Anonym bruker Skrevet 17. januar 2019 #1 Skrevet 17. januar 2019 Jeg er en av så mange som har mage-/tarmproblemer som har endt med diagnosen ( i samlekategorien ) IBS. Irritabel tarm. Så lenge jeg kan huske har jeg hatt en trøblete mage, men det var først i tidlig voksen alder at problemene begynte å bli såpass uttalte at jeg oppsøkte lege. Siden har det bare blitt verre, og nå kan det gå lange perioder uten symptomfrie dager. I tillegg er symptomene langt verre enn før, og går i mye større grad ut over livskvaliteten og kapasitet enn tidligere. Dette i så stor grad at jeg iblant sliter med jobb, daglige gjøremål, sosiale situasjoner osv. Jeg føler selv har forsøkt "alt", men ingenting ser ut til å hjelpe. Selvsagt er det enkelte matvarer som forverrer situasjonen, men disse unngår jeg nå fullstendig. Utover disse finner jeg ingen system i hva plagene kommer av, og begynner nå å føle meg en tanke rådløs! Dere som har IBS; hva har hjulpet for dere??? Anonymkode: e4516...1b9
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2019 #2 Skrevet 17. januar 2019 wholefoodplantbased. Inspirert av rich roll gikk jeg på for å teste vegansk mat. Et par mnd med en del luft i magen og litt rare dobesøk, ble magen bra og akne borte. Helt merkelig. Anonymkode: 5e7da...b46
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2019 #3 Skrevet 17. januar 2019 Hvis du ikke har gjort det allerede, få gjort gastroskopi og koloskopi. Jeg startet utredning for 12 år siden, men de fant ingenting da. Problemene vedvarte, og jeg forsøkte alle dietter som var. Ifjor fikk jeg på ny en koloskopi, og da, i overgangen mellom tykktarm og tynntarm oppdaget legen sårene. Jeg fikk umiddelbart diagnosen Crohns. Jeg fikk også svelge et bittelite kamera som skulle gå hele veien gjennom, og på de bildene så de enda mere sår. Mitt tips, insister på koloskopi. Anonymkode: 230a2...ca7
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2019 #4 Skrevet 17. januar 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvis du ikke har gjort det allerede, få gjort gastroskopi og koloskopi. Jeg startet utredning for 12 år siden, men de fant ingenting da. Problemene vedvarte, og jeg forsøkte alle dietter som var. Ifjor fikk jeg på ny en koloskopi, og da, i overgangen mellom tykktarm og tynntarm oppdaget legen sårene. Jeg fikk umiddelbart diagnosen Crohns. Jeg fikk også svelge et bittelite kamera som skulle gå hele veien gjennom, og på de bildene så de enda mere sår. Mitt tips, insister på koloskopi. Anonymkode: 230a2...ca7 Identisk som meg. Men vil jo tro HI har hatt dette for å få diagnosen IBS og ikke IBD. Til Hi.. gå på low FODMAP dietten. Jeg holder meg helt unna laktose og gluten, i tillegg til løk, hvitløk, blomkål, brokkoli, en del frukt etc. Anonymkode: 67792...703
the amazing spidermamma Skrevet 17. januar 2019 #5 Skrevet 17. januar 2019 Mannen min er plaget med dette. Han holder seg unna mat med høyt innhold av fodmap (søk på nett for å få oversikt). Det viktigste er mat med hvetemel i (glutenfri hjelper ikke), løk, hvitløk bl.a. Mange følger low fodmap-diett og har fått det lettere, men en del mener at man venner magen til å bli enda mer ømfintlig. Og det kan kanskje være vanskelig å spise variert nok.
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2019 #6 Skrevet 17. januar 2019 Jeg har det likens,og har funnet ut følgende: Stress er det desidert værste for min mage. I perioder der jeg har lite stress i livet mitt tåler jeg det meste av matvarer,men i perioder med mye stress er det en del mat jeg ikke tåler. Faktisk ganske mange,eks kaffe,melkebaserte matretter,vaniljesaus, sterkt krydret mat +++ Psykisk stress er det jeg snakker om her. Det er ikke like lett å se at man er stresset,det tok flere år før jeg klarte å se sammenhengen,for i mitt hode var jeg verdens roligste og aaaldri stresset! Liksom... Anonymkode: 2633d...37e
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2019 #7 Skrevet 17. januar 2019 Fennikel kokt i vann Anonymkode: 3d14f...326
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2019 #8 Skrevet 17. januar 2019 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Fennikel kokt i vann Anonymkode: 3d14f...326 Hvordan virker det, roer det magen? Anonymkode: e774c...236
Engeln Skrevet 17. januar 2019 #9 Skrevet 17. januar 2019 Min mann har nok også dette. Han sliter med mye luft og smerter, og er ekstremt trøtt og sliten(mer eller mindre konstant). Aner ikke arme råd til hva man kan gjøre, står bare å stanger føles det som når det kommer til det å få hjelp. Har tatt rektoskopi, fant Ingenting galt 🙄
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå