("ᴥ")trollmor.og.♪♫♫trollunge Skrevet 16. januar 2019 #1 Skrevet 16. januar 2019 ..å kan fortelle meg litt om det?
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2019 #2 Skrevet 16. januar 2019 ikke hørt den termen, men ortografi = rettskriving, og dysleksi = lese- og skrivevansker. Så jeg er vel tilbøyelig til å tippe at det kanskje er en spesifikk variant der rettskrivingen er hovedproblemet? Jeg vet ikke, men kanskje du kan google og se? Eventuelt ringe ppt og spørre? Anonymkode: a83d2...a19
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2019 #3 Skrevet 16. januar 2019 Vi som kan å lese «ser» hele ord, vi leser ikke bokstav for bokstav. Når noen har ortografisk dysleksi må de dele opp ord bokstav for bokstav og så danne ord. Dette er jo en langsom måte å lese på. Denne vil være umulig for en med ortografisk dysleksi å lese: Anonymkode: 293a3...89f
("ᴥ")trollmor.og.♪♫♫trollunge Skrevet 17. januar 2019 Forfatter #4 Skrevet 17. januar 2019 Takk! Datteren min har slitt med lesing/språk i flere år å har en håndskrift som mest minner om kroting. Skolen tar ikke tak i det så må kontakte ppt selv. Hun er skoleflink ellers å er bl.a.en racer i matte men når det kommer til tekstoppgaver i matten klarer hun ikke å tyde det som står... derimot husker hun nesten alt som blir sagt muntlig så hun klarer seg rimelig bra. Det verste er at en lærer kritiserer henne hele tiden for ikke å få med seg hva som står i skriftlige oppgaver noe som gjør henne både lei seg og oppgitt..
MollyOdd Skrevet 17. januar 2019 #5 Skrevet 17. januar 2019 Høres jo ut som om hun har dysleksi da. Mange dyslektikere har problemer med språk i tillegg til lese- skrivevansker. Har aldri hørt betegnelsen ortografisk dysleksi. Utrolig rart at skolen ikke vil henvise. Ønsker deg lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå