
Skrevet

Jeg hadde tolket akkurat denne for at vedkommende mener du har løyet om sykdom som fraværsårsak. Så den er nedlatende og frekk. 

Anonymkode: 1dbfd...599

Skrevet

Det betyr jo at noe er utelatt, at man kan fortsette argumentasjonen eller den som leser kan tenke videre selv.

Veldig snodig å sette det etter en god bedring hilsen, da ville jeg tolket det som at avsenderen egentlig ikke tror på at du er syk.

Anonymkode: ac3a8...5fe

Annonse

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde tolket akkurat denne for at vedkommende mener du har løyet om sykdom som fraværsårsak. Så den er nedlatende og frekk. 

Anonymkode: 1dbfd...599

Det var sånn jeg og tolket den

Hi

Anonymkode: f6ec5...8d1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...