Anonym bruker Skrevet 17. januar 2019 #1 Skrevet 17. januar 2019 Barna ønsker seg katt og jeg er også vant til å ha katt og glad i katt. Eneste jeg hater ved det er marken de stadig får når de jakter på mus og fugl (😡). Jeg takler det dårlig for det er så ekkelt! Kan denne marken smitte til oss mennesker? De minste ungene spiser jo på ting enda og alle ruller jo rundt på gulvet. Har dere andre katteholdere noen gode råd for å unngå mark? Vi kuret etter anvisning men dinglet alltid mark i rompa på katten før neste kur likevel🤮 Merker dere også ofte mark hos kattene deres? Det er egentlig bare dette som holder meg igjen, takler bare ikke mark og tanken på at barna kanskje kan få det fra katten. Anonymkode: e8111...e6b
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2019 #2 Skrevet 17. januar 2019 Ja, det smitter så absolutt. Ville ikke kjøpt katt. Har samme erfaring, kronisk orm selv om man kurer med det som tar egg. Spydde og skeit ut mark utover kjøkkenet. BÅDE spolorm og bendelorm på én gang. Delikat. Anonymkode: 23ee3...abe
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2019 #3 Skrevet 17. januar 2019 Det kan forekomme smitte, men kattens spolorm trives ikke i mennesker og formerer seg ikke i tarmen, men de kan komme inn i vevet. Det er veldig sjeldent det er av betydning. Gi katten markkur 4 ganger i året, og problemet blr være lite. Barn får mest sannsynlig i seg spilormegg ute i sandkasser, og der ferdes andres katter selv om man ikke har egen. Jeg har 4 katter, og har aldri sett en bendelorm eller spolorm i huset. Kattene våre går inn og ut som de vil. De får markkur 4 ggr/år, vaksine 1 gg/år og behandles med loppe-/flåttmiddel mai-sept. Det som derimot er utrivelig er levende og døde fugler og mus inne, samt å plukke flått. Ungene har vanlig god håndhygiene. Vår ene gutt gar ADHD og er på autismespekteret, og omsorg for- og oppmerksomhet fra kattene har vært gull verdt. De andre ungene har også knyttet sterke bånd. Når vi har barn på besøk som vokser opp uten dyr, søker de ofte mot kattene. Det er beroligende, trøstende og fremmer empati. Anonymkode: d2983...920
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2019 #4 Skrevet 17. januar 2019 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det kan forekomme smitte, men kattens spolorm trives ikke i mennesker og formerer seg ikke i tarmen, men de kan komme inn i vevet. Det er veldig sjeldent det er av betydning. Gi katten markkur 4 ganger i året, og problemet blr være lite. Barn får mest sannsynlig i seg spilormegg ute i sandkasser, og der ferdes andres katter selv om man ikke har egen. Jeg har 4 katter, og har aldri sett en bendelorm eller spolorm i huset. Kattene våre går inn og ut som de vil. De får markkur 4 ggr/år, vaksine 1 gg/år og behandles med loppe-/flåttmiddel mai-sept. Det som derimot er utrivelig er levende og døde fugler og mus inne, samt å plukke flått. Ungene har vanlig god håndhygiene. Vår ene gutt gar ADHD og er på autismespekteret, og omsorg for- og oppmerksomhet fra kattene har vært gull verdt. De andre ungene har også knyttet sterke bånd. Når vi har barn på besøk som vokser opp uten dyr, søker de ofte mot kattene. Det er beroligende, trøstende og fremmer empati. Anonymkode: d2983...920 Har alltid gitt kattene mine kur oftere enn 4 ganger per år, de har likevel vært fulle av mark. De har også vært ekstreme jegere da, fanget mye! Siste katten brukte vi sånn spot on middel som skal dryppes på huden i nakken. Mulig det er mindre effektivt? I løpet av mine katteår har jeg dog kun sett bare en flått, så vi har tydeligvis ikke samme «problem» . Døde dyr har de heller aldri tatt med inn, de legges på trappa😂 Anonymkode: e8111...e6b
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2019 #5 Skrevet 17. januar 2019 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har alltid gitt kattene mine kur oftere enn 4 ganger per år, de har likevel vært fulle av mark. De har også vært ekstreme jegere da, fanget mye! Siste katten brukte vi sånn spot on middel som skal dryppes på huden i nakken. Mulig det er mindre effektivt? I løpet av mine katteår har jeg dog kun sett bare en flått, så vi har tydeligvis ikke samme «problem» . Døde dyr har de heller aldri tatt med inn, de legges på trappa😂 Anonymkode: e8111...e6b Vi har katteluke, derfor døde dyr inn. Er bar hunnkatten her som drar inn, fordi hun synes vi er dårlige jegere og skal lære oss. Jeg bruker Milbemax tabletter, og har som sagt ikke noe problem. Men man må veie det positive mot det negative. Kanskje 2 marsvin er bedre. Da slipper man mark, men barna kan lære seg om omsorg for dyr. Anonymkode: d2983...920
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2019 #6 Skrevet 17. januar 2019 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi har katteluke, derfor døde dyr inn. Er bar hunnkatten her som drar inn, fordi hun synes vi er dårlige jegere og skal lære oss. Jeg bruker Milbemax tabletter, og har som sagt ikke noe problem. Men man må veie det positive mot det negative. Kanskje 2 marsvin er bedre. Da slipper man mark, men barna kan lære seg om omsorg for dyr. Anonymkode: d2983...920 Skal notere meg navnet på de tablettene, er noen år siden siste katt. Kanskje medisinene er blitt bedre nå. Joda, men sånne smådyr lever så kort, og selv om ungene egentlig ikke burde eller yngste kan huske siste katten vår, så sørger de over at den er død. Anonymkode: e8111...e6b
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2019 #7 Skrevet 17. januar 2019 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Skal notere meg navnet på de tablettene, er noen år siden siste katt. Kanskje medisinene er blitt bedre nå. Joda, men sånne smådyr lever så kort, og selv om ungene egentlig ikke burde eller yngste kan huske siste katten vår, så sørger de over at den er død. Anonymkode: e8111...e6b Men det er da ikke negativt å lære seg om liv og død?! Det er en del av livet, og selv om det er nitrist overskrider jo de positive sidene de negative. Så mye som dyret er og gir når det lever. Anonymkode: d2983...920
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2019 #8 Skrevet 17. januar 2019 25 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men det er da ikke negativt å lære seg om liv og død?! Det er en del av livet, og selv om det er nitrist overskrider jo de positive sidene de negative. Så mye som dyret er og gir når det lever. Anonymkode: d2983...920 Joda, er helt enig i det. Men tenker også at så triste de blir så er det heller ingen vits å kjøpe et dyr en vet bare blir 1-2 år. Ingen garanti med katt heller selvsagt, men de blir jo vanligvis litt eldre. Anonymkode: e8111...e6b
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2019 #9 Skrevet 17. januar 2019 Vi har to katter og på de fem årene vi har hatt dem har en av dem hatt mark én gang. Den ene har hatt kanskje 5 flott totalt, den andre kan vi ta 5 på daglig i perioder. De er fæle til å dra med seg levende mus og fugl inn, men er blitt god på å jakte med hov i halvsøvne. 😉 Er mye kos og læring i katt! Anonymkode: 14d87...0fd
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2019 #10 Skrevet 17. januar 2019 Jeg har hatt katt i 18 år, en skikkelig jeger i perioder. har aldri noensinne sett at hun har hatt makk Anonymkode: 46e52...680
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2019 #11 Skrevet 17. januar 2019 Min siste katt ble 15 år gammel, og hadde hverken mark eller flått. Anonymkode: f313b...ac3
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2019 #12 Skrevet 17. januar 2019 Jeg har både hunder og katt, og hatt flere katter tidligere. Har aldri opplevd mark, og ormekur har jeg kun gitt når jeg har ventet valper. Det er heller ikke anbefalt å gi ormekur 3-4 ganger i året slik som det var før, rett å slett fordi dyrene blir resistente. Anonymkode: 1be3b...552
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå