GĂ„ til innhold

Noen som har tatt norsk som privatist?

Anbefalte innlegg

Var det vanskelig? Var det gjennomfÞrbart i lÞpet av 2-4 mÄneder? (Ä lese seg opp i faget). 

Jeg gikk 1 Är pÄ voksenopplÊring, mem jeg fullfÞrte sÄvidt ikke (dumme meg). Men jeg fikk med meg 1 Är i alle fall, karaktermessig lÄ jeg pÄ 5/6. 

Årsaken til alt dette er sykdom. Men jeg har barn og de gir meg en drivkraft jeg ikke finner andre steder sĂ„ Ăžnsker Ă„ gjĂžre et forsĂžk. Takk for svar! 

Anonymkode: 9fe9f...89f

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144360997-noen-som-har-tatt-norsk-som-privatist/
Del pÄ andre sider

Fortsetter under...

Jeg tok det i hĂžst, og det gikk helt fint. Jeg skal ta matte, naturfag og historie nĂ„. Det er tilsammen litt flere Ă„rstimer enn norsk, men synes det gikk sĂ„ greit og har derfor gode forhĂ„pninger. Jeg var, ihvertfall i begynnelsen, lite strukturert pĂ„ lesinga, og etterkvart litt for ambisiĂžs igjen. Skulle skrive sĂ„ voldsomt med notater til, med det resultat at jeg ikke ville rekke Ă„ lese ut boka. Satt Ă„ leste de siste sidene mens jeg ventet pĂ„ Ă„ komme inn til norsk muntlig🙈

Jeg tok norsk som privatist da det er et stort fag. 2 skriftlige eksamener, bokmÄl og sidemÄl og 1 muntlig. Det er riktignok en god del Är siden sÄ mulig mye er forandret siden da.

Gikk pĂ„ skole 2 kvelder for uka, 2-3 timer hver kveld mener jeg Ă„ huske. Analyse av dikt, sĂŠremne, flere pensumbĂžker og full pakke :) Ta kontakt med ditt nermeste privatistkontor sĂ„ hĂžrer du med de hvordan det fungerer 👍

Anonymkode: b85eb...a40

Det er mye pensum, men du kan selvfĂžlgelig klare det fint. Jobber du fulltid? For det har jo mye Ă„ si, jobber du fulltid og har barn blir det tĂžft, jobber du ikke blir det mye enklere.

Jeg har tatt alle fagene for Ä fÄ generell studiekompetanse som privatist. 

Anonymkode: fda53...ca9

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tok norsk som privatist da det er et stort fag. 2 skriftlige eksamener, bokmÄl og sidemÄl og 1 muntlig. Det er riktignok en god del Är siden sÄ mulig mye er forandret siden da.

Gikk pĂ„ skole 2 kvelder for uka, 2-3 timer hver kveld mener jeg Ă„ huske. Analyse av dikt, sĂŠremne, flere pensumbĂžker og full pakke :) Ta kontakt med ditt nermeste privatistkontor sĂ„ hĂžrer du med de hvordan det fungerer 👍

Men som privatist gÄr du jo ikke pÄ skole? da gÄr du pÄ voksenopplÊring :)

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er mye pensum, men du kan selvfĂžlgelig klare det fint. Jobber du fulltid? For det har jo mye Ă„ si, jobber du fulltid og har barn blir det tĂžft, jobber du ikke blir det mye enklere.

Jeg har tatt alle fagene for Ä fÄ generell studiekompetanse som privatist. 

Anonymkode: fda53...ca9

Jeg jobber ikke noe. 

Annonse

1 time siden, den perfekte mor skrev:

Jeg tok det i hĂžst, og det gikk helt fint. Jeg skal ta matte, naturfag og historie nĂ„. Det er tilsammen litt flere Ă„rstimer enn norsk, men synes det gikk sĂ„ greit og har derfor gode forhĂ„pninger. Jeg var, ihvertfall i begynnelsen, lite strukturert pĂ„ lesinga, og etterkvart litt for ambisiĂžs igjen. Skulle skrive sĂ„ voldsomt med notater til, med det resultat at jeg ikke ville rekke Ă„ lese ut boka. Satt Ă„ leste de siste sidene mens jeg ventet pĂ„ Ă„ komme inn til norsk muntlig🙈

hcor mange bÞker er det? Er det kun en skriftlig eksamen? 

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg gikk pÄ privatskole (jobbet fulltid ved siden av) og tok eksamene som privatist arrangert av fylkeskommunen.

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

det tilbys jo kurs ogsÄ, privatskoler

Anonymkode: 87da2...c85

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg gikk pÄ privatskole (jobbet fulltid ved siden av) og tok eksamene som privatist arrangert av fylkeskommunen.

okei. Tenkte mer pÄ de som leser sjÞl :)

Annonse

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

"BokmÄl og sidemÄl"? Mitt tips til HI: Ikke si dette under muntlig eksamen! Det heter "hovedmÄl" og "sidemÄl", og hva som er hva er personavhengig. Ganske viktig Ä vise ved en norskeksamen at man har forstÄtt hva sidestilte mÄlformer betyr!

Anonymkode: 446e0...aa6

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

"BokmÄl og sidemÄl"? Mitt tips til HI: Ikke si dette under muntlig eksamen! Det heter "hovedmÄl" og "sidemÄl", og hva som er hva er personavhengig. Ganske viktig Ä vise ved en norskeksamen at man har forstÄtt hva sidestilte mÄlformer betyr!

Jeg er helt enig i at dette hĂžres fĂŠlt ut, men det var akkurat disse ordene som ble brukt da vi satt og ventet pĂ„ Ă„ fĂ„ komme inn til sensorene ogsĂ„đŸ™„

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

hcor mange bÞker er det? Er det kun en skriftlig eksamen? 

Jeg fikk lÄne bÞker av vgs,og fikk da to bÞker. Det ene var bare en tekstsamling da. Det er to skriftlige eksamener, en hovedmÄl og en sidemÄl, og en muntlig eksamen.

3 minutter siden, den perfekte mor skrev:

Jeg fikk lÄne bÞker av vgs,og fikk da to bÞker. Det ene var bare en tekstsamling da. Det er to skriftlige eksamener, en hovedmÄl og en sidemÄl, og en muntlig eksamen.

uuuff 😛 pĂ„ samme dag eller? Den muntlige, er den pĂ„ hovedmĂ„l? Eg er ikkje sĂ„ god i nynorsk.

5 minutter siden, den perfekte mor skrev:

Jeg er helt enig i at dette hĂžres fĂŠlt ut, men det var akkurat disse ordene som ble brukt da vi satt og ventet pĂ„ Ă„ fĂ„ komme inn til sensorene ogsĂ„đŸ™„

Hvem sa det? 

Om det hÞres fÊlt ut eller ikke er ikke sÄ viktig i denne sammenhengen, men at man ved Ä si det ikke viser at man har forstÄtt noe meget viktig i norsk sprÄkpolitikk. "Norsk og nynorsk" er enda hakket verre!

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvem sa det? 

Om det hÞres fÊlt ut eller ikke er ikke sÄ viktig i denne sammenhengen, men at man ved Ä si det ikke viser at man har forstÄtt noe meget viktig i norsk sprÄkpolitikk. "Norsk og nynorsk" er enda hakket verre!

Det er akkurat det vi har blitt lÊrt pÄ skolen. 

54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvem sa det? 

Jeg vet ikke akkurat tittelen pÄ disse, men de som passet pÄ oss mens vi satt i et stort klasserom og ventet. Det er respektlÞst ovenfor nynorskbrukere synes jeg. 

57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

uuuff 😛 pĂ„ samme dag eller? Den muntlige, er den pĂ„ hovedmĂ„l? Eg er ikkje sĂ„ god i nynorsk.

Nei, tre forskjellige dager. Mine var tre mandager pĂ„ rad. De skriftlige pĂ„ dagtid, den muntlige pĂ„ kveldstid. MĂ„lform er ikke vesentlig, du snakker jo dialekt, ikke skriftsprĂ„k 😏

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Enda noen tips til norskeksamen (ikke spydig ment, dette er veldig viktig Ä ha pÄ plass!): 

SprÄket heter norsk. Det finnes mange norske dialekter. SprÄket norsk kan skrives pÄ to mÄter, nemlig med skriftsprÄkene bokmÄl og nynorsk. Viktig: Ingen snakker bokmÄl eller nynorsk! SkriftsprÄkene bygger pÄ talemÄlet, ikke omvendt!

Mange sprÄk har en talemÄlsnorm. Det har vi ikke pÄ norsk. Ingen muntlige varianter av det norske sprÄket (altsÄ dialekter) er mer riktig enn noen annen! 

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Enda noen tips til norskeksamen (ikke spydig ment, dette er veldig viktig Ä ha pÄ plass!): 

SprÄket heter norsk. Det finnes mange norske dialekter. SprÄket norsk kan skrives pÄ to mÄter, nemlig med skriftsprÄkene bokmÄl og nynorsk. Viktig: Ingen snakker bokmÄl eller nynorsk! SkriftsprÄkene bygger pÄ talemÄlet, ikke omvendt!

Mange sprÄk har en talemÄlsnorm. Det har vi ikke pÄ norsk. Ingen muntlige varianter av det norske sprÄket (altsÄ dialekter) er mer riktig enn noen annen! 

siden du misforstod, vil jeg bare oppklare at jeg sÄ for meg at man mÄtte ha en nynorskeksamen muntlig der man snakka nynorsk. Jeg vet at man snakker dialekt.

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Haha huff! Den va ikke bra! Jeg ser den :)

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

okei. Tenkte mer pÄ de som leser sjÞl :)

PrĂžvde bare Ă„ illustrere hvor mye pensum der er. Men jeg jobbet ved siden av. Blir sikkert lettere Ă„ lese selv nĂ„r man er hjemme pĂ„ dagtid. Lykke til 👍

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...