Gå til innhold

Trenger synspunkter. Ang ansvar for barnet når det er den andre forelderen sin uke.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Da må du ansette noen eler be på dine knær om å få fri.kanskje enn kan bytte vakt med deg hvis du betaler ekstra, lover å jobbe 17.mai eller noe annet upopulært. 

Å lyve på seg sykdom er ikke noe lovlig alternativ.

Anonymkode: 8ae8b...521

Har du forresten hørt med alle i barnehagegruppa eller skoleklassen?

Anonymkode: 8ae8b...521

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Oi. Hadde jeg fått mulighet til å tilbringe mer tid med barna mine hadde jeg grepet sjansen med glede. Brus, godteri og TV kan fint nytes sammen med barna. 

Er ellers enig i at man aldri kan forvente at den andre forelderen stiller opp, og må respektere at de har planer når de har «barnefri». Men jeg synes strengt tatt man kan forvente at begge foreldre blir glad for mulighet til ekstra tid med barna sine, og strekker seg langt for å få det til!

Anonymkode: cfbba...118

Jeg har ikke ordningen annenhver uke

Anonymkode: 9e2d9...814

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umoralsk å ta egenmeldingsdager og ikke fri uten lønn altså. 

Skulle tro du ville ha interesse av å spare på egenmeldingsdager i tilfelle sykdom. Som alenemor er du vel særlig sårbar ved langvarig sykdom

Anonymkode: 753ee...085

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Umoralsk å ta egenmeldingsdager og ikke fri uten lønn altså. 

Skulle tro du ville ha interesse av å spare på egenmeldingsdager i tilfelle sykdom. Som alenemor er du vel særlig sårbar ved langvarig sykdom

Anonymkode: 753ee...085

Hun jobber sikkert i IA bedrift. Da har man 24 egenmeldingsdager. Dvs masse dager å ta av. 

Synes alikevel det blir feil å ringe seg inn syk hele helgen pga mangel på barnevakt ergo dårlig planlegging. Med mindre barnevakten var blitt akutt syk. Da er det helt innafor å bruke av sykt barn/barnepasser dagene. 

 

Anonymkode: 3ab33...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at man sier vel ikke nei til å få se sine egne barn litt ekstra? Hadde man bodd sammen hadde de vært der hele tiden. Høres ut som folk mener barna er en kjip byrde/ i veien. Noe annet om ene foreldrene alltid må ha «hjelp» sin uke men det var ikke tilfellet her?

Anonymkode: d0679...1d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fornuftig å spørre, men det må være lov å si nei.

Du kan selvfølgelig ikke ta egenmelding på grunn av dette. Her må du finne en annen løsning. Du får betale en barnevakt eller få noen andre til å passe. Manglende barnevakt er ikke din arbeidsgivers problem, men du kan jo høre om det er mulig å ta noen feriedager eller avspasere.

Anonymkode: 8ae8b...521

Hallo? Det er jo nettopp dette syk barnepasser dager er for. 

Anonymkode: d0679...1d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hallo? Det er jo nettopp dette syk barnepasser dager er for. 

Anonymkode: d0679...1d3

Men hi sin barnepasser er ikke syk

Anonymkode: 517d9...101

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, Anonym bruker said:

Hallo? Det er jo nettopp dette syk barnepasser dager er for. 

Anonymkode: d0679...1d3

Det er noe annet enn egenmelding. Spørsmålet er dermed hva hi sier når hun ringer jobben. Lyver hun om barnepassers sykdom eller sin egen.. 

Anonymkode: 753ee...085

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hi sin barnepasser er ikke syk

Anonymkode: 517d9...101

Så vidt jeg kan se av tråden vet vi ikke om hi sin barnepasser er syk. 

Anonymkode: 5ad98...f20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fornuftig å spørre, men det må være lov å si nei.

Du kan selvfølgelig ikke ta egenmelding på grunn av dette. Her må du finne en annen løsning. Du får betale en barnevakt eller få noen andre til å passe. Manglende barnevakt er ikke din arbeidsgivers problem, men du kan jo høre om det er mulig å ta noen feriedager eller avspasere.

Anonymkode: 8ae8b...521

Hun har rett til å bruke egenmelding ved barnepassers sykdom! Egen rubrikk på egenmeldingen.  

Anonymkode: 4de43...eb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi har 50/50 ansvar for barnet vårt. Denne uken er han hos meg. Jeg jobber til helgen, og hadde derfor fått min mor til å være barnevakt. Hun kan nå ikke være barnevakt, og jeg har heller ingen andre som kan sitte. Så slik det ser ut nå, må jeg ta ut egenmelding på lørdag og søndag. Jeg fortalte barnets far  om situasjonen,  og han sa at han skulle gjerne ha hjulpet meg, men han hadde planer om å se på fotball med en kompis i helgen, så jeg fikk bare ta meg fri fra jobb... Jeg har ikke sagt noe på det, for heg tenker min uke - mitt ansvar.. Hva er deres synspunkter?

Anonymkode: 42a78...804

Ikke alle har så god dialog at de er fleksible for hverandre. Jeg ville ha vært det... 

Men altså - egenmelding?!? Du hyrer jo selvsagt en gymnasiast, eller noe! Kan ikke bli hjemme! 

Anonymkode: 0a490...658

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestemor er vel syk hvis hun ikke kan passe barnet? Hva slags annen grunn til å plutselig trekke seg fra så viktig barnevakt,  HI?

Anonymkode: ed855...045

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi stiller opp for hverandre. Med mindre vi har ordentlige planer, som å reise bort, så stiller vi opp både på planlagte endringer og uforutsette/ akutte endringer. Det er jo fortsatt barna til oss begge, som vi ønsker det beste for. Og ærlig talt, vi ønsker det beste for hverandre også. 

Anonymkode: 07bb2...db1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stakkars barn som har foreldre som prioriterer andre ting først.

 

vi har 50-50 og selvsagt har vi skikkelige planer så sier vi nei. Men jobb går faktisk først og når x jobber turnus så stepper jeg inn, jeg er jo faktisk mor 100% selv om de bor her bare 50. Jeg har avlyst tur (ikke fly så tapte ikke så mye) pga barnevakten hans ble syk. Han ville gjort det samme for meg.

 

Du kan ikke ta egenmelding når du ikke har barnevakt. Hva med å høre om han Kan sove hos en kompis av barnet? Evt må du bytte vakt.

Anonymkode: 6afc5...0c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du kan ikke forvente at den andre parten avlyser sine planer, dessverre. Vi har det likt, far er svært opptatt av at han ikke skal ha datteren når det er min uke, uansett. Tidligere stilte jeg opp for han når han trengte det, men det er det slutt på, han får fikse seg selv. 

Jeg tror du kan søke om velferdspermisjon, men jeg er ikke sikker.

Anonymkode: ec2db...362

Kan ikke tenke meg at det er lurt at dere har 50/50 når sammarbeidet mellom dere er så dårlig. Ungen må jo føle seg som en kasteball, som ingen gidder å ha om det ikke er "deres" uke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hi her! Takk for innspill. Jeg har overhode ikke forventet eller krevd at at han skal droppe planene sine for at jeg skal jobbe, fordi som mange av dere sier så er det faktisk mitt ansvar. Men likevel må jeg innrømme at det irriterer meg litt langt inne at han ikke kan droppe fotball slik at jeg slipper å ta egenmelding.. Jeg selv hadde bare sett på det som en bonushelg med barnet mitt, og hadde glatt droppa en kveld med venninne for å ha han. Men, vi er alle forskjellige og det må jeg vel bare akseptere 😊 jeg har dessverre ingen andre som kan passe, så da er alternativet egenmelding..

Anonymkode: 42a78...804

Men kan barnet være med på jobb da ? Han har vel i pad eller tegnesaker ? 

Anonymkode: 20b62...e0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør kanskje snakke med lederen din om turnusen, du kan jo ikke ha arbeidshelg når du har barnet.

Dersom du jobber hver 3. helg bør du kanskje få en slik ordning at du enten jobber annenhver, eller annenhver 2 gang på rad, så hoppe over 1 helg før neste. Da har du også 1 frihelg uten jobb når du også har barnefri.

Dersom din mor ikke har blitt syk, men har avlyst av andre grunner, så kan du ikke bruke egenmelding/sykt barn. 

Anonymkode: dcfa0...f74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hun jobber sikkert i IA bedrift. Da har man 24 egenmeldingsdager. Dvs masse dager å ta av. 

Synes alikevel det blir feil å ringe seg inn syk hele helgen pga mangel på barnevakt ergo dårlig planlegging. Med mindre barnevakten var blitt akutt syk. Da er det helt innafor å bruke av sykt barn/barnepasser dagene. 

 

Anonymkode: 3ab33...b08

Jeg jobber også i en IA bedrift men det betyr ikke at jeg føler jeg «har mange dager å ta av». Jeg har ikke tatt en egenmeldingsdag siden 12. februar 2018. 24 dager er til fleksibelt bruk ved egen sykdom, ikke mangel av barnevakt...

Anonymkode: 34f70...e10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hi her! Takk for innspill. Jeg har overhode ikke forventet eller krevd at at han skal droppe planene sine for at jeg skal jobbe, fordi som mange av dere sier så er det faktisk mitt ansvar. Men likevel må jeg innrømme at det irriterer meg litt langt inne at han ikke kan droppe fotball slik at jeg slipper å ta egenmelding.. Jeg selv hadde bare sett på det som en bonushelg med barnet mitt, og hadde glatt droppa en kveld med venninne for å ha han. Men, vi er alle forskjellige og det må jeg vel bare akseptere 😊 jeg har dessverre ingen andre som kan passe, så da er alternativet egenmelding..

Anonymkode: 42a78...804

Skjønner irritasjonen, men all den tid du ikke kan tvinge far, bør du finne en mer robust løsning for jobbehelgene dine. Den åpenbare løsningen slik jeg ser det, er å prøve få på plass en turnus som betyr at du jobber helger du ikke har barnet. 

Når det gjelder kommende helg, finnes det muligheter for å bytte helg med noen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Bestemor er vel syk hvis hun ikke kan passe barnet? Hva slags annen grunn til å plutselig trekke seg fra så viktig barnevakt,  HI?

Anonymkode: ed855...045

Eller så må hun kanskje på en konsert eller noe... alle har ikke besteforeldre som bryr seg! 

Anonymkode: dd349...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Elina skrev:

Kan ikke tenke meg at det er lurt at dere har 50/50 når sammarbeidet mellom dere er så dårlig. Ungen må jo føle seg som en kasteball, som ingen gidder å ha om det ikke er "deres" uke. 

Det har du rett i, og det har vært mye, mye greier her, men det gidder jeg ikke å gå inn på her. Og du trenger ikke å bekymre deg for "ungen" hun blir ivaretatt.

Anonymkode: ec2db...362

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.1.2019 den 21.15, Anonym bruker skrev:

Da må du ansette noen eler be på dine knær om å få fri.kanskje enn kan bytte vakt med deg hvis du betaler ekstra, lover å jobbe 17.mai eller noe annet upopulært. 

Å lyve på seg sykdom er ikke noe lovlig alternativ.

Anonymkode: 8ae8b...521

Jeg lyver ikke på meg sykdom. Jeg tar ut syk barnepasser dag. Det er ikke løgn. Å ansette en totalt fremmed til å passe 2åringen min er helt uaktuelt.

Anonymkode: 42a78...804

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...