Gå til innhold

Utsagn av jordmor. Kan dette stemme?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Min første tok 20 timer fra første rie, 5 min mellom riene i 16 timer. 

Nr 2 tok 19 timer, 15/16 timer med 5 min mellom riene

nr 3 tok 10 timer fra vannet ble tatt ved 2,5cm og hadde 5 min mellom riene hele i 10 timer. 

Anonymkode: a2947...457

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min første tok 20 timer fra første rie, 5 min mellom riene i 16 timer. 

Nr 2 tok 19 timer, 15/16 timer med 5 min mellom riene

nr 3 tok 10 timer fra vannet ble tatt ved 2,5cm og hadde 5 min mellom riene hele i 10 timer. 

Anonymkode: a2947...457

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første tok 20 timer fra første rie, 5 min mellom riene i 16 timer. 

Nr 2 tok 19 timer, 15/16 timer med 5 min mellom riene

nr 3 tok 10 timer fra vannet ble tatt ved 2,5cm og hadde 5 min mellom riene hele i 10 timer. 

Anonymkode: a2947...457

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første tok 20 timer fra første rie, 5 min mellom riene i 16 timer. 

Nr 2 tok 19 timer, 15/16 timer med 5 min mellom riene

nr 3 tok 10 timer fra vannet ble tatt ved 2,5cm og hadde 5 min mellom riene hele i 10 timer. 

Anonymkode: a2947...457

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan stemme, men det er ikke garantert at det blir slik. Hos meg tok det fire timer fra riene startet første gang, men nr 2 og 3 tok lengre tid (ca. 8-9 timer)

Anonymkode: bfdd7...204

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er ganske vanlig at fødslene går raskere og raskere så du må være forberedt på å hive dere i bilen med en gang det starter...

Anonymkode: fb1fe...f79

Ja, denne gangen drar vi på sykehuset med en gang riebe starter 😊 HI

Anonymkode: def6c...fd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men jordmor sa da heller ikke at det garantert kommer til å skje? Hun sa at HI må ha i bakhodet at dette er en mulighet. HI velger å tvile på jordmors vurdering og kaller det et "utsagn" (da jeg så overskriften, regnet jeg med at jordmor hadde sagt noe totalt flåsete og upassende!) Man er bare dum dersom man velger å ikke ta en slik vurdering på alvor. Litt som hvis legen sier at du er i risikogruppen for hjerte- og karsykdommer. Ingen kan si at det kommer til å skje, men man er ikke særlig smart dersom man velger å se bort i fra det. 

Anonymkode: 1c9d8...ca8

Jeg tviler ikke på jordmors vurdering, ble heller overrasket over det hun sa. Dog var det greit at hun sa det for da vet jeg at det kan være en mulighet for at vi ikke rekker sykehuset. 

 

"utsagn" var et ord jeg kom på der og da, ser i etterkant at jeg kunne formulert det annerledes, men orker ikke alltid veie ordene

 

HI

Anonymkode: def6c...fd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du vet at statistikk ER forsking?

HI skriver at jordmor sa at: "vi måtte ha i bakhodet at det var ikke sikkert vi rakk sykehuset denne gangen (vi bor 10 min kjøring unna sykehuset). Hun mente det var stor sjanse for at neste gang blir det styrtfødsel."

Jordmor, som nok har sett noen tusen fødsler, ga HI sin vurdering og ba henne ha denne muligheten i bakhodet. HI velger å kalle det et "utsagn".

 

Altså, jeg tror du skal slå opp hva ordet utsagn betyr.

Anonymkode: 1c9d8...ca8

 

Anonymkode: a8eb3...d79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jordmor mener at det er sannsynlig at du føder på under ti minutter, men det er gjerne et par ting som skal på plass før man drar. Hvor nære er for eksempel mann, bil og barnevakt når fødselen starter? 

Min personlige erfaring er at nummer en var rask og nummer to raskere. Vi hadde kort vei til sykehuset, det var heldigvis ikke rushtid når barnevakten skulle komme, og mann og bil var hjemme. Da rakk vi det med en tjue minutters margin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første fødsel her tok 4,5 time. Fødsel nr 2 tok under 20 min.. 

Så ha det jordmor sier i bakhodet. Dra rett inn når du merker noe. Bedre å være føre var

Anonymkode: 42d2c...834

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Første fødsel her tok 4,5 time. Fødsel nr 2 tok under 20 min.. 

Så ha det jordmor sier i bakhodet. Dra rett inn når du merker noe. Bedre å være føre var

Anonymkode: 42d2c...834

 

Under 20 min er kjapt! Rakk du sykehuset?

Jeg skal selvfølgelig ha det i bakhodet det jordmor sa. Har fått beskjed om å dra rett til sykehus når jeg merker noe. 

HI

Anonymkode: def6c...fd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte under 1 time og 45 minutter første svangerskap 2 uker før termin ca. 

Venter nr 2 i juli men er 6 år siden første så jeg har hørt at det kan ta like lang/lenger tid med denne. men har fått beskjed av jordmor om å forbedrede meg på både hjemmefødsel og  sykehusfødsel...

Har lest på nettet at hvis man har søsken kan man se hvor lang halveringstiden var med moren sin på sine barn vs sine egne barn :).

Anonymkode: 009ef...713

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 

Under 20 min er kjapt! Rakk du sykehuset?

Jeg skal selvfølgelig ha det i bakhodet det jordmor sa. Har fått beskjed om å dra rett til sykehus når jeg merker noe. 

HI

Anonymkode: def6c...fd6

Jeg rakk sykehuset fordi jeg var på kontroll på sykehuset. Ellers hadde jeg ikke rukket det. 

Anonymkode: 42d2c...834

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Første tok 3 timer, nummer 2 tok 50 minutter og nr 3 rakk vi aldri å "ta tiden på" for det gikk så fort.

Anonymkode: 28cf8...744

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg brukte under 1 time og 45 minutter første svangerskap 2 uker før termin ca. 

Venter nr 2 i juli men er 6 år siden første så jeg har hørt at det kan ta like lang/lenger tid med denne. men har fått beskjed av jordmor om å forbedrede meg på både hjemmefødsel og  sykehusfødsel...

Har lest på nettet at hvis man har søsken kan man se hvor lang halveringstiden var med moren sin på sine barn vs sine egne barn :).

Anonymkode: 009ef...713

Blir spennende å se hvor lang tid det tar med nr 2 for deg 😊

 

Hos meg blir det 4 år og 9 mnd mellom fødslene 

HI

Anonymkode: def6c...fd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemte hos meg. Første fødsel: 3,5 t fra første rie, andre fødsel: 2t fra første rie, og siste fødsel: 3 t fra første rie. Tok «lang tid» fordi han var stjernekikker og vanskelig å få ut...

Anonymkode: cd766...452

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.1.2019 den 16.58, Anonym bruker skrev:

Min første fødsel i 2014 tok 4 timer fra riene startet og til babyen var født. 

Venter nr 2 i juni og jordmor på ordinær ultralyd sa at vi måtte ha i bakhodet at det var ikke sikkert vi rakk sykehuset denne gangen (vi bor 10 min kjøring unna sykehuset). Hun mente det var stor sjanse for at neste gang blir det styrtfødsel. 

Hva tror dere?

Erfaringer?

Anonymkode: def6c...fd6

Min Nr 2 tok mye lengre tid enn den første så ville ikke bekymret meg så veldig hvis jeg var deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første tok 4 timer så vi var redde for styrtfødsel med nr 2. Var forberedt på å hive oss i bilen ved første tegn til fødsel. Men det gikk bra, nr 2 tok 3,5 time. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.1.2019 den 16.58, Anonym bruker skrev:

Min første fødsel i 2014 tok 4 timer fra riene startet og til babyen var født. 

Venter nr 2 i juni og jordmor på ordinær ultralyd sa at vi måtte ha i bakhodet at det var ikke sikkert vi rakk sykehuset denne gangen (vi bor 10 min kjøring unna sykehuset). Hun mente det var stor sjanse for at neste gang blir det styrtfødsel. 

Hva tror dere?

Erfaringer?

Anonymkode: def6c...fd6

Første fødsel tok tok rundt femti timer fra cambervinkel og riene startet til baby kom. Med andre fødsel tok det noen få timer og kun 40 minutter fra 3 cm til baby var ute. Veldig rask styrtfødsel. Tror dessverre jordmoren din kan ha rett.

Anonymkode: 4304e...cdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Første fødsel tok tok rundt femti timer fra cambervinkel og riene startet til baby kom. Med andre fødsel tok det noen få timer og kun 40 minutter fra 3 cm til baby var ute. Veldig rask styrtfødsel. Tror dessverre jordmoren din kan ha rett.

Anonymkode: 4304e...cdf

Vannet gikk

Anonymkode: 4304e...cdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordmor sier jo bare at dere må ha det i bakhodet at det KAN skje og reagere kjappere enn det man vanligvis gjør. Mange velger jo å vente en stund hjemme. Jeg vil tro at dere rekker sykehuset når dere har kun 10 min kjøring, forutsatt dere har bagen og barnevakt til største på plass 😊

Anonymkode: 097dd...99a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemte for meg. Hver fødsel gikk raskere. Nr en tok sju og en halv time. Nr to tok tre timer, og nr tre tok litt over en time.

Problemet, eller hva man kan kalle det, er jo at det er litt mer logistikk med fødsel nummer to enn nummer en. Du må ringe barnevakten og han/hun må rekke å komme, så det er ikke bare avstanden til sykehuset som teller. Det er også avstanden til barnevakten og den tiden han/hun trenger på å komme seg til dere, sånn at dere kan dra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.1.2019 den 5.12, Toneelise skrev:

Min Nr 2 tok mye lengre tid enn den første så ville ikke bekymret meg så veldig hvis jeg var deg.

Det viser at det kan gå begge veier. Nei, jeg orker ikke bruke unødvendig energi på å bekymre meg 😊 HI

Anonymkode: def6c...fd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...